Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
Jag blir inte klok på avstämningen: 2 rör 68*220 mm i en låda på 60 liter. Är det något skumt med den där avstämningen eller "är det bara jag"?
/DQ-20
Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
Perfector skrev:Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
belastningen består av luftfjädern i röret.
Diameter x längd ger en luftkanal som rör sig harmoniskt och därmed slipper man "jamofladdret" i konen
Prova med 2 i varandra skjutbara rör och dra längden på röret tills konen stannar upp så mycket som möjligt med låg frekvens och lite effekt påskruvad så ser du var belastningen blir optimal.
Den gör mest nytta i låga området och allt mindre högre upp i frekvens vilket är naturligt eftersom rörelsen ju är direkt proportionerlig tillfrekvensen
Cortado skrev:Perfector skrev:Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
Diameter x längd ger en luftkanal som rör sig harmoniskt och därmed slipper man "jamofladdret" i konen
Prova med 2 i varandra skjutbara rör och dra längden på röret tills konen stannar upp så mycket som möjligt med låg frekvens och lite effekt påskruvad så ser du var belastningen blir optimal.
Den gör mest nytta i låga området och allt mindre högre upp i frekvens vilket är naturligt eftersom rörelsen ju är direkt proportionerlig tillfrekvensen
Luftfjädern i röret är inte en luftfjäder. Det är en massa.
Cortado skrev:Luftfjädern i röret är inte en luftfjäder. Det är en massa.
BPM skrev:Märkligt nog visar inte hans egna mätningar några tecken på en "peak" i tonkurvan i basen (vilken enligt mina egna snabb-simuleringar borde finnas där).
DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
Jag blir inte klok på avstämningen: 2 rör 68*220 mm i en låda på 60 liter. Är det något skumt med den där avstämningen eller "är det bara jag"?
/DQ-20
Perfector skrev:Elfsberg skrev:Vänligen utveckla det här med belastning av konen mot basreflex o s v.
Perfector skrev:Det blir en fjäder mot vilken konens massa belastas.
Därav kommer att luftens tröghet motverkar konens fladdriga utslag jämfört med en kon med fel rördimensioner.
Det har fungerat i 30 år för mig och dessutom blivit uppmätt av flera oberoende parter, bla Ljudbolaget Sinus i Bureå.
HiFi Connection i Mälarhöjden och av Bertil Hellsten på Elektronikvärlden, så jag har hela funktionen klar för mig.
Prova gärna och se hur konens rörelse minskar med rätt rörlängd tills den nästan står stilla med bibehållet ljudtryck.
Styrningen gör dessutom att elementet tål mycket mer effekt då risken att slå talspolen i polstyckets botten minskar radikalt.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Jag tittade lite närmare på en konstruktion av Troels Gravesen med Disoveryelement eftersom jag är intresserad av element Scanspeak 26W/8534 i basreflex.
/DQ-20
Ja, det blir en avstämning på 35 Hz, vilket är lite högt. Räknar man med 80% isotermisering blir avstämningen 31 Hz i stället vilket verkar vettigare. Ett baffelsteg ger lite lutning även nere i basen så så himla tokigt blir det inte. Men jag skulle nog ta lite längre rör för djupare bas.
Kraniet skrev:Troels gör inga försök att mäta frekvensen för hela högtalaren (element+ port)
det han visar är bara närfältsmätningen av baselementet. Mäter precis så som det simulerar. Men när porten tas med så fås en puckel på ca 5dB runt 60 Hz. Med rumsförstärkning blir det en rejäl puckel det. Extra dåligt är det med tanke på att många rum har en resonans i området 50-60 Hz.
//snip//
Men som sagt, han verkar ju gilla ljudet. Men det är ingen dimensionering jag ens skulle tänka på att prova, ser inte att det finns några teoretiska skäl till det iaf. Om man nu inte är ute efter en basåtergivning med puckel och dålig brist på djupbas..
DQ-20 skrev:Men det ser väldigt snyggt ut.
Cortado skrev:DQ-20 skrev:Men det ser väldigt snyggt ut.
Håller med, hans byggen är inspirerande att titta på, han bygger snyggt och är ju händig och noggrann med byggandet. Dock verkar fokus ligga mycket på hur snyggt det blir och att använda fina (läs dyra) kondingar (från Jantzen).
Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Cortado skrev:Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Härligt. Är det kanske en flåsdiod?
Cortado skrev:Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
Nattlorden skrev:Cortado skrev:Kraniet skrev:jag har frågat troels ang utformning av basreflexrörens mynningar. fick ett "å ena sidan å andra sidan"-svar som inte visade på så mycket insikt enligt det vi diskuterat på forumet. Han har många konstruktioner där det är en tratt på utsidan och inget på insidan..
![]()
![]()
Kraniet skrev:... kantiga lådor med "vassa" hörn, det bör bli problem med diffraktion...
Svante skrev:Kraniet skrev:... kantiga lådor med "vassa" hörn, det bör bli problem med diffraktion...
Bara så att ingen tror annorlunda; det blir diffraktion även med rundade hörn. Baffelns form är som regel mycket viktigare än kanternas rundhet för diffraktionens påverkan.
Kraniet skrev:En annan modell av samma format har dock en "korrekt" avstämning. Vilket kanske bara gör det ännu konstigare att förstå, bristen på konsekvent design. Dock har han ju begränsat sig vid samma elementstorlek och lådutformning för båda högtalarna
http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm
Men kikar man då på denna
http://www.troelsgravesen.dk/ATS-4.htm
så är avstämningen återigen lite konstig. Fortfarande samma lådvolym och avstämning. Tror denna är den ursprungliga skapelsen som de andra är sprungna ur.
En av tre konstruktioner har alltså en "korrekt" avstämning. Så är det designval eller är ett en "blind höna träffar också rätt"?
Så som jag förstått Troels så förlitar han sig mycket på "hur det låter" och konstruktioner kan då bli lite hur som. Exotiska komponenter och specialelement kanske har den förmågan att man hör det man vill höra?
Men det är ju synd att elementen inte används på bästa sätt. I fallet med dessa två exempel är det ju dessutom väldigt(!) dyra komponenter varpå det känns extra tråkigt att veta att man kunde fått en betydligt bättre högtalare.
edit: OBS det är min tolkning av det Troels gör. Hur han resonerat och skulle rättfärdiga sina konstruktioner kan jag ju inte uttala mig om. Det är enbart min bedömning utifrån det jag kan sluta mig till genom att granska hans publikationer. Ska även tillägga att jag tycker mig kunna se hur de övre registren är vettigt utformade och att det bör låta rätt så bra om de flesta av hans högtalare.
Svante skrev:Kraniet skrev:... kantiga lådor med "vassa" hörn, det bör bli problem med diffraktion...
Bara så att ingen tror annorlunda; det blir diffraktion även med rundade hörn. Baffelns form är som regel mycket viktigare än kanternas rundhet för diffraktionens påverkan.
Cortado skrev:Kraniet skrev:En annan modell av samma format har dock en "korrekt" avstämning. Vilket kanske bara gör det ännu konstigare att förstå, bristen på konsekvent design. Dock har han ju begränsat sig vid samma elementstorlek och lådutformning för båda högtalarna
så är avstämningen återigen lite konstig. Fortfarande samma lådvolym och avstämning. Tror denna är den ursprungliga skapelsen som de andra är sprungna ur.
En av tre konstruktioner har alltså en "korrekt" avstämning. Så är det designval eller är ett en "blind höna träffar också rätt"?
Så som jag förstått Troels så förlitar han sig mycket på "hur det låter" och konstruktioner kan då bli lite hur som. Exotiska komponenter och specialelement kanske har den förmågan att man hör det man vill höra?
Men det är ju synd att elementen inte används på bästa sätt. I fallet med dessa två exempel är det ju dessutom väldigt(!) dyra komponenter varpå det känns extra tråkigt att veta att man kunde fått en betydligt bättre högtalare.
edit: OBS det är min tolkning av det Troels gör. Hur han resonerat och skulle rättfärdiga sina konstruktioner kan jag ju inte uttala mig om. Det är enbart min bedömning utifrån det jag kan sluta mig till genom att granska hans publikationer. Ska även tillägga att jag tycker mig kunna se hur de övre registren är vettigt utformade och att det bör låta rätt så bra om de flesta av hans högtalare.
Ja, varför paralellkopplar han 4st 22uF (Jantzen Superior Cap) kondensatorer som på Europe Audio kostar typ 80€/st?.. Medan jag inte har några problem med att medge min totala sopighet när det kommer till delningsfilter så tror ju jag att man kan göra samma sak med en 82uF (Jantzen Cross Cap) som på samma Europe Audio kostar nästan 17€/st. Jag tror nog man kan göra det billigare än så om man kan tänka sig att tumma på de superlativa egenskaperna hos de nämnda kondensatorerna.
/DQ-20
Kraniet skrev:Cortado skrev:Kraniet skrev:En annan modell av samma format har dock en "korrekt" avstämning. Vilket kanske bara gör det ännu konstigare att förstå, bristen på konsekvent design. Dock har han ju begränsat sig vid samma elementstorlek och lådutformning för båda högtalarna
Ja, varför paralellkopplar han 4st 22uF (Jantzen Superior Cap) kondensatorer som på Europe Audio kostar typ 80€/st?.. Medan jag inte har några problem med att medge min totala sopighet när det kommer till delningsfilter så tror ju jag att man kan göra samma sak med en 82uF (Jantzen Cross Cap) som på samma Europe Audio kostar nästan 17€/st. Jag tror nog man kan göra det billigare än så om man kan tänka sig att tumma på de superlativa egenskaperna hos de nämnda kondensatorerna.
Jag skulle vilja se ett blindtest på dessa Jantzengrejjor och mer normala (kvalitets) komponenter. Ren jävla nonsens är det om du frågar mig. Speciellt underligt blir det ju att rekommendera filterkomponenter som kostar 8-10 ggr mer, när låddesignen inte är optimerad för elementet..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster