Piotr skrev:Det som upplevs låta renare med öppen baffel handlar nog mer om energirespons och hur högtalaren exciterar rumsresonanser.
Du har helt rätt Piotr. Monopoler är energimässigt slösaktiga med sin trycksättning av rummet o dess resonanser tvärtemot dipoler.
Min första öppen baffel DIY byggde jag någon gång på 1980-talet. Bygget blev en katastrof. 0 bas.
Inspirerad av Bosse Bengtssons Megatrend köptes en stor gammal tjock militär bordsskiva från försvarsmaktens riktiga Överskottslager i Solna. Monterade 4 15" Altec Lansing 421-8H + en 15" Altec Lansing 604E + aktiv delning mm.

Bygget placerades på samma plats som mina modifierade JBL 300 i "herrummet". Vad jag inte insåg då var att herrrummet och högtalarplaceringen var naturligt optimerat för monopoler med inte dipoler. Hur jag än flyttade runt Altec dipolen fick jag ingen bas. Altec dipolen flyttades till "damrummet" med ngt bättre resultat. Ngn vecka senare åkte hela eländet ut i förrådet.
Herrummet hade naturligt få resonanser och absorberade mycket bas. Inga parallella vägar => inga högenergetiska fladderekon. Rummet var betydligt mer basdämpat än sonens Ingvar Ö ombyggda biorum.
I mitt nuvarande lyssningsrums rum för dipoler är inte lika basabsorberande. Men det tog ändå åtskilliga veckor innan positionen för bästa bas hittades. Nu kör jag mina Quad 989 utan subwoofers/eq där tom sonen, med Pi60 o 4 x 12" subbar, tycker att basen är bra. En förklaring är att medelljudnivån sällan ligger över 90 dB.
Enklast är nog att köra dipoler över 80 Hz o 4 subwoofers placerade enligt "döda internettroll metoden".
Så har du problem med rumsresonanser släng ut monopolerna o testa dipoler med subwoofers.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.