Vart håller HiFi-Sverige hus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Vart håller HiFi-Sverige hus?

Inläggav m_persson79 » 2005-12-24 01:05

Man har ju varit aktiv på de flesta svenska forum som handlar om hifi de senaste åren. Sverige har ju faktiskt flera varumärken inom branchen ifråga, ett axplock - top of mind:

1. Primare

2. Ino AUdio

3. Mårten Design

4. Advantage

5. Supra (+Clou.. finns säkert massor..)

6. Bladelius

Fyll gärna i. Jag har fått uppfattningen att vi är lite smågrymma/capita när det gäller HiFi. Lilla Sverige har redan utvecklat typ 5-10 ljud-forum.

Det jag finner lite småkontigt är att intressen från branchen är nästan noll.

DVS - få erkända fabrikat tar diskussion på offentliga forum.

Hur kommer det sig tro?

Hade jag varit en kontruktör så hade jag LÄTT tagit del av ALLA tekniska diskussioner och på så sett försökt optimera min/mina konstruktioner..

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2005-12-24 02:01

Jag tror inte det är så jättelätt. Tänk på Jorma t.ex.
Tror att det är lättare att bara köra på sitt spår och slippa ta konflikter ang. konstruktionsfilosofier o.s.v. Men det skulle också finnas en chans att utveckla konstruktionerna och kanske lyckas "värva" en ny målgrupp.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-24 05:49

Advantage, Bladelis och Primare har ju samma konstruktör. :)

Vi har:

1. Mårten

2. Ino

3. Bladelis Design Group.

(Kabelmakare tycker jag är så ointressant att jag struntar i dom)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-24 09:54

Carlsson
Respons
AudioPro
Sentec
Origo
Audion
Opus3
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-12-24 10:59

Ska vi kanske ange:

Tillverkare1
-märke1 (aktivt)
-märke2 (nedlagt)

Tillverkare2 (nedlagd)
-märke3

?

Fler:
Harmony Design
Proson
Audio Concept
- Nordic Concept
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-24 12:15

Proson är ju detsamma som Genexxa/Jws, som också har QLN. Och proson vet jag inte om man skall kalla hifi. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2005-12-24 15:47

Hej allesammans och GOD JUL samt ett Gott Nytt År! :)

Jodå, en del av oss är alltfort aktiva. Själva håller vi så sakteliga på att etablera oss på den Europeiska sidan efter uppstarten i USA. Det har varit ett flackande fram och tillbaka, jag tror att det vid det här laget handlar om ett 30-tal tur-och-retur-resor.

Det har varit en mycket lärorik och inspirerande tid att jobba i US. Så mycket som förenar... och så mycket som skiljer!

Just hemkommen från USA kunde jag inte låta bli att hoppa in en kort stund i den här tråden.

Ha det gott alla!

/Bo Bengtsson
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-24 19:02

Bo Bengtsson:

Välkommen och god jul! :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-12-25 01:19

Carlsson - Trollhättan :D :D :D :D

/Stefan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-25 01:56

Bosse,

Välkommen tillbaka. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-25 11:52

Forsell är fortfarande det fabrikat som vunnit mest utmärkelser utomlands. Annars så tycker jag nog inte att svensk HIFI i genomsnitt är erkänt i världsklass direkt.
Carlsson högtalarna vann Golden Turkey Award i HIFI News vid ett tillfälle i klassen "Om väggar hade haft öron".

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-12-25 12:26

Såg nyligen på hififorum om några av de ovan nämnda tillverkarna som gör en gemensam satsning: http://www.swedishstatement.com/
Inte mycket information förutom prislapp, som visar på eh.. framåtanda :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-25 12:47

jag hade kunnat ha dom där mårten talarna här hemma, verkar massiva
Senast redigerad av Haakan_W 2005-12-25 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-12-25 13:04

patrikf skrev:Såg nyligen på hififorum om några av de ovan nämnda tillverkarna som gör en gemensam satsning: http://www.swedishstatement.com/
Inte mycket information förutom prislapp, som visar på eh.. framåtanda :P

"Kosta vad det kosta vill."

Det är ju ett statementsystem, troligen säljs hundratals mindre system när man börjar demo att sånt stort system.

