Låter grejorna bättre när dom e varma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2005-12-26 11:37

Slår aldrig av. Dessutom låter jag radion vara på när vi lämnar lägenheten eftersom det ändå tar lite spelande innan det är på topp, förmodligen högtalare med tillhörande filter som behöver värmas.

8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-12-26 21:52

Det är intressant hur många söker förklaringar i upplevt ljud i sina apparater och inte i sig själva. Det finns flera anledningar till att tro att ljudet förbättras efter att apparaterna stått på i flera timmar utan att det händer något med dematt göra. Den första orsaken jag kommer på är att musiklyssnade är bra för oss: vi slappnar av, blir på gott humör och allmänt alerta inför musikupplevelsen. Isynnerhet om vi varit lite uppstressade innan. En annan orsak är den förväntan vi kanske kan ha inför en "uppvärmningstid". Kanske har vi läst i en hifi-tidning eller på ett forum hur bra det låter efter ett par timmar. Genom självsuggerering blir det en självuppfyllande profetia. Fråga om varför uppvärmning gör ljudet bättre är att gå händelserna i förväg. En mer öppen fråga är varför många tycker att ljudet från deras hifi låter bättre när a) de lyssnat några timmar eller b) apparaterna stått på några timmar.

Vad gäller sakfrågan får man komma ihåga att de flesta förstärkare är motkopplade. Eventuella linjäritetsförändringar open loop dämpas därför kraftigt av negativ feedback.

Själv stänger jag sällan av apparater (åtminstone rimligt strömsnåla) för att jag är rädd om dem: apparater går oftast sönder när man slår på dem. Vad jag vill undvida är att fippla med de få elektromekaniska komponenter som finns i apparaten (strömbrytare) och att köra strömförsörjningen på och av.

/Dahlqvist

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-28 19:28

Dahlberg,

klart som leverpastej att öronen spelar oss spratt emellanåt, blodsocker, koffein osh tusen andra saker också. Tro inte att det handlar om inbillning när det gäller apparaters ljudliga förändringar under uppvärmning bara, för så är det icke.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-12-29 02:52

Mina erfarenheter från egna både trisse och rörkonstruktioner är att två till i värsta fall max tio minuter är acceptabel uppvärmningstid. Prylar som kräver mer tid än det är felkonstruerat skräp. Jag har alltid konstruerat mina prylar att låta rätt från start. Det har varit en självklarhet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-29 11:29

Klokt, Flint.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2005-12-29 20:22

Flint skrev: Prylar som kräver mer tid än det är felkonstruerat skräp.

Prylar som inte låter tillräckligt bra är värdelösa.

Tyvärr måste jag ha mina saker på jämt för att de skall låta bra men det är det värt.

/74

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-12-29 20:28

retikel skrev:

Tyvärr måste jag ha mina saker på jämt för att de skall låta bra men det är det värt.

/74

Är du nöjd med det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-12-29 20:55

(Alla borde någon gång få möjligheten att konstruera elektronikprylar själva och därmed inse hur mycket förutfattade meningar det finns därute.)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-31 16:57

Flint skrev:(Alla borde någon gång få möjligheten att konstruera elektronikprylar själva och därmed inse hur mycket förutfattade meningar det finns därute.)

Jajamän 8)

Det hjälper inte hur mycket man än förklarar, folk köper uppenbarligen temperaturinstabila konstruktioner och "lever" med att de inte kan stängas av... 8O

/Jax som har rörförstärkarkonstruktion som hobby

Ps. rör är väldigt tacksamma då de med sin låga värmekapacitivitet blir varma inom 5 minuter. Är inte en konstruktion med rör stabil då så är något väldigt fel.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2006-01-01 15:28

Flint skrev:
retikel skrev:

/74

Är du nöjd med det?

Jag lider inte av det och eftersom elektronik mår näst bäst av att vara påslagen så är det OK.
Jag tror den mår bäst av att vara avslagen och sämst av att slås på och av.

/74

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-01 19:17

retikel skrev:Jag tror den mår bäst av att vara avslagen och sämst av att slås på och av.

/74

Sanning med modifikation, elektrolytkondensatorer mår bäst när de är kalla och har spänning på sig.
- Militant slacker

Föregående

Återgå till Generellt om hifi