REW mätning, fråga om impuls respons

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

lillgunde

REW mätning, fråga om impuls respons

Inläggav lillgunde » 2015-09-13 10:32

Gjorde lite mätningar på hemmabion genom REW tillsammans med UMIK-1.
Subwooferns dsp behövde lite justering så passade då på att mäta resten av systemet och gjorde en upptäckt
gällande bak kanalerna.

impulse response.jpg
impulse response.jpg (47.26 KiB) Visad 638 gånger

När jag tittar på impulse response för alla kanaler så impulsen för bak kanalerna inverterade. Varför?
Visste, jag har ingen loopback för timing men att dom är inverterade verkar konstigt.

Har jag kopplat surround högtalarna fel, dvs. plus och minus polerna är felvända??

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: REW mätning, fråga om impuls respons

Inläggav Evil_Homer » 2015-09-13 10:37

Hade antagligen gått snabbare att koppla om och mäta än att göra ditt inlägg :wink:
Koppla om och mät så har vi svaret.

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-13 11:32

Det ser ju ut att vara fasvänt ja, vänder du på polariteten kommer de att se mer lika ut. Frågan är var "felet" ligger, du kan också prova med ett batteri och se åt vilket håll baskonerna rör sig. Med plus på röd så ska konerna röra sig utåt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-09-13 12:14

Är det fråga om samma typ av högtalare fram och bak eller olika?

lillgunde

Inläggav lillgunde » 2015-09-13 15:31

Det är olika typer av högtalare som också har olika last, dvs. högtalarna fram är 4 ohm och dom där bak är 8 ohm.
Vet inte om det skulle ha någon betydelse men, tror att polerna måste vara omvända i "kabinetten" i så fall, för kablarna är rätt kopplade....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-09-13 21:52

Ok, det är mycket mer än impedansen som kan skilja. Bla kan delningsfiltren påverka impulssvaret mycket. Jag är förvånad att de ändå såg så lika ut om det nu är helt olika högtalarmodeller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-09-13 22:22

Kan ju faktiskt vara fel i receivern. Har hänt mig.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-09-14 09:56

lillgunde skrev:Det är olika typer av högtalare som också har olika last, dvs. högtalarna fram är 4 ohm och dom där bak är 8 ohm.
Vet inte om det skulle ha någon betydelse men, tror att polerna måste vara omvända i "kabinetten" i så fall, för kablarna är rätt kopplade....

Ok, IR från en högtalare kan se ut lite hur som helst beroende på antal element, typ av delningsfilter m.m.

Som Svante är jag lite förvånad över att det ändå är så lika mellan fram och bak, frånsett absolut polaritet.

Det finns alltså inget rätt eller fel avseende impulsresponsen. Den kan starta uppåt eller neråt och ha olika förlopp efter starten.

Med andra ord är det möjligt att du inte har några fel vad gäller inkoppling och polaritet av länkarna i din kedja.

Återgå till DIY-forum