Koppla tv:n till stereon -Hur ska man tänka egentligen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Christer_E

Koppla tv:n till stereon -Hur ska man tänka egentligen?

Inläggav Christer_E » 2015-10-17 23:18

Första posten... Jag har en tvåkanals stereo. Snart kommer fiberbredband, och jag ser möjligheten att köpa ny tv och så troligen prenumerera på någon filmtjänst, men inte filmkanal eller megapaket med massor av kanaler. Tv och massor av film är inte det viktigaste.

Ska det tittas film är det troligt att jag vill koppla in stereon med någon av flera varianter stereo digital signal eller analog rca.
Ska det tittas barnkanal ska stereon inte behöva kopplas in. Det ska vara enkelt att titta på tv och så vill jag undvika kostsamma "lektioner".

Hur tänker man lämpligast? Använda separata signalkällor eller koppla via tv:n och låsa in signalkabeln mellan tv:n och stereon?
Ifall det senare: Klarar moderna tv-apparater av någorlunda klass att mixa ner surround till njutbar stereo?

Christer
"Unlike electronics, miniaturization is not a good thing with loudspeakers. There is no substitute for size and horsepower." (Greg Timbers ex. jbl)

Användarvisningsbild
robin_bockman

Re: Koppla tv:n till stereon -Hur ska man tänka egentligen?

Inläggav robin_bockman » 2015-10-17 23:32

Börja med analog rca in på en aux på stereon, och sänk ljudet på TVn när det vankas film, det blir det absolut enklaste!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-18 08:54

Lite svårt att svara på då det finns så många olika kombinationer som kan vara lämpligast beroende på kringutrustningen. Vad har du för förstärkare och vad har du/kommer du ha för TV? Stöder båda HDMI ARC (och CEC) så är det ett väldigt smidigt alternativ. Om inte så blir det krångligare. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-10-18 13:11

Christer_E, jag jobbar med bland annat sådana här saker (jag skriver standard för digital-TV-mottagare), så jag kan ju ge dig några tips tänkte jag.

Eftersom du kommer att få bredband via fiber, och då det verkar som att du även vill se på TV via brednadet, kommer du at nödvändighet behöva någon form av set-top-box för IPTV. Boxar brukar ha utgångar för analogt ljud (RCA) och digital ljud (både PCM-stereo och bitröm) i form av optisk eller elektrisk S/PDIF.

Om du annars kommer att se på TV via digitala marknätet, det vill säga vanlig TV-antenn kopplad till en vanlig TV, så går det i allmänhet att koppla ut analogt ljud via hörlursuttaget. Då kan man ställa TV:n i ett läge som kan heta t.ex. "External Audio System" så ställs volymen i ett fast läge och du sköter volymen via din vanliga stereoanläggning.
På liknande sätt kan du erhålla digotalt ljud ut från TV:n antingen via vanligtvis en optisk S/PDIF eller HDMI-ARC (HDMI Audio Return Channel).
Med läget "External Audio System" blir det då tyst i de inbyggda högtalarna, så om man vill använda TV:n med sina inbyggda högtalare så blir det tyst. Därför kan det vara bättre att inte välja "External Audio System" och helt enkelt reglera volymen på TV:n OCH stereon när du lyssnar via stereon. När man sedan lyssnar på TV via dess inbyggda högtalare är det bara att ställa nivån på TV-fjärren som vanligt. Viss risk för alltför ljudnivåöverraskning, dock!

Ljud via analog sladd är vanligen hörlursuttagets 3,5 mm miniteleplugg. Lämplig kabel är således en 3,5 mm-till-RCA-kabel.

Det bör påpekas att alla TV-apparater inte har analogt ljud ut via hörlursuttag, så det får man ha i åtanke vid köp av TV.

Nedmixning från multikanalljudspår till tvåkanalig downmix sker enligt den metadata som skickas från programleverantörerna och funkar normalt sett precis lika bra som då man använder DVD-spelare och bara nyttjar tvåkanaligt ljud.
DOCK, det som många inte känner till är att downmix sker på två olika sätt: Det ena är Line Mode och det andra är RF-mode. RF-mode är det som sker hos vanliga TV-appareter och boxar i läget "Stereo"/Inbyggda högtalare. Line mode är det som sker om man väljer "Multikanal/bitrsöm-ut/External Audio System (o.likn. benämningar, olika tillverkare benämner olika). Grovt förenklat är Line Mode en svagare medelnivå i linje med Dolbys nivå för filmljud. Då får man alltså mer headroom för dynamiska ljudytbrott. Med RF-mode räknar man med att det används små högtalare och därför dynamikkomprimeras ljudet och medelnivån höjs (mindre headroom alltså). Men det är normalt sett inga audiofiler som varken vet om detta eller har några synpunkter att det fattas dynamik så de är jätteglada med liten dynamik! 8O :D :wink: Om man däremot kopplar ljudet med bitström-ut till en hembioreceiver och ändå bara vill använda tvåkanaligt ljud, så får man Line Mode!! Mer dynamik alltså! Det bör nämnas att dessa olikheter endast rör utsändning som är i ljudformat som har fler än två kanaler, t.ex. 5.1-ljud. Hos ett fåtal TV-apparater kan man dock välja själv mellan Line Mode och RF-mode, men det är som sagt normal ingen som vet vad man ska välja eller varför....
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Teknikforum