Stereopaket max 6000 :)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
deztron

Stereopaket max 6000 :)

Inläggav deztron » 2005-12-22 14:38

hej,
jag är helt ny här på forumet och hade tänkt köpa migen stereo för maximalt 6k. Nån som har några tips? Jag tänkte mig kanske 2 högtalare (dock inte golvhögtalare), en någorlunda bra förstärkare osv. Jag ska mest ha den till att spela musik även om jag aknske använder den till tv:n ibland så är musiken dess främsta uppgift. Jag skulle också gärna ha lätt för att bygga ut systemet till ett 6.1 system eller något liknande när plånboken tillåter :) Är det motiverat att köpa en sub direkt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-22 14:44

Köp en god hemmabioreciver, exempelvis Denon 2106 och leta upp ett par gamla hörlurar av valfri kvalitet som du pluggar in i hörlursuttaget.

Lyssna sedan bara på radio och med hörlurarna tills du har sparat ihop pengar till resten av anläggningen. :wink:

Var inte orolig för ljudkvaliteten om lurarna och radioutsändningarna visar sig hålla undermålig kvalitet - ju sämre det låter, desto snabbare går det att spara ihop slantarna till resten!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-22 15:05

Eller en Yamaha RX-V757, som jag personligen tycker låter minst lika bra som Denon 2106, men känns inte alls lika "billig" som Denon gör, dessutom är den något billigare så du har råd med ett par billiga stativhögtalare också :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-22 15:08

Eller nöj dig med en 1906 för 4000 kr, köp till en Pioneer
DV-380 för 800 kr (finns ny för det priset lite här och var)
och du har 1200 kr kvar till ett par hyggliga, begagnade
stativhögtalare...

Bild

Användarvisningsbild
deztron

Inläggav deztron » 2005-12-22 18:34

Lutar nog mest åt en denon 1906 i dagsläget, om jag väntar med dvd-spelaren och endast trycker ut musiken från datorn borde jag kunna klara ett par någorlunda högtalare också :)

Användarvisningsbild
deztron

Inläggav deztron » 2005-12-29 17:03

Hmm, jag har funderat lite till och är nu lite sugen på de här högtalarna http://www.hifiklubben.com/se/Produkter ... 21|pdetail
(Cerwin vega V högtalarsystem). Jag undrar nu framförallt om de är prisvärda/bra eller om jag borde fundera på några andra (framförallt till en denon 1906).
edit: eller borde man kanske fundera på
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108500
(infinity beta HCS)?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-29 17:31

deztron skrev:Hmm, jag har funderat lite till och är nu lite sugen på de här högtalarna http://www.hifiklubben.com/se/Produkter ... 21|pdetail
(Cerwin vega V högtalarsystem). Jag undrar nu framförallt om de är prisvärda/bra eller om jag borde fundera på några andra (framförallt till en denon 1906).
edit: eller borde man kanske fundera på
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108500
(infinity beta HCS)?

huvva :(

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-12-29 18:50

Förstärkare: Denon DRA 585 (~1500:-)
CD/DVD-spelare: Pioneer DV 575 eller 585 (~1500:-)
Högtalare: Carlsson OA 50.2 (~3000:-)

Ovanstående kan du sitta nöjd med länge tror jag. Gäller bara att leta duktigt på andrahandmarknaden nu. Förstärkaren/recievern går bra att hitta på ebay.de.

Edit: IÖ, vad förförisk du ser ut :)

Edit 2: OA 50.2 är förvisso en golvhögtalare, men det kommer du att ha överseende med när du hört dem.
11010000

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-29 20:35

Mr_Ekan skrev:
Edit: IÖ, vad förförisk du ser ut

Jag tror IÖ vill se den han skriver till stint i ögonen, för bättre övertygelse om vikten av vad han skriver. :twisted:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-12-29 21:43

Ännu ingen som föreslagit piP? :lol:

Då får väl jag göra det då.

piP är helt klart den mest kapabla stativhögtalare jag någonsin hört.
o det för ett pris (byggsats) på bara 4000 spänn.

Så slå en pling till Ingvar Öhman (med de stirrande ögonen) och
beställ ett par eller två :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-30 02:36

Ännu ingen som föreslagit piP?

Nja, ett par nya piP känns inte rätt om totalbudgeten är 6kkr.

Om allt skall köpas nytt så måste man välja att tumma ganska bra på kvaliteten, och om man senare vill ha bättre så är mycket av originalpengarna bortslösade.

Högtalare är det som man vinner absolut mest på att köpa begagnat, så jag skulle börja där. När du väl har ett par högtalare så vet du mer om hur mycket effekt du behöver för att driva dem.
Titta även efter hela begagnat-paket som innehåller allt du behöver, det är där du kan göra de absolut bästa klippen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-30 11:32

Ni har fel allihop! ( :wink: )!
Utom du Deztron som ställer frågan förstås.

Var förstörs ljudet mest på sin väg genom signalkedjan?

- Jo, i högtalarna förstås. Det vet ju alla (på detta forum åtminstone).

Därför bör man naturligtvis satsa mest krut på högtalarna. Köp då ett par piP i omålad MDF, monterinssats av Ino Audio omnämnd ovan. 4000 kostar de tror jag(?).

DVD-spelare köper man en valfri för femhundra spänn som man sedan låter en hembioförstärkare avkoda hembioljudet samt det tvåkanaliga CD-ljudet.

Hembioförstärkare så tar du den billigaste Denonen. De har historiskt sett låtit väldigt bra, även de billiga. Skillnaden är mest att du får lite färrre finesser bara och lite lägre uteffekt. Den biiligaste Denonen heter numera AVR-1306 och har fem förstärkarkanaler och kostar 2798 kronor på HiFi-klubben. Om du vill ha sju kanaler får du hosta upp 400 späbn till så får du en AVR-1706.

Hoppsan det blev visst drygt 7000 spänn. Om det är så kinkigt får du hitta en hembioförstärkare på rea istället (HiFi-klubben brukar rea ut när det kommer nya modeller), men tänk på att Denon och Harman kardon ger bäst ljudkvalitet enligt mina erfarenheter av ett större antal fabrikat. Eller så köper du en begagnad "förra årets modell". Priset på begagnade hembioförstärkare brukar sjunka som en sten. Men det är förstås ett tryggare köp att köpa en ny. Å andra sidan är det väldigt sällan något krångel på vanliga hembioförstärkare.

Andra välljudande billiga alternativ till piP är t.ex. Carlsson OA58, eller NHT, kanske Chario (eller njae förresten). Samtliga åtminstone värda att provlyssnas (mycket viktigt när det gäller högtalare)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-30 13:35

Kan bara instämma med ovanstående talare, mycket bra råd alltså!

Återgå till Köpråd