Vi får hoppas dom kommer med ett "mini-system" som gemensam satsning också.
Thor, Freja och ett par Duke (om jag minns rätt) kanske?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-12-25 13:36

Jo, men för mig så är inte satsningar på att plocka ihop ett så dyrt system som möjligt ett tecken på seriös satsning på framsteg, ljudmässigt i allafall. Snarare på trend och inredning.
"The statement" och dess marknadsföring är ju knappast unika, men jag tyckte att det var iögonfallande vulgärt :)
( Och nej, jag har inte lyssnat så jag VET inte om det är något aldeles unikt ur hifisynvinkel...)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2005-12-25 19:14

Som varandes svensk och därmed lite av en ”lokalpatriot” kan jag inte annat än bejaka ”The Statement” som idé, om inte för annat så för att pusha för svenska produkter med seriösa intentioner. Jag har inte haft möjlighet att höra kombinationen ännu, men tvivlar inte på att den ackumulerade kunskapen bakom konceptet är klart över genomsnittet för det vi med rätt eller orätt kallar ”High End.”

Bladélius t.ex. är ett världsnamn sedan Threshold-tiden och Sverige har överlag mycket gott rykte i USA för tekniskt know-how och kvalitét.

Alldeles oavsett vad vi själva tycker om t.ex. SAAB, Volvo och Ericsson, är de varumärken som åtminstone i ”medel-amerikanens” ögon står som symboler för hög svensk kvalitet. Man upphör inte att förundras över vilken kraft det FORTFARANDE finns i ”Made in Sweden”.

Första gången jag var över hade jag med mig Ericsson’s 888 GSM-telefon; om jag minns rätt så var det en av de första trippelbandarna som man kunde ringa med direkt efter ankomsten till N.Y. Telia hade just upprättat roaming-avtal och telefonen stödde GSM 1900MHz-versionen de har där borta. Ni anar inte vilket intryck det gjorde på folk man mötte. Ha då i bakhuvudet att det finns New York-bor som anser att världen ”slutar” vid Long Island! :)

Jag tror att vi i Sverige kanske inte riktigt till fullo inser att USA är en kontinent snarare än ett land. Det finns hur många åsikter som helst! Samt en ”stolthet” över det man själva presterar På gott och ont, där såväl som annorstädes.

Mitt i allt detta är det slående med alla kontraster. Ta bara det här med ”European Cars” till ex. Namn som Mercedes, BMW, Ferrari, och Porsche m.m. omnämnes nästan med vördnad.

För att göra succé SNABBT i USA måste man antingen ha väldigt mycket pengar och/eller ett ”världsnamn” bakom ryggen.

Den minsta högtalaren jag själv tog fram åt Mark Levinson, (R3) fick han in i tidningen Stereophile som nominerad till ”Product of the Year 2001” på nolltid. Exakt hur han bar sig åt vet jag inte. Mark öppnade en butik på Madison Avenue, den mest exklusiva affärsgatan i N.Y. och såg dessutom till att butiken hamnade precis bredvid Whitney Museum, med tusentals dagliga besökare.

Under 6 månaders tid sålde han R3’or for US$ 500.000 bara i den butiken - per månad! Detta säger mindre om produkten än om Marks förmåga att sälja samt det allmänt höga intresset för ljud.

Jag minns särskilt en äldre dam, (fullständigt överbelastad med guldsmycken och ringar) som kom in i affären och beställde 20 par(!) R3, ett par till varje rum i huset de bodde. Hon tyckte nämligen att de var ”så där alldeles lagom stora” och så var de ju ”Made in Sweden” :D

Mot bakgrund av ovanstående hoppas jag att gänget i The Statement lyckas bra på CES.

BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vart håller HiFi-Sverige hus?

Inläggav IngOehman » 2005-12-25 19:32

m_persson79 skrev:...Det jag finner lite småkontigt är att intressen från branchen är nästan noll.

DVS - få erkända fabrikat tar diskussion på offentliga forum.

Hur kommer det sig tro?

Hade jag varit en kontruktör så hade jag LÄTT tagit del av ALLA tekniska diskussioner och på så sett försökt optimera min/mina konstruktioner..

Håller med till 100%!

Tror dock att svaret är enkelt: Forummänniskor är en pytteminoitet av befolkningen, och är därför kommersiellt helt ointressanta.

Tycker dock att detta borde vara en sekundär fråga, eftersom ett forumdeltagande inte primärt har en kommersiell poäng, utan är en möjlighet att:

1. Hjälpa till,

2. Förstå andras passion för musikåtergivning.

Ju mer man kan hjälpa till, desta bättre presterar givna apparater i hemmen. Ju mer man förstår desto bättre saker kan man göra.

Ett givande och tagande helt enkelt som det är svårt att förstå att inte alla branschaktiva deltar i mera.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-12-25 19:44

BB skrev
men tvivlar inte på att den ackumulerade kunskapen bakom konceptet är klart över genomsnittet för det vi med rätt eller orätt kallar ”High End.”

Med kablaget för 71800 dollar :!: tvivlar jag i allafall starkt på kompetensen bakom detta. Alltså kompetens att leverera HIFI per krona. Men det är väl ett sekundärt intresse för målgruppen.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2005-12-25 20:22

patrikf skrev: Med kablaget för 71800 dollar :!: tvivlar jag i allafall starkt på kompetensen bakom detta. Alltså kompetens att leverera HIFI per krona. Men det är väl ett sekundärt intresse för målgruppen.

I dagens penningvärde skulle det betyda att enbart kablaget kostar mer än SEK 572.000:- Är det verkligen möjligt?
Känner Du till vad som begärs för en komplett uppsättning? Vore intressant att veta.

-BB

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-12-25 20:37

Prisuppgiften finns här:
http://www.swedishstatement.com/pdf/Swedish_Statement_Pressrealese.pdf
Totalpriset för anläggningen är 402300 dollar!
Dags att justera prisbilden så att du hänger med i "utvecklingen" Bosse :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-25 21:18

Dryga 71.000 $ för kablaget 8O 8O 8O verkligen seriöst :roll: .
Undrar när det kommer klassas som bedrägeri, hmmmmmm.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2005-12-25 21:47

patrikf skrev:Prisuppgiften finns här:
http://www.swedishstatement.com/pdf/Swedish_Statement_Pressrealese.pdf
Totalpriset för anläggningen är 402300 dollar!
Dags att justera prisbilden så att du hänger med i "utvecklingen" Bosse :D

Tack för upplysningen! Jag hade ingen aning om att man kunde ta så mycket betalt för kablar. På Red Rose tog vi 50 dollar per meter högtalarkabel och jag tyckte redan då att denna siffra var generande hög. Låt oss hoppas att det är ett feltryck i PDF-dokumentet...

-BB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-25 23:24

Callisto skrev:Dryga 71.000 $ för kablaget 8O 8O 8O verkligen seriöst :roll: .
Undrar när det kommer klassas som bedrägeri, hmmmmmm.

Luktar bondfångeri långa vägar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-26 00:32

Morello:

Det är inte bondfångeri, det handlar om skicklig marknadsföring. Inga Levis tex säljs om de kostar en femtilapp. :wink: Men det är fortfarande dåliga brallor.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-12-26 00:46

Vee-Eight skrev:Morello:

Det är inte bondfångeri, det handlar om skicklig marknadsföring. Inga Levis tex säljs om de kostar en femtilapp. :wink: Men det är fortfarande dåliga brallor.

Jag tycker att den jämförelsen är dålig. Dels kostar inte levisbyxorna 1000 gånger så mycket som ett par likvärdiga byxor. Dels marknadsförs inte jeansen med egenskaper de inte har i jämförelse med billigare varianter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-26 12:53

patrikf:

Du får gärna rätta mig, men jag ser inga motstridiga uppgifter i marknadsföringen (utom möjligen kablarna som sågats till flis tidigare på detta forum). Det står tom att det är välkommet att själva avgöra om The Swedish Statement är det bästa ljudet i världen, såsom det påstås. Det som sticker folk i ögonen, även mina, är det hutlösa priset. Men det är ett pris för amerikaner, inte svenskar. Här finns det högst en människa som kan köpa ngn dylik anläggning. Här tar man inte betalt för att man måste, utan för att man kan. Det är en jäkla skillnad.
- Carlsson Illuminati -

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-12-26 13:07

Det handlar mycket om psykologi 8) . Så fort det är en prislapp som ligger i miljonklassen så tror och inbillar sig folk (i allmänhet) att "det här är bland det bästa som finns i återgivningsväg". När de sedan lyssnar på det så har de redan "ställt in sig" på att det är bland det bästa som finns (med prisuppgiften vilande i bakhuvudet).

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-12-26 13:47

Det känns som att de olika tillverkarna i Swedish Statement inte toppar ut vid samma prisnivå...

Källa___________4 % (5 % för vinylanläggningen)
Förstärkare_____10 %
Högtalare______66 %
Kablar_________19 %

Möbeln är inte inräknad bland de ljudande delarna. (Jag förutsätter att den inte skallrar.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-26 13:58

vad kostar möbeln? den va rätt snygg

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-26 14:41

11000 dollar.. :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi