Har du mjuka fötter?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 14:29

Vilka högtalare gillade Hifi&Musik?
De nya K2 eller? s9800 kanske du menar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-10 14:39

Syftade på recensionen av kvartsmiljon-JBLerna samt ganska positivt omdöme under en bild från en av mässorna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-10 14:46

NN> Det var "postlådan" de testade, inte den modellen du har.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 14:48

Mina är både dyrare och mer vulgära !
8O

Dyrare högtalare låter bättre

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-10 14:50

NN> He he, har du 14 tumsversionen eller snikversionen med dubbla 12:or?

14' versionen började byggas 1989, gamla grejor 8O :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 14:57

Jag använder inga snikprylar! :evil:
hehe

14"

Bild

Bild

Bild

man kan SPRÄNGA ut ljudet med dom haha 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 14:59

Mina är tillverkade 1994 eller om det var 1997, började
tillverkas 1989 jepp.

Dom togs ur produktion för några månader sedan, s9500 dvs.

Rätt skoj att ha så unika prylar som de är i skandinavien,
finns ett par i Norge, thats it :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-10 15:13

Hmm, är det Klaus som har ett par i Norge?

Btw, dina JBL ser verkligen feta ut och lär ju låta riktigt bra, MAFFIGT 8O :twisted:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-12-10 15:20

Ja men jag vet inte om han tingat dem..
Igår va det en kille och lyssnade hos mig..
Han gillade dem iaf..

:roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-10 15:28

Jag handlade min Gryphon Callisto av Klaus :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-10 18:25

Nattlorden skrev:Lådans rörelser tycker jag i sammanhanget är ganska oväsentligt... vad kan det röra sig om... bråkdelar av en millimeter?

Tycker?
Varför tycker man saker innan man undersökt dem? :?:

Om du nu tycker att man kan betrakta rörelser under "bråkdelar av mm" som oväsentliga, är mitt råd till dig, att du, Nattlord, skall göra dig en liten hacka (räcker säkert till några CD) på att skruva bort och sälja dina mellanregister- och diskantelement. Deras membran rör sig mindre än bråkdelar av mm nämligen.

Bort med dom! :wink:

Fast det där med dämpning... om vi tar och vickar upp en högtalare på spikes så att spiksen lyfter några cm och sedan släpper... inte kan jag tänka mig att den kommer att stå och vicka fram och tillbaka nån längre tid... det blir nog mest en duns.

Inte kan tänka dig?
Varför tänka sig saker innan man undersökt dem? :?:

(Desjavy, liksom...! :wink: )

Eller är det är överförenkla?

Det är inte att överförenkla - det är ett felaktigt antagande. Har ingenting med förenklingar att göra.

"Efterklangen" i spikresonanserna är i regel i samma dignitet som den i ett dåligt lyssningsrum (oavsett vad man tänker sig i frågan- :o ).

Känn försiktigt på lådans topp samtidigt som du dunkar till lådan sidledes så känner du själv. Det är typiskt tal om synnerligen förfärliga Q-värden. Tio gånger sämre än resonanserna i en halvtaskig högtalarlåda.

Den som inte hör detta (vilket dock de flesta gör) behöver inte vara ledsen för det - tvärtom kan du, som tycker spikfotsresonanserna är acceptabla, skatta dig lycklig: Du kan spara en massa pengar på alla andra resonanser du säkert också kan ignorera, och alltså sänka kraven på musikåtergivningen på en mängd punkter! Stora pengar att spara...

Grattis!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-10 20:54

Oj! Vad mycket inlägg det var helt plötsligt. Själv har jag varit och tittat på gitarrmikronfoner til mitt och Tanks mikropiano hela dagen. Roligt att se att inläggen haglat när jag varit borta.. :D

Börjar bli rätt uttömd denna tråd tror jag.. Men jag börjar nog på ha fått allt jag behöver för att bilda mig en uppfattning om hur det ligger till. *ÅÅ äntligen* eller? 8)

Ska börja med höga frekvenser. I de höga frekvenserna inser jag väldigt enkelt att resonanser är till ondo. Detta för att ett diskant element(tex) rör sig i samma storleksordning som resonanserna. Detta har jag dock aldrig riktigt ifrågasatt heller så det är ingen nyhet.
Går man sedan ner i frekvens så, inbillar jag mig, kommer det en brytpunkt nånstans där rörelsen hos membranet blir större än resonansen. Nåt slags grozon område alltså där resonanser kan(förmodligen) eller inte kan påverka resultatet.
Ännu lägre ner så är det väl knappast nån fråga om att rörelserna i konen är mycket större än vibrationernas röresle av lådan.
Det är här som jag alltid upplevt det som varit svårt att förstå med mjuka kontra hårda fötter(underlag). I detta område rör sig alltså elementkonen så långt och med sån stor kraft att den kan börja flytta själva lådan. Därmed måste lådan stå still /fast för att inte bastransienter påverkas av att lådan inte har tillräcklig motkraft (för dåligt fundament för elementkonens "hoppande" :wink: ).

Så ur resonanssynpunkt förstår jag allt. Och det gjorde jag innan jag började denna tråd. Följer man mina inlägg så kan man nog se att jag hela tiden(i relativt mycket större omsträckning) pratat om impulsrörelser hos elementkonen och inte om resonanser.
Här är jag kanske fortfarande inte riktigt övertygad att ett mjukt underlag är bättre så länge man pratar om isolerade impulser. Dock kan jag förstå att det är annorlunda när resonanser är i gång samtidigt som de isolerade impulserna.

Till allt detta kanske man ska tillägga att "vi" Linn-människor tenderar att bedömma saker etfer dess takt. Ju mer taktkänsla destå bättre(musik) låter det (för oss). Takt har med impulser i basområdet att göra. Alla Linn-människor som testat Sd-fot tycker det låter sämre. Därmed har jag dragit slutsatsen att impulsåtergivningen(takten) från högtalaren påverkas negativt. "vi" säger att det spelar mindre musik(min egen term musjäl kanske är bättre..).
Dock har jag börjat fundera om det kanske är så att det som "vi" uppfattar som bättre "takt" är nån resonans i basområdet!? (hemska tanke :wink: ). Lägger man dock till att "vi" även söker efter hur bra det går att höra och följa med i musiken så blir det hela dock underligare.
Har som sagt inte hört skillnaden själv så jag vet inte på vilket sätt "dom" upplevt att det blivit sämre med SD-fot.

Kanske är det alltså så att min oförmåga att förstå kommer från mitt tidigare antagande att "takten" blev sämre med SD-fot. Baserat på de av andra upplevda förändringarna. Dock skall tilläggas att jag testat min "musiksmak"* mot andra(vissa) Linn-människor och insett att vi hör på samma vis. Därav mitt antagande trots att jag inte hört SD-foten själv.

Huruvida det är någon vits att fortsätta försöka förklara detta fenomen vet jag inte. det är ju inte heller upp till mig eftersom det är ni som förklarar 8)
I vilket fall vill jag tacka för ert tålamod. Det verkar ju trots allt som att det inte bara är jag som tjänat nåt från denna tråd så det kanske har varit så dumt..

*Linn har faktiskt iaf inom vissa "fraktioner" lyckats komma på ett system som verkar vara koherent inom den fraktionen. Därav kan medlemmar lita på varandras upplevelser eftersom man pratar samma språk, testar samma parameter och tycker att samma saker låte bra. Högst ovanlig företeelse i "icke-Linn-kretsar".
Hur detta sen hänger ihop med masspsykos och andra "kjesarens nya kläder"-resonemang kan man ju dock spekulera i. Det är dock inget jag slängt mig handlöst ner i så jag tror nog jag skulle se om "kungen var naken" och yttra min motstridiga mening. Något som dessutom hänt så..

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-11 03:53

Det är inte så konstigt att en del människor tycker att det låter bättre (alternativt högre och fylligare) på samma sätt som när en stämgaffel sätts mot en resonant yta. Men det gäller att skilja på HiFi och HiFx.

Ett mycket billigt tweak du kan frälsa dina Linn gossar :wink: med är att lägga cykelslang med mycket lite luft i, under högtalarna.

Absolut inget optimalt då den sammanpressade luften i slangen naturligtvis får sin, i sammanhanget relativt höga, resonansfrekvens, men det är ändå bättre än stämgaffelsoundet.
Du kan ju pumpa eller släppa ut luften, så att du når den resonansfrekvens som låter bäst (alternativt mest). :D :wink:
Samtidigt så spar du ju parketten och några hundralappar på esoteriska rymdmetall koner. :lol: :wink:

(Hoppas du förstår att jag inte försöker vara ond, bara skämta lite.) 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-11 09:19

IngOehman skrev:
Nattlorden skrev:Lådans rörelser tycker jag i sammanhanget är ganska oväsentligt... vad kan det röra sig om... bråkdelar av en millimeter?

Tycker?
Varför tycker man saker innan man undersökt dem? :?:

Om du nu tycker att man kan betrakta rörelser under "bråkdelar av mm" som oväsentliga, är mitt råd till dig, att du, Nattlord, skall göra dig en liten hacka (räcker säkert till några CD) på att skruva bort och sälja dina mellanregister- och diskantelement. Deras membran rör sig mindre än bråkdelar av mm nämligen.

Bort med dom! :wink:

Har undersökt: lådan vibrerar inte i närheten så kraftigt som mellanregistret. (Diskanten har skyddsgaller så den får vara otestad).

Inte kan tänka dig?
Varför tänka sig saker innan man undersökt dem? :?:

Jag har vickat och släppt andra sorters lådor vid andra tillfällen (som inte kostar 40,000+) så jag applicerar den kunskapen på specialfallet av lådor som är högtalarlådor. Jag bygger ju inte egna som jag kan riskera att förstöra på kuppen.

*Gör ett miniexperiment med pennvässare (styv fot) och suddgummi (mjuk fot) och låter vicka och konstaterar att pennvässaren slutar självsvänga mycket fortare än suddgummit*

Det är inte att överförenkla - det är ett felaktigt antagande. Har ingenting med förenklingar att göra.

"Efterklangen" i spikresonanserna är i regel i samma dignitet som den i ett dåligt lyssningsrum (oavsett vad man tänker sig i frågan- :o ).

Vi talar väl bara om resonansfrekvensen för systemet? Ett rum påverkar ju alla frekvenser.

Känn försiktigt på lådans topp samtidigt som du dunkar till lådan sidledes så känner du själv. Det är typiskt tal om synnerligen förfärliga Q-värden. Tio gånger sämre än resonanserna i en halvtaskig högtalarlåda.

No can do - kan inte riskera att rubba högtalarna ur position, de är ju inmätta där de står... dunkar jag till dem så flyttar hela högtalaren sig.

Den som inte hör detta (vilket dock de flesta gör) behöver inte vara ledsen för det - tvärtom kan du, som tycker spikfotsresonanserna är acceptabla, skatta dig lycklig: Du kan spara en massa pengar på alla andra resonanser du säkert också kan ignorera, och alltså sänka kraven på musikåtergivningen på en mängd punkter! Stora pengar att spara...

Grattis!

Tack, allt som spar pengar är av godo. :wink:

I jämförelse med att excitera hela golvet till att spela med tycker jag ev. spikfotsresonanser är klart acceptabla, ja.

Alternativt finns inte problemet i den utsträckningen i kombinationen mina högtalare+spikfot+krona+möbeltass på mitt golv (och golvunderlag).

( Rent principiellt hade jag inte haft något emot att testa mukfötter om jag kunde vara säker på att det inte inverkade på högtalarplaceringen och inmätningen av rummet. Men det vet jag ingen som kan svara på... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-11 22:55

Hej!

1st liten eloge :), till Rydberg som trots allt är den ende (i stort sätt) ifrån den
"andra sidan" som vågar vara "andra sidan" här på faktiskt.se**! Betänk att det
ej är helt lätt att när det blir "alla mot en" vara "en"(sam (A* vet hure e 8) ))

** Här komma ju sådana där ohyffsade motargument, usch vad otrevligt o oförskämt :wink:!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-12 00:24

Jahopp. Har inte läst hela tråden, men idag har jag 'minsan' testat lite mellan spikes o sd-fötter. 8) Det som spelas på nu är hockeypuckar under 50.2orna, därefter mot golvet: spikes från Italienska SAP. 8) Och de lät stanna kvar ett tag verkar det som. 8) SD-fötterna används som kabelupphängare till RG-62an :) Imorgon ska jag in o köpa bergskristall :twisted: 8O 8)

Allt är inte bättre med spikesen, men helhetsintrycket gör att de får stanna ett tag. Så får vi se om jag byter tillbaks om en vecka eller så.

tuddelu! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-12-12 01:24

Hej!
Dahlqvist skrev:Men liknelsen med färjan stämmer ju inte alls om inte Kraniets fötter vore
fastspända på däck. (Jag förutsätter att Kraniet är ett membran och färjan
är en låda.) // (Nu undrar kanske vän av ordning vad man bör placera en
färja med det knäböjande Kraniet på?

Tjingo,

...- Fn vad kul! Jo, säg-säg (skriv) på vad, på vad?? Härligt med 1st till
Galning o tjöta med :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-12 02:36

Måste kommentera Ranis.

Jag kom nyligen över ett par OA-50 till.

Ställde de på parketten för en provtur...
Klart distorderat och konstigt ljud som gjorde att högtalarna
ifråga lät så dåligt att jag trodde förstärkaren gått sönder eller att elementen gått åt fanders.

Kollade elementen, filtren, anslutningar, förstärkaren...inget fel.
Men vad konstigt, det låter ju verkligen apa..?
Plötsligt får jag den goda iden att kolla undertill, det är då jag ser det...
3 st. !"#¤% koner !!! :evil: Vem i h*e gör något så f*t i*t ?!

Snabbare än Staffan Tapper, sätter en straff, bytte jag de vidriga konerna mot riktiga gummipjuck.

Efter det låter de helt ok som de ska. trots att renovering ännu inte är gjord.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-12 02:59

Ja, ingen är mer chockad idag än jag.. :) 8) Jag längtar mest efter att få låna svep-skivan av Naqref. :) Spiksen klarar 5e elementet svepet riktigt bra iallafall. :) 8) Alltid nått :roll: 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-12 21:18

På vilket signalnivå då? 1 volt RMS? :wink:

Jag frågar bara eftersom jag är tillräckligt bekant med OA50 för att veta hur dom "klarar" det svepet på biomässiga nivåer...

Vh, Ing. Öhman

PS.
Det är näppeligen ett svep som är mest relevanta testmetod, eftersom ett sådant saknar just de ljudkomponenter som man tenderar få problem med när man ställer upp sina högtalare maximalt illa (läs: på spikar).

Så länge man spelar sinustoner spelar det ju ingen större hörbar roll om högtalaren står och resonerar. Det är på transienta ljud, samt komplexa ljud som problemen är som störst med spikfotsuppställningen. Efterklang och resonanser i både låda och golv maskeras ju fullständigt av en pågående insignal. Där är när det finns luft i signalen, och/eller kraftiga spektrala växlingar som spikfotsproblemen ställer till det som värst.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-12-15 06:04

:) Efter denna teoretiska genomgång så kan man ju fundera över lite praktisk nytta med ett antal vanliga fötter och dess fördelar och nackdelar.
Exempelvis Black diamond racing, puckar och koner, ART- underlägg, hockeypuckar!, SD- underlägg, Sorbotan-underlägg, Soundcares Superspikes för att nämna några få, men vanliga.

Någon som har några kommentarer?
Bravo

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-15 13:07

Öhman: Nu sveper jag inte på biomässiga nivåer iofs. :) Men jag hör vad som händer med rummet tydligt ändå. Jag är fullt medveten om alla argument, men i praktiken föredrar jag spikes i mitt rum. En kompis som inte har samma 'rumsproblem' som jag har kör sd och där hade jag inte ens tänkt tanken att byta till spikes. Jag ska byta tillbax om en vecka eller så för att se så jag inte lurat mig själv. Det är ju lätt hänt som sagt. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-15 13:14

Tilläggas bör att det här ofta byts fram o tillbaks med jämna mellanrum 4-flätor, ekk, quadlink (quads enga signalkabel), rg62, strömkablar (clou, ps-audio, jormakloner) m.m. :) Just nu är jag riktigt nöjd med kombin puckar+spikes, quadlink och ekk. Ska bli intressant att byta till 4-flätan om nån vecka eller så. De olika prylarna har för/nackdelar. För min del handlar det om att hitta de tillbehören som 'förändrar' ljudet tills det passar smaken. Det har iallafall aldrig låtit bättre än det gör nu, och ingen är gladare än jag. :D 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-16 17:19

Själv byter jag oftast bara skivor. :wink:

Förstår inte hur ni orkar hålla på och meka med apparaterna hela tiden... Verkar ju skitjobbigt. Man vill ju att de skall fungera hela tiden bara: Lyssna på musik - titta på film!

Ibland tror jag att datorgenerationen (folk födda 1960 - 2003) är speciellt benägna att pilla till ingen nytta med saker. De verkar helt skadade av allt mekande med de på gränsen till funktionsodugliga datorerna, skadade så till den milda grad att de anser det vara "naturligt" att ändra och skruva hela tiden. Typ, man MÅSTE skruva med sina apparater hela tiden, det är ju det man har dem till!

Själv är jag helt datorinkompatibel. För min del fick dessutom gärna hela internet läggas ned. Har aldrig begripit hur folk kan missa själva verkligheten, utanför datorskärmarna.

Om typ mindre än 100 år är de flesta av oss borta. Det är inte så mycket. Jag känner folk som spenderar mer än 75% av sin vakna tid med att meka dotorer (alternativt titta in i skärmen på en "tillfälligt fungerande" dator).

Att tillpåköpet missbruka sin musikanläggning på samma sätt (pilla med den istället för att använda den) är för mig helt obegripligt. Jag känner "audiophiler" (ordet avsiktligt missbrukat) som inte har sin musikanläggning spelbar månader i sträck!

Fy för den lede.

Men, alla blir saliga av sin tro...

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-16 17:24

IngOehman skrev:Ibland tror jag att datorgenerationen (folk födda 1960 - 2003) är speciellt benägna att pilla till ingen nytta med saker.

Aha, då förstår jag varför jag tycker det verkar så hopplöst med allt krånglande fram och tillbaka med anläggningarna.

Jag är nämligen född november -59! :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-16 18:01

Med tanke på att jag varit 'geek' sedan -87 (född -75)så räknar jag mig till datorgenerationen. :)

Internet. Ohh.. Jag Ä.L.S.K.A.R internet!! Vad gjorde jag egentligen med datorn innan?! :D 8)

Nu är det ju itne så att jag pillar kablar och fötter varje dag. Som det ser ut just nu gör jag ett par förändringar i månaden. För ett par månader sen var det kanske 10 förändringar i månaden. Detta borde innebära att jag kommer närmare mitt mål med rummet/anläggnignen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-16 18:12

IngOehman skrev:Förstår inte hur ni orkar hålla på och meka med apparaterna hela tiden... Verkar ju skitjobbigt. Man vill ju att de skall fungera hela tiden bara: Lyssna på musik - titta på film!

Kan erkänna att en del av min hobby* är just att meka med prylarna... Tycker helt enkelt att det är kul att bygga saker på hobbynivå och kanske lära sig lite om teorin så man kan förbättra m.m.

Men optimalt hade ju förståss varit att ha en anläggning som fungerar bra och sen en annan som man mekar fritt med.

*ser det egentligen som två olika intressen. Det ena är musik och det andra är byggandet.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-12-16 18:28

Man får lite ångest när man tänker vad man egentligen håller på med. I.o.f.s. har jag inte lagt ut så våldsamt med pengar, och jag byter och pillar nästan aldrig, men tänk vilken musiksamling man skulle kunna ha om man lagt alla pengarna på plattor istället. Men man skall ju hinna lyssna igenom allt också, så man skall väll inte gråta alltför mycket...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-16 18:54

Jag känner en snubbe som har cirka 500 000 skivor (vinyl och schellack).

Han är sisådär 70 bast.

Jag frågade honom om han tänkt lyssna, åtminstone en gång till, på alla sina skivor?

Han log, och svarade att vissa av dem var dubletter. :wink:

Jag räknade för skojs skull ut hur lång tid det skulle ta att lyssna igenom dem alla. Medelspeltid ca 30 minuter (0,5 timmar), multiplicerat med 500 000 skivor = 250 000 timmar. Om man sover 8 timmar per dygn, och spenderar fem timmar åt att äta, fixa med saker, handla mm, men ägnar resten (11 timmar) åt att lyssna, så tar det typ 22 727 dagar. Det är inte så mycket som man kan tro. Bara drygt 62 år.

En stor skivsamling är nog bra och väldigt kul att ha, men det får vara måtta. Jag tycker ju exempelvis att det är rätt kul, och lite av vitsen, att spela en och samma skiva flera gånger, kanske är det en så fenomenal skiva att man spelar den helt vansinnigt mycket(!), tills man verkligen tröttnar på den. Sen kanske man ställer undan den. Fem eller tio år senare är det otroligt kul att hitta den igen, och köra den, till vansinne - igen! :wink:

Man behöver nog bara 5 000 - 10 000 skivor/filmer. Har man fler är det nog rätt många man faktiskt aldrig kommer att spela igen...

Vh, Ing. Öhman

PS. En bra grej med den där snubben är att han gärna säljer sina skivor om man vill ha dem. Priset kan vara högt, men han är sällan omöjlig. En femhundring kan det definitivt vara värt att få tag på en skiva men letat efter hela sitt liv. Jag har faktiskt köpt några skivor av honom. Jag frågade på skoj om två titlar som jag letat efter i över 30 år. De är både nästan 50 år gamla. Han hade båda. Och han visste var de stod också.

Den som inte har en färdig bild av "500 000 skivor": Tänk katakomber - rum efter rum - varenda rum är fullt av vindlande gångar med skivor från golv till tak (+3 meter)...

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-12-16 19:19

Respekt! 8)

//Lars

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi