Felsökning av högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fatback

Felsökning av högtalare.

Inläggav fatback » 2005-12-25 20:38

Hej, jag har ett par gamla Carlssonkopior/hembyggen.
Nu är det som så att de har dött, eller ja, åtminstone den ena.
En av de spelar bara diskant. Baselementet rör sig inte det minsta men ser för mina ögon helt ut. Den andra spelar ingenting alls.

Hur ska jag som nybörjare gå tillväga för att felsöka dem och byta ut eventuella delar.? Har jag någon nytta av att jag har en multimeter för att mäta var felet ligger.?

Jag har noll koll som det är nu och om det skulle hjälpa att se bilder så kan jag fixa det.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2005-12-25 21:11

Finns nog de som kan det här bättre än mig, men jag skulle börja med att ta loss varje element och koppla in det till förstärkaren var för sig för att se om varje element fungerar.
Efter det kan du gå på filtret och avbrottsmäta. Bara att Ohm-mäta varje komponent och se så det inte är avbrott någonstans. Avbrott är det om multimetern visar oändligt när du har ett mätområde på exempelvis 0-200 Ohm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-25 22:46

Löd loss en anslutning på basen som inte låter, och mät med ohmmetern över högtalarens anslutningar.
Det bör vara ca 6 ohm eller nåt liknande. Inte noll eller oändligt i alla fall.
Sedan kan du mäta att det är kontakt mellan anslutningspolerna och basens anslutning. Typ röd till röd och svart till svart. Till basen skall det bara vara något tiondels ohms tapp.

Diskanternas anslutning kan inte mätas på detta sätt, eftersom en kondensator hindrar mätning med likström.
Varning för att koppla diskanter direkt till förstärkaren, använd i så fall väldigt låg nivå, men koppla helst en liten kondensator i serie.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi