Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Hur stora pengar, på ett ungefär? Bara nyfiken.
philipbtz skrev:Xenod skrev:Ne, men man ska framförallt inte surfa på faktiskt heller. Nu för tiden är ju typ i32s det minsta systemet som duger när någon ska köpa sig Ino-högtalare verkar det som
Ja jag vet inte om detta är bra eller dåligt men det är skönt att slippa mellansteg. Samtidigt är det nog få som skulle vilja sträva efter bättre än pi60s. Om man skall ha mer än detta behöver man mer eller mindre ett dedikerat rum där det inte läcker in så mycket till grannar.
Sen tror jag inte att de som hänger här är speciellt "normala" eller vad man skall säga. De flesta som hänger här är ganska hardcore och då tror jag i32s rekommenderas för deras eget bästaMen det är stora pengar det handlar om så det blir många års sparande innan det blir verklighet. Men helt rätt man skall nog inte surfa in här om man inte är väldigt seriös och brinner för ljud extremt mycket.
Sen tror jag att det rekommenderas riktigt stora dyra högtalare för att de flesta här har väldigt stor erfarenhet och lyssningsreferenser. T.ex. när jag väl hörde pi60s kändes det inte lönt att "slösa" pengar på något som jag ändå inte var på denna nivån. Min kollega skall köpa ljudsystem och han vill absolut inte köpa något dyrare än något han hittade på Kjell för 129:-. Han har inte heller några referenser och kanske inte intresset heller men jag personligen hade aldrig kunnat rekommendera det även om det säkert duger för många. Jag själv hade aldrig kunnat nöja mig med ett sånt system till något syfte.
Denna princip tänker jag även fungerar för dyrare saker -att när lyssningsreferenserna finns på plats så tar det emot att rekommendera högtalare man inte tycker duger. Det är vad som gör den här hobbyn lite farlig. Ofta har man inte hört ett riktigt bra system och sen när man väl gör det är det kört sen
Xenod skrev:philipbtz skrev:Xenod skrev:Ne, men man ska framförallt inte surfa på faktiskt heller. Nu för tiden är ju typ i32s det minsta systemet som duger när någon ska köpa sig Ino-högtalare verkar det som
Ja jag vet inte om detta är bra eller dåligt men det är skönt att slippa mellansteg. Samtidigt är det nog få som skulle vilja sträva efter bättre än pi60s. Om man skall ha mer än detta behöver man mer eller mindre ett dedikerat rum där det inte läcker in så mycket till grannar.
Sen tror jag inte att de som hänger här är speciellt "normala" eller vad man skall säga. De flesta som hänger här är ganska hardcore och då tror jag i32s rekommenderas för deras eget bästaMen det är stora pengar det handlar om så det blir många års sparande innan det blir verklighet. Men helt rätt man skall nog inte surfa in här om man inte är väldigt seriös och brinner för ljud extremt mycket.
Sen tror jag att det rekommenderas riktigt stora dyra högtalare för att de flesta här har väldigt stor erfarenhet och lyssningsreferenser. T.ex. när jag väl hörde pi60s kändes det inte lönt att "slösa" pengar på något som jag ändå inte var på denna nivån. Min kollega skall köpa ljudsystem och han vill absolut inte köpa något dyrare än något han hittade på Kjell för 129:-. Han har inte heller några referenser och kanske inte intresset heller men jag personligen hade aldrig kunnat rekommendera det även om det säkert duger för många. Jag själv hade aldrig kunnat nöja mig med ett sånt system till något syfte.
Denna princip tänker jag även fungerar för dyrare saker -att när lyssningsreferenserna finns på plats så tar det emot att rekommendera högtalare man inte tycker duger. Det är vad som gör den här hobbyn lite farlig. Ofta har man inte hört ett riktigt bra system och sen när man väl gör det är det kört sen
Hehe, mitt inlägg var delvis skämtsamtDet är förmodligen många fler som köper piP & pi60/pi60s än i32s (samt piX och piM men då tror jag inte det handlar om "huvudanläggningen" i hushållet). Men jag är lite förvånad över att det är så sällsynt att se här på faktiskt.se att någon har köpt i28 nu för tiden. Det verkar alltid bli i32s.
Men jag förstår precis hur du resonerar med ditt val och hade säkert gjort likadant i din situation. Det var nämligen så jag själv resonerade när jag valde i28 för ca 8 år sedan! Jag köpte något som kändes fruktansvärt overkill för att få något som tekniskt räcker till med råge och utöver det erbjuda massor av feelgood och låta mig sitta tryggt i båten resten av livet. På den tiden fanns inte i32s med i mina tankar alls, vet inte varför. Kanske för att redan i28 egentligen var ett lite för stort inköp för att jag egentligen skulle ha råd trots att jag prioriterade typ alla pengar jag hade till inköpet, eller kanske för att de kändes så exotiska och superdupermegaoverkill att de nästan inte kändes på riktigt så jag bara ignorerade dem. Men hade jag idag inte haft mina i28 så hade jag kanske siktat på i32s... eller i56/i64s pga att rummet jag landat i ändå är ganska stort.
Nattlorden skrev:När jag kikar på gamla poster så har jag velat ha i32s sedan de hette i32z, fast det var ingen rimlig önskan då... Och en stor del av det var nog utseendet. Högst tveksamt om jag kommer att nyttja deras kapacitet någon gång dock.
IngOehman skrev:JM skrev:Balanserar med att det "faktiskt" finns bättre högtalare mer lämpade det lilla rummet!
JM
Javisst! Även lilla piM är ju alldeles på tok för stor för ett dockhus.
Men känner jag dig rätt menade du inte något som har något med fakta att göra överhuvudtaget när du skrev "faktiskt". Du bara tog tillfället i akt att din vana trogen klanka ned på mig/Ino och påstå något subjektivt och kanske inte ens sant, och påstå att det är faktiskt, trots att det på sin höjd är din åsikt.
Vh, iö
murgatroyd skrev:8) Manifestet (som jag inte läst) är på hur många sidor?
Kapitel 2, s.11, 2014-1 skrev:1. Jag konstruerar, i princip, bara högtalare & ljudsystem som är ”som jag själv vill ha dem”. Och jag gör dem bara om jag verkligen vill ha dem själv. Jag bryr mig inte alls om vad folk anser att de vill ha, eller än mindre vad experter anser att folk vill eller borde vilja ha. Jag är helt odemokratisk alltså!
kusling skrev:Brukar inte gilla H&M men nu köpte jag ett ex
F.ö har jag aldrig fattat DNs ständiga snack om "näthat", men återigen bringar Faktiskt klarhet. IÖ må ha rört om i hifi-världens lilla gryta, men han har alltid gjort det med både fakta och välgrundade åsikter. Om man inte gillar det han säger kan man åtminstone visa respekten att bemöta det med egna argument. Folk som här ständigt hoppar på honom, utan att lyssna/svara på logik och argument, är nog samma gäng som DN tjatar om. SD/rasister-näthatet. Jag vill se en psykologisk studie över hur dessa människor fungerar. Det vore intressant att förstå dem på nåt sätt.
BORIS skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Balanserar med att det "faktiskt" finns bättre högtalare mer lämpade det lilla rummet!
JM
Javisst! Även lilla piM är ju alldeles på tok för stor för ett dockhus.
Men känner jag dig rätt menade du inte något som har något med fakta att göra överhuvudtaget när du skrev "faktiskt". Du bara tog tillfället i akt att din vana trogen klanka ned på mig/Ino och påstå något subjektivt och kanske inte ens sant, och påstå att det är faktiskt, trots att det på sin höjd är din åsikt.
Vh, iö
Jodå, en liten svensk hobbytillverkare med megalomani som främsta kännetäcken har tillverkat världens bästa högtalare för små rum...om han själv får säga det...
BORIS skrev:kusling skrev:Brukar inte gilla H&M men nu köpte jag ett ex
F.ö har jag aldrig fattat DNs ständiga snack om "näthat", men återigen bringar Faktiskt klarhet. IÖ må ha rört om i hifi-världens lilla gryta, men han har alltid gjort det med både fakta och välgrundade åsikter. Om man inte gillar det han säger kan man åtminstone visa respekten att bemöta det med egna argument. Folk som här ständigt hoppar på honom, utan att lyssna/svara på logik och argument, är nog samma gäng som DN tjatar om. SD/rasister-näthatet. Jag vill se en psykologisk studie över hur dessa människor fungerar. Det vore intressant att förstå dem på nåt sätt.
Av princip bryr jag mig väldigt lite om vad anonyma tyckare skriver för strunt på nätet men denna kusling är så naiv att hen behöver korrigeras.
Att det fetade påståendet är ganska långt ifrån verkligheten behöver man varken vara lekledare i hifi-ankdammen eller gammal medlem på faktiskt för att förstå. Finns det någon enskild person som ständigt är inblandad i konflikter, smutskastning, och allmänna elakheter här så är oddsen på att en viss hobbyhögtalartillverkare är inblandad väldigt låga.
Det vet de flesta. Nu vet även du det.
AndreasArvidsson skrev:BORIS skrev:IngOehman skrev:Javisst! Även lilla piM är ju alldeles på tok för stor för ett dockhus.
Vh, iö
Jodå, en liten svensk hobbytillverkare med megalomani som främsta kännetäcken har tillverkat världens bästa högtalare för små rum...om han själv får säga det...
Sluta gärna med den där tonen. Vill du diskutera så gör det på ett trevligt sätt är du snäll. Det gäller för övrigt alla.
BORIS skrev:Nu är det så att jag inte hade för avsikt att diskutera något utan bara, som jag gjorde, uttrycka min åsikt. Dessutom finns det såklart inget tvång att vara trevlig, så snäll får du lov att vara så fortsätter jag att vara en skitstövel.
Var det hobbytillverkare eller megalomani du hakade upp dig på?
AndreasArvidsson skrev:BORIS skrev:Nu är det så att jag inte hade för avsikt att diskutera något utan bara, som jag gjorde, uttrycka min åsikt. Dessutom finns det såklart inget tvång att vara trevlig, så snäll får du lov att vara så fortsätter jag att vara en skitstövel.
Det finns kanske inget tvång att vara trevlig, men är man för otrevlig så riskerar man semester. Glöm inte det.
Detta är inget att diskutera.
BORIS skrev:AndreasArvidsson skrev:BORIS skrev:Nu är det så att jag inte hade för avsikt att diskutera något utan bara, som jag gjorde, uttrycka min åsikt. Dessutom finns det såklart inget tvång att vara trevlig, så snäll får du lov att vara så fortsätter jag att vara en skitstövel.
Det finns kanske inget tvång att vara trevlig, men är man för otrevlig så riskerar man semester. Glöm inte det.
Kan inte komma på vad det fetade påminner mig om, men något trevligt är det definitivt inte iaf
Var det verkligen för mkt begärt att svara på vad som föranledde dig att ta fram rödpennan?
Tarzan skrev:BORIS skrev:kusling skrev:Brukar inte gilla H&M men nu köpte jag ett ex
Av princip bryr jag mig väldigt lite om vad anonyma tyckare skriver för strunt på nätet men denna kusling är så naiv att hen behöver korrigeras.
Att det fetade påståendet är ganska långt ifrån verkligheten behöver man varken vara lekledare i hifi-ankdammen eller gammal medlem på faktiskt för att förstå. Finns det någon enskild person som ständigt är inblandad i konflikter, smutskastning, och allmänna elakheter här så är oddsen på att en viss hobbyhögtalartillverkare är inblandad väldigt låga.
Det vet de flesta. Nu vet även du det.
Som du säger! Nu känner ju sig alla i den, sett till riksgenomsnittet, extremt överrepresenterade gruppen hobbyhögtalartillverkare här på faktiskt sig träffade.
AndreasArvidsson skrev:BORIS skrev:AndreasArvidsson skrev:
Kan inte komma på vad det fetade påminner mig om, men något trevligt är det definitivt inte iaf
Var det verkligen för mkt begärt att svara på vad som föranledde dig att ta fram rödpennan?
Megalomani så klart. Jag tänker inte diskutera detta vidare. Var god och visa mer respekt för dina forumkamrater.
bassman skrev:Vänligen BORIS.
Kan du hålla dig från tråden. Det finns många andra avdelningar förutom Wänner af Ino där du kan skriva och härja.
Tack på förhand.
AndreasArvidsson skrev:BORIS skrev:Nu är det så att jag inte hade för avsikt att diskutera något utan bara, som jag gjorde, uttrycka min åsikt. Dessutom finns det såklart inget tvång att vara trevlig, så snäll får du lov att vara så fortsätter jag att vara en skitstövel.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster