Intervju med Al Schmitt, Dylans senaste inspelningstekniker

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Intervju med Al Schmitt, Dylans senaste inspelningstekniker

Inläggav Almen » 2015-10-23 09:28

Läste om inspelningen av Bob Dylans senaste (april 2015), och den gjordes tydligen väldigt rent och med inte så många mikrofoner.

Al Schmitt: Recording Bob Dylan's Shadows In The Night

Sound on Sound skrev:Many reviewers also noted the compelling general ambience and “amazing” sound of the album. This stemmed from Dylan and his band being recorded in a straightforward, old–fashioned manner, resulting in a sonic warmth and intimacy that perfectly complements the late–night melancholy of the songs and performances.

[Dylan]: “It was all done live. Maybe one or two takes. No overdubbing. No vocal booths. No headphones. No separate tracking, and, for the most part, mixed as it was recorded. I don’t see myself as covering these songs in any way. They’ve been covered enough. Buried, as a matter a fact. What me and my band are basically doing is uncovering them. Lifting them out of the grave and bringing them into the light of day.”

In practical terms this meant a recording approach that was, by modern standards, almost comically simple: seven microphones going through Capitol’s 56–input Neve 8068 console, a bit of reverb on the electric and pedal steel guitars, reverb and compression on Dylan’s voice, and everything going down live to 24–track and two–track tape. There were no edits, and for three songs, the two–track laid down during recording became the final master. In the other seven cases Schmitt made a few level adjustments to the 24–track balance, but no effects were added. These few modest alterations don’t even warrant the term mixing.

Uniquely, then, this is the first album we’ve featured in a series subtitled ‘Secrets Of The Mix Engineers’ that did not involve any mixing!

Al Schmitt skrev:The loudness wars have made many records unlistenable. Records come on the air with radio compression and the compression that was put on during mixing and mastering, and often just sound terrible, with distortion and so on. Also, sometimes they have so much treble that the sound goes through my ears like a razor blade. I don’t understand it. I belong to an organisation called Turn Me Up! and that’s what we believe in. There’s a volume knob, and if you want it louder, turn it up!

Undras hur tvåkanalsmastringen gjorts - man kan ju hoppas att liknande approach tagits även där. På Dynamic Range Database har den max 12-13, och det är ju en bit ifrån vad en ren mastring borde ha.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Intervju med Al Schmitt, Dylans senaste inspelningstekni

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 09:48

Ser väl ganska bra ut kan man tycka. Månne det är kompatibelt med EBU R.128? :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-10-23 10:00

joakimfors skrev:Ser väl ganska bra ut kan man tycka.

Ja, det ser ju riktigt nice ut! Är det CD:n?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 10:26

Jepp.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-23 10:55

Vad kul. Den ska inskaffas. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-10-23 11:21

Ser väl ut som det brukar när det gäller Bob Dylan

Är det nån av Bob Dylands producenter som ska lyftas fram just nu är det Bob Johnston som avled i augusti i år. Producerade bland mycket annat Highway 61 Revisited och Blonde On Blonde

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-23 13:47

Mitt 24-44 exemplar är ganska likt, men inte helt. Kolla här

1) CD presenterad ovan

Bild

2) Så här ser min 24-44 ut, notera att låten tonas ut på ett annat sätt, men i övrigt är skillnaderna små

Bild

Men allpassed crest factor skiljer lite, olika masters eller?

/ B

Edit. Tankade hem CD-versionen från TPB och den är identisk med min 24-bitars version. Dvs den är inte lika din CD-version, map uttoningen i slutet. Märkligt.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-10-23 15:15

Hittar den inte på Spotify, nån som har nån aning om varför?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 15:23

Bill50x skrev:Mitt 24-44 exemplar är ganska likt, men inte helt. Kolla här

1) CD presenterad ovan

[ Bild ]

2) Så här ser min 24-44 ut, notera att låten tonas ut på ett annat sätt, men i övrigt är skillnaderna små

[ Bild ]

Men allpassed crest factor skiljer lite, olika masters eller?

/ B

Edit. Tankade hem CD-versionen från TPB och den är identisk med min 24-bitars version. Dvs den är inte lika din CD-version, map uttoningen i slutet. Märkligt.

