Fyndade JBL-L100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
omnicide

Re: Fyndade JBL-L100

Inläggav omnicide » 2015-09-03 21:25

Perfector skrev:En kall öl en kväll när infraljuden lägger sig för dagen.
Ett stycke fin musik på lagom volym och du glömmer alla världsliga bekymmer för en stund.
Behöver man säga mer? :-)

Nä, så är det ju, en långsiktig investering för välmåendet, det är väl vad vi alla ser ljudet som..
Tänk att ens farsa, född 50, var i min ålder när dessa producerades och det låter fortfarande bra!

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-03 21:34

Alexi skrev:Jag tycker nog originalfiltret ser bäst ut, men skulle vilja se lite mätningar off-axis.

Största problemet är hur framåt mellanregistret är, ljudet är ganska hårt, men jävlar vilket drag om man drar på lite 70'tals rock..
Röster som typ Melody Gardot blir lätt sibilanta, sång är inte deras paradgren i nuvarande form, men akustisk gitarr dock!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-03 22:19

omnicide skrev:
Alexi skrev:Jag tycker nog originalfiltret ser bäst ut, men skulle vilja se lite mätningar off-axis.

Största problemet är hur framåt mellanregistret är, ljudet är ganska hårt, men jävlar vilket drag om man drar på lite 70'tals rock..
Röster som typ Melody Gardot blir lätt sibilanta, sång är inte deras paradgren i nuvarande form, men akustisk gitarr dock!

Om jag tolkar mätningarna rätt skulle du kunna prova att bara koppla ur mellanregistret, du skulle också kunna prova att ändra fasen på mellanregistret. Gratis och snabbt och enkelt att testa.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-03 22:37

Alexi skrev:
paa skrev:Jag lägger upp båda på samma sida så det blir lättare att jämföra:

L-100 med Murphys filter:

[ Bild ]

L-100 med Gravesens filter:

[ Bild ]

Egentligen är dom förvånande lika.

Jag tycker nog originalfiltret ser bäst ut, men skulle vilja se lite mätningar off-axis.

Peakarna vid ca 2.5kHz och 6.5kHz med originalfiltret, härrör från membranresonanser ovanför bas- respektive mellanrigisterelementens egentliga arbetsområde!
Dessa skulle framträda väldigt tydligt på en vattenfallskurva.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-03 23:01

paa skrev:Jag tycker nog originalfiltret ser bäst ut, men skulle vilja se lite mätningar off-axis.
Peakarna vid ca 2.5kHz och 6.5kHz med originalfiltret, härrör från membranresonanser ovanför bas- respektive mellanrigisterelementens egentliga arbetsområde!
Dessa skulle framträda väldigt tydligt på en vattenfallskurva.
Jo men den faller istället från 900Hz och uppåt med en hel del kraftiga dippar. Jag satt och funderade på om inte ett högpassfilter på mellanregistret skulle räcka. Den ser inte ut att bidra så mycket ändå i originalfiltret.
Murphys filter ser ok ut, förutom jättepuckeln mellan 60-70Hz. Diskobas!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-03 23:37

Alexi skrev:Murphys filter ser ok ut, förutom jättepuckeln mellan 60-70Hz. Diskobas!

Jo, men Gravesens mätningar går inte så djupt men de ser nog lika ut i verkligheten, och härrör väl från basavstämningen i lådan och påverkas inte av filtren.

Kan du förresten fixa citeringen i ditt inlägg?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-03 23:45

paa skrev:
Alexi skrev:Murphys filter ser ok ut, förutom jättepuckeln mellan 60-70Hz. Diskobas!

Jo, men Gravesens mätningar går inte så djupt men de ser nog lika ut i verkligheten, och härrör väl från basavstämningen i lådan och påverkas inte av filtren.

fixat. Ja du har säkerligen rätt att det är porten som spökar. Tror du den krokiga diskanten i Murphys mätning beror på mindre smoothing bara?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-03 23:55

Alexi skrev:
paa skrev:

fixat. Ja du har säkerligen rätt att det är porten som spökar. Tror du den krokiga diskanten i Murphys mätning beror på mindre smoothing bara?

Antingen det eller så är diskanterna så olika, jag tror inte filtret spökar så högt upp.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-04 09:08

Alexi skrev:
omnicide skrev:

Om jag tolkar mätningarna rätt skulle du kunna prova att bara koppla ur mellanregistret, du skulle också kunna prova att ändra fasen på mellanregistret. Gratis och snabbt och enkelt att testa.

Då får man ju ett par L88'or.
Bild
Jag tror att mellanregistret redan är fasvänt, tror att det omnämns i senare diskussioner i tråden för Murphys filter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 10:37

Om du kollat med ett batteri att alla element går i fas men att mellanregister eller diskant är för kraftig kan du ju fundera på att dämpa med ett serie och ett paralellmotstånd vid elementet.
Jag har dämplista om du vill ha det.
Kanske löser sig problemet direkt utan extra åtgärd med nya filter, för JBL's egna suger stenhårt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-04 11:22

Perfector skrev:Kanske löser sig problemet direkt utan extra åtgärd med nya filter, för JBL's egna suger stenhårt.

Exakt vad baserar du det på?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 11:25

Fjonkalicious skrev:
Perfector skrev:Kanske löser sig problemet direkt utan extra åtgärd med nya filter, för JBL's egna suger stenhårt.

2 kondingar är inte vad jag kallar filter.
Hi-Fi kit sålde såna skitdyrt en gång med delning 1500/6000 och det var enligt alla som kunde filter inte värt namnet.
så dom suger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-04 11:54

Perfector skrev:
Fjonkalicious skrev:

Hi-Fi kit sålde såna skitdyrt en gång med delning 1500/6000 och det var enligt alla som kunde filter inte värt namnet.
så dom suger.

Är det antal komponenter som ger en bra frekvensgång?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 12:14

Fjonkalicious skrev:
Perfector skrev:
Fjonkalicious skrev:

så dom suger.

Det ska väl ändå vara delning ut åxå så man kan undvika oroligheter i höga register där inte elementet låter bra
6dB in/ut är helt ok, men knappast bara delning in.
Nu vet jag att du är ute med lien men jag tänker inte följa dig på den resan.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-04 15:11

Nu har jag hunnit testa att ställa upp högtalarna på ett par OD11'or för att få lite perspektiv, nu låter det betydligt vassare, måste väl vara för att mellanregistret och diskanten kommit upp en bit.. Mindre basresonanser men det där mellanregistret överröstar mycket, testade att vrida ner "mid" på förstärkaren, till min förvåning kan man nästan trolla bort röster helt med det, men med lite lagom dämpning låter det sansat, det är ganska klart att något inte står rätt till där som det är. Jag gillade nog ljudet bättre på golvet, och så ska det ju inte vara :roll:

Nåväl, väntar med spänning på intrycken när delningsfilter hamnat på plats.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-04 16:18

Fjonkalicious skrev:
Perfector skrev:
Fjonkalicious skrev:

så dom suger.

Precis, det ska vara rätt antal komponenter!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-04 16:40

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:
Perfector skrev:2 kondingar är inte vad jag kallar filter.
så dom suger.

Precis, det ska vara rätt antal komponenter!

Men framför allt skall det vara det ska vara rätt antal komponenter...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-09-06 10:16

Skruva ner eller ta bort mellanregistret så låter dom bättre.
Senast redigerad av Zzombie 2015-09-06 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-06 10:21

Zzombie skrev:Skruva ner eller kolla bort mellanregistret så låter som bättre. Basen går en bra bit upp ofiltrerat och egentligen är inte mellanregistret nödvändigt.

Frågan är hur högt en 12" bas kan gå

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-06 12:06

Perfector skrev:
Zzombie skrev:Skruva ner eller kolla bort mellanregistret så låter som bättre. Basen går en bra bit upp ofiltrerat och egentligen är inte mellanregistret nödvändigt.

Frågan är hur högt en 12" bas kan gå

123A basen ska vara bra för ett econowave bygge t.ex. Den tar mycket utav mellanregistret som det är just nu i L100.

Det är dock vanligt att folk uppgraderar L88 till L100 med utbyggnaden (mellanregistret) L12 (88+12=100), så hade nog inte vart fallet om det lät "bättre" med L88'or i sitt orginalutförande? :roll:

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2015-09-06 12:08

Bättre eller inte. Bara att jämföra själv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-06 14:21

Jag tror att peaken från basen vid ca 2.5kHz stör örat mer än peaken från mellanregistret vid 6.5kHz, så även om man drar ner eller tar bort mellanregistret, så har man den jobbiga peaken vid 2.5 kHz kvar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-06 14:23

spole till basen då, så kanske det jämnar ut sig.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-06 20:15

Zzombie skrev:Bättre eller inte. Bara att jämföra själv.

Sant, testa kan man ju.

paa skrev:Jag tror att peaken från basen vid ca 2.5kHz stör örat mer än peaken från mellanregistret vid 6.5kHz, så även om man drar ner eller tar bort mellanregistret, så har man den jobbiga peaken vid 2.5 kHz kvar.

Gravesens filter dämpar ju den något iallafall, och Murphys gjorde det något ytterligare.

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-18 01:23

Nya filter byggda, gammal isolering ute ur lådorna och ny är på plats enligt Troels anvisningar..

Jag tror jag dör, dessa låter fantastiskt bra nu! :lol: Vågar inte spela så högt för grannen, men en otrolig skillnad.. Jag renoverade en i taget så hann göra lite A/B lyssning och allt jag upplever som negativt är väck, mer detaljer och numera helt utan skrikigt mellanregister, basen känns till och med fastare på något vis.

Om någon utav er vill lyssna på ett par modifierade L100 finns det numera ett par stationerade i Örebro!
Nu ska jag ta mig lite välförtjänt sömn.. :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-18 01:50

Och det säger du nu, när jag var i Örebro igår onsdag för byte av spiralfjädrar på min SAAB hos maptun ;-)

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-09-18 02:07

Perfector skrev:Och det säger du nu, när jag var i Örebro igår onsdag för byte av spiralfjädrar på min SAAB hos maptun ;-)

I onsdags hade jag knappt börjat med filtren(okej, började i tisdags men ändå), skapelserna blev klara runt tolv inatt 8)
Om du har vägarna förbi någon annan gång så är du välkommen på en kopp kaffe och musik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-18 02:10

Ska skriva upp det. :-)
Jag sa ju att JBL's egna filter var skräp med stort SKRÄP.
Putsa lite på kabinetten nu med lämplig olja så blir det utställningskick på dom.
Njut och må bra.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi