Hifi-fynd du inte bör missa!?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Hifi-fynd du inte bör missa!?

Inläggav Emanuelgbg » 2015-09-01 07:49

Fortsätter att "spama" men nu ligger det ytterligare ett pat NHT 3.3 ute. Pris okänt dock!

http://www.blocket.se/vasterbotten/Komp ... 7.htm?sa=1

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-01 07:55

Emanuelgbg skrev:Fortsätter att "spama" men nu ligger det ytterligare ett pat NHT 3.3 ute. Pris okänt dock!

http://www.blocket.se/vasterbotten/Komp ... 7.htm?sa=1

Ingen dålig anläggning alls (förutom att blåstrålaren är låå...åångsam i starten)!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-03 20:31

Elgigantens rea var rena skämtet, 10% på högst 5% av sortimentet.

Hoppas minst lika mycket på

Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-03 20:32

ChristianAndersson skrev:Elgigantens rea var rena skämtet, 10% på högst 5% av sortimentet.

[ Bild ]

https://www.hifiklubben.se/kampanj/2015/08/35years-weekend/
Shatterer of words

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-09-04 15:44

ChristianAndersson skrev:
ChristianAndersson skrev:Elgigantens rea var rena skämtet, 10% på högst 5% av sortimentet.

[ Bild ]

Denna rea var också rena skämtet. Var intresserad av av en Denon AVR-X4100W som endast gick att köpa i butik. Den är nu slutsåld i hela Sverige tydligen kl 1545 4/9.. Vi som har ett arbete att gå till fick ingen möjlighet att köpa den.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
shike

Inläggav shike » 2015-09-04 15:48

Kevin_Mitnick skrev:
ChristianAndersson skrev:

[ Bild ]

Denna rea var också rena skämtet. Var intresserad av av en Denon AVR-X4100W som endast gick att köpa i butik. Den är nu slutsåld i hela Sverige tydligen kl 1545 4/9.. Vi som har ett arbete att gå till fick ingen möjlighet att köpa den.

I Göteborg var den slutsåld ca 10.01. Det fanns tre exemplar i butiken på Skånegatan, och nåt enstaka i övriga butiker enligt säljarna.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-09-04 17:52

Kevin_Mitnick skrev:Denna rea var också rena skämtet. Var intresserad av av en Denon AVR-X4100W som endast gick att köpa i butik. Den är nu slutsåld i hela Sverige tydligen kl 1545 4/9.. Vi som har ett arbete att gå till fick ingen möjlighet att köpa den.

Jag högg en.

Jag ringde i onsdags och bokade en, trots att det inte gick. :D

Hämtade den kl 10.10 idag, och därefter drog de tillbaka erbjudandet, tydligen lite för aggressiv prissättning.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-04 18:28

Att först inte vara prisvärdast,
och sen rea ett fåtal lockbeten.

Vill HFK locka folk till Parallellimport eller?

Futile
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-04 18:35

Nästa Caveman Mancave till rakning, 2 st av HBB´s filialer

Någon som besökt och försökt skynda fynda?

Bild
Shatterer of words

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-09-04 18:42

Jag knep ett ex av den billiga vinylsvarven hos HiFiklubben som jag tyckte att jag skulle vilja ha möjlighet att spela så jag kan ägna mig åt annat än att sitta med TD125:an på labbänken. Billigt! Men den för tankarna till IKEA-spånplatta och är ett rent skämt jämfört med mitt Thorens-verk som är mer än 45 år gammalt. När det gäller saker med mekanik så får man ju liksom en känsla av kvalitet eller inte och här är det stor andel inte.

På en viktig punkt utklassar den dock min TD125:a totalt, den snurrar nämligen runt med jämn hastighet. Varje gång! Annars tycker jag att voodooo-voodoo-faktorn när det gäller just vinylspelare är närmast absurd. Det säljs tonarmar för fantasibelopp där köparen starkt rekommenderas att genast byta ut kabeln i armen mot kabel som kostar femsiffriga belopp och där det dessutom är meningen att man ska "spela in" kabeln genom att köra musik med linjenivå under en massa timmar. Mycket konstigt har jag hårt skillnad på men, nej, det har passerat gränsen för min förmåga att tro. Fast jag hamnade väl litet utanför ämnet nu...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-04 18:59

Anders J skrev:Jag knep ett ex av den billiga vinylsvarven hos HiFiklubben som jag tyckte att jag skulle vilja ha möjlighet att spela så jag kan ägna mig åt annat än att sitta med TD125:an på labbänken. Billigt! Men den för tankarna till IKEA-spånplatta och är ett rent skämt jämfört med mitt Thorens-verk som är mer än 45 år gammalt. När det gäller saker med mekanik så får man ju liksom en känsla av kvalitet eller inte och här är det stor andel inte.

På en viktig punkt utklassar den dock min TD125:a totalt, den snurrar nämligen runt med jämn hastighet. Varje gång! Annars tycker jag att voodooo-voodoo-faktorn när det gäller just vinylspelare är närmast absurd. Det säljs tonarmar för fantasibelopp där köparen starkt rekommenderas att genast byta ut kabeln i armen mot kabel som kostar femsiffriga belopp och där det dessutom är meningen att man ska "spela in" kabeln genom att köra musik med linjenivå under en massa timmar. Mycket konstigt har jag hårt skillnad på men, nej, det har passerat gränsen för min förmåga att tro. Fast jag hamnade väl litet utanför ämnet nu...

Om den snurrar jämnt... Och du sätter på en bra pickup... Då borde den väl låta bra via en vettig RIAA också? Om man bara lyssnar och inte sitter och stör sig på spånplattan dvs?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-04 20:15

Min Goldmund Studio vrider sig i plågor... 8)
'Audiophile in hibernation'

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-09-04 21:33

Precis vad jag tror också. Jag vet inte om jag just läst några vettiga blindtester på skivspelare. Jag tror att om man bara uppfyller vissa basala krav så borde det funka. Om sedan skivtallriken är i glas med ullmatta (som denna) eller mdf, metall eller plastmatta, tja. Snurra bör den dock. Däremot så tror jag det är viss vits med att ha litet massa under samt att man måste inse att det är en massa kaskadkopplade resonanssystem på vägen mellan terra firma och ortofon som man nog bör ha litet koll på...

Fast jag kan gärna köra Soltis Götterdämmerung i tonarmskbalaget non-stop i en månad om det smörjer elektronerna. Kanske funkar på ikea-grejor också ;-)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-09-04 22:56

ChristianAndersson skrev:Att först inte vara prisvärdast,
och sen rea ett fåtal lockbeten.

Vill HFK locka folk till Parallellimport eller?

Futile

Precis. Fuck you Hifiklubben. Hade tidigare planer på att köpa en Denon AVR -X2200, men nu kommer jag att köpa något annat. Gillar verkligen inte när butiker kör med lockvaror som egentligen inte finns att köpa bara för att locka in folk i butiken.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-04 23:08

Nattlorden skrev:
Anders J skrev:Jag knep ett ex av den billiga vinylsvarven hos HiFiklubben som jag tyckte att jag skulle vilja ha möjlighet att spela så jag kan ägna mig åt annat än att sitta med TD125:an på labbänken. Billigt! Men den för tankarna till IKEA-spånplatta och är ett rent skämt jämfört med mitt Thorens-verk som är mer än 45 år gammalt. När det gäller saker med mekanik så får man ju liksom en känsla av kvalitet eller inte och här är det stor andel inte.

Om den snurrar jämnt... Och du sätter på en bra pickup... Då borde den väl låta bra via en vettig RIAA också? Om man bara lyssnar och inte sitter och stör sig på spånplattan dvs?

Definiera att snurra jämnt?

Den ska även snurra i rätt hastighet, ha ett lager som inte överför vibrationer upp i tallrik och skiva, inte ha elektronik placerat så det stör pickupen, ha en skivtallrik som inte har resonanser, avkoppla från resonanser ifrån underlaget samt vara okänslig för ljudvågornas påverkan, ha en tonarm som dels håller pickupen/nålen i exakt korrekt vinkel, tonarmen ska vara lättrörlig men inte ha glapp i lager som kan skallra och dylikt, tonarmen ska ha resonanser som inte på ett negativt sätt påverkar musiksignalen, du ska ha en lagom avvägning mellan tonarmens effektiva massa och upphängningen av pickupennålens fjärdringsmjukhet m.m.

Det är alltså några parametrar till som spelar in :mrgreen:.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-09-05 00:14

Att snurra jämt eller jämnt det är frågan. Det vore ju helst både ock. Elektronikkortet till min TD125 har flera problem som gör att den varken snurrar jämnt eller jämt. Och då spelar det ju mindre roll med arm och pick-up eller andra förnämliga egenskaper.

Min avsikt med att köpa den billiga spelaren var ju att lägga skivspelarproblematiken åt sidan för att kunna ägna mig åt sådant som ger mer resultat.

Och jag skrev ju att jag inser att där finns en massa intrikat kopplade resonanssystem på vägen mellan Terra Firma och Ortofon, och det är inte alls självklart hur de samverkar.

Jag tog mig tid att tröska igenom en enormt plågsamt lång debattsträng om blindtester med nätkablar på hififorum som väl i princip ledde till en ganska tydlig polarisering mellan troende och icketroende. Jag har inte funnit något vettigt blindtest som skulle kunna stödja att det är rimligt att ha silverkablar (eller vad det nu är) i tonarmar eller att det skulle vara meningsfullt att köra musiksignaler i en vecka för att liksom "smörja" kablaget.

Jag tänkte öka massan i underredet på något vis som jag inte är klar över ännu och få dit en bättre pick-up innan jag är beredd att tycka något mera bestämt. Om inte annat för att den ska stå still när jag öppnar plastlocket!

Men vi är ännu mer off-topic nu. Tyckte ändå att 1 624 kr var ett bra pris jämfört med mycket annat. Ingen kvalitetskänsla men det hindrar ju inte att det skulle kunna låta bra med begränsade insatser.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-09-05 01:15

Anders J skrev:Att snurra jämt eller jämnt det är frågan. Det vore ju helst både ock. Elektronikkortet till min TD125 har flera problem som gör att den varken snurrar jämnt eller jämt. Och då spelar det ju mindre roll med arm och pick-up eller andra förnämliga egenskaper.

Min avsikt med att köpa den billiga spelaren var ju att lägga skivspelarproblematiken åt sidan för att kunna ägna mig åt sådant som ger mer resultat.

Och jag skrev ju att jag inser att där finns en massa intrikat kopplade resonanssystem på vägen mellan Terra Firma och Ortofon, och det är inte alls självklart hur de samverkar.

Jag tog mig tid att tröska igenom en enormt plågsamt lång debattsträng om blindtester med nätkablar på hififorum som väl i princip ledde till en ganska tydlig polarisering mellan troende och icketroende. Jag har inte funnit något vettigt blindtest som skulle kunna stödja att det är rimligt att ha silverkablar (eller vad det nu är) i tonarmar eller att det skulle vara meningsfullt att köra musiksignaler i en vecka för att liksom "smörja" kablaget.

Jag tänkte öka massan i underredet på något vis som jag inte är klar över ännu och få dit en bättre pick-up innan jag är beredd att tycka något mera bestämt. Om inte annat för att den ska stå still när jag öppnar plastlocket!

Men vi är ännu mer off-topic nu. Tyckte ändå att 1 624 kr var ett bra pris jämfört med mycket annat. Ingen kvalitetskänsla men det hindrar ju inte att det skulle kunna låta bra med begränsade insatser.

Har svårt att tro att inte någon duktig reparatör skulle reda ut din TD-125:a.

Vad är det för spelare du köpt? Det är inte säkert att det bara är av godo att öka vikten, du ändrar resonansfrekvenser m.m. till vad som kan vara oönskade frekvenser om inte det tas med i beräkning.

Nog off topic ifrån mig. Kul att du kan glädjas åt att spela skivor igen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-05 02:04

Vinylcalle skrev:
Anders J skrev:Att snurra jämt eller jämnt det är frågan. Det vore ju helst både ock. Elektronikkortet till min TD125 har flera problem som gör att den varken snurrar jämnt eller jämt. Och då spelar det ju mindre roll med arm och pick-up eller andra förnämliga egenskaper.

Har svårt att tro att inte någon duktig reparatör skulle reda ut din TD-125:a.

Vad är det för spelare du köpt? Det är inte säkert att det bara är av godo att öka vikten, du ändrar resonansfrekvenser m.m. till vad som kan vara oönskade frekvenser om inte det tas med i beräkning.

Nog off topic ifrån mig. Kul att du kan glädjas åt att spela skivor igen.

MvH Carl

Har du kollat VinylEmgine om TD125?
Jag har för mig att första varanten av servostyning med Wien-brygga var mindre lyckad som princip ihop med remdriften men att det finns modifikationer som faktiskt fungerar. Googla grundligt innan du skrider till verket och mickla inte på måfå. Det ska gå att få TD125 att gå jämnt jämt!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Anders J

Inläggav Anders J » 2015-09-05 06:36

Nej, det är första varianten jag har och jag har alla underlag inkl trimningsanvisningar men grunnar på om inte en helt egen motordrivning vore bättre än en ganska misslyckad och 45 år gammal elektronik. Jag har bytt utgångstransistorerna (germanium!) två gånger redan. Den egendomliga lösningen med skjutpotten till fartreglaget blir svår att få snygg. Litet kul dock att byta komponentvärden så att 16-läget blir 78 RPM. Men det får bli i vinterns mörker. Finns en viss risk för Törnrosasömn dock. Det finns olycksbröder på vinylengines forum.

Tills dess får det bli en bättre pickup och någon metod att få OEM-regan att stå still när jag fäller upp/ner locket. Jag har träffat en som tog bort gummibussningarna och monterade TD124:or stumt i tunga och tjocka stålplåtar som en metod att få tyst på mullret.

Men föreslår att vidare samtal förs i min tråd om detta. Tack för visat intresse och goda råd.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-09-05 09:37

Nu får ni nog börja en egen tråd. Så återgår vi till köpråd här.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-05 17:11

Shatterer of words

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-05 17:59

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-06 15:52

10% Androidrabatt på Electroworld idag söndag oxå,
men vad är Dolby Atmos högtalare i en Surfplatta?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2015-09-12 09:29

Stockholmare, handla detta. Vilket underpris om det stämmer att det är Monitor Audio GS20 golvare, sen stativhögtalare och center i samma serie, plus en Rotel hembiostärkare för 5000:-

http://www.blocket.se/stockholm/5_1_Anl ... m?ca=6&w=3

Skynda fynda!

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-09-12 10:20

DorreN skrev:Skynda fynda!

Den försvann fort.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2015-09-12 20:04

ostmaccan skrev:
DorreN skrev:Skynda fynda!

Den försvann fort.

Nu kan man köpa samma paket på kungsholmen för 9500:- istället. Säljes pga flytt. Den nya säljaren kanske fick tag i nytt boende nu på dagen. ;-)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-09-12 20:39

SVS SB12-NSD 3500kr = Umeå pris,varför fanns inte den i Stockholm för det priset :| .
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=146865
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-13 00:35

Så typiskt norrlänningar att bo så långt norrut.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-13 02:26

Ja, inte sant . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2015-09-15 17:16

darkg skrev:Så typiskt norrlänningar att bo så långt norrut.

Fast majoriteten bor i Stockholm...
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd