Jazzdremel skrev:Hej,
Jag har letat på nätet men blir inte klok på vad jag får i fråga om formler.
Jag har en + 7 dB höjning i området 2 000 - 3 200 med topp vid 2 800 så det låter litet vasst. Det är en 3" bredbandare.
Jag vet att det finns beräkningsformler för var frekvensen skall dämpas samt nivån, men då jag får olika LCR värden i olika program/websidor och inte den lyssningseffekt jag vill ha så är jag vilsen.
Har vi någon klok & erfaren här som kan ge formel?
-J!
Du verkar inte ha fått svar på dina frågor (jag hamnade så att jag missade ditt förstainlägg tidigare och kommenterade därför bara det inlägg jag såg).
Formeln för en spoles reaktans är Xl = jwL, och en kondensatorns reaktans Xc = 1/jwC, vilket även kan skrivas Xc = -j/wC.
Och w (skall här läsa som omega och inte som dubbel-V) är i det fallet 2*pi*f, där f är frekvensen.
Resonans mellan dem får du när de är lika stora.
Du kan även bestämma resonansfrekvensen såhär: Fr = sqr(LC) / 2pi, och den formeln kan du enkelt stuva om till att blir L = (2*pi*Fr)^2 / C eller C = (2*pi*Fr)^2 / L.
Men - saken är ju den att du ju antagligen inte vill välja den ena (L eller C) godtyckligt för att kunna räkna ut den andra, så även om du tar genvägen att räkna med ovanstående formel så måste du förstå vad de olika sakerna betyder och gör. Så innan du väljer L eller C så behöver du ha klart för dig ungefär vad den gör och hur det påverkar överföringsfunktionen (närmare bestämt hur det påverkar hur bred dippen du skapar blir). Högre värde på L (och lägre på C) ger bredare dipp.
- - -
Hur som helst:
Fenomenet du skall använda är alltså resonansen mellan L och C. Och då är det såhär:
Serieresonans mellan L och C kopplade i serie med ditt element ger en bandpassfunktion, och det är ju inte vad du vill ha.
Parallellresonans mellan ett C och ett L (en kondensator och en spole) kopplade i serie med elementet ger däremot en teoretiskt oändligt djup dipp. I praktiken är dock inte varken spolar eller kondensatorer helt ideala, så dippen blir inte oändligt djup, men ändå väldigt djup. Djupare än du vill ha på din dipp. Så vill du styra dippens (en dipp är motsatsen till en peak, inte att förväxla med en spik* som finns i tids- och inte i frekvensdomän) djup så kan du parallellkoppla de två reaktiva komponenterna med ett tredje, ett motstånd. Värdet på det motståndet avgör vilken spänningsdelarfunktion som kommer att uppstå smalbandigt vid resonans. Formeln för detta går enkelt att härleda via ohms lag, men den ser ut så här:
L = 20Log(R/(R+RLast)), där L är nivån i dB efter spänningsdelaren, R är motståndet du använder för att åstadkomma spänningsdelningen och RLast är en approximation av elementets resistans vid nämnd frekvens. Om du kompletterar elementet med en konjugatlänk så blir funktionen mera noggrannt beräkningsbar med de enkla formlerna du ser härovan. Å andra sidan - om elementet är ett rätt så litet bredbandselement och frekvensen inte är högre än några kHz är impedansen i varje fall dominerande resistiv (mera så än induktiv).
Vh, iö
- - - - -
*Det man normalt kallar för "spik" (spike på engelska) i elektriska/audiosammanhang är korta transienter, oftast är de störningar, alltså oönskade på signalen eller på en matningsspänning eller något liknande. Spiken ser man alltså när man tittar på signalen ifråga i tidsdomän (som med ett oscilloskop).
Det problem du talar om i tråden är inte en spik utan en peak (eller topp på svenska), och sådana ser man om man betraktar signalen, eller i det här fallet överföringsfunktionen, i frekvensdomän. Alltså tittar på en tonkurva. Motsatsen till en peak är en dipp (på både svenska och engelska) och det är alltså en sådan du kan åstadkomma med tre komponenter använda som jag beskriver det i det ovanstående.
PS. Allt det ovanstående är väldigt, väldigt förenklat, men för hoppningsvis inte värre än att du skall kunna använda det för att ta itu med ditt problem.
PPS. Jag är fortfarande nyfiken på vad du menar med att hur det mäter och hur det låter inte stämmer överens.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).