Kan bero på någon bug i pymasvis. :oops: Måste kolla senare idag.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 15:52

Var en idiotbug i PyMasVis. :oops:

Fixade nya grafer nu.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-23 17:28

Bra mixat? ingen av låtarna ens ligger i närheten av -0 dB gränsen...
Man vill ju använda så många av CDn's 16 bitar som möjligt, dessutom får man onödigt mycket brus/störningar när nivån är så pass låg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-23 18:20

icko skrev:Hittar den inte på Spotify, nån som har nån aning om varför?

Bobban kanske vill sälja några cd's först innan han lägger upp skivan på Spottan...

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-10-23 18:30

JB skrev:Bra mixat? ingen av låtarna ens ligger i närheten av -0 dB gränsen...
Man vill ju använda så många av CDn's 16 bitar som möjligt, dessutom får man onödigt mycket brus/störningar när nivån är så pass låg.

Eftersom musik avspelas på olika nivå beroende på typ av musik och dynamik så behöver inte allt ligga upp mot nollan.

Jag tycker det är väldigt störande när en gitarrballad ligger på samma nivå (nära full utstyrning/digitala nollan) som basutbrotten i en högdynamisk elektroakustisk pop/rock-låt.

Iofs. kanske jag inte ska tycka till eftersom jag inte hört materialet i fråga.. :)

Faktum är att endast fullt utstyrt material använder alla 16 bitar, dvs. det händer bara korta perioder under en hel låt.

Om du hör brusgolvet från dither på given volyminställning behöver du fler bitar, inte annars. Det finns iaf. ingen matematisk förklaring eller några studier (såvitt jag vet) som visar på att man skulle behöva fler bitar när dynamiken är tillräcklig utan hörbart ditherbrus.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-10-23 19:58

Bill50x skrev:

Bobban kanske vill sälja några cd's först innan han lägger upp skivan på Spottan...

/ B

Det kan man ju unna honom

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-23 20:32

Piotr skrev:

Eftersom musik avspelas på olika nivå beroende på typ av musik och dynamik så behöver inte allt ligga upp mot nollan.

Jag tycker det är väldigt störande när en gitarrballad ligger på samma nivå (nära full utstyrning/digitala nollan) som basutbrotten i en högdynamisk elektroakustisk pop/rock-låt.

Iofs. kanske jag inte ska tycka till eftersom jag inte hört materialet i fråga.. :)

Faktum är att endast fullt utstyrt material använder alla 16 bitar, dvs. det händer bara korta perioder under en hel låt.

Om du hör brusgolvet från dither på given volyminställning behöver du fler bitar, inte annars. Det finns iaf. ingen matematisk förklaring eller några studier (såvitt jag vet) som visar på att man skulle behöva fler bitar när dynamiken är tillräcklig utan hörbart ditherbrus.

Att man inte vill att alla låtar hela tiden ligger uppe vid nollan kan jag förstå, jag menar inte att jag tyckte att skivan ska vara brickwallad, men det starkaste partiet på skivan bör ju alltid ligga vid -0 dB, finns ju ingen fast standard för ljudnivå som alla använder så det är ju ingen ide att säga "ungefär så här högt ska mitt album låta jämfört med alla andras" det får man ju helt enkelt själv styra med sin volymkontroll.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-23 20:57

icko skrev:
Bill50x skrev:

Absolut, grabben kan ju behöva lite pension. 70+ och fortfarande ute på turné, tungt...

/ B

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-23 21:22

JB skrev:Att man inte vill att alla låtar hela tiden ligger uppe vid nollan kan jag förstå, jag menar inte att jag tyckte att skivan ska vara brickwallad, men det starkaste partiet på skivan bör ju alltid ligga vid -0 dB, finns ju ingen fast standard för ljudnivå som alla använder så det är ju ingen ide att säga "ungefär så här högt ska mitt album låta jämfört med alla andras" det får man ju helt enkelt själv styra med sin volymkontroll.

Missat EBU R.128? Och varför skulle man behöva se till att topparna alltid ligger vid ~0 dB? Om man kollar histogrammet så ser man ju att det används helt tillräckligt med bitar redan; dvs motsvarande ~15 bitars djup.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2015-10-23 22:09

Så här illa har det sett ut tidigare på 00-talet.

Modern Times (2006)
Bild
Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-23 23:56

joakimfors skrev:
JB skrev:Att man inte vill att alla låtar hela tiden ligger uppe vid nollan kan jag förstå, jag menar inte att jag tyckte att skivan ska vara brickwallad, men det starkaste partiet på skivan bör ju alltid ligga vid -0 dB, finns ju ingen fast standard för ljudnivå som alla använder så det är ju ingen ide att säga "ungefär så här högt ska mitt album låta jämfört med alla andras" det får man ju helt enkelt själv styra med sin volymkontroll.

Missat EBU R.128? Och varför skulle man behöva se till att topparna alltid ligger vid ~0 dB? Om man kollar histogrammet så ser man ju att det används helt tillräckligt med bitar redan; dvs motsvarande ~15 bitars djup.

Nejdå jag har inte missat EBU R.128, men jag skrev "finns ju ingen fast standard för ljudnivå som alla använder" ;)

Nu har jag inte så stor koll på hur R.128 fungerar, men är det inte ungefär som Replay Gain?
Dvs oavsett om jag gör en låt vars högsta peak ligger vid -0 dB eller -15 dB så blir väl medelvolymen densamma, alltså lär man väl även då vilja ligga så nära -0 punkten som möjligt med högsta peaken för att utnyttja alla 16 bitar?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-10-24 00:44

Lyssnar på Dylan's Shadow's In The Night och såvitt jag kan förstå har de i allt försökt efterlikna inspelningen på 40 och 50-talet. Det låter väldigt bra. Och till de som råkat så illa ut att de känner ett behov av att processa några (t ex Dylan-) skivor genom något dator-program, skaffa LP-skivorna.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-10-24 01:38

Själver så har jag nog haft otur med mitt ex av Shadow's In The Night(180g) . . .låter mestadels tråkigt å slött
på min vinylrigg jämfört med de flesta BD-vinyler som jag har . . . men dä ä ju ja dä . . . typ. :(
(gissar att mastringsfolket/skivbolagsnissarna inte har lyckats "hålla sig" trots allt . . . ?).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-10-24 09:39

Det viktiga är att Garth Hudson når fram, som jag och mina Dylan-vänner brukar säga.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-10-24 10:14

Bill50x skrev:
icko skrev:
Bill50x skrev:Bobban kanske vill sälja några cd's först innan han lägger upp skivan på Spottan...

Absolut, grabben kan ju behöva lite pension. 70+ och fortfarande ute på turné, tungt...

/ B

Han var snabb att förstå att när degen från skivförsäljningen minskade får man dryga ut inkomsterna med många fler liveframträdanden. Fortfarande imponerande att han orkar. Är sur att jag missade honom i början på oktober när han var i Stockholm.
Senast redigerad av icko 2015-10-24 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-10-24 10:17

Rockdude skrev:Så här illa har det sett ut tidigare på 00-talet.

Modern Times (2006)
[ Bild ]
[ Bild ]

Har du skivan Tempest? Den vill jag veta hur den ser ut i masvis.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-24 10:51

Tempest

Bild

Bild

/ B

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-10-24 11:57

Bill50x skrev:Tempest

[ Bild ]

[ Bild ]

/ B

Tack!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-24 13:28

Jag är väldigt förtjust i det musikaliska innehållet i Tempest, det är en kanonplatta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-10-24 13:45

sprudel skrev:Jag är väldigt förtjust i det musikaliska innehållet i Tempest, det är en kanonplatta.

Kan bara instämma, började lyssna på Dylan igen pga av den plattan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-24 14:48

icko skrev:
Bill50x skrev:Tempest

[ Bild ]

[ Bild ]

/ B

Tack!

Vassego.

Det intressanta är hur mycket det skiljer mellan olika spår, jämför tex spår 2 med spår 5. Det är nästan som det vore olika tekniker bakom mastringen. Skulle vara intressant att veta om det är mastringen som skiljer eller om det är gjort på detta vis (exvis spår 5/6) redan vid inspelning/mix.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-24 15:08

Håller nästan med dig. Det starkaste stället på hela plattan bör nå -0dB, där instämmer jag helt. Men inte per låt om det ges ut som ett album, man vill inte behöva ändra volymen per låt, ju.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi