Konstig avstämning av basreflex?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Konstig avstämning av basreflex?

Inläggav DQ-20 » 2015-09-15 23:52

Martin skrev:Jag tror 26W8534g00-08 ska användas i sluten låda. En basreflex skulle bli enormt stor (garderob) och inte låta något vidare bra ändå.

Vad får dig att anse det?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-15 23:56

Laila skrev:
Har någonstans i bakhuvet att T är "sponsrad" av J men kan inte komma på vart jag läst/hört det* . . .typ.

*Så ta gärna detta med en nypa salt, please.

Jo, han är sponsrad. Samtidigt så tycker jag ändå han visar stor integritet. Om man säger att han tycker det låter bättre så beror det nog på att han tycker det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-09-16 13:28

DQ-20 skrev:
Martin skrev:Jag tror 26W8534g00-08 ska användas i sluten låda. En basreflex skulle bli enormt stor (garderob) och inte låta något vidare bra ändå.

Vad får dig att anse det?

/DQ-20

Högt Qts, högt VAS och av egen erfarenhet. Jag tycker BR-lådor har ett eget sound i basen som inte hänger ihop med resten. Iofs får en liten BR-låda ett bredare och lägre portbidrag och en större ett smalare och kraftigare. Liten BR ger midbashöjning, stor BR ger markerat portsound i lågbasen som inte hänger ihop med resten av ljudet.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-16 17:02

Jösses vilka tumregler! 8O

Jag blir mörkrädd.

Cortado skrev:
Perfector skrev:Det blir en fjäder mot vilken konens massa belastas.
Därav kommer att luftens tröghet motverkar konens fladdriga utslag jämfört med en kon med fel rördimensioner.
Det har fungerat i 30 år för mig och dessutom blivit uppmätt av flera oberoende parter, bla Ljudbolaget Sinus i Bureå.
HiFi Connection i Mälarhöjden och av Bertil Hellsten på Elektronikvärlden, så jag har hela funktionen klar för mig.
Prova gärna och se hur konens rörelse minskar med rätt rörlängd tills den nästan står stilla med bibehållet ljudtryck.
Styrningen gör dessutom att elementet tål mycket mer effekt då risken att slå talspolen i polstyckets botten minskar radikalt.

Ja, det fungerar som du säger så länge man spelar rätt frekvens. Spelar man fel frekvens så har man ju stämt av lådan för fel frekvens och då får man en låda med en inte så rolig peak vid den frekvensen man spelar.

Den akustiska massan i röret fjädrar mot lådans volym (och rummet). Elementets kon sätter den i rörelse, men bara kring resonansfrekvensen.

En flaska fungerar på samma sätt, där flaskan är lådan och halsen är porten. När du blåser i porten är du elementet i lådan.

Resonansfrekvensen bestäms av förhållandet mellan lådans och portens respektive massa.

Ehh, nä.

Men det du skriver är fel på ett annat sätt om det som Perfector skrev. ;)

Resonansfrekvensen bestäms av förhållandet mellan den i porten inneslutna portMASSAN, och den i lådan inneslutna luftens FJÄDRING. Formeln ser ut så här: Fr = sqr(k/m) / 2*pi, där k = 142800 * Sp^2 / V och m = q*Sp*(l+sqr(4Sp/pi)), där Sp är portaren, V är lådvolymen, q är luftens densitet (odämpad låda är förutsättningen i exemplet).

Och om baskonen stannar upp eller inte när man ändrar avstämningen beror inte på att man nått eller inte nått någon mystisk magisk harmoni i avstämningen - det beror på att avstängningen överensstämmer med den signalfrekvens man kör in i högtalaren när man undersöker saken! :)

Det finns ingen helig gral, bara mer eller mindre väl fungerande avstämningar, men då så gigantiska variabler som rummets påverkan (som är väldigt olika beroende på rum och högtalarens placering i rummet) är med och påverkar totalresultatet så kan "optimal avstämning" vara väldigt olika saker från fall till fall.

Man kan i förekommande fall notera att vissa avstämningar är svåra att hitta argument för att försvara, men området där det för att försvara är ändå tämligen stort. Det beror på, och det beror på mycket.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-16 21:26

Martin skrev:Högt Qts, högt VAS och av egen erfarenhet. Jag tycker BR-lådor har ett eget sound i basen som inte hänger ihop med resten. Iofs får en liten BR-låda ett bredare och lägre portbidrag och en större ett smalare och kraftigare. Liten BR ger midbashöjning, stor BR ger markerat portsound i lågbasen som inte hänger ihop med resten av ljudet.

OK. Din subjektiva åsikt kan ju ingen ta ifrån dig men de påstående som verkar avse något objektivt är för svepande för att ta på allvar. Plötsligt fick jag en obetvinglig lust av det mer rebelliska slaget att bygga portade lådor för ett par Scanspeak 26W/8534. I spånskiva. Utan stag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-09-16 21:48

Det där jag skrev var tydligen lätt att missförstå. Det jag menar är att givet samma element gör en större BR-låda att portens bidrag blir spetsigare och högre, mindre låda plattar till portbidraget och gör det bredbandigare. Därför blir midbasen betonad när lådans volym görs för liten och görs den för stor så blir det mer (spetsigare) portkaraktär på ljudet. En optimal låda balanserar detta. Med ett högre q-värde och större vas blir den optimala lådan större.

Min subjektiva uppfattning är dock att BR får mer eller mindre en viss karaktär på ljudet. Beklagar om BR-förespråkare tar illa vid sig.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-16 22:39

Det går ju också att försvara att speca Jantzen helt enkelt för att man testat just med dem och vet att åtminstone dessa fungerar som avsett. Det är inte riktigt detsamma som att säga att inga andra duger. Det ligger lite i läsarens (rimliga*) tolkning att dyr spec betyder att billigare alt. inte är att rekommendera.

* iaf om man inte känner till sponsringen eller i övrigt har mer information
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-17 00:38

darkg skrev:Det går ju också att försvara att speca Jantzen helt enkelt för att man testat just med dem och vet att åtminstone dessa fungerar som avsett. Det är inte riktigt detsamma som att säga att inga andra duger. Det ligger lite i läsarens (rimliga*) tolkning att dyr spec betyder att billigare alt. inte är att rekommendera.

* iaf om man inte känner till sponsringen eller i övrigt har mer information

Nja, han har även separata artiklar där han sjunger dyrkondensatorernas lov och hur stor skillnad de gör.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-17 01:07

Ah!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-17 15:24

Martin skrev:Det där jag skrev var tydligen lätt att missförstå. Det jag menar är att givet samma element gör en större BR-låda att portens bidrag blir spetsigare och högre, mindre låda plattar till portbidraget och gör det bredbandigare. Därför blir midbasen betonad när lådans volym görs för liten och görs den för stor så blir det mer (spetsigare) portkaraktär på ljudet. En optimal låda balanserar detta. Med ett högre q-värde och större vas blir den optimala lådan större.

Min subjektiva uppfattning är dock att BR får mer eller mindre en viss karaktär på ljudet. Beklagar om BR-förespråkare tar illa vid sig.

Jag är ingen förespråkare av någon specifik princip. Om man känner till principerna väl och förstår deras spelrum så kan man dock använda dem optimalt, så kunskap om fysiken är viktigare än en övertygelse av tumregeltyp om att det ena eller andra är bättre eller sämre än det andra.

Det finns fall nog för att nästan alla principer skall gå att försvara, och hävda vara bästa valet, just där.

Olika basreflexlådor kan dessutom låta oerhört olika, och det inbegriper även att samverkan med rummet kan skilja väldigt mycket från fall till fall. Så att kalla det en subjektiv uppfattning att påstå att de har en specifik eller "viss" karaktär blir konstigt. En åsikt kan det dock vara. Och åsikter kan man ju ha även utan att ha fakta eller upplevelser att grunda dem på.

Det finns även en svårighet med att nära en övertygelse av sådant slag, och det är att det inte finns något referens. Det finns ingen princip som man kan garantera är helt fri från karaktärer, som man kan jämföra med, för att fastslå vilken karaktär den ena eller andra principen (eller ett enskilt fall av en princip rättare sagt, för det är ju gränsen) har/ger.

Det finns förvisso andra metoder med vilka man kan skaffa sig en uppfattning, men till syvende och sist är det möjligt att bygga högtalare med vitt skilda principer, som kompetent utförda blir praktiskt taget omöjliga att skilja från varandra med normalt programmaterial.

Skillnaderna blir storleken, priset och effektiviteten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-17 18:51

Martin skrev:Min subjektiva uppfattning är dock att BR får mer eller mindre en viss karaktär på ljudet. Beklagar om BR-förespråkare tar illa vid sig.

Det som jag tyckt efter de olika högtalare jag byggt är att det ofta låtit mer instängt och burkigt om slutna lådor än om lådor med port.
Men det är ju ingen vetenskaplig undersökning heller, så jag tror att det bara är slumpen som spelat ett spratt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-17 19:33

paa skrev:Det som jag tyckt efter de olika högtalare jag byggt är att det ofta låtit mer instängt och burkigt om slutna lådor än om lådor med port.
Men det är ju ingen vetenskaplig undersökning heller, så jag tror att det bara är slumpen som spelat ett spratt.

Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

JM

Inläggav JM » 2015-09-17 20:22

Håller med Martin o Paa om att många slutna lådor och även basreflexhögtalare har ett egenljud som inte har med verkligheten att göra.
Detta speciella egenljud i de lägre frekvenserna har jag aldrig upplevt med stora dipoler eller stora horn.
Sonen har ett par pi60 som tydligt hade detta distorderade egenljud utan subbasar men med 4 listigt placerade subbasar blev ljudet helt ok.
Misstänker att vi mer känsligare för distorsion i de lägre frekvenserna än vad som är allmänt accepterat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-17 20:33

Och jag har hört massor av illa förvrängande dipoler och stora horn...

Det är för övrigt oklart vad du menar när du skriver distorsion. Av det du skriver att döma så är det linjära fenomen du talar om, men du använder ordet distorsion, vilket nog får många att tro att det är olinjära fenomen du talar om.

Att du håller med Martin och paa, är också lite lustigt med tanke på att det de skrev var motsatser.

Jag håller inte med Martin som uttalar sig generaliserande, men jag håller med paa som uttalar sig statistiskt. Jag hade hållit med Martin om han hade gjort detsamma, men det gjorde han nu inte.

Det finns definitivit basreflexhögtalare som låter dåligt i basområdet.

Det intressanta tycker jag dock är om det finns högtalare av diverse olika principer som fungerar alldeles utmärkt, och det gör det, även om de är sällsyntare än man skulle kunna önska.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

DQ-20 skrev:
paa skrev:Det som jag tyckt efter de olika högtalare jag byggt är att det ofta låtit mer instängt och burkigt om slutna lådor än om lådor med port.

Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".

/DQ-20

Det där är en bra synpunkt, men man kan dra den ett steg till, och på så vis legitimera inställningen mera:

Om man har en sluten låda som låter bra i ett rum, och byter till en basreflexlåda med betydligt större utsträckning nedåt, så kan det faktiskt vara så att nivån snarare än att bli"rätt", blir väldigt ojämn i det djupa basområdet, på grund av rumsresonanser och interferenser. Det blir kanske inte ojämnare, men ojämnheterna märks mera när nivån blir högre.

Att då vissa föredrar den slutna lådan känns rimligt. Och jag kan tycka att det är en lite orättvis beskrivning att kalla det för att de "inte gillar hur djupbas låter med rätt nivå", eller vad det var du skrev.

Menar ingenting kritiskt med det, vill bara påpeka att man kan argumentera att den slutna lådan i det fallet, allt sammantaget, ger en subjektivt ackuratare återgivning.

För det måste vara en subjektiv fråga om resonant bas är bättre eller sämre än lite mindre av en lika resonant bas.

Rum och deras roll undervärderas ofta. Människor kan ha erfarenheter av flera rum (och därför känna sig säkra på sin sag) men som haft likartade fel - och därför fått en övertygelse om olika högtalarprincipers vara eller icke vara, som kanske inte är alldeles relevant.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-18 15:09

IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".

/DQ-20

Det där är en bra synpunkt, men man kan dra den ett steg till, och på så vis legitimera inställningen mera:

Om man har en sluten låda som låter bra i ett rum, och byter till en basreflexlåda med betydligt större utsträckning nedåt, så kan det faktiskt vara så att nivån snarare än att bli"rätt", blir väldigt ojämn i det djupa basområdet, på grund av rumsresonanser och interferenser. Det blir kanske inte ojämnare, men ojämnheterna märks mera när nivån blir högre.

Att då vissa föredrar den slutna lådan känns rimligt. Och jag kan tycka att det är en lite orättvis beskrivning att kalla det för att de "inte gillar hur djupbas låter med rätt nivå", eller vad det var du skrev.

Menar ingenting kritiskt med det, vill bara påpeka att man kan argumentera att den slutna lådan i det fallet, allt sammantaget, ger en subjektivt ackuratare återgivning.

För det måste vara en subjektiv fråga om resonant bas är bättre eller sämre än lite mindre av en lika resonant bas.

Rum och deras roll undervärderas ofta. Människor kan ha erfarenheter av flera rum (och därför känna sig säkra på sin sag) men som haft likartade fel - och därför fått en övertygelse om olika högtalarprincipers vara eller icke vara, som kanske inte är alldeles relevant.
Vh, iö

Precis. För det var ju såhär jag skrev i det inlägg du citerade (min fetning):
DQ-20 skrev:"...för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".

Min "hypotes", i den mån jag nu hade någon, var att rumseffekter ibland kanske misstas för effekter från själva basreflexprincipen. Rent anekdotiskt så är min egen erfarenhet från t.ex. LTS F1 och S2-mus2 att jag föredragit den slutna lådan som fullregisterhögtalare i vissa rum, tack vare dess begränsade bas. Men så är jag kanske heller inte så värst basbenägen av mig. I vilket fall så stör jag mig mer på för mycket bas än för lite om jag måste prioritera.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-09-18 15:53

Det är nog samma med mig. Lite för lite lågbas störs jag inte mycket av, men om något sticker ut och visar en karaktär så stör det mer. Jag tycker också det är skillnad på hur högtalarna beter sig och hur rummet är. Resonansbeteendena ligger i olika dimensioner. Högtalarna påverkar allt ljud som går ut i rummet på i princip samma vis i basen (karaktären), medan rumsresonanser förändras beroende på var man själv befinner sig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-18 22:35

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:Jag kan själv inte höra något "mönster". Däremot tror jag att en del föredrar slutna lådor (med relativt låga q) för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".

/DQ-20

Vh, iö

Precis. För det var ju såhär jag skrev i det inlägg du citerade (min fetning):
DQ-20 skrev:"...för att de inte gillar hur djupbas i rätt nivå låter i deras rum. Med en lagom tidig avrullning slipper man mycket energi lågt ned utan att man behöver tillgripa externa högpassfilter. Det kan nog vara bra ibland och det kan fortfarande låta "djupt".

Min "hypotes", i den mån jag nu hade någon, var att rumseffekter ibland kanske misstas för effekter från själva basreflexprincipen. Rent anekdotiskt så är min egen erfarenhet från t.ex. LTS F1 och S2-mus2 att jag föredragit den slutna lådan som fullregisterhögtalare i vissa rum, tack vare dess begränsade bas. Men så är jag kanske heller inte så värst basbenägen av mig. I vilket fall så stör jag mig mer på för mycket bas än för lite om jag måste prioritera.

/DQ-20

Det där är en intressant fråga. Och just nu när jag sitter här och skriver, så ställer jag mig just denna fråga...

Det är inte så lätt, för i varje fall för mig så varierar min "tålighet" av bas, på dess kvalitet i väldigt hög grad. Om basen är av ypperlig kvalitet så föredrar jag nog för det mesta lite för mycket bas framför lite för lite. Men väldigt många rum ställer till basen rätt så illa, det gäller i synnerhet rum som inga rumsakustiska åtgärder gjorts i.

Och då är min uppfattning den rakt motsatta - jag föredrar definitivt för lite bas med resonant karaktär, framför för mycket bas med resonant karaktär. Men var går gränsen? Och hur många kan uttala sig om vad det är som gör att de (om de tycker det) tycker det är för mycket bas? Är det att den är för stark, eller är det att den är för resonant, eller är det kombinationen av de tu?

Jag tror nästan ingen säkert kan svara på den frågan.

- - -

Och avslutningsvis vill jag hålla med dig i bedömningen att VÄLDIGT många som tillskriver basreflexlådor ett visst sound gör det av okunskap, närmare bestämt för att basreflexlådan gör rumsproblemen mera hörbara, och då är det lätt att tro att de resonansfenomen man hör sprungar från högtalaren.

Det kan/bör kanske även nämnas att det normala är att grupplöptidsfelen från basreflexlådor, även riktigt dåliga dito, som regel är i varje fall en dekad mindre än vad som är normalt från ett rum... Så de som anser sig veta att det är högtalarnas karaktärer de hör - på vilka grunder anser ni er kunna påstå det?

Övertygelsen att rummets karaktärer är placeringsunika, är även en överdrift när det gäller de fenomen som ligger i det djupaste området. Förvisso har fundamentalresonanserna (bredd- och djupledes) sina respektive vertikala snitt i rummet där det inte hörs nämndvärt eller knappt alls, men den homogena volymen där de hörs och dessutom hörs på ett liknande sätt är mycket stor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-09-19 19:50

DQ-20!

Bild
Slutet 70L

Bild
Basreflex 60L 25Hz

Bild
Basreflex 140L 25Hz

Jag tycker slutet passar bäst för denna bas men simulera lite själv och känn efter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-19 21:51

160 liter och 22 Hz avstämning ser väl ganska ok ut i UniBox i alla fall, fast väldigt stor låda blir det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-20 11:18

Jag menar nog att argumentet att basreflex är dåligt, baserat på att man kan simulera en avstämning som man själv tycker är dålig, är ett väldigt dåligt argument.

Men att stirra sig blind på simuleringar som bara är på en liten del av det som man kommer att höra som anläggningen, är också olyckligt. En verklig högtalare finns ju i ett sammanhang, och detta kan variera massor från fall till fall.

Om man gör en simulering utan varken baffelstödet eller resten av rummet med i ekvationen, och utan att tänka på att högtalare kan placeras väldigt olika i olika rum, så är frågan om man kan säga någonting om vad som är en vettig dimensionering eller inte? Vad som är en vettig dimensionering beror på, och det beror på mycket - även om man helt räknar bort subjektiva preferenser.

Allt det som det beror på, behöver man fastlägga innan man kan ta ställning till hur en dimensionering bör göras.

- - -

Av dessa skäl så vill jag varken underkänna basreflex som princip, eller underkänna den specifika basreflexdimensioneringen som tråden startade med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-09-20 11:42

IngOehman skrev:...men till syvende och sist är det möjligt att bygga högtalare med vitt skilda principer, som kompetent utförda blir praktiskt taget omöjliga att skilja från varandra med normalt programmaterial.

Skillnaderna blir storleken, priset och effektiviteten.

Vh, iö
Amen!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-20 14:19

IngOehman skrev:Av dessa skäl så vill jag varken underkänna basreflex som princip, eller underkänna den specifika basreflexdimensioneringen som tråden startade med.

Nej, det är ju svårt att avfärda något på pappret när de flesta parametrarna är okända. Vad jag dock tycker är att Gravesens dimensionering är så pass avvikande från en "standarddimensionering" att det åtminstone är värd att diskuteras. Jag blev i alla fall lite konfunderad. Fast det är ju lustigt det där med avvikelser - det är nästan bara då man får anledning att fundera. Det kan ju lika gärna ha varit så att en "standarddimensionering" kan vara "fel" i det enskilda fallet, men då reagerar man ofta inte alls.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-09-20 18:16

Den är kanske inte så dum, det beror på hur midbasen möter upp. Som sagt: liten BR-låda=mer midbas pga bredare portbidrag som också min egen simulering här ovan visar. Den är inte dålig, den ger mer output mellan 20-60Hz än sluten låda. Har han en midbas med bra känslighet som täcker upp ovanför 60Hz kan det funka just i det fallet.

Har man bara ett mindre känsligt mellanregister som tar över högre upp i frekvens så blir det för mycket midbas (puckel vid 50Hz) med relativt liten portad låda. Med relativt stor portad låda förflyttas puckeln neråt i frekens och blir spetsigare, en del störs inte av det. Jag tycker man kan höra detta i en högtalare. Det blir som att porten lever sitt eget liv och hänger inte ihop med resten av ljudet. Det integrerar inte så bra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-22 12:29

Martin skrev:Den är kanske inte så dum, det beror på hur midbasen möter upp. Som sagt: liten BR-låda=mer midbas pga bredare portbidrag som också min egen simulering här ovan visar. Den är inte dålig, den ger mer output mellan 20-60Hz än sluten låda. Har han en midbas med bra känslighet som täcker upp ovanför 60Hz kan det funka just i det fallet.

Om det resonemanget stämmer (jag tycker det låter rimligt) så skulle det alltså bero på att han behöver "all känslighet han kan få" från sin 10" för att slippa dämpa resten av konstruktionen?

Martin skrev:Har man bara ett mindre känsligt mellanregister som tar över högre upp i frekvens så blir det för mycket midbas (puckel vid 50Hz) med relativt liten portad låda. Med relativt stor portad låda förflyttas puckeln neråt i frekens och blir spetsigare, en del störs inte av det. Jag tycker man kan höra detta i en högtalare. Det blir som att porten lever sitt eget liv och hänger inte ihop med resten av ljudet. Det integrerar inte så bra.

Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-22 13:42

DQ-20 skrev:
Martin skrev:Den är kanske inte så dum, det beror på hur midbasen möter upp. Som sagt: liten BR-låda=mer midbas pga bredare portbidrag som också min egen simulering här ovan visar. Den är inte dålig, den ger mer output mellan 20-60Hz än sluten låda. Har han en midbas med bra känslighet som täcker upp ovanför 60Hz kan det funka just i det fallet.

Om det resonemanget stämmer (jag tycker det låter rimligt) så skulle det alltså bero på att han behöver "all känslighet han kan få" från sin 10" för att slippa dämpa resten av konstruktionen?

Resonemanget stämmer inte. Att portbidraget blir bredare med mindre låda beror framförallt på att toppen blir lägre. En mindre låda (samma baselement och samma portavstämning) ger inte (nämnvärt) mera mellanbas. Så dimensioneringar med liten låda som ger mera mellanbas förklaras bättre av att den övre av de två pucklarna i impedansen förskjuts uppåt med en given portstorlek (ger högre avstämning) för en mindre låda. Det vill säga elementets Ql i lådan (som verkar mindre än den är i det frekvenseregistret med basreflex) stiger.

DQ-20 skrev:
Martin skrev:Har man bara ett mindre känsligt mellanregister som tar över högre upp i frekvens så blir det för mycket midbas (puckel vid 50Hz) med relativt liten portad låda. Med relativt stor portad låda förflyttas puckeln neråt i frekens och blir spetsigare, en del störs inte av det. Jag tycker man kan höra detta i en högtalare. Det blir som att porten lever sitt eget liv och hänger inte ihop med resten av ljudet. Det integrerar inte så bra.

Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.

Mnjae.. underavstämning ger som regel inte sådana fenomen, men i förekommande fall kan för stor lådvolym göra det.

När man underavstämmer i en given lådvolym minskar faktiskt Qh. Detsamma gäller för Ql. Underavstämning ger ett MINDRE resonant beteende, inte mera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-09-22 16:29

IngOehman skrev:Resonemanget stämmer inte. Att portbidraget blir bredare med mindre låda beror framförallt på att toppen blir lägre. En mindre låda (samma baselement och samma portavstämning) ger inte (nämnvärt) mera mellanbas. Så dimensioneringar med liten låda som ger mera mellanbas förklaras bättre av att den övre av de två pucklarna i impedansen förskjuts uppåt med en given portstorlek (ger högre avstämning) för en mindre låda. Det vill säga elementets Ql i lådan (som verkar mindre än den är i det frekvenseregistret med basreflex) stiger.

OK. Jag är ju inte riktigt överens med Martin om hur en basreflexlåda fungerar och låter. Sannolikt är jag inte riktigt överens med verkligheten heller. Jag lade mest vikt vid vad som behövs för att passa in basen med övriga konstruktionen, framför allt att Gravesen använt en lite mindre låda till ett element som redan har ganska högt q samt lagt portresonansen relativt högt. Den poäng jag egentligen hade var detta med känsligheten.

IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.

Mnjae.. underavstämning ger som regel inte sådana fenomen, men i förekommande fall kan för stor lådvolym göra det.

När man underavstämmer i en given lådvolym minskar faktiskt Qh. Detsamma gäller för Ql. Underavstämning ger ett MINDRE resonant beteende, inte mera.

Vh, iö

OK. Jag blandade ihop två fenomen. Jag tycker dock mig märka att de ibland gått hand i hand, och att man vid simulering fått "finare" kurvor med något motorsvaga element när man gör lådan typ jättestor samtidigt som man sänker resonansfrekvensen. Håhåjaja... jag får väl fördjupa mig i högtalarens mekaniska analogier en gång till... :-)

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-09-23 14:18

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:Resonemanget stämmer inte. Att portbidraget blir bredare med mindre låda beror framförallt på att toppen blir lägre. En mindre låda (samma baselement och samma portavstämning) ger inte (nämnvärt) mera mellanbas. Så dimensioneringar med liten låda som ger mera mellanbas förklaras bättre av att den övre av de två pucklarna i impedansen förskjuts uppåt med en given portstorlek (ger högre avstämning) för en mindre låda. Det vill säga elementets Ql i lådan (som verkar mindre än den är i det frekvenseregistret med basreflex) stiger.

OK. Jag är ju inte riktigt överens med Martin om hur en basreflexlåda fungerar och låter. Sannolikt är jag inte riktigt överens med verkligheten heller. Jag lade mest vikt vid vad som behövs för att passa in basen med övriga konstruktionen, framför allt att Gravesen använt en lite mindre låda till ett element som redan har ganska högt q samt lagt portresonansen relativt högt. Den poäng jag egentligen hade var detta med känsligheten.

Jag vet inte om du är oöverens med verkligheten, jag håller nog med om det du skriver om hur det kan låta i varje fall, alltså att det inte finns något entydigt svar på detta. :)

DQ-20 skrev:
IngOehman skrev:
DQ-20 skrev:Detta med q-värdena hos resonanserna beror ju både på elektrisk och mekanisk dämpning. Det verkar som du främst avser "undersavstämda" lådor, dvs. i relation till elementets parametrar, inte till ett visst frekvensområde. I Basta finns ju möjlighet att labba med olika q-värden för lådorna. Genom att dämpa lådan på olika sätt kan man ju åstadkomma vissa mekaniska förluster för de två huvudsakliga resonanssystemen i en basreflexlåda. Men visst finns det mer än ett exempel på simuleringar av undersavstämda lådor som ser "fina" ut på "pappret", finare ju större de blir, men som inte fungerar i praktiken.

Vh, iö

OK. Jag blandade ihop två fenomen. Jag tycker dock mig märka att de ibland gått hand i hand, och att man vid simulering fått "finare" kurvor med något motorsvaga element när man gör lådan typ jättestor samtidigt som man sänker resonansfrekvensen. Håhåjaja... jag får väl fördjupa mig i högtalarens mekaniska analogier en gång till... :-)

/DQ-20

Well, om man söker en god kurva (tonkurva) och optimerar för det (genom val av stor låda och djup avstämningsfrekvens) så kommer kurvan att bli god och få imponerande utsträckning - men den kommer också att ha sällsynt dåligt puls-/stegsvar, om man med sällsynt dåligt menar att vissa frekvenser återges med större fördröjning än andra.

Att däremot bara underavstämma, det vill säga utgå ifrån en mera normal dimensionering (kanske något som försöker vara så likt en 4:e ordningens butterworth som möjligt) och sedan avstämma vid en lägre frekvens, förbättrar snarare puls-/stegsvaret. Skall man vara noga så blir grupplöptiden ofta ungefär densamma, men Q-värden påverkas gynnsamt, det vill säga fördröjning/period förbättras.

Vh, iö

Föregående

Återgå till DIY-forum