Vad är era upplevelser ang fasen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Vad är era upplevelser ang fasen

Inläggav Vallejos » 2015-10-10 11:03

Jag har själv inte experimenterat någon med att vända kontakter hit o dit. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av elektriska ljudförbättringar.

En seriös handlare ville sälja ett el-filter för 6000 kr och jag skulle höra stooor skillnad. Jag testade o hörde ingen skillnad alls. En annan gång bytte jag från mina Supra högtalarkablar till ett mer luxuöst märke och en helt ny anläggning utlovades. Återigen hörde jag ingen skillnad. Kanske har jag fel på hörseln efter 30 år i brötig industri?!

Men nu börjar jag fundera på att prova fram fasen på uttag och apparater.
Är det hokus pokus eller finns det en ljudmässig förbättring att vinna på detta?
Vilka är era erfarenheter?

/Anders
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

JM

Re: Vad är era upplevelser ang fasen

Inläggav JM » 2015-10-10 12:11

Testa taggtråd. Ger mer riv i ljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-10 12:28

Vallejos skrev:Jag har själv inte experimenterat någon med att vända kontakter hit o dit. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av elektriska ljudförbättringar.

En seriös handlare ville sälja ett el-filter för 6000 kr och jag skulle höra stooor skillnad. Jag testade o hörde ingen skillnad alls. En annan gång bytte jag från mina Supra högtalarkablar till ett mer luxuöst märke och en helt ny anläggning utlovades. Återigen hörde jag ingen skillnad. Kanske har jag fel på hörseln efter 30 år i brötig industri?!

Men nu börjar jag fundera på att prova fram fasen på uttag och apparater.
Är det hokus pokus eller finns det en ljudmässig förbättring att vinna på detta?
Vilka är era erfarenheter?

/Anders

I en del fall kan man märka att nätbrummet minskar. Sätt på hög volym utan signal och lyssna efter brum i högtalarna, och vänd kontakten i läge där det är så lite som möjligt. Hör du ingen skillnad så behöver du inte bekymra dig mer.
Kom ihåg att sänka volymen sedan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-10 17:30

Bra tips där på slutet.

Om man har ett enkelt mätinstrument (voltmeter, högohmig, AC) kan man även mäta upp hur stor spänning som ligger på respektive apparats schassie. När man testar det så skall inte apparaterna sitta ihop med varandra med några kablar.

När man valt det läge som för varje apparat ger lägst schassie-spänning, mät mot jord, t ex något element om inget jordat uttag finns att hitta jord i. Finns varken jordat uttag eller element så kan man faktiskt använda sig själv som jord. Det kanske låter lite märkligt att man kan göra så, men bara man sitter stilla när någon annan vänder stickproppen, så går det rätt så bra. Man håller alltså t ex den svarta mätproben i sin hand, och håller den röda mot aktuellt schassie.

Det går inte att utesluta att en kombination som ger större spänning på en apparats schassie ger mindre jordström till annan apparat, för att de sålunda blir mera lika, och teoretiskt kan man även tänka sig att den brumspänning man ser på en apparats schassie har omvänd polaritet mon en annan apparat, men statistiskt är det mycket ovanligt eftersom schassie-spänningen primärt beror på primärläckage.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-10-10 18:09

Tack för era intressanta synpunkter och fakta!
Jag ska prova med en fastestare och se om jag kan höra någon skillnad sedan när allt är fasjusterat :-)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-10 22:00

En skola säger att fasen i en lindning alltid går i yttervarv och nollan i ingående varv
Om man lägger fasen i väggen mo innervarv på en trafo så bir eventuellt magnetfältet harmoniskt och kanske blir ljudet bättre.
Detta är hörsägen och jag har ingen aning om det funkar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2015-10-11 16:41

Om tillverkaren av utrustningen för välljud vore bekymrad över och kunde härleda fasens betydelse till ev. försämring av apparatens prestanda så finns detta säkerligen beskrivet i användarhandboken.

Själv använder jag faspennan "Phasen" innan jag kopplar ihop grejorna, bara för att jag skaffade den för 30+ år sedan efter att ha läst en artikel i nå´t magasin.
På de testade grejorna har jag märkt kontakten för att slippa göra om testet efter städning.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-10-13 01:08

fint det sista där.. själv använder jag öronen och har naturligtvis månat mig om bästa mekaniska fas i mina högtalarbyggen :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-10-13 10:18

Vallejos skrev:
En seriös handlare ville sälja ett el-filter för 6000 kr

Finn ett fel....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-10-14 09:09

Ett filter är för lite?

Har personligen i blindtest hört skillnad på filter så bra att testa för att se om det går att höra eller inte i den aktuella anläggningen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-10-14 21:48

Köpte en Oehlbach Phaser, en liten manick som visar var fasen är i kontakten till en apparat. Man kopplar ur alla kablar och sätter elkabeln i manicken o trycker på en knapp. Vips så visar manicken var du har fasen i apparaten.

Har provat på två apparater och det funkade sådär, läs inte alls. Trots att jag jordade manicken i respektive apparats chassie så visade manicken att fasen var på samma sida oavsett hur jag vände kontakten. Jag lutar åt att det är humbug och jag tappade intresset att fortsätta kolla övrig apparatur.

Fy fasen för fasen, helt enkelt :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 07:01

Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-15 10:07

RogerGustavsson skrev:Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.

Den funkar mot elurtaget, men inte för att hitta ingående varv i trafon.
Jag säger inte att det blir perfekt men det är alltid värt att prova om det hjälper.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 10:29

Nja, det är inte eluttaget jag har använt den mot, det är chassits utstrålning jag har mätt. Eluttaget är ju "kodat" och det kan man kolla genom att skruv loss och kolla kablarnas färgmärkning. En del länder har uttag där fas och nolla inte kan förväxlas.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-15 10:33

RogerGustavsson skrev:Nja, det är inte eluttaget jag har använt den mot, det är chassits utstrålning jag har mätt. Eluttaget är ju "kodat" och det kan man kolla genom att skruv loss och kolla kablarnas färgmärkning. En del länder har uttag där fas och nolla inte kan förväxlas.

Inte helt säker på att jag kan följa den tanken i huvet, men säger du att det funkar så är det nog så.
Själv brukade jag kolla genom att vända kontakten ett halvt var på utrustning som inte lät "rätt".
Ibland funkade det och inbland inte.
Misstänker sinnesstämningsstörning. :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 10:43

Men det har redan klargjorts vad som händer när man vänder på kontakten. Har du missat det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-15 10:46

RogerGustavsson skrev:Men det har redan klargjorts vad som händer när man vänder på kontakten. Har du missat det?

Att strömmen går baklänges? :-)
Koppla av lite, det är inte dödligt allvar allt som händer i livet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-10-15 10:47

RogerGustavsson skrev:Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.

Nä det gör den ju inte eftersom man kollar apparaten med ÖLBachgrunkan.
Faspennan fixar väggkontakten däremot. Den är för okänslig på apparater jämförelsevis och med ÖlBachen behöver man inte koppla isär anläggningen.
Har en annan sådan mätare som har en separat jordsladd men den skall jordas i riktig jord och inte apparaten när man testar en ojordad apparat.
Testar man en jordad apparat så använder man inte sladden alls. Funkar snabbt och lätt.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 12:51

Harryup skrev:

Faspennan fixar väggkontakten däremot. Den är för okänslig på apparater jämförelsevis och med ÖlBachen behöver man inte koppla isär anläggningen.
Har en annan sådan mätare som har en separat jordsladd men den skall jordas i riktig jord och inte apparaten när man testar en ojordad apparat.
Testar man en jordad apparat så använder man inte sladden alls. Funkar snabbt och lätt.

/Harryup

Det här finns att läsa på flera ställen: "Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.

Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända."

Är detta helt felaktigt? Om det är fel, vad är det då faspennan indikerar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-15 12:53

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Det här finns att läsa på flera ställen: "Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.

Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända."

Är detta helt felaktigt? Om det är fel, vad är det då faspennan indikerar?

Det där kallar jag nyttig info, tack för den
Det hade jag ingen aning om, men tar det till mig för framtida bruk om min anläggning skulle börja konstra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-10-15 15:46

Faspennan kommer inte tändas alls på en del apparater och den är inte lika klar i utslaget helt enkelt. Jag har pennor också så jag har testat. Den fungerar jättebra i väggkontakter men inte lika bra på apparater. Finns många i synnerhet amerikanska apparater där pennan inte ger klart besked. Dessutom behöver man inte koppla isär apparater om man testar via nätsladden.

Återgå till Generellt om hifi