Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-05 12:23

Doofus skrev:Ja det blir planen just nu, mellanregister och diskanter kommer monteras i poddar på A-stolparna.

Jag kikar också på hur stor bas jag kan få in i orignaluttagen, det ser ut som att nästan en 8-tummare kan få plats med lite flyt.
Dock medför gallret framför att allt ljud inte kommer "ut" så att säga, 1/6 av högtalaren kommer då täckas av inredning från ytterdörren. Men 6,5 tum kanske räcker, jag har tänkt spela från dryga 60-80 hz till 150-250 hz endast.

Hur ser det ut när dörrsidan sitter på .Och går det att byta galler till ett som passar en 8 tummare då jag själv är inne på väg.
Jag ser att man kan lima in masonit på dom ställen i dörren som har stora hål vilket ger lite mindre skallrande.

Doofus

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-05 13:03

boom skrev:
Doofus skrev:Ja det blir planen just nu, mellanregister och diskanter kommer monteras i poddar på A-stolparna.

Jag kikar också på hur stor bas jag kan få in i orignaluttagen, det ser ut som att nästan en 8-tummare kan få plats med lite flyt.
Dock medför gallret framför att allt ljud inte kommer "ut" så att säga, 1/6 av högtalaren kommer då täckas av inredning från ytterdörren. Men 6,5 tum kanske räcker, jag har tänkt spela från dryga 60-80 hz till 150-250 hz endast.

Hur ser det ut när dörrsidan sitter på .Och går det att byta galler till ett som passar en 8 tummare då jag själv är inne på väg.
Jag ser att man kan lima in masonit på dom ställen i dörren som har stora hål vilket ger lite mindre skallrande.

Det yttre gallret som sitter framför är lite större och inte helt runt, jag tänkte också masonit eller tunn mdf först, sen kom jag på att jag nog inte vill ha saker som kan dra åt sig fukt i bildörrarna.. Så jag letar efter tillräckligt tjock plast eller akryl som jag kan såga till för täppa igen dörren så att säga.

Jag ska nu göra ett första test med följande element:
http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=275-040
http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-369

Det passiva filtret är enkelt, en spole på 0,15 mH i serie med mellanregistret.
Diskaten delas genom en konding på 0,68 uF i serie samt en spole på 2,5 mH i paralell. Diskanten polvänd.

Detta är bara för att ge ett riktmärke om, men det simulerade resultatet blir då:
Bild

Eftersom baffeln blir "vad som får plats" och jag har ingen aning om vad lådvolym kan tänkas bli i slutändan så får vi börja där. Idag ska jag testa att såga ut några provbafflar.

Det ska utgöra registret 200 hz till 20 khz.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-05 17:18

Skall du köra 18dB på diskanten om inte så får du lite mera effekt tålighet på den.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-10 11:29

Nu har jag gjort modeller för baffeln, inköpt allt som behövs för plastningen och gjort en mock-up för ungefär hur det ska sitta.
Ikväll tänkte jag göra en enklare provlyssning för att få rätt vinkel på baffeln.

Eftersom jag också vill att passageraren ska få en ok upplevelse funderar jag på att vinkla bafflarna så att dom korsar varandra ungefär där växelspaken är, men det är bara tankar.

Midbasfunderingarna har gått till SPL Dynamics 6.1 HF, någon som har erfarenhet av dessa ? De "ser ut" att ha ungefär det jag söker.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-10 13:11

Doofus skrev:Nu har jag gjort modeller för baffeln, inköpt allt som behövs för plastningen och gjort en mock-up för ungefär hur det ska sitta.
Ikväll tänkte jag göra en enklare provlyssning för att få rätt vinkel på baffeln.

Eftersom jag också vill att passageraren ska få en ok upplevelse funderar jag på att vinkla bafflarna så att dom korsar varandra ungefär där växelspaken är, men det är bara tankar.

Midbasfunderingarna har gått till SPL Dynamics 6.1 HF, någon som har erfarenhet av dessa ? De "ser ut" att ha ungefär det jag söker.

Mvh Doof

Midbasen med 3tums talspole borde borga för låg dist och bra ventilation av talspolen.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-10 13:53

Det är inte lätt att bara låna ett par för provlyssning, sen gör ju inte provlyssningen speciellt mycket om jag måste fibbla en himla massa med dsp´n i bilen..

Men jag tror det blir både midbasar och sub-basar från SPL Dynamics.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-10 16:22

Doofus skrev:Det är inte lätt att bara låna ett par för provlyssning, sen gör ju inte provlyssningen speciellt mycket om jag måste fibbla en himla massa med dsp´n i bilen..

Men jag tror det blir både midbasar och sub-basar från SPL Dynamics.

Skall du ha en riktigt bra subbas så titta på ESX och deras qe serie.Dom går att få ner Q värdet på i låda.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-13 12:39

Beställde ett par SPL Dynamics 6.1 HF så nu blir det att plasta lådor i dörrsidorna . :(

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-13 12:50

Ja du ser, det blir nog ett sådant par för mig med, men först ska jag få ordning på mina poddar och få ihop mellanregister och diskant fint.

Jag har 3 diskanter att testa med till en början iaf.

AMT mini-8
ND28F-6
ND25TA-4

Rapportera gärna hur du tycker midbasarna fungerar !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-13 13:31

Skall testa dom så fort dom kommer men dom trivs bäst i basreflex så som det är nu så blir det i läckande bildörr.
men då får man en lite hint om vad dom klarar .

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-15 11:13

Jag tänkte uppdatera med lite bilder också !

Nu har vi hamnat här:

Bild

Plastningen kommer ske förhoppningsvis ikväll, Jag stoppade i element och testspelade några låtar medans jag vinklade bafflarna tills ljudbilden börja komma en bit ovanför ratten och ut över huven, högst ovetenskapligt men får duga för mig. Kommer antagligen bli något bättre med tidskompensering.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-15 12:24

Det kommer att bli stor skillnad när det är tidskompat rätt :D Man får en stor ljud scen över instrumentbrädan/motorhuven.Sen om man får till integrationen av basen så blir det ännu bättre .

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-15 13:50

boom skrev:Det kommer att bli stor skillnad när det är tidskompat rätt :D Man får en stor ljud scen över instrumentbrädan/motorhuven.Sen om man får till integrationen av basen så blir det ännu bättre .

Ja vi får se hur det går, jag vet inte hur jag kommer köra till en början, dörrarna kommer nu täppas till rejält. Jag tänkte använda mig av någon 5 mm tjock akrylplast som sedan fästs med skruv och bult för att få en så tät dörr som möjligt. Givetvis kommer det läcka lite vid rutan, men alternativet att plasta hela lådor och bygga om dörrsidorna känns inte aktuellt.

Dom segel jag nu monterar poddarna i är lätta att byta och kostar inte så fasligt mycket om man behöver nya.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-15 15:40

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-15 15:55

Jag får då aldrig kompromissa ! Haha, jahopp då kanske man ska försöka sig på en låda i dörren... Jag har iaf hittat mellanregister och slutsteg till dessa, Pioneer´s PRS serie tror jag det får bli, ljuvligt vackra och knyter ihop bygget lite !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-15 16:42

Det är stor skillnad på att spela ut i dörrarna midbasen blir inte riktigt så bra om man kan plasta en separat låda i dörrsidorna så man får plats med en slim 8 :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-17 17:29

Doofus skrev:Rapportera gärna hur du tycker midbasarna fungerar !

Det hade jag gjort i dag om det där jävla posten hade fungerat som det skall göra det måste vara den sämsta transportören i Sverige i dag
Ett paket som skall ta 3 dagar tar i dag 6 dagar med den nya postnord undrar vad fan dom håller på med egentligen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-17 19:52

Det skall bara sorteras i Helsingfors först....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-20 22:05

Nattlorden skrev:Det skall bara sorteras i Helsingfors först....

Nä bara felsorterad som vanligt.
lägger ett par bilder på dom dom ser riktigt välbyggda ut med 3 tums talspole.
Bilagor
IMG_20150720_212322.jpg
IMG_20150720_212322.jpg (225.59 KiB) Visad 3776 gånger
IMG_20150720_212508.jpg
IMG_20150720_212508.jpg (192.42 KiB) Visad 3776 gånger
IMG_20150720_212613.jpg
IMG_20150720_212613.jpg (192.56 KiB) Visad 3776 gånger

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-07-20 22:07

Dom var läckra !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-07-21 14:20

Doofus skrev:Dom var läckra !

Dom låter riktigt bra ,Man kan fläska på rätt bra med dom innan dom ger upp jag gav dom ungefär ca 125 Watt/Rms@70,Hp/12Db och då hade dom inte protesterat ännu .
Men nu började dörrarna att protestera( fuktskyddet skramlar ordentligt) så det blir att täta dom till egen kavitet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-08-15 10:34

Ett hot tips Doofus Biltema har billigt http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/ som funkar riktigt bra.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-08-17 10:23

Pioneer PRS-171 midbasar har anlänt för test, dessutom ett pioneer PRS-A500 slutsteg !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-20 21:34

Blev det inget mer?
Är nyfiken som sjutton på resultatet i bilder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-12-14 12:07

Perfector skrev:Blev det inget mer?
Är nyfiken som sjutton på resultatet i bilder.

Jag ber om ursäkt, "poddarna" till a-stolparna byggdes. Men infästningen klarade inte vikten och jag ville inte börja modifiera annat för att skruva dit dom. Så istället blev det en liten AMT-diskant i originalhålen, samt pioneer midbasarna. Dörrarna är genomgångna med dynamat och oljad dämpmatta som inte suger åt sig vatten. Det bidrog till en mer premiumkänsla över lag !

Sen stannade bygget där, det låter inte alls bra ännu, men iaf bättre än innan. Och allt ser original ut, jag tog mig helt enkelt vatten över huvudet med detta projekt. Bil-ljud måste jag lära mig mycket mer om.

Föregående

Återgå till DIY-forum