Sentec PA9 Schema

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Sentec PA9 Schema

Inläggav paa » 2015-09-03 13:37

Perfector skrev:http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=1825&start=60

Här ska det finnas det du söker.

Varför tror du det?
Schemat finns inte där, men är redan länkat till i denna tråden.
Senast redigerad av paa 2015-09-03 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 13:39

för att det är faktiskt tråden som handlar om pa9 och det finns ett schema.
och för att reta dig som bara gnäller och inte har nåt konstruktivt att komma med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-03 13:40

Jag har ju skruvat isär mitt slutsteg och fotat det, men du länkar till sidor och sökningar som du inte kollat vad de innehåller.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-03 13:45

Perfector skrev:för att det är faktiskt tråden som handlar om pa9 och det finns ett schema.
och för att reta dig som bara gnäller och inte har nåt konstruktivt att komma med.

Du har ännu inte länkat någonstans med ett korrekt schema, och det har redan länkats till ett korrekt sådant i DENNA tråden - dock inte av dig... så du kan sluta försöka.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-03 15:25

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:för att det är faktiskt tråden som handlar om pa9 och det finns ett schema.

Du har ännu inte länkat någonstans med ett korrekt schema, och det har redan länkats till ett korrekt sådant i DENNA tråden - dock inte av dig... så du kan sluta försöka.

Ok, konstigt att andra trådar har alla möjliga bilder i ämnet och inget har gnällt över det då.
Inte så faktiskt som man kan önska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-03 15:49

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:

Ok, konstigt att andra trådar har alla möjliga bilder i ämnet och inget har gnällt över det då.
Inte så faktiskt som man kan önska.

Om det är en generell tråd med Sentec-produkter, så kan det självklart finnas scheman på andra Sentec-produkter än PA9... t.ex. SC9 vilket det fanns ett fint i den tråden du länkade till sist. Däremot var där inte PA9 där (i alla fall inte på någon länk som fortfarande fungerar). Denna tråden gällde just specifikt PA9 och du lade in en bild på något som inte ens är en Sentec-produkt och utan att vara ett dugg källkrisk mot att det stod något helt annat på schemat...

Men Roger har länkat till en .pdf som innehåller schemat, så inget mer behöver letas efter...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-03 18:03

Nja, SC9 hittar jag i den tråden men inte PA.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2015-09-06 02:27

Jag vet att jag har sett nån bild på det på internet men jag kommer inte på vart ljust nu .

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-09 11:34

Jonas_R skrev:paa - tack för informationen och de fina bilderna. De hjälper mig väldigt mycket!

Har du möjlighet att ta några fler bilder lite snett från sida så att man kan se mer av komponenterna och kopparbanorna på ingångskortet (det verikalt monterade kortet)?

Tack på förhand!

Jonas

Jag tog just loss det lilla kortet och fotade dessa bilder:

Bild

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-09-11 17:55

paa – du är en hjälte. :)

De två bilderna svara på många av mina funderingar! Jag tackar och bockar!

Jag antar att det är för mycket jobb att fotografera baksidan på det andra kortet, men har du lust att mäta ett par spänningar när förstärkaren går i tomgång?

Dels vilken spänning transformatorn lämnar på sekundärsidan.

…och dels spänningen över de två små dioderna på ingångskortet. De som sitter halvvägs ner i de yttersta raderna med komponenter. De är ritade som lysdioder i RogerGustavsson’s schema och utan att veta spänningsfallet är det svårt att hitta en lämplig ersättare.

Tack på förhand och en trevlig helg!

Jonas

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-09-13 12:56

...vid närmare eftertanke är det kanske bättre och enklare att mäta förstärkarens matningsspänning efter likriktning och glättning än transformatorspänningen. Bägge två skulle hur som helst vara en stor hjälp för mig.

Hälsningar,

Jonas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-15 10:49

Spänningen över lysdiod (som faktiskt lyser) är 1.85V
Spänningar från trafon i tomgång, mätt på anslutningsplinten är, plint nr resp spänning:
1-2 0V
1-3 29.5V
1-4 29.5V
2-3 29.5V
2-4 29.5V
3-4 58.8V
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-09-15 19:24

vart får man tag i mönsterkort? PA9 DIY gruppköp? :)

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-09-20 13:40

Nu har jag jämfört bilder som paa tagit av ingångskortet med RogerGustavssons schema och de ser ut att stämma överens. Jag var osäker om det skulle skilja något mellan olika versioner av förstärkaren, men inte idet här fallet i alla fall.

En sak som var intressant att se (för mig som är nybörjare på audioelektronik) var att layouten är så konsekvent i att använda "stjärnformig" dragning av jord och spänningsmatning. Jag trodde att det skulle vara mer "trädliknande" dragning. Kul att få lära sig nya saker. :)

paa - hoppas att du inte tycker att jag är för jobbig, men finns det någon möjlighet att du kan fotografera baksidan på det stora kretskortet också? Det skulle vara väldigt intressant att se hur layouten är löst för strömförsörjning och effektsteg.

Tack på förhand igen!

- Jonas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-20 17:45

Jonas_R skrev:paa - hoppas att du inte tycker att jag är för jobbig, men finns det någon möjlighet att du kan fotografera baksidan på det stora kretskortet också? Det skulle vara väldigt intressant att se hur layouten är löst för strömförsörjning och effektsteg.

Tack på förhand igen!

- Jonas

Det finns tyvärr ingen möjlighet att jag skulle plocka isär den så mycket. Vi får hoppas att någon annan som har en PA9 är sugen på detta.

Har du kollat i XTF-tråden på de mönsterkortfiler som finns där skulle kunna användas?
viewtopic.php?f=3&t=566&hilit=f%C3%B6rst%C3%A4rkare&start=240
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-09-22 17:52

Paa - ingen fara. Jag kan förstå att du inte gärna skruvar isär dina PA9:or allt för mycket. Jag tänkte bara att det vore dumt av mig att inte fråga. :)

Tack för tipset om XTF tråden. Jag skall titta på mönsterkorten där för mer inspiration.

Jag fick lite intressant information från en här på faktiskt.se häromdagen. Det är samma schema och komponentlista som redan finns i den här tråden, men med några handskrivna kommentarer. Han som jag fick dem ifrån gissade att det var Johan Bernström som hade skrivit kommentarerna eftersom det förmodligen var från Johan som han har fått kopplingsschemat och komponentlistan.

På komponentlistan står att motstånden R207 - R214 är 1/3 W (inte 1/4 W) och att de är "Metall-film 100 ppm Philips NFR 25 Fusible Series". Vid transistorerna Q20-Q28 (BC547B/557B och BDT64B/BDT65B) står skrivet "endast Philips".

På schemat är det inritat en kondensator på 1000pF mellan kollektorn på Q111 och jord och en fotnot till kondensatorn där det står att "om BDW93C / BDW94C används som sluttransistorer". Det sitter ingen motsvarande kondensator på minus-sidan av kopplingen.

Det med BDW93C / BDW94C tycker jag är mycket intressant eftersom det pekar på ett alternativ till transistorerna BDT64 / BDT65 som inte längre produceras.

- Jonas

Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Jonas_R » 2015-10-11 16:35

Hej,

En fråga till er som har PA9:or...

Ger PA9:orna ifrån sig några missljud (plopp, klick etc.) i högtalarna vid till- respektive frånslag?

Tack på förhand.

- Jonas

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-10-11 20:41

Nej, har aldrig upplevt det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-12 07:54

Jonas_R skrev:En fråga till er som har PA9:or...

Ger PA9:orna ifrån sig några missljud (plopp, klick etc.) i högtalarna vid till- respektive frånslag?

Hade tidigare 4 st PA9:or, ingen av dem smällde vid på- eller frånslag. Och det gjorde (gör) inte heller min nuvarande Linn LK140, inte med mina ordinarie högtalare (Dahlqvist DQ10a). Det gör det däremot rejält med mina Audio Pro reservhögtalare. Och det är inte omöjligt att även kombinationen PA9 och Audio Pro också skulle smälla vid av- och påslag.

Vad jag vill ha sagt är, det hänger inte bara på slutsteget utan även i kombination med vissa högtalare. Jag ställde en fråga här på forumet om detta, tydligen har det med delningsfiltrets konstruktion att göra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-12 08:56

Mina PA9 ger ett svagt lågfrekvent "puff" i piP när det startas, och baselementet går ett par mm utåt.
Ljudkortet som jag brukar ansluta ger dock hemska smällar när det går igång, om det startar när PA9 redan är tillslagna.
Numera pensionär.

Föregående

Återgå till DIY-forum