dämpmaterial i låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: dämpmaterial i låda?

Inläggav nuffe » 2015-09-15 17:19

[quote="EDIT: jag har inte heller nå dämpmaterial, var för lat för att fixa det, vet dock inte hur mycket de hjälper?[/quote]

Dämpning bör du ha, blir troligtvis bättre ljud då. Vanlig isolering är alldels utmärkt, finns i bygghandeln.
Gör en liten bur av ex hönsnät, 30*30*30cm stor och placera runt inneröppning på basreflexröret, sen kan du fylla
resten av lådan med isolering, bäst är att ha stående skivor av isoleringen.

Henrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-15 17:21

Eller möblera rummet för vardagsbruk, bokhyllor med böcker och annat i samt diverse mattor på golvet och gardiner så har du ju dämpat rummet :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-15 17:27

Ja nu antog jag att frågan gällde inne i högtalar lådan. Inte i bostads lådan......
Men jag kanske har fel...

Henrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-15 17:27

nuffe skrev:Ja nu antog jag att frågan gällde inne i högtalar lådan. Inte i bostads lådan......
Men jag kanske har fel...

Henrik

Nä, det jag som är ute och cyklar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

etal

Inläggav etal » 2015-09-15 18:06

Här är bilder iallafall.
Spoiler:
Visa
före ja hade basen
[img][img]https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t34.0-12/11950996_1699035870315293_470870019_n.jpg?oh=2b9742ff7b6373baecfc2a14aeebeb76&oe=55FA02C9[/img][/img]

Bild
Bild
Bild
Idag ---------->
Bild

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-09-15 19:14

Här är ett exempel där 5cm tjock acoustic ull häftats fast inuti en slavbaskonstruktion. Alla ytor förutom runt där det sitter slavar, element eller botten och toppen. Hade förmodligen klätt även botten och toppen om jag haft mer matta hemma.

Närfältsmätning som inte visar slavarnas tillskott.

före och efter vadd.jpg
före och efter vadd.jpg (87.93 KiB) Visad 2326 gånger

Testade att kolla skillnaden på distortion också.
dist före.jpg
dist före.jpg (92.4 KiB) Visad 2326 gånger

dist efter.jpg
dist efter.jpg (91.8 KiB) Visad 2326 gånger

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-16 09:47

etal skrev:Här är bilder iallafall.

Bild

Bra snickrat med lådan! Här är mina amatörmässiga funderingar ( som dock inte är mer amatörmässiga än de råd du fått för dimensioneringen):
Låda och port är sannolikt feldimensionerade på mer än ett sätt. Eftersom det är ett billigt element finns det inga säkra T/S-parametrar att räkna på. Mitt råd: gör en sluten låda genom att plugga porten och fyll lådan med fluff/moff. Justera frekvensgången lite med EQ i lägsta basen. Om inte annat får du ett bättre skydd mot att köra sönder elementet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-16 11:18

DQ-20 skrev:
etal skrev:Här är bilder iallafall.

Bra snickrat med lådan! Här är mina amatörmässiga funderingar ( som dock inte är mer amatörmässiga än de råd du fått för dimensioneringen):
Låda och port är sannolikt feldimensionerade på mer än ett sätt. Eftersom det är ett billigt element finns det inga säkra T/S-parametrar att räkna på. Mitt råd: gör en sluten låda genom att plugga porten och fyll lådan med fluff/moff. Justera frekvensgången lite med EQ i lägsta basen. Om inte annat får du ett bättre skydd mot att köra sönder elementet.

/DQ-20

+1

etal

Inläggav etal » 2015-09-17 10:03

ska beställa ett till element å bygga två nya låder eller bara en låda med två element, vad tror ni låter bäst?
och så funderar ja på slitsport hur man mäter de?
Basarna ligger ju på 300w 4+4ohm kör min nuvarande i 600w 8ohm är det möjligt att köra två i 2400w 4 ohm?

Tack!

Mvh

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-17 10:57

etal skrev:ska beställa ett till element å bygga två nya låder eller bara en låda med två element, vad tror ni låter bäst?
Basarna ligger ju på 300w 4+4ohm kör min nuvarande i 600w 8ohm är det möjligt att köra två i 2400w 4 ohm?

Tack!

Mvh

Två lådor, ingen port. Det ger större frihet att placera lådorna och möjlighet att bekämpa stående och resonanser i rummet. I princip kan man säga att OM man kan bygga mer än en låda ska man göra det.

Slitsport är finlir när en rund port inte passar av olika skäl. En slitsport ger lite högre förluster, men överbelastas senare. Den är dock hopplös att experimentera med och lämpar sig mest när man har en färdig konstruktion. Generellt kan man säga att basreflexlådor kräver att man har koll på elementets parametrar. Det har man normalt sett inte med billiga element, såvida man inte mäter upp dem själv. Från bilderna du lade ut verkar högtalaren stå i ett ganska litet rum. Två 15" element i slutna lådor kan trycksätta rummet så att ingen vill vara där, med eller utan port. Och som sagt: dimensionen 77 mm i diameter (och därtill ett kort rör) fungerar endast vid relativt låga ljudnivåer. Sen ger den upp och blir bara ett hål med basreflexportens alla nackdelar och ingen av dess fördelar. Kapaciteten på högtalaren kommer alltså inte att öka, vilket ju ofta är hela idén bakom med en basreflexlåda. Möjlighet skulle man kunna se en förändring av tonkurvan (på låga nivåer) men för det kan man ju lika gärna köra EQ.

Slutligen: du kan inte brygga slutsteget och mata typ 4 ohm med den. Det orkar den inte med. I bryggat läget ger den max effekt i högre impedanser (8 ohm). Jag tror inte basarna gör det heller, oavsett vad som står på dem. Redan 2*300 W i ett litet rum är "för" mycket, både i och utanför rummet.

"Tror",

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

etal

Re:

Inläggav etal » 2015-09-17 11:26

DQ-20 skrev:
etal skrev:ska beställa ett till element å bygga två nya låder eller bara en låda med två element, vad tror ni låter bäst?

Tack!

Mvh

Två lådor, ingen port. Det ger större frihet att placera lådorna och möjlighet att bekämpa stående och resonanser i rummet. I princip kan man säga att OM man kan bygga mer än en låda ska man göra det.

Slitsport är finlir när en rund port inte passar av olika skäl. En slitsport ger lite högre förluster, men överbelastas senare. Den är dock hopplös att experimentera med och lämpar sig mest när man har en färdig konstruktion. Generellt kan man säga att basreflexlådor kräver att man har koll på elementets parametrar. Det har man normalt sett inte med billiga element, såvida man inte mäter upp dem själv. Från bilderna du lade ut verkar högtalaren stå i ett ganska litet rum. Två 15" element i slutna lådor kan trycksätta rummet så att ingen vill vara där, med eller utan port. Och som sagt: dimensionen 77 mm i diameter (och därtill ett kort rör) fungerar endast vid relativt låga ljudnivåer. Sen ger den upp och blir bara ett hål med basreflexportens alla nackdelar och ingen av dess fördelar. Kapaciteten på högtalaren kommer alltså inte att öka, vilket ju ofta är hela idén bakom med en basreflexlåda. Möjlighet skulle man kunna se en förändring av tonkurvan (på låga nivåer) men för det kan man ju lika gärna köra EQ.

Slutligen: du kan inte brygga slutsteget och mata typ 4 ohm med den. Det orkar den inte med. I bryggat läget ger den max effekt i högre impedanser (8 ohm). Jag tror inte basarna gör det heller, oavsett vad som står på dem. Redan 2*300 W i ett litet rum är "för" mycket, både i och utanför rummet.

"Tror",

/DQ-20

Tycker den inte låter jätte mycket i mitt lilla rum, tycker den lät mer i en stor lokal som var på cirka 10x15 meter.
och ja tänkte köpa ett till steg men gå de att dela ut basarna i en låda till två olika steg? (dubbla terminaler?) eller sälja steget jag har och köpa ett som kan driva båda.
när ja plugga igen röret så lät de mindre vid låg volym, fast "högre" vid låga frekvenser vid högre volym.

etal

Inläggav etal » 2015-09-17 14:05

nu blev ja fundersam över behringer steget... Jag har ju ett Behringer A500 och på deras hemsida står det 600W bridge i 8 OHM och på thomann.de står de Bridged Mono 375W RMS 8 Ohm, så de ligger bara på 375W RMS och 600W "Peak" eller va man ska säga ? :?
Isåfall så orkar inte steget driva basen fullt ut då de ligger på 600W RMS?

http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm
http://www.music-group.com/Categories/B ... 7/Features

Tack för svar.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-09-17 17:41

Dom har lite skev marknadsföring visst är det dynamisk effekt dom anger kolla i manualen istället det brukar jag göra på sista sidan.
https://media.music-group.com/media/PLM/data/docs/P0217/A500_P0217_M_SE.pdf

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-17 19:47

etal skrev:nu blev ja fundersam över behringer steget... Jag har ju ett Behringer A500 och på deras hemsida står det 600W bridge i 8 OHM och på thomann.de står de Bridged Mono 375W RMS 8 Ohm, så de ligger bara på 375W RMS och 600W "Peak" eller va man ska säga ? :?

Tack för svar.

185 W per kanal i 4 ohm kontinuerligt med "rimlig" distorsion. Med tanke på distorsionen så tippar jag på att det är nära klippning.
300 W per kanal i 4 ohm i toppeffekt med ospecifierad distortion. Det innebär i princip bara hur mycket värme de momentant kan dumpa i en resistor som kopplas över utgången. En uppgift utan större värde för praktiskt bruk.
EDIT:
125 W per bas är nog lagom för dina basar, i synnerhet med den port du har (och som jag hoppas att du provar att plugga igen). Bryggning är inte ens ett alternativ för 4 ohm: det räcker vare sig transistorer eller strömförsörjning till. Antingen kroknar matningsspäningen eller så slår skyddskretsarna ifrån och det blir tyst. Eller så brinner transistorerna upp på några millisekunder och då blir det permanent tyst och luktar konstigt. Brygga alltså inte steget för en last på 4 ohm.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

etal

Inläggav etal » 2015-09-17 22:05

DQ-20 skrev:
etal skrev:nu blev ja fundersam över behringer steget... Jag har ju ett Behringer A500 och på deras hemsida står det 600W bridge i 8 OHM och på thomann.de står de Bridged Mono 375W RMS 8 Ohm, så de ligger bara på 375W RMS och 600W "Peak" eller va man ska säga ? :?

Tack för svar.

185 W per kanal i 4 ohm kontinuerligt med "rimlig" distorsion. Med tanke på distorsionen så tippar jag på att det är nära klippning.
300 W per kanal i 4 ohm i toppeffekt med ospecifierad distortion. Det innebär i princip bara hur mycket värme de momentant kan dumpa i en resistor som kopplas över utgången. En uppgift utan större värde för praktiskt bruk.
EDIT:
125 W per bas är nog lagom för dina basar, i synnerhet med den port du har (och som jag hoppas att du provar att plugga igen). Bryggning är inte ens ett alternativ för 4 ohm: det räcker vare sig transistorer eller strömförsörjning till. Antingen kroknar matningsspäningen eller så slår skyddskretsarna ifrån och det blir tyst. Eller så brinner transistorerna upp på några millisekunder och då blir det permanent tyst och luktar konstigt. Brygga alltså inte steget för en last på 4 ohm.

just nu kör jag ju bara en bass bryggat i 8 ohm så 375w RMS, men om jag köper en till så köper jag ett nyss steg som jag kommer kunna ha ett bra tag om jag nu skulle vilja köpa fler/andra basar har tittat på ett http://www.thomann.de/se/behringer_ep4000_europower.htm

Har pluggat igen basen som jag skrev tidigare tror jag, den spelar bättre vid låga frekvenser vid högvolym annars är de "ganska likadant"

Edit: Basen ligger ju på Effekt 600 W RMS Imp 2x4 Ohm blir de då 300w i 4 ohm + 300w i 4 ohm = ~300w i 8 ohm? bara underingar haha :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-18 13:15

etal skrev:
Har pluggat igen basen som jag skrev tidigare tror jag, den spelar bättre vid låga frekvenser vid högvolym annars är de "ganska likadant"

Edit: Basen ligger ju på Effekt 600 W RMS Imp 2x4 Ohm blir de då 300w i 4 ohm + 300w i 4 ohm = ~300w i 8 ohm? bara underingar haha :D

1. Bra att du har pluggat basen. Gör det gärna permanent och lufttätt så skyddar luftfjädern i lådan elementet från att börja slå ohämmat i lågbasen.
2. "Märkeffekten" på elementet betyder ingenting, i synnerhet inte på en prisbillig "no-name" produkt. Jag slår vad en hyggligt stor kanelbulle om att 600W kontinuerligt in i en bas kommer att förstöra den. Det kommer att låta dåligt långt innan. Dels handlar det om att talspolen kan bli för varm, dels att elementet når gränsen för hur långt den kan slå. Det finns två gränser. Dels när elementet slår så långt att det slår i botten, dels när elements talspole lämnar magnetgapet och alstrar mängder av distortion. Det är inte ovanligt att den förra gränsen ("x-mech") är dubbelt så stor som den senare ("x-max"). Man alltså se elementet slå jättemycket, men det börjar låta förjävligt långt tidigare. Jag TROR att 120 W kan vara lagom. Det blir ju 250 W totalt, vilket är mycket i ett sovrum. Tycker jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Föregående

Återgå till DIY-forum