Vilka steg går att brygga?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Vilka steg går att brygga?

Inläggav David_A » 2005-12-23 10:21

Har själv två st Rotel 1090 som jag bryggat med hjälp av kablar från Nagref. Hade jag inte läst om detta här på forumet, så hade jag nog inte haft en susning om att det fungerade att göra så. I Rotels manual står det klart och tydligt att steget inte är bryggkopplingsbart :wink:
Finns det något enkelt sätt att veta om ett steg går att brygga eller inte? Kanske det finns något finurligt sätt att testa detta utan att man vet hur konstruktionen är uppbyggd?
Är det tex någon som vet om Krell FPB600, eller Bladelius Grendel, går att brygga?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-23 13:18

Grundförutsättningen för att kunna brygga är att ena högtalarterminalen går till jord (dvs den använder inte bryggning redan från början) samt att förstärkaren klarar av att driva låg impedans bra (eftersom den kommer att se halva impedansen efter bryggningen).

Så det beror nog lite på din högtalare också. Om du t.ex använder 4ohms ohögtalare som kanske har 3 ohm som lägsta impedans så är det inte så mångs steg som blir lyckliga om du driver dem bryggat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-23 14:31

Krell's FPB-serie är bryggkopplade internt och går endast att användas så. 8) Högst sannolikt är även Grendel bryggkopplat.
Senast redigerad av Morello 2005-12-23 15:35, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-23 14:43

Vad Morello säger är att ett steg som redan är bryggkopplat (varje kanal är två effektslutsteg med halva normala matningsspänningen) inte kan bryggkopplas extrent.

En sak som krävs för att man med enkla medel skall kunna bryggkoppla ett normal slutsteg (med jordrelaterade utgångar) är att det har en knapp för bryggkoppling, eller att det har balanserade ingångar. I senare fallet behöver man bara meka ihop en specialkabel.

Det skall dock nämnas, tycker jag, att de balanserade ingångarna på Rotel 1090 presterar marginellt sämre än de obalanserade. De går dock att bygga om för den som vill ha högst möjliga ljudkvalitet.

Men - behöver du verkligen en klippeffekt om typ 1,5 kW?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-23 15:39

Man bör vara medveten om en sak, nämligen att slutsteg av "dual mono"-typ inte alltid går att bryggkoppla med mindre än att stegets interna jorddragning justeras. Det steg jag själv använder går inte att bryggkoppla utan att konstruktionen avseende interna jordningen justeras.

:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-23 15:50

IngOehman skrev:En sak som krävs för att man med enkla medel skall kunna bryggkoppla ett normal slutsteg (med jordrelaterade utgångar) är att det har en knapp för bryggkoppling, eller att det har balanserade ingångar.

Eller om det inte har balanserade ingångar att man har ett försteg med balanserad utgång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: Vilka steg går att brygga?

Inläggav NNord » 2005-12-23 15:58

David_A skrev:Har själv två st Rotel 1090 som jag bryggat med hjälp av kablar från Nagref. Hade jag inte läst om detta här på forumet, så hade jag nog inte haft en susning om att det fungerade att göra så. I Rotels manual står det klart och tydligt att steget inte är bryggkopplingsbart :wink:
Finns det något enkelt sätt att veta om ett steg går att brygga eller inte? Kanske det finns något finurligt sätt att testa detta utan att man vet hur konstruktionen är uppbyggd?
Är det tex någon som vet om Krell FPB600, eller Bladelius Grendel, går att brygga?

Tokskalle, ska du ha ännu mer effekt nu? 8O
Snart knackar väl staten på dörren, undrar om du anrikar uran eller dylikt i källaren :?
NN

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-12-23 16:06

Såg en annorlunda (för mig) variant när jag kollade i mina bryggkopplade Supremesteg. B-kanalens "heta" ingång var förbunden med A-kanalens utgång via ett 600 ohms motstånd.
Fattar inte hur det kan funka :?:

Återgå till Teknikforum