Moderator: Redaktörer
bassman skrev:DorreN skrev:Bassman, är inte monoblocken på 18w per kanal? Jag hade sådana där till mina pi60 förut. Dvs om det är 300B rör Parallell single end.
Inte enligt spec.. http://www.audion.co.uk/PDF%20files/Silver%20Night%20manuals/Silver_Night_swedish.pdf
edit: spelar jag fullrange med rörstegen orkar dom inte mycket skall jag tillägga, dom går snabbt på knä! Behöver dom inte driva bas så dom orkar mer än man kan tänka sig. Jo faktiskt.se så är det
Ronnie skrev:bassman skrev:DorreN skrev:Bassman, är inte monoblocken på 18w per kanal? Jag hade sådana där till mina pi60 förut. Dvs om det är 300B rör Parallell single end.
Inte enligt spec.. http://www.audion.co.uk/PDF%20files/Silver%20Night%20manuals/Silver_Night_swedish.pdf
edit: spelar jag fullrange med rörstegen orkar dom inte mycket skall jag tillägga, dom går snabbt på knä! Behöver dom inte driva bas så dom orkar mer än man kan tänka sig. Jo faktiskt.se så är det
Hej! Tyckte det lät lite konstigt. Enligt den där informationen är det ju bara stereoslutstegen som ger 7 watt, och här var det väl två monoblock?
Ena PSE-monosteget står det iofs ska ge 8W, men det gissar jag är fel eftersom det andra (med samma rör) har 18W.
Mellan 18-24W borde det välan handla om?
-Palle- skrev:Ditt rum ser förbaskat trevligt ut!
Jag lovar att jag hör av mig om jag ska uppåt någonting så jag får kika förbi och se hur du har det.
-Palle- skrev:Ditt rum ser förbaskat trevligt ut!
Jag lovar att jag hör av mig om jag ska uppåt någonting så jag får kika förbi och se hur du har det.
bassman skrev:...Du har helt rätt, har fått info av dom som förstår sig att det rör sig om runt 17-18 watt per kanal. Parallell Singel end. Jag tyckte väl att det var väl bra spark i dom för att vara 7w per kanal..
Precis som mx säger är det inga problem att få stegen att kräkas. Först tjocknar dom sedan kommer andratons disten och grötar till det..
IngOehman skrev:bassman skrev:...Du har helt rätt, har fått info av dom som förstår sig att det rör sig om runt 17-18 watt per kanal. Parallell Singel end. Jag tyckte väl att det var väl bra spark i dom för att vara 7w per kanal..
Precis som mx säger är det inga problem att få stegen att kräkas. Först tjocknar dom sedan kommer andratons disten och grötar till det..
Hmm, min tolkning av din text, baserad på hur det brukar vara, är att det du egentligen menar är "först tjocknar de när andratonen blir för stor, och sen kommer kubiska komponenter, alltså tredjetonen och grötar till det", eller?
Det brukar vara så förloppet ser ut nämligen. Svaga nivåer av kvadratiska termer ger (enligt mångas subjektiva bedömning) "klang, fyllighet och närvaro", för mycket av samma medicin blir sen tjockt (kan till och med låta som om någon dragit ned diskanten lite!) och när det sedan styrs ut till och med mer än så, så kommer de kubiska termerna ikapp (eftersom de växer snabbare än de kvadratiska) och då blir det gröt.
Men jag gissar förstås bara.
Vh, iö
bassman skrev:[...]
Men oftast lyssnar jag på ganska låga nivåer och då är rörblocken väldigt roliga och t y d l i g a att lyssna på
Nattlorden skrev:Wow, riktigt spännande variant med slitsport! Bra idé med diffusion på dem också - det borde nog göra väldigt mycket oftare.
mx skrev:Nattlorden skrev:Wow, riktigt spännande variant med slitsport! Bra idé med diffusion på dem också - det borde nog göra väldigt mycket oftare.
Borde du göra det oftare? Eller borde folk rent generellt göra det oftare?
bassman skrev:Jag har faktiskt klurat på lösningar att hitta en dynamisk lösning att mörklägga taket i området där aco och spaltdiffusorerna. Allt från att tona taket med färg vitt till svart vilket är galet svårt att göra men inte omöjligt.Eller en lösning där man drar ut ett tyg där skenor håller den svarta ytan plan, som en rullduk. En sak är säker, det vita taket suger fett när man ser film och måste lösas. Det kan bli en så enkel lösning att man målar taket svart där inne.. Men varför göra det enkelt för sig
darkg skrev:bassman skrev:Jag har faktiskt klurat på lösningar att hitta en dynamisk lösning att mörklägga taket i området där aco och spaltdiffusorerna. Allt från att tona taket med färg vitt till svart vilket är galet svårt att göra men inte omöjligt.Eller en lösning där man drar ut ett tyg där skenor håller den svarta ytan plan, som en rullduk. En sak är säker, det vita taket suger fett när man ser film och måste lösas. Det kan bli en så enkel lösning att man målar taket svart där inne.. Men varför göra det enkelt för sig
Det överraskar mig att inte fler (någon?!) har löst det med någon slags rullduksliknande apparat eller liknande. Tyget behöver antagligen inte alls vara tätt och supersvart för att göra jättestor skillnad, kanske lite stretch... eller nån jalusi-variant eller typ vikvägg. Ja, nåt sätt att tillfälligt mörka taket helt enkelt!
Eller som en sån där skylt med trekantsribbor som roterar fram olika bilder!Svart, vitt och... nåt.
Om man inte har ljudtransparent duk och använder högtalarna bakom även till annat kanske man kan ha en "lucka" med valfri bild, färg el tapet framför duken, luckan fälls upp i taket och visar sin nattsvarta baksida vid film.
guwt skrev:Lite inspiration ang. mörkläggning.
http://www.cinetson.org/phpBB3/viewtopi ... 40&t=37768
mx skrev:bassman skrev:[...]
Men oftast lyssnar jag på ganska låga nivåer och då är rörblocken väldigt roliga och t y d l i g a att lyssna på
Du spelar oftast lägre än stefanw i alla. Jag är den enda som lyssnar på ganska låga nivåer i Norrbotten.
IngOehman skrev:Fantastiskt kul att se ett rum utvecklas och verkligen bli bättre och bättre för varje reinkarnation.
Vill klargöra att det, trots att väl alla ser att det är jag som gjort ritningen till baslådan, är Bassman som hittat på att den skall användas sådär och vara platt och fin och med diffuserade baffel (egentligen var baslådan faktiskt tänkt att byggas en liten smula annorlunda, vilket kan ses på ritningen, men skillnaden spelar ingen större roll).
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster