Ny bas tipps på låda Focal 38 KX SPL

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Ny bas tipps på låda Focal 38 KX SPL

Inläggav Beakungen » 2010-03-18 21:44

Hejsan
Har idag fått hem en bas av det fetare slaget

Basen är en Focal 38 KX SPL.

Frågan är vad man bör ha för låda till denna om den ska lira högt rent och djupt i hemmamiljö?

Kom över den billigt så tänkte mig att det kanske går att göra något roligt med den?

I lådan den sitter nu lirar den inget vidare. 160 liter med rör som är 20 cm i diameter och ca 65cm långt.

Den enda data jag kan finna är detta från winisd.

Bild

Kanske var det ett dåligt köp?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-18 21:52

Det är inte direkt ett lågbaselement, men det kan ge rejäl pondus i en discorigg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-03-18 22:18

Ne jag inser nog att jag köpt något korkat. Tanken var något som kunde flytta luft och hyfsat djupt.

Denna fick jag billigt och verkade vara ett kvalitetselement.

Tji fick jag.

Hur stor låda ska man bygga om det ens ska kunna spela typ 25hz?

Är det ens lönt?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-18 23:01

Sätt den i bilen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-03-18 23:10

hade jag haft en bil hade det klart varit rätt väg att gå. Nu har jag ingen bil :oops:

Ville ha grym hemmabas å gjorde fel direkt :?

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Ny bas tipps på låda Focal 38 KX SPL

Inläggav Beakungen » 2015-09-19 09:34

Lyfter denna tråd igen!

Har nu en st bil och börjat sakta men säkert pilla inte lit billjud. I dagens läge har jag lagt ett gammalt infinity-steg på 75w klass d i bagaget för att driva baslåda. problemet jag har är att de baslådor jag äger är så äckligt tungdrivna att de gärna vill ha 5-600w innan de vaknar alls.

Men så slog det mig att jag fortfarande har detta element liggandes.

Vad tror ni om att köra detta element i skuffen på min bmw e39 sedan?

Hur stor låda bör man ha och ska jag köra slutet eller basreflex?

Bilen verkar boosta djupbas väldigt bra, så lådan behöver inte vara avstämd så lågt :)

Gärna så liten låda som möjligt vore trevligt! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-19 17:45

Beakungen skrev:Hejsan
Har idag fått hem en bas av det fetare slaget

Basen är en Focal 38 KX SPL.

Frågan är vad man bör ha för låda till denna om den ska lira högt rent och djupt i hemmamiljö?

Kom över den billigt så tänkte mig att det kanske går att göra något roligt med den?

I lådan den sitter nu lirar den inget vidare. 160 liter med rör som är 20 cm i diameter och ca 65cm långt.

Den enda data jag kan finna är detta från winisd.

[ Bild ]

Kanske var det ett dåligt köp?

Jag sticker ut hakan och säger att lådan är bra men röret kanske skulle måttas om lite.
120 mm diameter och 283 mm lång.
Jag säger det då jag har provat 15" i 160 liter med det röret och det blev väldigt bra.
Jag säger inte att det är absolut för alla element i den lådvolymen men att det kan bli bättre än det är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-19 21:00

Han borde faktiskt gå in på monacors hemsida och köpa ett random element och sätta det i en hokuspokuslåda som fjädrar bra med elementet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-09-19 22:36

Det ska tilläggas att jag ej har någon låda alls till denna bas utan tänkte bygga mig en sådan!

Och några 160 liter får jag inte i i bagaget smidigt på bilen.

Så förslag i mindre lådstorlek vore att föredra och då gärna om något söt jäkel skulle kunna hjälpa mig simulera en vettig låda med de parametrar som finns :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-19 22:38

Då behöver man veta måtten på platsen den ska monteras i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-19 23:23

Perfector skrev:Jag sticker ut hakan och säger att lådan är bra men röret kanske skulle måttas om lite.
120 mm diameter och 283 mm lång.
Jag säger det då jag har provat 15" i 160 liter med det röret och det blev väldigt bra.
Jag säger inte att det är absolut för alla element i den lådvolymen men att det kan bli bättre än det är.

Kan du berätta vad du förväntar dig för resultat med det receptet och elementet som Beakungen har?

TS;

Om du ska ha mycket djupbas, typ 25Hz och nedåt hade jag inte använt det elementet. Ett av problemen med elemenetet är Xmax som är 5,5mm - det blir inte så mycket luftförflyttning med det, vilket behövs för låga frekvenser.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-19 23:59

Beakungen skrev:Det ska tilläggas att jag ej har någon låda alls till denna bas utan tänkte bygga mig en sådan!

Så förslag i mindre lådstorlek vore att föredra och då gärna om något söt jäkel skulle kunna hjälpa mig simulera en vettig låda med de parametrar som finns :D

I sluten låda faller den tidigt strax före 80, även med en 140L låda. Det blir värre med liten låda, även om lite. Ska du porta den så krävs det en enorm låda, för att få porten att fungera och då stämmer man av den väldigt högt.

Amatör som jag är får jag bara idén i huvudet om att detta inte är tänkt som en bas alls utan som en PA-mid.
Senast redigerad av Cortado 2015-09-20 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-20 00:09

sista utväg.
Montera basen på en plyfaplatta direkt mot genomlastningsluckan i bakluckan så har du hela skuffen som låda.
Mer luftvolym än så behöver du knappast.
Och med genomlastningsluckan borttagen behöver du inte ens fälla ner armstödet om bilen har ett sån't i bak, ljudet kommer fram i alla fall.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-20 00:23

Perfector skrev:sista utväg.
Montera basen på en plyfaplatta direkt mot genomlastningsluckan i bakluckan så har du hela skuffen som låda.
Och med genomlastningsluckan borttagen behöver du inte ens fälla ner armstödet om bilen har ett sån't i bak, ljudet kommer fram i alla fall.

Med tanke på roomgainen man får i bil så skulle det nog fungera att använda elementet i bil. Dock hade ju TS ingen bil. :)

.. sen har man ju fortfarande en begränsning med xmax.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-20 00:25

Cortado skrev:

Med tanke på roomgainen man får i bil så skulle det nog fungera att använda elementet i bil. Dock hade ju TS ingen bil. :)

Inte?
Han skrev ju detta.

Beakungen skrev:
Det ska tilläggas att jag ej har någon låda alls till denna bas utan tänkte bygga mig en sådan!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-20 00:30

Perfector skrev:
Cortado skrev:

Inte?
Han skrev ju detta.

Beakungen skrev:

Du har rätt!

Han skrev också "hade jag haft en bil hade det klart varit rätt väg att gå. Nu har jag ingen bil :oops: ".... 2010.... haha

Trodde faktiskt tråden var färsk, my bad!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-09-20 09:55

haha jag ber om ursäkt för förvirringen :)

Jo jag har en bmw 523i e39 som den ska in i och det är en sedan :)

Denna bas ska ju vara gjord som en bilbas (svindyr sådan då butikspris var över 10lax tydligen). Nu gav jag inte så mkt för basen och jag har haft den liggandes i garderoben hemma och tänkte att det kanske är rätt väg att gå med den basen i bilen då den ska vara lättdriven.

Men om lådan behöver göras jättestor så är det inte aktuellt :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-20 09:58

Beakungen skrev:haha jag ber om ursäkt för förvirringen :)

Denna bas ska ju vara gjord som en bilbas (svindyr sådan då butikspris var över 10lax tydligen). Nu gav jag inte så mkt för basen och jag har haft den liggandes i garderoben hemma och tänkte att det kanske är rätt väg att gå med den basen i bilen då den ska vara lättdriven.

Du kanske inte behöver en låda alls utan bara montera den mot ryggstödet och använda genomlastningsluckan i baksätet som hål in i kupe'n?
Då behöver du bara ta bort luckan men inte fälla ner armstödet.
Eventuellt dämpa bakluckan med bly/gummimattor på utsatta ställen

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-09-20 11:00

Perfector skrev:

Du kanske inte behöver en låda alls utan bara montera den mot ryggstödet och använda genomlastningsluckan i baksätet som hål in i kupe'n?

Ja det hade varit en idé frågan är bara om det fungerar. Jag har såkallad skidlucka i min bil :?

Men den kanske man kan skruva ur.

Skumt dock att en bilbas vill ha så stor låda? Lite konstigt egentligen. Trodde den kunde klara sig med en mindre låda :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-20 11:03

Beakungen skrev:
Perfector skrev:

Ja det hade varit en idé frågan är bara om det fungerar. Jag har såkallad skidlucka i min bil :?

Men den kanske man kan skruva ur.

Skumt dock att en bilbas vill ha så stor låda? Lite konstigt egentligen. Trodde den kunde klara sig med en mindre låda :)

När du närmar dig totalQ på 0.6 eller mer blir lådan i princip oändlig.
Skidluckan bör kunna demonteras, då blir det ett hål lagom stort.
Iom. att det ändå är mindre än basen uppstår en konstbelastning som bör hjälpa elementet att styra så du slipper fladder i den.
En plyfaskiva något större än basen som tätas och skruvas fast i ryggen blir en kanonplatta som du kan skruva loss om du skulle behöva använda bilen till transporter

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-20 12:48

Perfector skrev:När du närmar dig totalQ på 0.6 eller mer blir lådan i princip oändlig.

Det där förstår inte jag, kan du förklara det lite djupare?

Edit: Du kanske menar att man inte kan få lägre Q totalt (låda + element) än vad elementet har som Qts? Isåfall håller jag med.

Perfector skrev:Iom. att det ändå är mindre än basen uppstår en konstbelastning som bör hjälpa elementet att styra så du slipper fladder i den.

Det där förstår jag inte heller, kan du förklara det också lite djupare?

Varför skulle elementet fladdra och hur fladdrar det?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-09-20 14:58

Kikade lite nu och det verkar inte möjligt att montera basen mot ryggstödet utan att skruva en massa i bilen. Eftersom bilen bara gått 11000 mil och är i riktigt bra skick känns det dumt att förstöra något för att få använt den basen.

Om den inte fungerar i en vettigt liten låda i bilen så gör jag mig av med basen :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-09-20 19:57

Beakungen skrev:Om den inte fungerar i en vettigt liten låda i bilen så gör jag mig av med basen :)

+1

Är du ute efter en bilbas eller hembas?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-09-21 09:16

Cortado skrev:
Beakungen skrev:Om den inte fungerar i en vettigt liten låda i bilen så gör jag mig av med basen :)

+1

Hembas har jag gott om. Är ute efter något lättdrivet till bilen egentligen :)

Tänkte att eftersom denna finns liggandes så kunde den använts. Har i dagsläget dubbla dd 8tums bilbasar i lådor i bilen nu. Men de är tungdrivna som as. Men det får kanske duga tills vidare :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-21 10:51

Elfsberg skrev:Han borde faktiskt gå in på monacors hemsida och köpa ett random element och sätta det i en hokuspokuslåda som fjädrar bra med elementet.

:lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-09-21 12:15

Beakungen skrev:
Cortado skrev:

+1

Hembas har jag gott om. Är ute efter något lättdrivet till bilen egentligen :)

Tänkte att eftersom denna finns liggandes så kunde den använts. Har i dagsläget dubbla dd 8tums bilbasar i lådor i bilen nu. Men de är tungdrivna som as. Men det får kanske duga tills vidare :)

80 liter basreflex eller slutet hugget som stucket rör 2x34cm 100mm i diameter.

Återgå till DIY-forum