Överdämpad källare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Överdämpad källare

Inläggav KentLindqvist » 2015-09-05 12:49

Jobbar med dämpningen av min källare för tillfället.

Hur mycket junk jag än slänger in dominerar klappekot!

Finns det överhuvud taget någon risk att dämpa en betongkällare för mycket?!?!?
(undantar rena biorumsbyggen, där väggar, tak mm heldämpas redan från början.)

Kanske bästa taktiken är att dämpa på så gott det bara går och sedan ev plocka bort prylar efterhand?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Överdämpad källare

Inläggav paa » 2015-09-05 12:53

Det som upplevs som överdämpning är oftast att högre frekvenser är för mycket dämpade i förhållande till lägre frekvenser.
Lite diffussorer eller diffuserande ytor på sidan och bakom lyssningsplatsen bör det nog vara, men sen kan man dämpa mycket, om bara basen också dämpas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-05 12:59

Ojämn dämpning är inte svårt att få till. Så se upp så du inte bara dämpar höga frekvenser. Mycket diffusion bakom och runt lyssningsplats är inte dumt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-05 20:11

KentLindqvist skrev:Jobbar med dämpningen av min källare för tillfället.

Kanske bästa taktiken är att dämpa på så gott det bara går och sedan ev plocka bort prylar efterhand?

Klappeko (fladdereko) finns inte i odämpade rum, det finns bara i dämpade rum, som inte är alldeles rätt dämpade.

Fladdereko är ljud som "fastnar" mellan två parallella ytor, det kan vara två sidoväggar eller t ex tak och golv. I ett odämpat rum så reflekteras ljud i alla ytor och (hörbara) fladderekon lyser nästan alltid med sin frånvaro.

Så om du har en massa fladderekon "trots" att du dämpat mycket, som tror jag nog snarare att det är på grund av att du dämpar mycket, och gjort det på ett sådant sätt att de ytor mellan vilket ljud fortfarande fladdrar, blivit för ensamma kvar.

Så vad du behöver göra är att antingen diffusera (minst) den ena av de två ytorna mellan vilka ljudet fladdrar, eller dämpa den, och/eller se över dämpningen av resten av rummet således att ljud kan röra sig i flera dimensioner.

I själva verket så är vad som gäller just ditt rum ju en komplicerad fråga och utan att i detalj studera rummet ifråga är det svårt att veta vad som är bästa åtgärden i det. Det är därför mitt inlägg är lite luddigt. Men fladderekot rår du på enkelt om du bara tar reda på mellan vilka två ytor det lever.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-07 14:46

som sagts innan så ska du försöka att inte dämpa bara höga frekvenser, så om du använder flexibats isolering är en tjocklek runt 20-40cm önskvärt, om det är ett betong rum kanske du skulle fundera på att regla upp och gipsa, då kan du sne ställa väggarna också för att motverka flutter eko, men lägg gärna ut lite ritningar/bilder på rummet, även dimensionerna och vart lyssnings positionen så är det lättare att ge tips.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-07 18:06

dac83 skrev:som sagts innan så ska du försöka att inte dämpa bara höga frekvenser, så om du använder flexibats isolering är en tjocklek runt 20-40cm önskvärt, om det är ett betong rum kanske du skulle fundera på att regla upp och gipsa, då kan du sne ställa väggarna också för att motverka flutter eko, men lägg gärna ut lite ritningar/bilder på rummet, även dimensionerna och vart lyssnings positionen så är det lättare att ge tips.

Fast innan man bygger om hela sitt rum köper man lämpligen en ritning från en akustiker, t.ex. Ingvar Öhman, innan man lägger ned en massa pengar och arbete som kan leda till suboptimering. Kostnaden för en akustikkonsult är peanuts jämfört med själva arbetet. Tycker jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-09-07 18:25

Håller helt med DQ-20. Där tjänar man både tid och det blir bra.

kneten

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-08 18:14

DQ-20 skrev:Fast innan man bygger om hela sitt rum köper man lämpligen en ritning från en akustiker, t.ex. Ingvar Öhman, innan man lägger ned en massa pengar och arbete som kan leda till suboptimering. Kostnaden för en akustikkonsult är peanuts jämfört med själva arbetet. Tycker jag.

/DQ-20

ja, visst är det absolut är det bäst med en akustiker, men nu var det inte det han frågade efter i tråden... varje gång någon fråga något här om akustik så är varje gång det är enda svaret "kontakta en akustiker" kanske det är väldigt enkelt problem bara man får se hur rummet ser ut först?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-09-08 19:18

Det finns aldrig "ett enkelt problem" i ett rum som man kan lösa för att åstadkomma i närheten av rummets potential. Det är en massa saker som samverkar och man behöver därför angripa rummet som helhet.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-08 21:01

Xenod skrev:Det finns aldrig "ett enkelt problem" i ett rum som man kan lösa för att åstadkomma i närheten av rummets potential. Det är en massa saker som samverkar och man behöver därför angripa rummet som helhet.

ok

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-09 01:20

Och jag tänker att OM problemet är så enkelt som man kan hoppas, så torde ju även de råd jag givit i tråden ge utslag och lösa problemet. Fladdereko är ju trots allt ett av de enklare problemen man kan stöta på i rum, och de är skapligt lätta att åtgärda själv, om man bara får veta lite om vad som får dem att uppstå.

Jag hoppas det framgick av det jag skrev hur de uppkommer och hur man kan ta död på dem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-09-09 12:45

Ja självklart, om klappekot är det enda problem som rummet ställer till med och som Kent känner att han vill/behöver åtgärda så borde det ju gå utmärkt med hjälp av ditt tidigare inlägg!

Mitt inlägg var mer ett svar till dac83 som tycker att det ropas "akustiker!" alldeles för ofta. Jag tycker det är ett vettigt råd, om den som tar till sig rådet vill komma så snabbt och billigt som möjligt till ett riktigt bra resultat. Om det är primära målet istället är att själv lära sig om praktisk akustik och man är beredd att lägga tid och pengar på att experimentera själv, då är det kanske inte lika bra att hyra in en akustiker.

Det föreslogs att stoppa in 20-40cm tjock isolering i rummet samt att regla upp snedställda väggar - om man då inte är primärt är intresserad av att lära sig mer om akustik så tror jag att man löper risk att bli besviken om inte resultatet blir så bra som man hoppats på. Det är ju trots allt en väldig massa arbete och pengar med att bygga nya innerväggar och ta in isolering som skall kläs i tyg etc. Ska man göra så stora åtgärder är det lika bra att tänka igenom hela rummet som en helhet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-09-09 13:11

Här tror jag ett par bilder skulle vara av godo! Vågar du visa ditt rum fullt av skräp, Kent?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-09-09 13:26

xenod: jag sa inte att stopa in 20-40cm isolering och tryck upp nya gips väggar, du kanske missförstog mig, jag ville bara förtydliga tidigare inlägg om att man inte bara ska dämpa höga frekvenser och om man ska använda isolering behövs det ganska tjockt lager och att man kan sätta vinklade väggar för att motverka eko, men sen ville jag se mer bilder innan jag vill säga något konkret, jag hade nog själv nämnt akustisker om det var en helt tomt rum men nu vet vi inte nåt om vad som finns där inne.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-09-10 23:07

PerStromgren skrev:Här tror jag ett par bilder skulle vara av godo! Vågar du visa ditt rum fullt av skräp, Kent?

Jodå, visst kan jag det! Jag är på resande fot denna vecka och nästa, så jag kanske får hålla er på halster så länge?!
Jag passar på och tackar för råden jag fått Hittills. Jag har parallella odämpade väggar, som jag inser att jag nog borde åtgärda. En annan egenhet med rummet är en stor biyta på ena sidan. Min förhoppning är att kunna nyttja denna som något positivt, då kanske en del bas kan leta sig in dit...
Återkommer som sagt med bilder...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-11 11:44

KentLindqvist skrev:Återkommer som sagt med bilder...

F5! F5! F5!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-09-12 18:34

DQ-20 skrev:
KentLindqvist skrev:Återkommer som sagt med bilder...

F5! F5! F5!

Here goes nothi'n!

Bild

Tage tifrån trappan ned. ÖÖppning till 10m2 rum direkt bredvid braskamin!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-12 23:25

Xenod skrev:Ja självklart, om klappekot är det enda problem som rummet ställer till med och som Kent känner att han vill/behöver åtgärda så borde det ju gå utmärkt med hjälp av ditt tidigare inlägg!

Mitt inlägg var mer ett svar till dac83 som tycker att det ropas "akustiker!" alldeles för ofta. Jag tycker det är ett vettigt råd, om den som tar till sig rådet vill komma så snabbt och billigt som möjligt till ett riktigt bra resultat. Om det är primära målet istället är att själv lära sig om praktisk akustik och man är beredd att lägga tid och pengar på att experimentera själv, då är det kanske inte lika bra att hyra in en akustiker.

Det föreslogs att stoppa in 20-40cm tjock isolering i rummet samt att regla upp snedställda väggar - om man då inte är primärt är intresserad av att lära sig mer om akustik så tror jag att man löper risk att bli besviken om inte resultatet blir så bra som man hoppats på. Det är ju trots allt en väldig massa arbete och pengar med att bygga nya innerväggar och ta in isolering som skall kläs i tyg etc. Ska man göra så stora åtgärder är det lika bra att tänka igenom hela rummet som en helhet.

Det Är möjligen här, som i en del andra fall, klokt att anlita en yrkeskunnig yrkesman. Diy eller proffshjälp är ändå en knepig fråga, som beror på flera olika saker; och råd om att prova respektive anlita nån är ofta rätt slumpmässigt lyckosamma. Vi har sinsemellan så olika attityd till arbete, pengar, tid, självförmåga och trygghet.

Material är inte nödvändigtvis avskräckande dyrt.

Grannen antydde att hon övervägde att ta hjälp av inredningsexpert för att få ihop det. Det skulle jag Aldrig göra, även om det rimligtvis skulle kunna fungera, utifrån en kravspecifikation. Processen är liksom också relevant; resultatet är inte bara helt objektivt hur det blev utan även hur det gick till, alltså det av mig upplevda resultatet... Ibland.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-13 07:41

KentLindqvist skrev:Here goes nothi'n!

Kul rum verkligen med jättepotential! Men om inte bilden ljuger så ser det ut som ett sammanhängande större rum (är det två konvexa väggar?). Hur stor är hela ytan?

Vad är tanken med rummet? Kan det bli ett lyssningsrum primärt eller ska det användas till annat också?

Väggen bakom skinnfåtöljen ser lite odämpad ut...

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2015-09-13 08:38

darkg skrev:
Xenod skrev:Ja självklart, om klappekot är det enda problem som rummet ställer till med och som Kent känner att han vill/behöver åtgärda så borde det ju gå utmärkt med hjälp av ditt tidigare inlägg!

Det Är möjligen här, som i en del andra fall, klokt att anlita en yrkeskunnig yrkesman. Diy eller proffshjälp är ändå en knepig fråga, som beror på flera olika saker; och råd om att prova respektive anlita nån är ofta rätt slumpmässigt lyckosamma. Vi har sinsemellan så olika attityd till arbete, pengar, tid, självförmåga och trygghet.

Material är inte nödvändigtvis avskräckande dyrt.

Grannen antydde att hon övervägde att ta hjälp av inredningsexpert för att få ihop det. Det skulle jag Aldrig göra, även om det rimligtvis skulle kunna fungera, utifrån en kravspecifikation. Processen är liksom också relevant; resultatet är inte bara helt objektivt hur det blev utan även hur det gick till, alltså det av mig upplevda resultatet... Ibland.

Precis min tanke.. tycker även jag att folk rekommenderas anlita akustiker lite för ofta.. detta är väl i huvudsak ett diy-forum där den samlade kunskapen och erfarenheten utgör kompetensen och är själva grundstenen för communityn.. hade man varit intresserad av ett perfekt resultat direkt utan krångel hade man nog kontaktat en akustiker direkt och denna tråden hade aldrig uppstått.. processen är en del av lärandet och det faktum att det sker i en allmän tråd gör att andra också kan lära. Det finns så mycket kompetent folk här som delar med sig av sin kunskap, även dom som livnär sig på denna kunskap.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-09-13 08:55

Conan skrev:
KentLindqvist skrev:Here goes nothi'n!

Kul rum verkligen med jättepotential! Men om inte bilden ljuger så ser det ut som ett sammanhängande större rum (är det två konvexa väggar?). Hur stor är hela ytan?

Vad är tanken med rummet? Kan det bli ett lyssningsrum primärt eller ska det användas till annat också?

Väggen bakom skinnfåtöljen ser lite odämpad ut...

Jag tog bilden med panoramafunktionen i telefonen, därför upplevs väggarna konvexa.

Rummet är ett socialt eller introvert(!) rum, där underhållningen främst är tänkt att bestå av sällskapet, musiken och braskaminen.

Lyssningen sker oftast mera avslappnat än fokuserat, och jag prioriterar möblering och det visuella i paritet med ljudet, så jag strävar med andra ord efter en balanserad kompromiss!

Jag har labbat litet med bäddmadrasser och dylikt uppställda i rummet, och tyckt mig få bättre resultat. I dagsläget behöver jag som sagt göra något åt reflektionerna i rummet. Gles musik
kan jag lyssna på med god behållning, där jag är mer än nöjd med ljudet, men när det blir stökigare musik är det nästan outhärdligt, vilket något förbryllar mig.

Mitt tänkta nästa steg i att förbättra ljudet är att öka dämpningen genom att fylla på med material bakom tyget till vänster om högtalarna. Till höger om högtalarna har jag byggt mina "vikta boktavlor" vilka
dämpar mycket bra. Gardinerna på långvägen skall bytas mot tyngre "akustiktyg". På bakväggen tänkte jag ev bygga QRD diffusorer, då de skall fungera hyfsat, och jag tycker också att de är rätt snygga!

Jag funderar över om jag bör bekymra mig över första reflexen i taket (betong). Jag skulle kunna tänka mig någon sorts skärm, eller platta i det området.

Har vidare tankar på hur rummet intill, som det är öppet till kan användas till en fördel? Kan man hantera det på något sätt för att få en stiligare bas tex?

För närvarande är det en öppen trappa till övervåningen (jag står i den och fotar). Detta innebär rimligen att rummet får en närmast oändlig volym. Är detta främst ett problem för basen? Jag upplever den som tunn med bara OA51orna...
Jag har ett basmodulbygge på gång (i DIY tråden), som är tänkt att råda bot på det.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Tusk

Inläggav Tusk » 2015-09-13 10:35

IngOehman skrev:
KentLindqvist skrev:Jobbar med dämpningen av min källare för tillfället.

Klappeko (fladdereko) finns inte i odämpade rum, det finns bara i dämpade rum, som inte är alldeles rätt dämpade.

Fladdereko är ljud som "fastnar" mellan två parallella ytor, det kan vara två sidoväggar eller t ex tak och golv. I ett odämpat rum så reflekteras ljud i alla ytor och (hörbara) fladderekon lyser nästan alltid med sin frånvaro.

Jag kanske har missuppfattat någonting här, men om man går in i ett rum utan möbler/mattor/etc och klappar med händerna låter det ju bedrövligt - är det inte detta som är klappeko?
Guru QM10 || Denon AVR-3808A || Apple TV 3

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-13 12:10

Helvete, det var ett kalt rum. Jag har svårt att tänka mig att det är en trevlig miljö för mer än en person.. :(

Jag hade gjort något åt väggen på kortsidan närmast fotföljerna först och främst, sen en av sidoväggarna i anslutning. Kanske bokhyllor och draperier över hela klabbet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-13 14:39

RuneStone skrev:Precis min tanke.. tycker även jag att folk rekommenderas anlita akustiker lite för ofta.. detta är väl i huvudsak ett diy-forum där den samlade kunskapen och erfarenheten utgör kompetensen och är själva grundstenen för communityn.. hade man varit intresserad av ett perfekt resultat direkt utan krångel hade man nog kontaktat en akustiker direkt och denna tråden hade aldrig uppstått.. processen är en del av lärandet och det faktum att det sker i en allmän tråd gör att andra också kan lära. Det finns så mycket kompetent folk här som delar med sig av sin kunskap, även dom som livnär sig på denna kunskap.

Problemet är att akustiska problem ofta är komplexa och situationsberoende. Det lärande du hänvisar till ligger bara som en potential. Om man inte inte lyckas reda ut orsak-verkansambanden genom sitt experimenterande så lär man sig inte annat än att det blev inte bra. Man har inte "lärt" sig ett enda dugg. Att bygga ett större rum strukturellt kostar plenty samtidigt som risken att det inte blir bättre utan bara annorlunda är överhängande. Att rekommendera professionell hjälp före större investeringar i byggnader handlar om omsorg. Att det händer oftare på faktiskt än på andra siter beror på att det generella kunskapsläget är större samt att projekten tenderar till att bli större och mer kompromisslösa. Det finns dock flera medlemmar på faktiskt.se som uttryckligen påpekat att själva DIY-grejen är viktigare än resultatet. Och det är ju OK.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-13 14:45

Tusk skrev:Jag kanske har missuppfattat någonting här, men om man går in i ett rum utan möbler/mattor/etc och klappar med händerna låter det ju bedrövligt - är det inte detta som är klappeko?

Ursäkta att jag hoppar in här men jag ligger och slöar i soffan..
Fladdereko är en "tydligare" variant av det du hänvisar till. När det är helt kalt och hårda ytor brukar det bli en hel "matta" av ekon och "chirpljud". När man då tillför lite och selektiv dämpning kan det bli så att vissa frekvenser dämpas vilket göra att de som blir kvar framstår mycket tydligare. Det blir liksom tydligare "chirp" när man klappar.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Återgå till Generellt om hifi