Ny hemmabioreceiver - Denon AVR-X7200WA?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Ny hemmabioreceiver - Denon AVR-X7200WA?

Inläggav Rydberg » 2015-09-19 19:13

Tänkte jag skulle komma till skott beträffande inköpet av en ny hemmabioreceiver. Vad tror ni om Denon AVR-X7200WA? Den har HDCP 2.2 så borde vara hyggligt framtidssäker. Kommer driva frontkanalerna med separata slutsteg men resten med receivern. Alternativ?

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Ny hemmabioreceiver - Denon AVR-X7200WA?

Inläggav Alexi » 2015-09-19 20:45

Onkyo PR-SC5530 är jag hyggligt säker på är riktigt bra och snygg.
http://www.se.onkyo.com/en/products/pr-sc5530-117878.html

Pionners reciver har dock massa funktioner jag gillar jättemycket, mobilappen är överlägsen alla andras. De har en fest funktion där alla kan lägga in låtar i spellistan enkelt från sina egna telefoner osv. De är långt före alla andra i användarvänlighet, trotts det fortfarande för svåra att ställa in. Men SC-LX89 skulle vara med på min short list.

Edit: Glömde säga att nu när Onkyo köpt Pioneer så har jag stora hopp för en best of both apparat innom två år.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2015-09-19 22:35

Framtidssäker och hemmabioreceiver är en svår (omöjlig?) kombo. Det leder till att de fetare modellerna sjunker så löjligt mycket i pris på kort tid. Tror du får mest för pengarna i den prisklass LTS brukar testa i, dvs 5-10k. Fast det är klart, vet man inte var man ska göra av stålarna så kan det säkert vara en kul pryl. Onkyon som Alexi länkade till är dock ett försteg så den blir jobbig att driva bakkanaler med.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-09-20 00:45

8O . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-09-20 08:55

Jag har bra förtroende för Yamahas Aventage-receivrar och köpte själv ett skyltex RX-A1030 i somras. Jag & en kompis lyssnade på förstegsdelen i en enklare Yamaha-receiver och kunde inte höra att den färgade jämfört med en på papperet "rakare" analog signalväg. Yamahas receivrar har ju också gott rykte vad gäller kvalitet och driftsäkerhet.

I samma prisklass som den där Denonen finns RX-A3050. Den skulle jag kika på om jag letade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-09-20 11:16

niklas skrev:Framtidssäker och hemmabioreceiver är en svår (omöjlig?) kombo. Det leder till att de fetare modellerna sjunker så löjligt mycket i pris på kort tid. Tror du får mest för pengarna i den prisklass LTS brukar testa i, dvs 5-10k. Fast det är klart, vet man inte var man ska göra av stålarna så kan det säkert vara en kul pryl. Onkyon som Alexi länkade till är dock ett försteg så den blir jobbig att driva bakkanaler med.

Jag hade tänkt att handla i den klassen men just nu är det modellbyte på gång, de nya modellerna med HDCP 2.2 kommer. Den receiver jag har nu är en Denon AVR 3805 köpte jag November 2004 och på mer än 10 år är den sedan länga avräknad. Grejen är att en motsvarande storlek på receiver från skulle vara Denon AVR-X4200W och den går på 1499€. Denon AVR-7200W (utan A) kan man nu köpa för 2000€ minus 5% dvs 1900€ från en firma en halvtimme bort. Uppdateringskortet för HDCP 2.2 till 7200W kostar 195€ vilket ska installeras av en Denon serviceverkstad, det kanske är ganska enkelt att göra det själv dock. Eller kan man köpa den modellen som redan har kortet för 2600€ -5% dvs 2470€.

Det känns som det är så pass lite pengar emellan en x4200w och en x7200w + kort att man kanske skulle köpa det senare?

Ett annat alternativ kan ju vara att skita i HDCP 2.2 och köpa en Marantz SR7009 (999€), en Denon AVR-X5200W (1099€) eller en Denon AVR-X4100W (769€)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-09-20 11:19

Conan skrev:Jag har bra förtroende för Yamahas Aventage-receivrar och köpte själv ett skyltex RX-A1030 i somras. Jag & en kompis lyssnade på förstegsdelen i en enklare Yamaha-receiver och kunde inte höra att den färgade jämfört med en på papperet "rakare" analog signalväg. Yamahas receivrar har ju också gott rykte vad gäller kvalitet och driftsäkerhet.

I samma prisklass som den där Denonen finns RX-A3050. Den skulle jag kika på om jag letade.

En polare hade 5000-hembioförsteget från Yamaha och han var inte nöjd med det i sin Ino-källare, så känner mig lite osäker inför Yamaha måste jag säga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-09-20 11:25

Rydberg skrev:Ett annat alternativ kan ju vara att skita i HDCP 2.2 och köpa en Marantz SR7009 (999€), en Denon AVR-X5200W (1099€) eller en Denon AVR-X4100W (769€)

Eller vänta liiite tills det är standard. Marantz borde uppdatera snart.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-20 11:30

Vill man ha Auro är en annan fråga... Och är handhavandet av både Auro och Atmos i samma maskin löst ännu?

Hdcp 2.2 var definitivt nödvändigt att vänta på... Men jag vill helst veta hur maskinerna handhar alla formaten ( DTS:X ) innan jag skulle köpa något.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-09-20 11:58

MagnusÖstberg skrev:
Rydberg skrev:Ett annat alternativ kan ju vara att skita i HDCP 2.2 och köpa en Marantz SR7009 (999€), en Denon AVR-X5200W (1099€) eller en Denon AVR-X4100W (769€)

Eller vänta liiite tills det är standard. Marantz borde uppdatera snart.

Det finns nya Marantzmodeller i Tyskland redan, SR701o exempelvis.

Såhär ser kittet ut för Denon X7200W
Bild

Bild

http://www.avbuzz.com/audio-video/20150 ... 00WA/0.htm

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-09-20 13:10

Det är den jag velat om, därför blev det ingen sr7009 fast jag var sugen att växa från min sr6004. Har haft lite annat i livet sedan funderingarna - kanske dags att titta nogare nu.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-09-21 09:37

Alexi skrev:Onkyo PR-SC5530 är jag hyggligt säker på är riktigt bra och snygg.

Pionners reciver har dock massa funktioner jag gillar jättemycket, mobilappen är överlägsen alla andras. De har en fest funktion där alla kan lägga in låtar i spellistan enkelt från sina egna telefoner osv. De är långt före alla andra i användarvänlighet, trotts det fortfarande för svåra att ställa in. Men SC-LX89 skulle vara med på min short list.

Edit: Glömde säga att nu när Onkyo köpt Pioneer så har jag stora hopp för en best of both apparat innom två år.

Har du eller LTS testat det där försteget?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-21 10:05

Alexi skrev:Edit: Glömde säga att nu när Onkyo köpt Pioneer så har jag stora hopp för en best of both apparat innom två år.

Mer orolig över att man inte kommer att ta tillvara på Pioneers starka sidor - brukar vara svårt som uppköpare att erkänna att man själv är sämre på vissa punkter.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2015-09-21 17:20

Rydberg skrev:En polare hade 5000-hembioförsteget från Yamaha och han var inte nöjd med det i sin Ino-källare, så känner mig lite osäker inför Yamaha måste jag säga.

Vad var det han inte gillade? Har blivit lite sugen på ersättaren 5100

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-21 17:38

Rydberg skrev:
Alexi skrev:Onkyo PR-SC5530 är jag hyggligt säker på är riktigt bra och snygg.

Har du eller LTS testat det där försteget?

Jag skulle tro/hoppas att det är samma försteg som i det jag testade för LTS, men med något fler funktioner och utgångar. Jag tror inte någon surroundreciver har bra slutsteg internt. Därför skulle jag välja externa slutsteg och slippa värmen och potentiella störningar från de oanvända inbyggda slutstegen, det tycker jag är värt lite extra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-09-22 18:51

Har för egen del inte vågat att köpa annat än Denon (3e modellen nu)
Men jag har försökt få info här om hur andra märken låter i jämförelse då alla märken brukar ha en röd tråd i sin ljudkaraktär,genom modell serierna. Men det har varit i stort omöjligt att få fram inlägg om hur olika märken upplevs.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-09-22 21:04

Av alla hifipryttlar man kan köpa måste hemmabioreciever vara den absolut tristaste. Alla andra är mer eller mindre roliga att läsa in sig på samt skaffa.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-22 21:27

shifts skrev:Av alla hifipryttlar man kan köpa måste hemmabioreciever vara den absolut tristaste. Alla andra är mer eller mindre roliga att läsa in sig på samt skaffa.

Du har aldrig sett det humoristiska i att försöka förstå logiken i manualer med japanskt original? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-09-22 22:19

shifts skrev:Av alla hifipryttlar man kan köpa måste hemmabioreciever vara den absolut tristaste. Alla andra är mer eller mindre roliga att läsa in sig på samt skaffa.

+1

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-09-24 20:12

Tumme skrev:
Rydberg skrev:En polare hade 5000-hembioförsteget från Yamaha och han var inte nöjd med det i sin Ino-källare, så känner mig lite osäker inför Yamaha måste jag säga.

Vad var det han inte gillade? Har blivit lite sugen på ersättaren 5100

Det var tre saker han hängde upp sig på:
1. Den lät väldigt bra, väldigt hög upplösning och bra separation mellan de olika ljuden. Men oavsett det så kändes det ändå lite livlöst på något vis. Det ingav inte den där känslan att här kan jag sitta nöjd länge, utan mer åt hållet att här går nog att fixa lite. Då kände jag att jag kunde köpa något billigare alternativ om jag ändå inte är helnöjd.

2. Den integrerade inte hundraprocentigt i mitt styrsystem. Det fanns lite fördröjningar här och var, och det är oacceptabelt för mig som använder den som kontrollcenter för hela huset.

3. Den blev väldigt dyr efterssom jag var tvungen att skaffa ytterliggare sju slutsteg, och i kombination med punkt 1 så ansåg jag inte det var värt det.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-06-25 14:22

FBK skrev:Har för egen del inte vågat att köpa annat än Denon (3e modellen nu)
Men jag har försökt få info här om hur andra märken låter i jämförelse då alla märken brukar ha en röd tråd i sin ljudkaraktär,genom modell serierna. Men det har varit i stort omöjligt att få fram inlägg om hur olika märken upplevs.

Jag har också försökt hitta info på nätet om hur ljudkarraktären upplevs men hittar ingenting.

Dock har jag läst många tester i hifi tidningar,och kommit fram till att Yamaha låter lite stort/öppet (lite kyrka),har även själv lyssnat på mindre Yamaha recivers.Men dom största Yamaha (3050/3060) ska tydligen låta identiskt med Denon 7200 (Hemmabiotidningen).

Marantz verkar intressant,men hittar bara någon tråd,där dom tycker Rotel reciver låter bättre.

Pioneer`s recivrar har väl nästa alla modeller idag klass D steg i sig.Och det brukar låta "lite" hårt/essigt/glittrigt.Disten färgar lite.

Onkyo har ju fått bra kritik i flera år (trots dåliga HDMI kort som går sönder).Men enligt tester på dom sista modellerna,så verkar dom tappa lite i översta register?(om nu det inte är så att dom som lyssnar bara tycker det?

Så det är inte lätt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-06-25 15:05

Fanns inte så mycket info eftersom det bara var 2st inlägg.

läste nyss att även Onkyo börjat med Klass D slutsteg.kanske inte så konstigt då dom köpt upp Pioneer.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-06-25 15:10

Text tagen från hembiobutikens info om Onkyo TX-RZ 3100:
Inuti chassit hittar vi även en drivstark arkitektur med digital slutsteg-och filterteknologi som bidrar till ett luftigt ljud som kan spela högt med mycket uteffekt.

Just ordet luftig i samdand med klass D steg,brukar betyda dist.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-25 17:59

Rydberg skrev:

+1

Precis, tror många här skulle tycka att det vore lite roligt att testa sin gamla receiver mot ett nytt riktigt försteg. Köpte en Denon 4308 för en massa år sedan och trodde att den skulle stå sig bättre mot ett försteg än vad den gjorde. För 2-kanalåtergivning så kör jag alla källor i försteget och min nya Marantz kör framkanalerna genom försteget för film.

/Harryup

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-06-25 21:27

Harryup skrev:
Rydberg skrev:

+1

Precis, tror många här skulle tycka att det vore lite roligt att testa sin gamla receiver mot ett nytt riktigt försteg. Köpte en Denon 4308 för en massa år sedan och trodde att den skulle stå sig bättre mot ett försteg än vad den gjorde. För 2-kanalåtergivning så kör jag alla källor i försteget och min nya Marantz kör framkanalerna genom försteget för film.

/Harryup

Vad har du för Marantz?Vad tycker du om den ljudmässigt?Är lite inne på en SR 7011 att ha som försteg.och använda enbart 2 kanaler i recivern till Atmos högtalare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-06-26 15:17

Elgiganten har annars rea på Yamaha RX-A860.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3696997
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-26 19:07

MorganM skrev:
Harryup skrev:
Rydberg skrev:+1

/Harryup

Vad har du för Marantz?Vad tycker du om den ljudmässigt?Är lite inne på en SR 7011 att ha som försteg.och använda enbart 2 kanaler i recivern till Atmos högtalare.

Jag har en 7010 och misstänker att en 7011 är ganska identisk ljudmässigt möjligen inte mätmässigt i något avseende då jag har hört dom på olika ställen men egentligen blivit mest imponerad av bildförbättringen mot en äldre Denon direkt. Den ljudmässiga skillnaden finns klart till det bättre i synnerhet i surroundkanalerna.
Äldre receivers låter rätt ofta metalliskt med lite swisch och surr som inte finns ett uns av i Marantzen. Men däremot så tycker jag att det är trevligare med ett "riktigt" 2-kanal försteg efter receivern där man kan ansluta 2 kanalskällor.

/Harryup

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-06-27 22:47

Harryup skrev:
MorganM skrev:
Harryup skrev:Precis, tror många här skulle tycka att det vore lite roligt att testa sin gamla receiver mot ett nytt riktigt försteg. Köpte en Denon 4308 för en massa år sedan och trodde att den skulle stå sig bättre mot ett försteg än vad den gjorde. För 2-kanalåtergivning så kör jag alla källor i försteget och min nya Marantz kör framkanalerna genom försteget för film.

/Harryup

Jag har en 7010 och misstänker att en 7011 är ganska identisk ljudmässigt möjligen inte mätmässigt i något avseende då jag har hört dom på olika ställen men egentligen blivit mest imponerad av bildförbättringen mot en äldre Denon direkt. Den ljudmässiga skillnaden finns klart till det bättre i synnerhet i surroundkanalerna.
Äldre receivers låter rätt ofta metalliskt med lite swisch och surr som inte finns ett uns av i Marantzen. Men däremot så tycker jag att det är trevligare med ett "riktigt" 2-kanal försteg efter receivern där man kan ansluta 2 kanalskällor.

/Harryup

Blev en beställning på en Denon 4300.

Jag är egentligen riktigt nöjd med Denon 4310 som jag idag har som försteg,faktiskt den enda Denon reciver jag haft som låtit riktigt bra,har nog haft dom flesta modeller senaste 12åren.
Men det är Atmos/4K som lockar.

Återgå till Köpråd