Emrik skrev:BNC är väl trevligt?

ja, men vad hjälper det när de flesta hifi-prylar för hemmabruk är försedda med RCA-kontakter?
Jag tycker dessutom att RCA-kontakterna ska ha "rätt" tyngd i förhållade till styvheten i kabeln man monterar dem på och en dragavlastning som verkligen gör skäl för namnet i förhållande till kabeldiametern.
Till RG59 har jag i många år använt dessa RCA-kontakter från ELFA
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-257-02&toc=18749De är långt ifrån perfekta, kontakttrycket kan variera avseveärt mellan olika exemplar
men det kan anpassas genom att klämma hylsan med tång och framför allt har priset
varit någorlunda rimligt.
Anslutningarna blir bara tillförlitliga om de används till riktig koaxialkabel med enkelledare,
då fungerar även dragavlastningen och tyngden känns lagom.
Till kvasibalanserade kopplingar använder jag mest TwinAx IBM P/N 7362211
som är tjock, styv och tung. Supra PPX är den enda RCA-kontakt som håller måttet
enligt mina kriterier utan att priset blir orimligt.

Gotham Audio har ett flertal mjuka gummiisolerade kablar med två eller flera ledare,
men jag har hittills inte träffat på någon RCA-kontakt med fungerande dragavlastning
och acceptabel kvalitetskänsla som inte samtidigt är för tung för så mjuka kablar.
Neutrik NF2CB2 är helt enkelt för tunga för god hanterbarhet och kontakttrycket är för
högt så att kretskortsmonterade RCA-honor riskerar att slitas sönder när man ska dra
ur kabeln.

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]