Du tänker nog på den första Nautilus-högtalaren. Länk till broschyr:
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Brochure/Nautilus%20Brochure.pdfJag tror den utvecklades innan 800-serien (efter version 3) lanserades med tillägsnamnet Nautilus,
och att den var avsedd som något slags "statement" med sitt aktiva delningsfilter som krävde åtta
högklassiga slutsteg.
Den var nog främst lämpad för finlyssning och sannolikt mindre ljudtyckskapabel än 802d, för att
att inte tala om 801d och 800d, och har såvitt jag vet inte vidareutvecklats.
Till mx, vad gör att en högtalare är "bäst"?
Jag kan tänka mig att alla tre, Nautilus , 802 D3 och 800 Diamond är bäst, men på olika saker.
Nya 802 D3 är ju förresten dyrare än 800 Diamond och i vissa kretsar (dock inte på faktiskt) är
ju dyrast bäst, om det inte är en föråldrad pryl som inte tillverkas längre men fortfarande
har ett (fiktivt) pris.

802 Diamond skulle jag utan vidare acceptera att ha hemma, för utseendets skull, om de hade passat i min akustiska miljö, men de nya 802 D3 har definitivt utseendet mot sig. Även om de skulle vara bättre, i vilka avseenden kan man undra, skulle jag tveka även om priset vore detsamma, men de är ju mer än 50 % dyrare. Nejtack!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]