mawes skrev:Tack för svaren drakg, tarzan och cortado.
Rummet är 3,5*4,9m, 2,10 i takhöjd om jag inte minns fel.
Isolering dikt an mot en vägg nämner du, finns det någon formel att räkna med för att se hur tjock skivan behöver vara för att dämpa ner mot en viss frekvens?
Det jag gjorde för att estimera det där var att ränka vilken frekvens har våglängden 100mm eller 0,1m. Ljud rör sig 343.2m/s (i torr luft vid 20 grader), så hastigheten/våglängden ger frekvensen. I det här fallet är det alltså 343.2/0,1=343.2Hz. En gissning är att du har lite varmare än så på sommarn och eventuellt kallare på vinter, beroende på hur du bor, så våglängden kommer variera lite och därmed också frekvensen. Jag vet inte hur mycket man som akustiker tar hänsyn till sånt när man behandlar ett rum.
Det ska också sägas att en såndär ullskiva kommer att dämpa även lägre frekvenser men inte lika effektivt, för att få maximal effekt av en sån skiva bör den ligga så nära frekvensens hastighetsmaxima som möjligt. Vid låga frekvenser blir det ju lätt opraktiskt och får en låg WAF (wife acceptance factor).
Bumligheten du pratar om är antagligen en resonans, det bästa är ju att absorbera bort den med en akustisk lösning. Det är väldigt svårt att gissa sig till vilken frekvens det rör sig om, även om du har måtten på rummet. Resonanser finns i andra mått än i rummets tre uppenbara ledder. Det lättaste är att mäta och se. Vill du inte bygga stora basfällor finns det en kompromiss som du kan börja med och det är att helt enkelt att man EQ'ar bort frekvenserna. Detta bör dock göras genom att först mäta och mata in en kompensationskurva i en dsp av någotslag (Minidsp t.ex.).
mawes skrev:Om jag tolkar dig rätt Cortado, så med avseende på att få ett så lågt Q som möjligt är större låda att föredra? Ett sätt att dimensionera skulle då vara att bestämma sig för ett element med lågt Qts och sedan utgå ifrån ett Q-värde man önskar(som måste vara större än elementets qts...) och sedan simulera sig fram till en så liten låda som möjligt?
Det jobbiga svaret är "om vad lågt Q ger är det man är ute efter så är det att föredra". Det finns nog inte någon "absolut sanning" här heller utan det beror på.
Jag personligen föredrar väl ett lågt Q, ett Q-värde på 0,5 är ju jättebra. Men då vill jag väga det mot hur stor lådan blir och vilken prestandavinst jag får av en större låda. I ett normalt vardagsrum så blir en baslåda på 100L rätt stor, så ska jag offra den platsen så vill ja ju ha bra prestanda för det. Sen tycker jag att skillnaden mellan 0,5 och 0,7 är rätt liten. Tittar man på simuleringarna så är skillnaden 2dB vid 20Hz och då är lådan dubbla volymen för dessa 2 dB.
Hoppas det inte finns alltför många otydligheter eller vurpor där..