Moderator: Redaktörer
Vallejos skrev:Jag har själv inte experimenterat någon med att vända kontakter hit o dit. Jag har tidigare dåliga erfarenheter av elektriska ljudförbättringar.
En seriös handlare ville sälja ett el-filter för 6000 kr och jag skulle höra stooor skillnad. Jag testade o hörde ingen skillnad alls. En annan gång bytte jag från mina Supra högtalarkablar till ett mer luxuöst märke och en helt ny anläggning utlovades. Återigen hörde jag ingen skillnad. Kanske har jag fel på hörseln efter 30 år i brötig industri?!
Men nu börjar jag fundera på att prova fram fasen på uttag och apparater.
Är det hokus pokus eller finns det en ljudmässig förbättring att vinna på detta?
Vilka är era erfarenheter?
/Anders
Vallejos skrev:
En seriös handlare ville sälja ett el-filter för 6000 kr
RogerGustavsson skrev:Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.
RogerGustavsson skrev:Nja, det är inte eluttaget jag har använt den mot, det är chassits utstrålning jag har mätt. Eluttaget är ju "kodat" och det kan man kolla genom att skruv loss och kolla kablarnas färgmärkning. En del länder har uttag där fas och nolla inte kan förväxlas.
RogerGustavsson skrev:Men det har redan klargjorts vad som händer när man vänder på kontakten. Har du missat det?
RogerGustavsson skrev:Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.
Nä det gör den ju inte eftersom man kollar apparaten med ÖLBachgrunkan.
Faspennan fixar väggkontakten däremot. Den är för okänslig på apparater jämförelsevis och med ÖlBachen behöver man inte koppla isär anläggningen.
Har en annan sådan mätare som har en separat jordsladd men den skall jordas i riktig jord och inte apparaten när man testar en ojordad apparat.
Testar man en jordad apparat så använder man inte sladden alls. Funkar snabbt och lätt.
/Harryup
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Den faspenna jag köpte för 100 kr för många år sedan fungerar alldeles utmärkt för att göra denna faskontroll.
Nä det gör den ju inte eftersom man kollar apparaten med ÖLBachgrunkan.
Faspennan fixar väggkontakten däremot. Den är för okänslig på apparater jämförelsevis och med ÖlBachen behöver man inte koppla isär anläggningen.
Har en annan sådan mätare som har en separat jordsladd men den skall jordas i riktig jord och inte apparaten när man testar en ojordad apparat.
Testar man en jordad apparat så använder man inte sladden alls. Funkar snabbt och lätt.
/Harryup
Det här finns att läsa på flera ställen: "Transformatorer mm är inte symmetriska vilket innebär att det i chassit till förstärkare, skivspelare etc bildas olika hög inducerad spänning beroende på vilken del av transformatorn som är inkopplad till fasledaren. På vissa apparater kan det vara så stor skillnad som från ca 20V till ca 180V spänning i chassit när du vänder på stickproppen i väggen. Denna spänning som alltså är olika hög i olika apparater går sedan mellan apparaterna i signalkablarnas jordledare och blandar sig där med nyttosignalen. Dvs du lyssnar inte bara på musiken utan även på störningarna från nätet.
Dessa chassispänningar går att mäta om man har ett känsligt mätinstrument. Ett bra och enkelt sätt är att använda en "faspenna" eller "elfix" som du håller intill chassit i apparaten. När du får utslag är det spänning i chassit. För att få bästa resultat skall du ha så låg spänning i chassit som möjligt. Vänd stickproppen och prova vilket läge på stickproppen som ger lägsta spänningen i chassit, dvs vilket läge som gör att det blir svårare att få faspennan att tända."
Är detta helt felaktigt? Om det är fel, vad är det då faspennan indikerar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster