Öppen baffel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Öppen baffel

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-06 15:38

Har en fundering angående denna typ av högtalare.

Varför väljer man att bygga en högtalare med öppen baffel? Lågbasen måste ju bli lidande markant.

Den enda fördelen jag kan se är att det är otroligt lättbyggt :-D En spån eller MDF skiva så är högtalaren klar :lol:

Har sett flera byggen med t ex Altecs duplex högtalare som använder just öppen baffel. Även en hel del Lowther byggen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Öppen baffel

Inläggav PerStromgren » 2015-10-06 15:46

Undvika lådresonanser?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-06 15:47

Man kan inte bestämma vilken ände av rummet man vill sitta i?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-06 15:50

PerStromgren skrev:Undvika lådresonanser?

Nja. Öppna bafflar brukar inte vara resonansfria. Deras stora för- men kanske även delvis nackdel är väl strålningsmönstret ?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-06 15:53

Får nog bygga ett par laptop-högtalare och prova :-)

b3ffdb7d1b9af7227862923d2e8199da.jpg
b3ffdb7d1b9af7227862923d2e8199da.jpg (58.88 KiB) Visad 4517 gånger

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2015-10-06 17:26

Det finns en intressant tråd på HiFiForum om både öppna och oändliga bafflar: Hembesök hos nisseW, öppna och infinita bafflar
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-06 20:08

Intressant läsning

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-10-06 22:34

Hur fungera öppen baffel i en hemmabiograf där man skall återge tal och ljudeffekter med massor med transienter. En öppen baffel borde väll vara en fördel om man inte behöver återge sinustoner.
Tycker att bas transienter låter bättre med en öppen baffel eftersom det inte blir något vakuum i lådan som bromsar upp membranet vid stora konutslag.
Men vad ska jag ha på väggen bakom högtalaren? Har själv testat med öppen baffel som hänger i taket precis ovanför filmduken.
Vilka element passar bäst i en öppen baffel? Har själv inte vågat satsa på dyrare element.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-06 23:13

Enda skillnaden som jag kan se att den kan vara positiv är att man får en riktverkan även nere i basen. En öppen baffel strålar som en dipol nere i basen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-06 23:22

Helmut skrev:Hur fungera öppen baffel i en hemmabiograf där man skall återge tal och ljudeffekter med massor med transienter. En öppen baffel borde väll vara en fördel om man inte behöver återge sinustoner.

Alla ljud kan ses som uppbyggda av sinustoner, även transienta ljud. Varför en öppen baffel skulle vara bättre på transienta ljud begriper jag inte, möjligen kan avsaknaden av lågbas göra att högtalaren upplevs som snabbare i svaret. Möjligen får man också en annan excitation av rumsresonanserna som i det enskilda fallet kan upplevas som positiv?

Helmut skrev:Tycker att bas transienter låter bättre med en öppen baffel eftersom det inte blir något vakuum i lådan som bromsar upp membranet vid stora konutslag.

I högtalarlådor är det inte vakuum. Och vore det det så skulle det inte bromsa upp konen. Däremot är det luft i lådorna och den fjädrar och ger ungefär samma verkan som konupphängningen. "Uppbromsningen" (fjädringskraften) är direkt proportionell mot konutslaget, så inverkan är relativt sett densamma vid små och stora konutslag. Inverkan av fjädringen i en sluten låda är att resonansfrekvensen höjs och högtalaren går inte lika djupt i basen som vi en oändligt stor låda/baffel. Men men en öppen baffel kortsluts i stället det akustiska flödet, och detta påverkar typiskt basnivån betydligt mer än den typiska slutna lådan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-10-08 09:05

ljungberg_Sthlm skrev:Har en fundering angående denna typ av högtalare.

Varför väljer man att bygga en högtalare med öppen baffel? Lågbasen måste ju bli lidande markant.

Den enda fördelen jag kan se är att det är otroligt lättbyggt :-D En spån eller MDF skiva så är högtalaren klar :lol:

Har sett flera byggen med t ex Altecs duplex högtalare som använder just öppen baffel. Även en hel del Lowther byggen.

Jag har öppen baffel i mellanregister och bas.
Varför, lever man med en öppen planlösning har jag funnit att dipoler, i framförallt
bas, inte sätter "igång" bas bummel och akusikt-musik låter väldigt naturtrogen.

Nackdelen är att basen blir väldigt ineffektiv. det krävs många o stora element med ganska
bra slaglängd. Just nu har jag 12 st 12tums basar, det är vad jag har plats till men fler hade
inte skadat.
Man måste även kompensera för dipol avrullningen, 6dB per oktav lämpligen med ett aktivt
delningesfilter, ex miniDSP eller liknande. Det i sin tur kräver ett kraftigt slutsteg till basen.

Lågbas, jag har nivå kvar ner till 16Hz och full nivå till strax under 30 Hz. Mät med en Room analyser.

Henrik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-10-08 20:50

Är inte det lite som använda cyanid som råttgift i stället för arsenik för att man då undviker arsenikförgiftning hos husdjuren?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-08 20:55

12 st 12" låter som en billig investering ;-)

Finns det någon formula hur man räknar ut måttet på en öppen baffel?

JM

Inläggav JM » 2015-10-08 21:06

Svante skrev:Enda skillnaden som jag kan se att den kan vara positiv är att man får en riktverkan även nere i basen. En öppen baffel strålar som en dipol nere i basen.

Dipolens hetrogena trycksättning av rummet i de lägre frekvenserna kan vid smart placering relativt rummets egenresonanser ge en mindre stimulering av egenresonanserna än en vanlig lådhögtalare. Enligt min erfarenhet bör de flesta dipoler kompletteras med subwoofers under lägsta rumsresonansen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2015-10-08 21:10

Öppen baffel lösning undviker ffa lådgenererad distorsion som de flesta lådhögtalare är behäftade med.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2015-10-09 07:13

Nu kanske det är lite långt för dig att ta dig till Jönköping 24/10 där en annan ljungberg anordnar en liten DIY-mässa,
men där skulle du kunna behöra två kompetenta öppenbaffelkonstruktioner; min och nuffes.

Men kanske även andra är intresserade?

Vi kommer också att experimentera med mer eller mindre IB genom att försöka bygga en vägg mha skärmväggar och Ecophonskivor.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-10-09 10:43

ljungberg_Sthlm skrev:12 st 12" låter som en billig investering ;-)

Knappt 3000, nästa alla är köpta beganade vid rätt tillfälle, ja jag ha haft tur.

Titta lite hos Linkwitz, där finns svar på det mesta och mer därtill.
http://www.linkwitzlab.com/

Henrik

Edit, stavfel
Senast redigerad av nuffe 2015-10-09 11:13, redigerad totalt 1 gång.

JM

Inläggav JM » 2015-10-09 10:57

solhaga skrev:Nu kanske det är lite långt för dig att ta dig till Jönköping 24/10 där en annan ljungberg anordnar en liten DIY-mässa,
men där skulle du kunna behöra två kompetenta öppenbaffelkonstruktioner; min och nuffes.

Men kanske även andra är intresserade?

Vi kommer också att experimentera med mer eller mindre IB genom att försöka bygga en vägg mha skärmväggar och Ecophonskivor.

Spännande! Att få förmånen att lyssna på öppen baffel o dipolhögtalare av er kaliber är inte varje dag. Dubbelbokat som vanligt men DIY har hög prioritet. Se om vad jag kan göra.

JM

JM

Inläggav JM » 2015-10-09 11:02

ljungberg_Sthlm skrev:12 st 12" låter som en billig investering ;-)

Gillar du att räkna är Martin Kings hemsidor en utmaning. Martin King skrev i ngt mail för ett tag sedan att Siegfried Ls beräkningar är lite överförenklade.
http://www.quarter-wave.com/
Letar du noga finns exempel hur öppen baffel beräknas utan djupare matematiska kunskaper.

JM

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-09 16:50

JM skrev:

Öppen baffel lösning undviker ffa lådgenererad distorsion som de flesta lådhögtalare är behäftade med.

JM

Njaee.. Visst, om du spelar på duktigt så kan du till slut hamna i det läget där den i lådan inneslutna luften gör sig påmind genom olinjär fjädring (=distortion).

Men.. den slaglängden som behövs för samma ljudtryck för samma element i typisk öppen baffel (inte ladugårdsvägg) kommer ge väldigt mycket mer distortion från elementets egen olinjära fjädring.. och alla andra olinjäriteter som adderas till kompotten.

Mao. för en given elementbestyckning kan man räkna med mer olinjär distortion i en öppen baffel jämfört med en låda.

Det som upplevs låta renare med öppen baffel handlar nog mer om energirespons och hur högtalaren exciterar rumsresonanser.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-09 18:01

Visst, en öppen baffel kan inte sätta lika mycket luft i rörelse. De flesta teorierna om hur "kortslutningen" ser ut tyder på att skillnaden skulle vara enormt stor. Tyska tidskriften försökte utröna hur det förhåller sig. Beroende på använd mätteknik, såg frekvensgången rätt olika ut för de största Quad-elektrostaterna. Hur det är med öppna bafflar med dynamiska element vet jag inte. Trots allt finns det några högtalare med öppna bafflar som spelar över förväntan ner mot 30 Hz. Själv har tre olika system efter Magneplanar-prinipen och helt riktigt, de spelar inte någon avgrundsbas... Mycket luft kan heller inte förflyttas, inte ens av de stora Tympani. Personligen lyssnar jag inte ofta på musik som kräver vare sig extrem ljudnivåkapacitet eller extrem utsträckning nedåt i frekvens. Hembio är heller inget jag pysslar med.

Försöker givetvis ta mig till DIY-mässan i Jönköping trots bröllopsdag...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-09 19:15

Jovisst är det så.. dvs. att i praktiken blir man förvånad över hur mycket bas som ändå kommer ur en öppen baffel. Tänker då i synnerhet på dynamiska element eftersom man där har någon form av referens i hur motsvarande element presterar i låda.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-09 21:13

Man verkar kunna ta bra betalt för 4 högtalare + träskiva.

https://youtu.be/CvmNDKYrRoY

Ser iallafall intressanta ut

JM

Inläggav JM » 2015-10-09 21:16

Piotr skrev:Det som upplevs låta renare med öppen baffel handlar nog mer om energirespons och hur högtalaren exciterar rumsresonanser.

Du har helt rätt Piotr. Monopoler är energimässigt slösaktiga med sin trycksättning av rummet o dess resonanser tvärtemot dipoler.
Min första öppen baffel DIY byggde jag någon gång på 1980-talet. Bygget blev en katastrof. 0 bas.
Inspirerad av Bosse Bengtssons Megatrend köptes en stor gammal tjock militär bordsskiva från försvarsmaktens riktiga Överskottslager i Solna. Monterade 4 15" Altec Lansing 421-8H + en 15" Altec Lansing 604E + aktiv delning mm.
BildBildBildBild
Bild
Bygget placerades på samma plats som mina modifierade JBL 300 i "herrummet". Vad jag inte insåg då var att herrrummet och högtalarplaceringen var naturligt optimerat för monopoler med inte dipoler. Hur jag än flyttade runt Altec dipolen fick jag ingen bas. Altec dipolen flyttades till "damrummet" med ngt bättre resultat. Ngn vecka senare åkte hela eländet ut i förrådet.
Herrummet hade naturligt få resonanser och absorberade mycket bas. Inga parallella vägar => inga högenergetiska fladderekon. Rummet var betydligt mer basdämpat än sonens Ingvar Ö ombyggda biorum.
I mitt nuvarande lyssningsrums rum för dipoler är inte lika basabsorberande. Men det tog ändå åtskilliga veckor innan positionen för bästa bas hittades. Nu kör jag mina Quad 989 utan subwoofers/eq där tom sonen, med Pi60 o 4 x 12" subbar, tycker att basen är bra. En förklaring är att medelljudnivån sällan ligger över 90 dB.
Enklast är nog att köra dipoler över 80 Hz o 4 subwoofers placerade enligt "döda internettroll metoden".
Så har du problem med rumsresonanser släng ut monopolerna o testa dipoler med subwoofers.

JM

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-09 21:28

"host" du har inte kvar dina 604:or? ;-)

JM

Inläggav JM » 2015-10-09 21:43

ljungberg_Sthlm skrev:"host" du har inte kvar dina 604:or? ;-)

Hade 5 st 604E. Men ärligt talat på 1940-talet när dom kom var dom kioskvältare.
Men idag går basarna att använda med hornet i mitten har alla tänkbara horndistorsioner som finns.
Då tycker jag nog att mina 15" Tannoy Monnitor Gold är lite bättre.
Bild

JM

JM

Inläggav JM » 2015-10-09 22:16

Bild
Bas dist
Bild
Diskant dist
Bild
Om du vill ha närlyssning o bra ljud är KEF Q100 coaxialer mät o lyssningsmässigt bättre.
Men lyssnar du på normalt lyssningsavstånd finns inga perceptionsskäl att inte ha separerade element.
Tvärtom kan du få lägre distorsion med separerade högtalarelement.

JM

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-12 08:37

JM skrev:
ljungberg_Sthlm skrev:"host" du har inte kvar dina 604:or? ;-)

Hade 5 st 604E. Men ärligt talat på 1940-talet när dom kom var dom kioskvältare.
Men idag går basarna att använda med hornet i mitten har alla tänkbara horndistorsioner som finns.
Då tycker jag nog att mina 15" Tannoy Monnitor Gold är lite bättre.
[ Bild ]

JM

Tannoy gör riktigt fina högtalare. Westminister är en våt dröm.

Däremot skulle jag gärna vilja lyssna på en Altec duplex, versionen som har 802-8g hornet i mitten.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-10-12 13:09

802-8g är väl en driver, inte horn. Är det constant directivity-hornet, Mantarayhornet med raka väggar (utan cellindelning) som du menar?

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2015-10-12 14:34

Adhoc skrev:802-8g är väl en driver, inte horn. Är det constant directivity-hornet, Mantarayhornet med raka väggar (utan cellindelning) som du menar?

Finns även en 604-8g

fakta:
Altec 604-8G - early to late 70's
HF horn: 90h40v
X-over: 1500 Hz
Power: 65 watts
Impedance: 8 ohms
Weight: 40 lb.
Magnet: Alnico V magnets
Response: 20Hz - 22kHz
Free Air Resonance: 25Hz
Frame: cast frame dark grey paint
Cone: paper cone with an "accordian edge" cloth surround
comment: Sensitivity was improved - 100 dB SPL, 4 ft. on-axis 1 watt input
(pink noise band limited from 500-3000khz)
cast basket easily rear or front-mount
"tangerine" phase plug came in 1976 with no change in model number
604-8G's can be found w either circumferential phase plugs
or newer radial phase plugs with no indication on the driver label.

Kör själv 802-8g drivern och de låter helt fantastiskt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi