Spela in högtalare etc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Spela in högtalare etc

Inläggav Perfector » 2015-10-12 14:37

Alltihop är egentligen bara "hörsägen" tror jag :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2015-10-14 10:26

Jomen det är ju delvis det som är frågan.

Anledningen till att jag frågar är att jag dumt nog köpte ett par hörlurar rent på slump utan att lyssna på dem och inte är nöjd. OK pengar i sjön men då började jag fundera på saken. Jag kan iofs förstå att de mekaniska egenskaperna hos en normal tygspider och normala gummikanter förändras med lite mekanisk påverkan -- men mylarmembran?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-14 10:33

Jag kan ju fresta dig med den galna iden att göra nya kåpor till lurarna.
Jag gjorde under flera år lurar av locken till sprayburkar, där jag tog upp en liten tårtbitformad öppning i bakstycket på luren och fyllde precis lagom med fin ull.
Den limmades sedan in i den ordinarie fattningen för orginalkåpan och det lät så bra att jag sålde 3 par lurar till GbG närradio i slutet på 70-talet.
Ljudet blev luftigt och balaserat trots att luren var en billig 150:- från början.
Men om det är själva membranet som låter o-bra så kan eventuellt inspelning göra skillnad.
Plugga in dom och låt dom gå medans du lyssnar på högtalarna under någon vecka och lyssna sedan om det gör skillnad.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi