CSMM Beyma-Toppar! Nya mätningar & funderingar..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Re: CSMM Beyma-Toppar! Dom lever! Mätningar..

Inläggav Xenod » 2015-09-22 20:50

Man kan också ändra FFT-fönstrets storlek med knappen "Impulse window" för att välja ut den del av impulssvaret som inte innehåller några (eller för många snarare) reflektioner från begränsningsytor. Men det kanske du redan gjort i de kurvor du visat?

Cool högtalare förresten! :)

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2015-09-22 22:26

Xenod skrev:Man kan också ändra FFT-fönstrets storlek med knappen "Impulse window" för att välja ut den del av impulssvaret som inte innehåller några (eller för många snarare) reflektioner från begränsningsytor. Men det kanske du redan gjort i de kurvor du visat?

Cool högtalare förresten! :)

Tack! :)
Mätningarna är gjorda utan några ändringar alls i REW.

Har gjort en del mätningar ikväll också men lägger ut dom imorgon då klockan börjar bli sent.

Vart kollar jag delayen mellan elementen i REW? Nu har jag justerat det på känn. Alltså mätt justerat och mätt igen osv.

Har kommitt fram till att basriggen behöver uppdateras med. Dessa högtalare går att spela starkt med :) Basar ligger på vinden hemma, måste bara få tummen ur och göra 4 lådor. Men ett projekt i taget. Kommer bilder på mätningarna imorgon.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2015-09-24 20:37

Några nya mätningar gjorda. Dom är gjorda på 1 meters avstånd. Rakt framifrån, 30 gr och 45 grader horisontellt.

1m rakt framifrån
Bild

1m 30 grader horisontellt
Bild

1m 45 grader horisontellt
Bild

Vad tror ni om detta?

Som ni ser så är det rejält stökigt ovanför delningen till basarna. Jag får inte till det som jag vill där. Har testa olika filter men
det blir inte bra. Har provat fasvända med dom olika filtrena. Har nu ökat delayen max i basens delningsfilter i minidspn. Varje ms gjorde det bättre. Men nu står den på max som är 7.5 ms. Jag delar just nu basarna uppåt vid 80 hz BW30dB/oct och mellanregisterna 80 hz 12dB/oct.

Går det att på ett enkelt sätt kolla fasningen mellan elementen? Nu har jag som jag skrev i ett tidigare inlägg justerat delay, mätt om det blev bättre, justerat lite till osv.. Måste gå att se hur dom ligger i förhållande till varandra.

Tillbaka till google... :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: CSMM Beyma-Toppar! Nya mätningar & funderingar..

Inläggav Martin » 2015-09-24 21:29

Google ger inte svar på allt. Men ett sätt att kolla fasen mellan elementen, förutom att mäta fasgången ur en impulsresponsmätning, är att vända fasen för ena elementet och se hur djup och bred svackan blir.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2015-09-24 21:51

Nej men nästan allt ;) hehe
Det jag försöker ta reda på är var i REW jag ska kolla för att se tidsförskjutningen mellan elementen. Det finns en flik som heter GD som man kan se lite olika grafer.
Problemet för mig som glad amatör är att tyda det som mätprogrammet ger mig..

Fasvända har jag testat det också. Så som det är inställt nu är det rätt i fas. Det jag ska testa imorgon är att dela mellanregistret brantare mot basen och se vad som händer då.

Sen upptäckte jag att vissa filter jag la till inte ser bra ut när jag mäter 30 och 45 grader så dom ska jag ta bort och mäta igen och se.

Ska även mäta horisontellt som ni sa.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-24 21:57

Under ca 400 Hz är det inte särskilt lönt att mäta på långt håll där blir det fel nästan hur man än gör på grund av reflektioner. Du kanske kan lägga högtalaren mitt på golvet och hänga mikrofonen ner från taket så att den hamnar typ dubbla baffelbredden från högtalaren. Det har funkat för mig i alla fall. Med en sån uppställning är det ganska lätt att flytta mikrofonen åt olika håll, nämligen genom att flytta högtalaren.

Så mycket som 7,5 ms ska du verkligen inte behöva tidsförskjuta något element. Kolla under fliken impulse. Det visar saker tydligare en GD, tycker jag.

Kör du med en loopback som referens?

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2015-09-24 22:09

Ska kika mer imorgon. Kan posta bild på fliken impuls också.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2015-09-25 21:09

Nej loopback kör jag ingen. Jag använder en usb-mic från xtz. Ser väldigt lik ut Umik. http://www.fyndborsen.se/xtz/matsystem/xtz-mikrofon?stat=1

Tog en printscreen på fliken impulse. Vad är det man ser där?

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-26 14:29

CSMM skrev:Nej loopback kör jag ingen. Jag använder en usb-mic från xtz. Ser väldigt lik ut Umik. http://www.fyndborsen.se/xtz/matsystem/xtz-mikrofon?stat=1

[ Bild ]

Så som det ser ut där ser man inte så mycket. Testa att zooma så att du på x-axeln ser från lite innan 0 till kanske 40 ms. Du zoomar enklast genom att klicka på "Limits" uppe till höger, om du inte visste det. :)

Sen kan man se om det kommer en eller två toppar. Du kan testa att koppla ur elementen ett åt gången och jämföra med när båda är inkopplade för att se om något är förskjutet tidsmässigt.

För att matcha ihop dem kan du också kolla på spl & phase och testa samma sak: koppla ur ett i taget. För att få till en snygg delning ska faserna luta lika mycket.

När du zoomat in på impulse kan du också se om du har några reflektioner som stör, i så fall kan du sätta en gate genom att klicka på "IR Windows" och ändra siffran som är förinställd på 500 ms ner till så lite att det inte kommer med några elaka reflektioner.

Det här var svårt att förklara, men testa gärna att klicka runt och utforska så mycket du kan i programmet :)

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2015-09-26 16:50

Tarzan skrev:
CSMM skrev:Nej loopback kör jag ingen. Jag använder en usb-mic från xtz. Ser väldigt lik ut Umik. http://www.fyndborsen.se/xtz/matsystem/xtz-mikrofon?stat=1

[ Bild ]

Så som det ser ut där ser man inte så mycket. Testa att zooma så att du på x-axeln ser från lite innan 0 till kanske 40 ms. Du zoomar enklast genom att klicka på "Limits" uppe till höger, om du inte visste det. :)

Sen kan man se om det kommer en eller två toppar. Du kan testa att koppla ur elementen ett åt gången och jämföra med när båda är inkopplade för att se om något är förskjutet tidsmässigt.

För att matcha ihop dem kan du också kolla på spl & phase och testa samma sak: koppla ur ett i taget. För att få till en snygg delning ska faserna luta lika mycket.

När du zoomat in på impulse kan du också se om du har några reflektioner som stör, i så fall kan du sätta en gate genom att klicka på "IR Windows" och ändra siffran som är förinställd på 500 ms ner till så lite att det inte kommer med några elaka reflektioner.

Det här var svårt att förklara, men testa gärna att klicka runt och utforska så mycket du kan i programmet :)

Tack så mycket! Där kom det massa matnyttigt på en gång! Det var snällt.

Jag är lite upptagen i helgen men kommer upp nya mätningar i början på veckan. :)

Trevlig helg alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum