Det här med RCA-kontakter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Det här med RCA-kontakter

Inläggav sprudel » 2015-09-13 18:47

är ett litet bekymmer tycker jag.
Glapp, eller stenhårt ibland, en heffaklump av metall när man är så mån om att välja en kabel med bra spec.
Har varierande kontakter från WBT och Neutrik i setupen med dess plus och minus. Inte särskilt imponerad av någon faktiskt. Finns det inga små smidiga saker? Banankontakter finns det ju alternativ till tex de rörformade labkontakterna som jag gillar.
Vilka kontakter använder du? Är du nöjd?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Det här med RCA-kontakter

Inläggav Alexi » 2015-09-13 19:07

Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2015-09-13 19:52

Bullet plugg tycker jag funkar bra. Ingen stor klump metall och sitter ganska lagom hårt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-09-13 20:02

Har kört Furutech i många år nu, inte de billigaste men oerhört problemfria och skonsamma mot honorna, många kontakter tycker jag annars har problem med antingen för höga eller för låga anliggningstryck.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-09-13 20:31

BNC är väl trevligt? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-13 21:59

Mitt intryck är att vanliga billiga kablar från tex Kjell&Co funkar mycket bättre map hanterbarhet vid inkoppling än vad såna där "guldpläterade dyrkontakter" gör. De dyra sitter antingen för hårt eller löst, medan de billiga som regel fastnar med lagom kraft.

...och eftersom jag inte tror att kabeln spelar någon större ljudmässig roll för normala längder mellan två typiska hifiapparater så använder jag vanliga billiga kablar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-09-13 22:35

Emrik skrev:BNC är väl trevligt? :)

ja, men vad hjälper det när de flesta hifi-prylar för hemmabruk är försedda med RCA-kontakter?
Jag tycker dessutom att RCA-kontakterna ska ha "rätt" tyngd i förhållade till styvheten i kabeln man monterar dem på och en dragavlastning som verkligen gör skäl för namnet i förhållande till kabeldiametern.
Till RG59 har jag i många år använt dessa RCA-kontakter från ELFA

Bild
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=42-257-02&toc=18749
De är långt ifrån perfekta, kontakttrycket kan variera avseveärt mellan olika exemplar
men det kan anpassas genom att klämma hylsan med tång och framför allt har priset
varit någorlunda rimligt.
Anslutningarna blir bara tillförlitliga om de används till riktig koaxialkabel med enkelledare,
då fungerar även dragavlastningen och tyngden känns lagom.

Till kvasibalanserade kopplingar använder jag mest TwinAx IBM P/N 7362211
som är tjock, styv och tung. Supra PPX är den enda RCA-kontakt som håller måttet
enligt mina kriterier utan att priset blir orimligt.

Bild

Gotham Audio har ett flertal mjuka gummiisolerade kablar med två eller flera ledare,
men jag har hittills inte träffat på någon RCA-kontakt med fungerande dragavlastning
och acceptabel kvalitetskänsla som inte samtidigt är för tung för så mjuka kablar.
Neutrik NF2CB2 är helt enkelt för tunga för god hanterbarhet och kontakttrycket är för
högt så att kretskortsmonterade RCA-honor riskerar att slitas sönder när man ska dra
ur kabeln.
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-09-13 22:37

Svante skrev: De dyra sitter antingen för hårt eller löst

Man får nog se till konstruktionen, allt annat vore ologiskt, med tex skruvchuck så läggs momentet på först när hylsan är på plats, dessutom blir förbindelsen stum och inte fjädrande som den mer konventionella typen.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2015-09-14 04:35

Det första exemplet från ELFA som lennartj visade använder jag till en kabel för Subben, tycker den är smidig och man får bra grepp om den men svår att montera med många små hylsor som ska passas ihop.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-14 15:14

Tycker om de här. Finns även raka varianter.

Bild

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-14 15:49

Tack till lennartj för ett trevligt delande av stor erfarenhet. Bra info om Neutriks Profi-kontakter. Som gammal RG62-fanatiker så känner jag väl till Elfas kontakter för koaxialer. De finns även från bl.a. Biltema men det är precis som lennartj skriver: dimensionerna varierar mer än vad som är bekvämt för sinnet.

Själv går jag och drömmer om dessa:
Bild

Mittpinnen består av en hel massa fjädrande "strån" - ganska unik design.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-14 21:41

Trevlig feed-back här. :)
Den där lilla Elfa-prylen ser smutt ut. Kikade på Bullet men vilka pengar för Silver-bullet!!!

Edit: stavfel
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-09-14 22:14

lennartj skrev:ja, men vad hjälper det när de flesta hifi-prylar för hemmabruk är försedda med RCA-kontakter?

några fabrikat finns. men jag tänkte mig mest att det inte är så svårt att byta till en BNC-hona i sin förstärkarapparat. :) såklart onödigt om det finns garanti kvar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-14 23:36

Fick ett litet infall inspirerad av tråden och tänkte "Här ska köpas nya kontakter". Min iver fick sig en törn när jag insåg hur dåliga dragavlastningarna är på de flesta kontakter. Neutrik och Elfa har bra dragavlastningar, men de flesta har ju bara stoppskruvar som man drar rakt in i kabeln. Helt värdelöst!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-14 23:58

Jag kollade några nyligen viewtopic.php?f=10&t=61410&p=1787830
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-09-15 06:11

Perfekt darkg. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-15 08:47

darkg skrev:Jag kollade några nyligen viewtopic.php?f=10&t=61410&p=1787830

Tråden är en höjdare! Konsumentupplysning när den är som bäst. MEN, jag saknar en fokuserad och djuplodande analys av dragavlastningarna. Riktiga män SLITER ut sladdhanen medelst ett fast grepp runt kabeln och håller inte på och fipplar med fingrarna i närheten av chassihonan!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-09-15 09:06

DQ-20 skrev:Tack till lennartj för ett trevligt delande av stor erfarenhet. Bra info om Neutriks Profi-kontakter. Som gammal RG62-fanatiker så känner jag väl till Elfas kontakter för koaxialer. De finns även från bl.a. Biltema men det är precis som lennartj skriver: dimensionerna varierar mer än vad som är bekvämt för sinnet.

Själv går jag och drömmer om dessa:
[ Bild ]

Mittpinnen består av en hel massa fjädrande "strån" - ganska unik design.

/DQ-20

Sådandär har jag på ett par kablar, de fungerar bra
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-15 09:48

DQ-20 skrev:
darkg skrev:Jag kollade några nyligen viewtopic.php?f=10&t=61410&p=1787830

Tråden är en höjdare! Konsumentupplysning när den är som bäst. MEN, jag saknar en fokuserad och djuplodande analys av dragavlastningarna. Riktiga män SLITER ut sladdhanen medelst ett fast grepp runt kabeln och håller inte på och fipplar med fingrarna i närheten av chassihonan!

/DQ-20

Den aspekten är givetvis intimt förbunden med kabeln, som pluggen är förbunden med. En rättfärdig sammanfattning skulle kräva experiment med minst ett par olika diametrar och flexibiliteter - ett journalistiskt forskningsprojekt som vem som helst skulle kalla fullkomligt ouppnåeligt i dagens situation, med tusen sinom tusen krav på oss verklighetens folk, livspussel med borttappade bitar, Candy Crush Saga och ugnsrengöring.

I sak har du rätt, men inför det omöjliga behöver till och med jag ställtid, socioekonomisk kompensation och evidensbaserat designerkoffein.

Fast nu trodde jag i och för sig att du skrev böjskydd, ett ord förvillande likt dragavlastning.

Hållkraft och nödig puttipåkraft kunde också ha undersökts.
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Generellt om hifi