Ljud & Bildmässan i Malmö -2015 (the Rock & HiFi center)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Ljud & Bildmässan i Malmö -2015 (the Rock & HiFi center)

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-12 16:01

"Den grymmaste mässan i Södra Sverige inom Hifi & Hemmabio stundar inom kort. Vi på The Rock har slagit oss samman med HiFi Center för att skapa en stor mässa och vi har därmed fått med oss i stort sett alla de bästa distributörerna av ljud och bild i Sverige(och även några från Danmark).

Radisson-Blu-300x200Mässan går av stapeln 17-18 Oktober 2015 på Radison Blu i Malmö.

Lördag 17:e 10.00 – 17.00
Söndag 18:e 11.00 – 16.00
Entré: 100kr (Käresta går in tillsammans utan extra kostnad, samt fri entré för barn under 14 år ihop med vuxen)"

http://therock.se/

Lista över samtliga rum och utställare
(karta över rummen kommer att delas ut till alla besökare)
1. The Rock Hemmabio ihop med P.L Audio, NSHT, Epson & Vicoustic
Epson, Oppo, Procella Audio, Screen Research, Trinnov, Vicoustic akustikpriodukter
2.Specialelektronik
Crestron, Autonomic, Bay Audio, Live Wall, Stealth Acoustics, Datasat, Genelec, Barco Residential, Kaleidescape
3. Bülow&Stensen/HTP
Acurus, JBL, Mark Levinson, Revel, Runco, Screen Research
4. Audionord
Audio Research, Shunyata, Sonus Faber, Wadia
5. High Fi Consult
Benz Micro, Kuzma, Musical Surrondings, Qalifi
6. Kavena
Cabasse, NuPrime
7.Digitalbild
Chord, KEF, Rega
8.MAC Audio
Advance Acoustic, Gustom Design, Edwards, Heco, Music Hall,Oehlbach, Plinius, TAC, Wharfedale, Vincent
9. Ljudtema
Ortofon, Project
10. Cap Tech
Sony projektorer, Euroscreen
11. Teenage Engenering
Teenage Engenering OD 11
12. Projectorsystem
Optoma, Euroscreen, NuForce, Genelec
13. Septon Electronic
Elac, JVC, Klipsch, Marantz, Oppo, Rotel, Screen Exellence, Velodyne
14. Specialelektronik
Barco Residential, Datasat, Genelec, Kaleidescape, Screen Excellence
15. Canseda
Canton, Integra
16. Soundpartner Scandinavia
Luxman, Nessie, Simply Black, Quad, QLN
17. N.S Home Theater
M&K Sound, Trinnov, Vanity HD, Ev Sim2/Screen Research
18. IC Fidelity
Burmester, E.A.T, Transparent, Vienna Acoustic
19. Audioactive
Ansuz, Avid, Copland, Isol-8, Olive, Primare, Radio, SA, Scansonic, Quadraspire
20. Epson
Epson projektorer
21. HiFi Agenten
Acoustic Energy, Bladelius, Martin Logan, REL, Thorens
22. Ljudtema
Arcam, Audiovector, Meridian
23. Dynaudio
Densen, Dynaudio, Kimber Cable
Foaje.
HiFi&Musik, Jenving, Leanest Enterprise, Opus 3, Vinylpågarna, XTZ, PL Audio, Vicoustic
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Ljud & Bildmässan i Malmö -2015 (the Rock & HiFi center)

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 20:14

Söndag är nog vad som är mest aktuellt för mig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-10-12 21:14

Ja, skall försöka hinna förbi på söndagen :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-10-12 22:10

Ska dit under söndagen.

Rehifi är med lite halvt tillsammans med Highfi konsult.

Får väl hälsa på er jag känner igen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Appel

Inläggav Appel » 2015-10-12 22:27

Kommer inom och lyssnar på favo hornen hos er Calle ;)
Supernöjd me mina 10or!!
PS. Glöm inte frontskydden :)
Ses!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-10-13 00:58

Appel skrev:Kommer inom och lyssnar på favo hornen hos er Calle ;)
Supernöjd me mina 10or!!
PS. Glöm inte frontskydden :)
Ses!

Hoppas dom ska kunna funka bra under mässan. Inte så lätt alltid att få till det.

Kul att det blev så bra. Vet att beställning på skydden har lagts nu. Påminde Ingemar så ofta att han blev lite sur :mrgreen:.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-17 11:03

Finns det någon ulv i fårakläder, bland utställarna, märkena, lösningarna, produkterna?

Tänkte dit och lyssna exv på horn i något hörn som kanske levererar "Slam" och så CD i foajén.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2015-10-17 17:39

Var på plats idag. Mycket folk och trångt i många av de små rummen. Mycket imponerad av projektorerna, bla JVC. På högtalarsidan var det inget jag blev superimponerad av. I några rum lät det ganska bra men det är rejäla prislappar på det som spelade. Mest givande var nog musiken som spelades. Lite nytt och en del "återupptäckt".

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2015-10-17 21:46

Hej (länge sen)!

Var också på plats idag och tittade runt. Det känns som att mässan har blivit mindre. Färre utställare. Inte så farligt mycket folk. Bra ljud då? Mjo, men inte så man blev bortskämd. Martin Logans bjässar lät riktigt, riktigt fint. Jag tyckte även att Naim med Audio Vector hade sina förtjänster. Audio Nord med Audio Research och Sonus Faber lät bra med Rega P8. Inte så övertygad av Wadias digitalteknik dock. Genelecs surrounddemo var fräck, men jag skulle önska musik istället för effekter. Teenage engineering OD11... nja... inte så övertygande ljudmässigt, men fräckt. Och vaaarför, vaaaaaarför spelar man inte på Quads elektrostater när man har släpat dit dem? Istället spelades QLN-stativare... Medelmåttigt, trist och överprissatt. I övrigt väldigt få demare som pratade kablar och tweaks. Jag misstänker att marknaden inte är på topp. Man väljer istället att göra reklam för det väsentliga (stärkare, högtalare och källor). Mässan var värd ett besök, men som sagt. Inget utöver det vanliga (ok, Martin Logan då). Och Ludwig på Audionord är som vanligt bäst vad gäller valet av musik.

Tjohej!
/Jens
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-10-18 09:52

Hos Canseda spelades O Helga Natt från Cantate Domino så tårarna nästan började trilla. Mycket fint, med knottror över hela kroppen.
IC Fidelity (tror jag) spelade Dire Straits mycket övertygande på Vienna-högtalare med AVM-elektronik. Det fanns mer bra att höra i det rummet.
De mycket stora Martin Logan lät stundtals väldigt bra, men avslöjade direkt att Wimp inte alltid håller som källa. Jennifer Warnes tolkning av Cohens First We Take Manhattan önskades av någon. Jag tyckte det lät konstigt, och killen som önskade bad dem stänga av. Han har vinylen, och jag en cd. Båda tyckte Wimp lät annorlunda/sämre. När jag påpekade detta fick jag frågan om jag hade ett exakt likadant system hemma.
Lite trist att det fortfarande är så mycket "mässjazz" som spelas, även om det verkade bättre igår.
Mycket folk, svårt att komma in i vissa rum.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-10-18 10:30

Man kanske skall ta sig dit, jag är så jädrans sugen på att höra o helga natt...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-10-18 10:31

Fjonkalicious skrev:Man kanske skall ta sig dit, jag är så jädrans sugen på att höra o helga natt...

Stor humor :) .
Icke desto mindre lät det fruktansvärt gåshudsframkallande.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-18 11:44

Har parkerat på jobb nu, så en snabb kopp kaffe sen är jag på väg bort.

( Svart Stetson-hatt på och förutom jackan ganska så genomgående svart idag - ifall någon som inte känner mig sedan innan vill säga hej. )

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-10-18 13:34

Ranefjord skrev:Hej (länge sen)!

Var också på plats idag och tittade runt. Det känns som att mässan har blivit mindre. Färre utställare. Inte så farligt mycket folk. Bra ljud då? Mjo, men inte så man blev bortskämd. Martin Logans bjässar lät riktigt, riktigt fint. Jag tyckte även att Naim med Audio Vector hade sina förtjänster. Audio Nord med Audio Research och Sonus Faber lät bra med Rega P8. Inte så övertygad av Wadias digitalteknik dock. Genelecs surrounddemo var fräck, men jag skulle önska musik istället för effekter. Teenage engineering OD11... nja... inte så övertygande ljudmässigt, men fräckt. Och vaaarför, vaaaaaarför spelar man inte på Quads elektrostater när man har släpat dit dem? Istället spelades QLN-stativare... Medelmåttigt, trist och överprissatt. I övrigt väldigt få demare som pratade kablar och tweaks. Jag misstänker att marknaden inte är på topp. Man väljer istället att göra reklam för det väsentliga (stärkare, högtalare och källor). Mässan var värd ett besök, men som sagt. Inget utöver det vanliga (ok, Martin Logan då). Och Ludwig på Audionord är som vanligt bäst vad gäller valet av musik.

Tjohej!
/Jens

Vilka Sf var det man spelade på? Hur stora är egentligen de nya stora ML, de är väl ändå betydligt mindre än de gamla Statement som var stora som garageportar? Mycket märkligt om man inte spelade på Quad:arna och aningen märkligt att redan nu spela julmusik 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-18 16:44

ML:arna var ruskigt stora och man hade lagt på rejäl baskapacitet i rummet också. Nog de bästa ML jag hört, men inte helt befriade från att låta instängt ("låda") i ett mindre register.

Quadarna var igång en stund idag, men QLNarna spelade trevligare tyckte jag.

De största Cantonarna lät bra, likaså gjorde de stora Meridian och de stora Revel. En bred skapelse med fartränder från Heco spelade på vad jag uppfattade som bra från den positionen jag hamnat i. På sluttampen hamnade jag på att lyssna på något som jag tror vad Scansonic som också spelade trevligt (som QLNarna typ)

Spelades alldeles för mycket gles välproducerad musik, var uppfriskande med lite reggae på minihögtalare inne hos Rehifi och Yello på OD-11...

Priset för bästa Atmos-demon går för min del inte till The Rock - men ni skall ha ett hedersomnämnande för det bästa rumshanterandet jag någonsin sett - utan till Bülow&Stensen med sina JBL-högtalare. ( Placeringsmetodiken av takhögtalare skilde en del, kan vara en del av resultatet. )

Trinnov hade det gått inflation i... vilket är lite synd, för även om man kan dema potentialen i materialet, så lär det vara få förunnat att kunna hosta upp de pengarna, så det hade varit roligt om någon hade spelat med något inom fler människors räckvidd. Men att det är så här pass svårt att få till övertygande upplevelser med så pass kompetent elektronik och högtaleri (olika positioner och hur olika det lät även mellan olika Trinnovinstallationer) får mig nog att vara rätt så tveksam till enklare system också.

Skall bli intressant att stoppa i några av filmerna hemma och jämföra senare.

--

Första mässan på rejält många år för min del. Får nog säga att medelnivån på återgivningskvalité faktiskt har gått upp ganska mycket.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-18 19:57

Fler än jag som gillade den högt prisade proffs-subben M&K X12?
Bild

Luften i rummet rörde på sig, och lite av inredningen. Dynamiskt lugnt och rent.
Vad kännetecknar en sådan "lådprincip" blir verkningsgraden lägre/jämnare?
Rumskalibrerat system som i övrigt drevs av ett rack "Klass D-förstärkare".
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-18 20:27

ChristianAndersson skrev:Fler än jag som gillade den högt prisade proffs-subben M&K X12?
[ Bild ]

Luften i rummet rörde på sig, och lite av inredningen. Dynamiskt lugnt och rent.
Vad kännetecknar en sådan "lådprincip" blir verkningsgraden lägre/jämnare?
Rumskalibrerat system som i övrigt drevs av ett rack "Klass D-förstärkare".

Var nere på knä och spanade in. Märkte inte av dem när det sedan spelades, vilket ju måste vara ett bra betyg. Dock var jag där precis på slutet, så det spelades kanske på hårdare tidigare, såg bara lite Oblivion.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-19 10:42

Den subben såg intressant ut, men det låter lite förvirrande när man läser M&K's presentation att det är en push-pull men samtidigt spelar ju båda elementen i fas från en och samma kavitet (det nedre elementet har konen monterad in mot lådan men spelar i motfas). Hur ska man egentligen definiera en sådan konstruktion? Är det någon form av sluten/bandpass hybrid? I en push-pull brukar ju elementen sitta "i serie" och spela "åt samma håll".

Lådan är helt öppen mot golvet (för att kunna montera/demontera den nedre basen?) men hur viktigt är det att det är helt tätt mot golvet? Antar att alla luft ska gå genom den främre öppningen.

Som sagt, mycket intressant, men hur fungerar den egentligen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-19 11:12

Det är en sluten låda med två element, varav det ena är bakvänt, men även kopplat bakvänt varför de spelar åt samma håll.
Båda elementen går åt samma håll samtidigt, t.ex utåt från lådan räknat.
Hålet nertill på fronten är bara till för att ljudet från det undre elementet ska komma ut där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-19 11:21

HenrikTornquist skrev:De mycket stora Martin Logan lät stundtals väldigt bra, men avslöjade direkt att Wimp inte alltid håller som källa. Jennifer Warnes tolkning av Cohens First We Take Manhattan önskades av någon. Jag tyckte det lät konstigt, och killen som önskade bad dem stänga av. Han har vinylen, och jag en cd. Båda tyckte Wimp lät annorlunda/sämre.

Det beror väl på vilken/vilka utgåva/utgåvor som Wimp har? Misstänker att inte heller vinyl och CD låter likadant, speciellt inte några äldre utgåvor. Remastrade kan vara långt ifrån de gamla utgåvorna. I princip är ju nästan alla gamla utgåvor före loudnessracet bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-19 11:22

Han menade inte hålet på fronten, utan att där inte är en botten:
Bild

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-19 11:31

Jag frågade representanten om elementen spelade mot varandra
men fick svaret att: Nej, det är det en push-pull.

Bild

Hursomhelst

Om elementen skulle följas åt, från lådan sett vore lådans tryck oförändrat och därmed principen
öppen baffel?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-10-19 12:20

Vad betyder "push-pull"? Har förstått det som att Linns isobarik-burkar spelar så också, men fick ingen bra förklaring om varför eller om det ens stämmer egentligen.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-19 12:40

Normalt sett Isobarik, (i utrymmet mellan de) motkopplade elementen
mot någon låd(princip) för att få ner lådstorleken till ~hälften.

Bild

annat primärmål minskad 1:a övertonsdistorsion, tryck från det ena elementets framsida samtidigt som den andras baksida.
och vice versa.
Bild

Är egentligen M&K X12 en "sluten låda" eller med låda med basport?

forts på "hursomhelst" Isobarik är den inte.
Senast redigerad av ChristianAndersson 2015-10-19 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2015-10-19 12:53

Den animerade bilden ser förvillande ut - som om de INTE spelade push-pull och hjälpte varandra. Spelar de mot varandra lär det inte bli mycket ljud i skällan....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-19 13:52

Hos mig ser animeringen korrekt ut (och det var därför jag undrade om detta var push-pull):
Båda elementen spelar i akustisk fas - båda spelar ut ur lådan samtidigt (eller in i, om man så vill).

Den nedre kaviteten skulle kunna ses som en del av en ripol, som faktiskt bidrar med någon form av komprimering/motstånd för luften (jämför slot loaded speaker).

Edit. paa har formulerat det bra ovan; att det är i grunden en helt vanlig låda med två baselement i en sluten låda:
"Det är en sluten låda med två element, varav det ena är bakvänt, men även kopplat bakvänt varför de spelar åt samma håll"

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-10-19 14:45

Jag förstod nästan, så jag frågade google och fick fram den här bilden på wikipedia om isobarik:
Bild

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-19 15:59

Isobarisk fast inte push-pull
:arrow: :arrow:
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-10-19 16:02

ChristianAndersson skrev:Isobarisk fast inte push-pull
:arrow: :arrow:

Precis! Jag har förstått skillnaden. Tack.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-19 16:51

Sluten säger "Whitepaperet" men också
"Sealed vs. Vented?
Built from dense MDF panels up to 22 mm thick,
the M&K Sound X Series offers an extreme level
of structural integrity in mechanical construction.
Extensive Internal bracing also contributes to the
rigidity of the enclosure.
A sealed enclosure design is by far the most precise and
accurate subwoofer principle, if superior impulse and
transient response are the goal. Compared to vented
systems, a correctly tuned sealed enclosure system will
always be twice as fast at bringing an impulse ripple to
a stop than a vented or passive radiator system.

By employing a Push-Pull Dual Driver configuration in
sealed enclosures, M&K Sound X Series subwoofers
minimize harmonic distortion and optimize transient/
impulse response to achieve an unparalleled level of
low frequency authority and realism."

Skrivet med tumfingermetoden?

Kanske lät det bättre än djupt?
(även i rummet)
Shatterer of words

Nästa

Återgå till Generellt om hifi