Kan man modda kassettdäck till valbart mellan 4,75/9,5 cm

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Kan man modda kassettdäck till valbart mellan 4,75/9,5 cm

Inläggav Falkis » 2015-10-10 16:43

Är det enda som krävs att man ändrar farten och har en switch som man växlar mellan standard och hög fart?

Måste man göra andra modifikationer?

Tacksam för svar...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Kan man modda kassettdäck till valbart mellan 4,75/9,5 c

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-10 19:06

Är det av någon speciell anledning du vill göra detta? Fanns några kassettdäck som gick med den farten. Ofta brukar man ha en annan frekvenskurva vid in- och avspelning för att dra nytta av den högre hastighetens möjlighet till lite bättre signalbrusförhållande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-10 20:24

Falkis skrev:Är det enda som krävs att man ändrar farten och har en switch som man växlar mellan standard och hög fart?

Måste man göra andra modifikationer?

Tacksam för svar...

BIC hade en serie deck som var valbara från fabrik mellan 4.76 och 9.5 cm/sek.
Om du kan hitta ritning på kretsschemat kan du kopiera och göra en egen variant på temat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-10 21:53

Portastudion körde 4-kanal i dubbla hastigheten på vanlig kassett. Jag tror att det är svårt att öka hastigheten på ett befintligt kassettdäck till den dubbla, man måste nog byta remskivor eller något, för man kan ju inte bara ge motorn mer spänning, det håller den nog inte för.

Hmm, är det synkronmotor kanske man "bara" kan byta frekvens till den?

...men nä, jag tror det är svårt.

Om du vill göra det för att du har band inspelade i dubbla hastigheten kanske man kan spela av dem i normalhastighet och ändra i datorn. Man behöver nog meka med frekvenskorrektionerna då, också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-10 21:57

Svante skrev:Portastudion körde 4-kanal i dubbla hastigheten på vanlig kassett. Jag tror att det är svårt att öka hastigheten på ett befintligt kassettdäck till den dubbla, man måste nog byta remskivor eller något, för man kan ju inte bara ge motorn mer spänning, det håller den nog inte för.

Hmm, är det synkronmotor kanske man "bara" kan byta frekvens till den?

...men nä, jag tror det är svårt.

Om du vill göra det för att du har band inspelade i dubbla hastigheten kanske man kan spela av dem i normalhastighet och ändra i datorn. Man behöver nog meka med frekvenskorrektionerna då, också.

Philips 2521 har som de flesta dc motorer till deck en regulator, antingen inbyggd eller på ett separat kontrollerkort.
Jag ökade min till 11.25 cm sek och fick kanonljud på den.
Så om motorn har reglering så kan man ställa om hastigheten
Philips testkassett har signaler med 4.76 m mellanrum motsavarande 100 sekunder
Om Man mäter ut 9.5 meter tape och lägger en ton i var ände kan man ställa 9.5 cm/sek väldigt exakt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Vintage-hifi