Införskaffade denna vackra 60tals Motorola-stereo i somras och nu är det väl dags för lite höstpyssel - Möbeln är en USA import och således 120V/60Hz. Den spelar ju och funkar med en 230 till 110V Tufvason trafo, men "spänningsfrekvensen" blir ju fel eftersom vårt nät går på 50Hz.
Vad säger ni kunniga här på forumet?, hur viktigt är dettta med frekvensen - jag antar att både skivspelarens hastighet och tunerns inställningar påverkas. Finns det något bättre konverter-alternativ - eller ska jag försöka hitta en motsvarande 230 trafo att bygga in?
Senast redigerad av leffe 2015-09-22 11:18, redigerad totalt 1 gång.
Frekvensen påverkar inte förstärkare och tuner. Däremot får transformatorer lägre effekt vid 50hz men man får hoppas dom har lite överkapacitet. Finns en RPM converter som används mycket vid ombyggnad av Jukeboxar den är väl som gjord för ändamålet
Din 200AW är troligen från runt 1965 och kan vara antingen rör eller transistorer eller en blandning. AW betyder American Walnut. Största problemet blir nog skivspelaren eftersom den troligen har en synkronmotor och då kommer att gå med fel hastighet. Sedan skiljer det lite på de-emphasis i tunern mellan USA och Europa,men skillnaden är inte så himla stor.
Frekvensomvandlingen finns det bot på men kostar mellan 1000:- till 2000:- Sök på hammond organ frequency converter eller jukebox så får du flera alternativ. Billigast är nog att besöka skroten och få tag på en enfas frekvensomvandlare för elmotorstyrning.
Jag kanske ska försöka hitta en 50Hz motor som passar i skivspelaren istället och kanske byta trafo för att slippa den extarna 220/110 trafon (som brummar betänkligt, rent mekaniskt)
Hej Leffe, vilken härlig gitarr det där ser ut att vara.
Jag har för mig att på min Garrard SP 25, så kan man vända motoraxeln för ändrad utväxling mellan 50/60 hz, förutom att man måste ändra om kablaget i trafon. Bara en tanke!
Får hoppas att den är europakonvertibel på nått sätt - det ger sig väl när jag börjar plocka isär.. Storleksmässigt ser det ut att passa med nån dual eller liknande, en del av dom fanns ju med skivväxlarfunktion dessutom
Gitarren är en Furch CJ26 jumbo - visst passar de bra ihop
Det betänkliga brummandet beror med 99% sannolikhet på just att den körs på för låg frekvens.
Om du har ett riktigt saftigt och stryktåligt slutsteg av modern modell så kan du mata in 60Hz från tongenerator ("riktig" eller tongeneratorprogram i en dator) in i slutsteget och låta det driva en lämplig transformator som ger 100-120V ut, och mata hela stereomöbeln med detta, för att prova hur den går på 60Hz.
Tänk på att även motorer kan tänkas må dåligt av 50Hz om de är konstruerade för 60Hz. Däremot bör det bara vara själva transformatorn som mår illa av 50Hz i förstärkardelen.
OBS att glättningskondingarna också egentligen är tänkta för 60Hz och deras värden bör väl i princip ökas 20% för att glätta korrekt vid 50Hz.
En separat konverter är nog det bästa. Tyvärr är de inte precis gratis. Tänk på att köpa en avsedd att ge enfas ut ifall du tittar i "motorstyrningsbranschen".