Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Har stött på lite problem.. Håller på med lite ljud i bilen och har dragit en 10mm avsäkrad strömkabel ifrån batteriet till bagageutrymmet. Tyvärr så snålade jag med kabel.. Jag trodde att jag skulle få en bit över som skulle räcka till jord (som tas ifrån antingen bältesinfästningen bak eller ifrån gängstaven som klampar fast reservhjulet i baljan) men så blev det såklart inte.. (Har Murphy som en ständig inneboende..). Jag behöver alltså en 1.5m lång jordkabel..
Jag har en hel del kabelskrot i olika, tunnare, dimensioner som ligger. Kan jag helt enkelt använda mig av 4st 1.5m-längder av 2.5mm kabel och på så vis skapa en kabel på totalt 10mm (kvadraten såklart) eller funkar det inte så?
jannemannen skrev:
Det fungerar så !Fast det blir snyggare ned en ensam kabel med 10mm2.
BPM skrev:Boom:
Jo, det kan upplevas som klent men jag har avsäkrat efter kabelarean och det är inga större effekter som kommer att behövas. Slutsteget ska driva ett 2-vägssystem i hatthyllan och jag tror aldrig att mer än max 10A kommer att flyta i kabeln. Eventuella spänningsfall borde hamna inom ett fåtal tiondelar av en Volt..
Jag förstår dock att du reagerade (du kände inte till den tänkta användningen) och tackar för varningen. Att snöra ihop ett stort, bryggat steg (eller flera) för basdrivning och mata allt via en 10mm² kabel vore ett ganska misslyckat (och potentiellt farligt) sätt att göra det på.
Tackar för svaren. Då gör jag en fyrfläta av 2,5mm² vanlig svårt elkabel idag och testar lite försiktigt.
Perfector skrev:Blir inte 4 x 2.5 5mm i tvärsnitt, eller är jag bara ovaken nu?
Svante skrev:Perfector skrev:Blir inte 4 x 2.5 5mm i tvärsnitt, eller är jag bara ovaken nu?
Fyra trådar med 2,5 mm i diameter motsvarar en med 5 mm diameter, men fyra trådar med tvärsnittsarean 2,5 mm² motsvarar en med tvärsnittsarean 10 mm².
BPM skrev: snipp
Det är tvärsnittsarean som är 2.5mm.. Jag vet bara inte hur man skriver den upphöjda 2:an på datorn. Med telefonen går det bra, men..
snip
BPM skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Blir inte 4 x 2.5 5mm i tvärsnitt, eller är jag bara ovaken nu?
Fyra trådar med 2,5 mm i diameter motsvarar en med 5 mm diameter, men fyra trådar med tvärsnittsarean 2,5 mm² motsvarar en med tvärsnittsarean 10 mm².
Det är tvärsnittsarean som är 2.5mm.. Jag vet bara inte hur man skriver den upphöjda 2:an på datorn. Med telefonen går det bra, men..
Adhoc skrev:BPM skrev: snipp
snip
upphöjt till 2: Alt+253 upphöjt till 3: Alt+252
Svante skrev:Adhoc skrev:BPM skrev: snipp
snip
Logik när den är som bäst...Men det kräver väl att man har en numpad på tangentbordet. Min laptop har inte det.
BPM skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Blir inte 4 x 2.5 5mm i tvärsnitt, eller är jag bara ovaken nu?
Boom.
Steget är avsäkrat med 2x25A..så jag ligger nog i underkant av vad som är rekommenderat..
Jag kommer som sagt inte använda så mycket effekt, de 10A jag räknar med ska flyta i kabeln momentant är med stegets säkert dåliga effektivitet i åtanke.
Jag ska dock vara på hugget i början och noga undersöka om det blir värmeutveckling i kablarna.
bakerman22 skrev:Jag kan ju inte sånt här, så det jag skriver är kanske helt tokigt, men skulle det inte bara gå att säkra ner steget?
Så går säkringarna innan kablarna brinner?
Perfector skrev:Svante skrev:Adhoc skrev:
Logik när den är som bäst...Men det kräver väl att man har en numpad på tangentbordet. Min laptop har inte det.
Du har ju nummerknappar på tgb i överkanten, använd dom
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Det funkar inte på min laptop iaf. Jag har för mig att det måste vara just numpadsiffrorna. Funkar det med överkantssiffrorna för dig?
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Det funkar inte på min laptop iaf. Jag har för mig att det måste vara just numpadsiffrorna. Funkar det med överkantssiffrorna för dig?
murgatroyd skrev:8O![]()
Här är instruktion för "Dummies"....
http://www.dummies.com/how-to/content/t ... aptop.html
murgatroyd skrev:Nähä, men väldigt många Laptops har ju det "virtuellt" över tangenterna enligt ovan.... finns 2st såna laptops här....
bakerman22 skrev:BPM skrev:Svante skrev:
Boom.
Steget är avsäkrat med 2x25A..så jag ligger nog i underkant av vad som är rekommenderat..
Jag kommer som sagt inte använda så mycket effekt, de 10A jag räknar med ska flyta i kabeln momentant är med stegets säkert dåliga effektivitet i åtanke.
Jag ska dock vara på hugget i början och noga undersöka om det blir värmeutveckling i kablarna.
Jag kan ju inte sånt här, så det jag skriver är kanske helt tokigt, men skulle det inte bara gå att säkra ner steget?
Så går säkringarna innan kablarna brinner?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster