Rörbestyckad hifi....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Rörbestyckad hifi....

Inläggav Vallejos » 2015-10-18 09:12

...är inte det litet steampunk?! :wink: :P
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Rörbestyckad hifi....

Inläggav lennartj » 2015-10-18 14:40

Jo,
men det är väl vackert, i synnnerhet mina jubileumsslutsteg från McIntosh
Bild

Mina Dynaco Mk.III på kängden och bredden i lite olika skepnader från rishöq till hot rod, renoverade
respektive perfekt orignalskick är nästan för "business-like" för att riktigt platsa, tycker jag
https://www.dropbox.com/sc/fi8232h6z17esqn/AAAFQxcTxrWfwjE7fAINhk7Sa
https://www.dropbox.com/sc/glsw2ik77605dc0/AADO-j6FVOIqHWTN-Y3DLa7Ca
Bilderna är en aning stora så jag lägger länkar i stället.

Dock hittade jag några Atma-Sphere modeller som jag tycker är maxad steampunk
Bild
Bild

I stället för många små eller ordinära rör, kan man satsa på att konstruera de största
Bild
Knstruktören av Kronzilla dog för några år sedan, men änkan driver firman vidare med några medarbetare som kan
bygga nya rör, som tur är. De kostar ganska mycket, men med high-end mått är priset alls inte orimligt.
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-18 18:48

LM2.jpg
LM2.jpg (61.36 KiB) Visad 5036 gånger

Nu snackar vi... :D

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-10-18 21:45

img92341bbb.jpg
img92341bbb.jpg (55.4 KiB) Visad 4981 gånger
Denna verkar visserligen inte ha några rör... Men en ångmaskinsdriven skivspelare, så kul!
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-10-18 21:47

Conan och lennertj; här var det raka rör av större dimensjang :wink: :P

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-18 22:43

Conan skrev:
LM2.jpg

Nu snackar vi... :D

...sändare och inte LF-förstärkare för audio, eller hur?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-19 05:50

lennartj skrev:...sändare och inte LF-förstärkare för audio, eller hur?

Närå för tusan. Heter LM-2 tror jag och kommer från Line Magnetic. Här är en liknande modell:

http://www.toneimports.com/lmaudio/212.html

Monoblock t.o.m... :D

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2015-10-19 09:17

McIntosh 75 Goth Anniversary? 8O 8O 8O Cool...

/tycker en john

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-19 15:04

lennartj skrev:Mina Dynaco Mk.III på längden och bredden i lite olika skepnader från rishöq till hot rod, renoverade
respektive perfekt originalskick är nästan för "business-like" för att riktigt platsa, tycker jag

Kul samling. Dessutom några E80CC i SQ-version som drivrör ser jag. Vilken Feinschmecker! Atmasphere ger jag dock inte mycket för. Jag tycker Ralph Karsten är ganska kass på det mesta förutom att köpa rör i bulk.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-19 23:21

DQ-20 skrev:
lennartj skrev:Mina Dynaco Mk.III på längden och bredden i lite olika skepnader från rishöq till hot rod, renoverade
respektive perfekt originalskick är nästan för "business-like" för att riktigt platsa, tycker jag

Kul samling. Dessutom några E80CC i SQ-version som drivrör ser jag. Vilken Feinschmecker! Atmasphere ger jag dock inte mycket för. Jag tycker Ralph Karsten är ganska kass på det mesta förutom att köpa rör i bulk.
/DQ-20

...och då syns det ändå inte att E80CC driver sparsamt spelade GEC 6550 från sent 60-tal eller tidigt 70-tal.
Sådan holografisk perspektivåtergivning har jag inte upplevt sedan mitt sista matchade par GEC Gold Lion KT88 dog i början av 1990-talet.
Det slutstegsparet är reserverat för finlyssning.

@Conan: Det var värst. Line Magnetics hade jag aldrig hört talas om och upptäckte att de har andra vanvettiga byggen på programmet också, som ett SE-slutsteg med 3 st 300B, ett i signalvägen och två som likriktare!!! Är de kinesiska???
Jag såg att den amerikanske importören hade diverse andra esoteriska tillverkare som svenska Sentec, där Johan Bernström tydligen inte pensionerat sig helt utan tagit fram ett nytt phono-steg efter EC10 som jag inte sett något om här i Sverige.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-20 06:27

lennartj skrev:@Conan: Det var värst. Line Magnetics hade jag aldrig hört talas om och upptäckte att de har andra vanvettiga byggen på programmet också, som ett SE-slutsteg med 3 st 300B, ett i signalvägen och två som likriktare!!! Är de kinesiska???

Sydkorea/Kina. Finns att köpa här i Svedala också. http://www.akkelisaudio.com/forstarkare ... tic-audio/

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-20 06:31

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-10-20 09:23

Conan skrev:Fler roliga rör-häckar här: http://www.china-highend-hifi.com/Amplifiers,%20En.html

:D

Nä, low mög

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-20 12:51

Inte utan att det vattnas lite i munnen... http://www.china-highend-hifi.com/CY-880,%20En.html är det verkligen bara mög? Det ser ju himla vackert ut i varje fall. Rörhäckar är till för att skapa trivsel i rummet, rörglöd är, tillsammans med levande ljus, det enda ljus jag tycker är acceptabelt vid lyssning på musik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-10-20 16:37

Det finns hur många trådar på nätet som helst om dessa rörhäckar, och ska man generalisera, och de ska man ju inte :oops: , så är det mästa skit. Dock finnns det en firma i Norge som moddar de och säljer de vidare har jag sett.
Ibland så är det ingen rörförstäkare alls utan det göms en trissestärkare innuti och rören glöder bara för syns skull, juste :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-20 18:25

Rörförstärkare skall vara på riktigt. Inte försöka vara trisseförstärkare. Då förlorar de ju hela sin poäng!

Det finns inte en enda rörförstärkare som är bättre på (mätt i prestanda per krona) att vara transistorförstärkare än en god transistorförstärkare.

Så det är bättre att rörförstärkarna gör det de kan - vara bättre på att vara rörförstärkare.

Att domesticera signalen så den får tillbaka den rikedom och värme som den tagits ifrån av torftiga inspelningar och försiktiga avspelningsvolymer.

hifikg skrev:Inte utan att det vattnas lite i munnen... http://www.china-highend-hifi.com/CY-880,%20En.html är det verkligen bara mög? Det ser ju himla vackert ut i varje fall. Rörhäckar är till för att skapa trivsel i rummet, rörglöd är, tillsammans med levande ljus, det enda ljus jag tycker är acceptabelt vid lyssning på musik.

Men lavalampan då? Den måste man väl få ha på?

Eller räknar du den som levande?

Annars håller jag nog i princip med dig, och har nog skrivit liknande saker flera gånger tidigare också.

De flesta fotoner är onda. De goda skall man krama.

När det tittas på film vill jag ha det mycket nära helmörkt. Nyttofotonerna (läs; de som skuttar (egentligen studsar) ut ur duken) får dock studsa lite försiktigt i lagom dunkla ting i biografen, för att skapa optisk förankring liksom. Så salongen blir en del av filmvärlden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-20 18:32

Mmmm vid film behövs en del fotoner, så är det.

Då glömmer jag kinesiska rörhäckar och vänder mig med förtroende till Erik A när behovet av rör blir så starkt att jag inte kan hålla emot längre. Det lustiga e ju att jag är tämligen säker på att det inte kommer att låta bättre, hur skulle det kunna göra det?, men ändå är känner jag ett begär. Rör berör.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-10-21 12:32

Electronluv måste ju nämnas...

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-21 13:41

Max_Headroom skrev:Electronluv måste ju nämnas...

Jamen nu snackar vi steampunk av dignitet. Jag tycker faktiskt.se de påminner om Nemos Nautilus och mer steampunk än då blir det väl inte.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-21 18:46

faema skrev:Det finns hur många trådar på nätet som helst om dessa rörhäckar, och ska man generalisera, och de ska man ju inte :oops: , så är det mästa skit. Dock finnns det en firma i Norge som moddar de och säljer de vidare har jag sett. Ibland så är det ingen rörförstäkare alls utan det göms en trissestärkare innuti och rören glöder bara för syns skull, juste :roll:

Nu tror jag ju inte man kan dra alla kina-tillverkade rörstärkare över samma kan genom att säga "dessa rörhäckar". Vissa kanske är rena möget men vissa är nog väl så seriösa byggen som nånting från Europa eller staterna. Som den Bewitch KT-88 jag tog hem från Hong Kong; samma stärkare från "Europa" heter PureSound A30 och kostar 3 gånger mer... :wink:

Line Magnetic är ju också en firma som börjat dyka upp här på våra breddgrader. Är nog säkert heller inte bara skit om man nu går igång på såna apparater.

Kulturen med rörstärkare verkar ju också vara ganska stark även på hemmamarknaden i Kina/HK/japan/Korea, och detta gör säkert också att rätt fina apparater i den kategorin kommer fram.

JM

Inläggav JM » 2015-10-21 20:15

Nu lyssnar jag på Quad elektrostater med Sunfire förstärkare och hör fler detaljer på gamla inspelningar än jag någonsin gjorde på mina gamla rörförstärkare och hornanläggningar.
Men ack så tråkigt ljud. Saknar dynamik och värme.

Jag kan inte låta bli att delge er att efter ha ägt fler än 30 rörförstärkare så är min minnes bild att varmare och bättre ljud så svårt att framkalla än med bra rörförstärkare tillsammans med en bra hornanläggning. Detta gäller inte lägsta basen eller högsta diskanten.

Jag misstänker att en av förklaringarna ligger i att både rörförstärkare och hornhögtalare har relativt hög andratonsdistorsion. Andratonsdistorsionen ligger nära grundtonen och tredjetonsdistorsionen där den dubbla maskeringen av efterföljande distorsion gör att vi varken hör andratonsdistorsionen eller tredjetonsdistorsionen. Den dubbla maskeringen har ett pris. Även detaljer i närliggande grundtoner och övertoner maskeras. Detta sker ffa vid högre ljudtryck.

Eller vad tror ni?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2015-10-21 20:32

JM skrev:Nu lyssnar jag på Quad elektrostater med Sunfire förstärkare och hör fler detaljer på gamla inspelningar än jag någonsin gjorde på mina gamla rörförstärkare och hornanläggningar.
Men ack så tråkigt ljud. Saknar dynamik och värme.

Jag kan inte låta bli att delge er att efter ha ägt fler än 30 rörförstärkare så är min minnes bild att varmare och bättre ljud så svårt att framkalla än med bra rörförstärkare tillsammans med en bra hornanläggning. Detta gäller inte lägsta basen eller högsta diskanten.

Jag misstänker att en av förklaringarna ligger i att både rörförstärkare och hornhögtalare har relativt hög andratonsdistorsion. Andratonsdistorsionen ligger nära grundtonen och tredjetonsdistorsionen där den dubbla maskeringen av efterföljande distorsion gör att vi varken hör andratonsdistorsionen eller tredjetonsdistorsionen. Den dubbla maskeringen har ett pris. Även detaljer i närliggande grundtoner och övertoner maskeras. Detta sker ffa vid högre ljudtryck.

Eller vad tror ni?

JM

Eller?
Fakta är att upplevelsen av musik med högt ljudtryck upplevs som bättre än identisk musik vid lägre ljudtryck!
Vid högre ljudtryck är maskeringseffekterna mer påtagliga än vid lägre ljudtryck. Dvs musik där vissa detaljer försvinner och andra framhävs är perceptionsmässigt bättre.
Rörljud och hornljud ger redan vid lägre ljudtryck en upplevelse av att musiken är hög och därmed en framhävning av vissa detaljer och undertryckande av andra.

Är detta logiskt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-21 21:36

Med de Dynaco Mk.III som Erik Andersson i princip helt konstruerat om åt mig (för 28 år sedan!)
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
uppträder en del trevliga om än inte helt korrekta fenomen.
När man spelar ett dynamiskt stycke ganska starkt och det blir ännu starkare upplevs hela ljudbilden komma närmare med de inbördes avstånden intakta. En ren parallellförskjutning alltså, men det förhöjer den upplevda dynamiken.
En anings kompression gör att man faktiskt kan uppfatta fler detaljer i t.ex. finalen på många italienska 1800-talsoperor, när det är fullt ös i orkestern, alla solisterna är med och dessutom kören, med ett myller av stämmor, än vad man kan uppfatta via 10 gånger effektstarkare transistorförstärkare, eller ens live.
Detaljåtergivningen från dessa slutsteg är helt lysande och tål att jämföras med de bästa rör-och transistor-förstärkare jag kunnat uppbringa, så länge man inte behöver mer effekt än de kan leverera.
I kombination med högtalare med lagom känslighet, i mitt fall ca. 88-89 dB/1W/1m med Carlsson OA52.2 och 30 W klass-A, stiger distorsionen och påminner om örondist vid ca. 100 dB i rummet, viket är mer än tillräckligt i en lägenhet, tycker jag.
Dessutom finns betydligt mer att tillgå under 80 Hz när jag har lust, men det kommer från ICEPower i klass-D.

JM

Inläggav JM » 2015-10-21 22:11

lennartj skrev:uppträder en del trevliga om än inte helt korrekta fenomen.
När man spelar ett dynamiskt stycke ganska starkt och det blir ännu starkare upplevs hela ljudbilden komma närmare med de inbördes avstånden intakta. En ren parallellförskjutning alltså, men det förhöjer den upplevda dynamiken.
En anings kompression gör att man faktiskt kan uppfatta fler detaljer i t.ex. finalen på många italienska 1800-talsoperor, när det är fullt ös i orkestern, alla solisterna är med och dessutom kören, med ett myller av stämmor, än vad man kan uppfatta via 10 gånger effektstarkare transistorförstärkare, eller ens live.

Spännande att du tycker att dina rörförstärkare tom överträffar live upplevelser! Har du någon förklaring eller tanke på hur det kan bli så?

Att ljudbilden kommer närmare med rörförstärkare är en ofta beskriven företeelse. Det är som musikerna spelar framför högtalarna. Jag håller med dig till 100 %.

Det är som avståndsbedömningen förändras av rörförstärkare. Hmm!
Bra Lennart! Nu har jag något nytt att tänka på.

lennartj skrev:

Intressant att menar att du upplever fler detaljer pga kompression med rörförstäkare med som jag uppfattar det högre ljudvolym än 85 dB. Kompressionen kommer från dina OAxxx eller förstärkarna?
Om du spelar samma stycke vid lägre volym - 1 hör du lika många detaljer? 2 upplevs musiken som lika bra?

JM

JM

Inläggav JM » 2015-10-21 22:34

Bild
Det finns ytterligare en faktor som kan spela roll att vi upplever hög musik som bättre.

Stress o cortisol.

I en i år publicerad artikel visade ett gäng forskare att hormonet cortisol som frigörs vid tex stress typ förberedelse för kamp ökar hjärnans känslighet för ljud. Med åldern sjunker upptaget av cortisol i bla innerörat o effekten avtar.

Hög ljudvolym > 85 dB ? är en form av stress o kan tänkas öka känsligheten för detaljer i ljudet. Över 85 dB börjar vi koppla in skyddsmekanismer för att rädda hörseln.

Det är lätt att fantisera att ett lejonvrål i busken bredvid fysiologiskt av överlevnadsskäl skärper alla sinnen o då även hörseln.

Dvs att vi av överlevnadsskäl hör bättre, fler för överlevandet viktiga detaljer, vid högre volymer.

Bild
Kolesterol är ett för stadium till cortisol.

JM

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-22 02:25

JM skrev:
lennartj skrev:uppträder en del trevliga om än inte helt korrekta fenomen.

Spännande att du tycker att dina rörförstärkare tom överträffar live upplevelser! Har du någon förklaring eller tanke på hur det kan bli så?

Att ljudbilden kommer närmare med rörförstärkare är en ofta beskriven företeelse. Det är som musikerna spelar framför högtalarna. Jag håller med dig till 100 %.

Det är som avståndsbedömningen förändras av rörförstärkare. Hmm!
Bra Lennart! Nu har jag något nytt att tänka på.

lennartj skrev:

Intressant att menar att du upplever fler detaljer pga kompression med rörförstäkare med som jag uppfattar det högre ljudvolym än 85 dB. Kompressionen kommer från dina OAxxx eller förstärkarna?
Om du spelar samma stycke vid lägre volym - 1 hör du lika många detaljer? 2 upplevs musiken som lika bra?

JM

Det är definitivt förstärkarna som komprimerar så att topparna inte blir så starka att de dränker svagare stämmor som finns i kakafonin men varken går att uppfatta live eller vid okomprimerad återgivning och inte heller på låg nivå för då är kompressionen försumbar eller obefintlig.. Om man inte har hört dessa svaga understämmor på t.ex. repetition vet man inte vad man ska lyssna efter heller. Jag har provat mina slutsteg i många olika anläggningar både med extrem effekttåliget (pi-line) och dito känslighet (Klipschorn - då komprimerade de inte) bl.a.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-10-22 16:51

Här är flera fynd om nu någon inte fått nog av kinesiska rörhäckar, single ended 300 b för några hundra dollar, rena fyndet 8O
http://www.aliexpress.com/wholesale?ini ... amp&page=1

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-22 20:19

faema skrev:Här är flera fynd om nu någon inte fått nog av kinesiska rörhäckar, single ended 300 b för några hundra dollar, rena fyndet 8O

Ibland kostar bara 300B-rören tio gånger så mycket, verkligen märkligt, kan det röra sig om falska rör, nä?

Edit: Noterar att även Erik A använder 300B i sin senaste, mumsigt...

http://www.erikasson.se/edison-triod-mk2.php

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-10-22 23:09

hifikg skrev:
faema skrev:Här är flera fynd om nu någon inte fått nog av kinesiska rörhäckar, single ended 300 b för några hundra dollar, rena fyndet 8O

Ibland kostar bara 300B-rören tio gånger så mycket, verkligen märkligt, kan det röra sig om falska rör, nä?

Jag förstår mig inte på elektronik och spelar i nuläget på Audion Silver Night monoblock, på Eriks hemsida står det 7w. Någon som har en förklaring varför så svagt effektuttag från 2st 300B. Underspecat eller har det med hela konstruktionen att göra?

http://www.erikasson.se/audion-anniversary.php
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-10-22 23:39

bassman skrev:
hifikg skrev:

Jag förstår mig inte på elektronik och spelar i nuläget på Audion Silver Night monoblock, på Eriks hemsida står det 7w. Någon som har en förklaring varför så svagt effektuttag från 2st 300B. Underspecat eller har det med hela konstruktionen att göra?

http://www.erikasson.se/audion-anniversary.php

Jag har dålig koll på Audions modeller, sitter det ett eller två 300B på vart och ett av dina monoblock?
Såvitt jag vet lämnar ett 300B-rör, byggt enligt originalspecen, inte mer än just 7 W, som Erik angett, innan distorsionen blir mycket hög.
Har du två styck 300B på varje monoblock går de i parallell single end (om jag uttryckt mig rätt, annars får Erik korrigera) och lämnar dubbla effekten, d.v.s. 14 W/kanal.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi