men det vore trevligt om någon mer erfaren skulle vilja tycka till

Tänkte använda slitsport.
Datablad: http://www.jblpro.com/pages/components/2245H.pdf
Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Det måste väl finnas färdigberäknadr lådor till det elementet?
Tyvärr bara räknat på 2235H och det var många år sedan. Vad vill du åstadkomma för slutresultat och vad är tänkt tillämpning?
Perfector skrev:147 x 347 mm är vad jag får fram.
Arean är 170 cm2 om jag inte räknat fel.
Hur du ska räkna om mynningsarean till en slits vet jag inte, men den biten klarar du galant själv.
Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Hans volym på 220 liter är åxå optimal för det elementet
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Att du inte stämmer, stämmer inte. Det du gör är att du stämmer, det du tror du gör stämmer inte, helt enkelt. Om du inte gillart', stäm mig!
Det är nog så att du kommer få en diskussion om det där varje gång du kommer med de där förslagen, eftersom de är baserade på metoder som inte har någon vetenskaplig förankring.
sladdbarn skrev:Har simulerat en del i hornresp och en låda på 280 liter med en 30 cm port 300cm2 verkar bra (F3dB -26Hz)
men det vore trevligt om någon mer erfaren skulle vilja tycka till![]()
Tänkte använda slitsport.
Datablad: http://www.jblpro.com/pages/components/2245H.pdf
Fjonkalicious skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Att du inte stämmer, stämmer inte. Det du gör är att du stämmer, det du tror du gör stämmer inte, helt enkelt. Om du inte gillart', stäm mig!
Det är nog så att du kommer få en diskussion om det där varje gång du kommer med de där förslagen, eftersom de är baserade på metoder som inte har någon vetenskaplig förankring.
Precis. "Jag kommer att fortsätta med goddag yxskaft för resten av mitt liv!"
För Perfector gäller endast erfarenhet, inga vetenskapliga metoder här inte. Så tröttsamt och se hur det urvattnar forumet. Det är fan sorgligt att läsa.
Perfector skrev:Vad är bättre än att genom prov och erfarenhet visa att något fungerar?
Ryssarna gjorde så när dom skapade raketmotorn RD-80 med sluten förbränning, vilket amerikanarna ännu inte klarar av utan köper nämnda motor från Ryssland.
Det är bättre att ha något i huvudet än att bara vara utbildad.
här gäller det fria ordet och total öppenhet
Cortado skrev:Så, 280L med den avstämningen är nog mer i linje med vad jag tänkte, dock hade jag ändå gått ner lite i avstämning och ändrat porten lite för att undvika flås.
Fjonkalicious skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Precis. "Jag kommer att fortsätta med goddag yxskaft för resten av mitt liv!"
För Perfector gäller endast erfarenhet, inga vetenskapliga metoder här inte. Så tröttsamt och se hur det urvattnar forumet. Det är fan sorgligt att läsa.
sladdbarn skrev:Fjonkalicious skrev:Det måste väl finnas färdigberäknadr lådor till det elementet?
Japp, finns i länkat dokument men det är inte säkert att det är optimalt.
Perfector skrev:147 x 347 mm är vad jag får fram.
Arean är 170 cm2 om jag inte räknat fel.
Hur du ska räkna om mynningsarean till en slits vet jag inte, men den biten klarar du galant själv.
Perfector skrev:...
Det är bättre att ha något i huvudet än att bara vara utbildad.
...
Perfector skrev:Visst är det konstigt.
Att lära av göra och sortera bort sådant som inte funkar är inte godtagbart?
Det räknas inte om man ska döma av kommentarerna här.
då återstår frågan hur de som var först gjorde för att få veta, om inte genom trial and error där error inte fick vara kvar.
Och alla som skrivit texter i ämnet, hur har dom lärt sig om inte genom test och test igen?
Eller hittade dom gudomlig inspiration och bara skrev på blint gehör?
Då är alla med en vit rock läkare och alla med en grön rock mentalskötare och alla med en blå rock lagerförmän, eller?
Nej det verkar som om ny problemlösning på gamla problem är av ondo, i alla fall här.
Därmed obevakar jag denna tråd för jag har framfört det jag skulle, både vad gäller råd om rör i låda och i denna skrift.
Det finns andra trådar att låsa i.
Hoppas alla blir saliga efter nån annans fason, för inte blir det av egen fason. Det förbjudet allmogen.
paa skrev:Perfector, jag tycker du borde starta en egen tråd, där du ingående förklarar, en gång för alla, hur man beräknar en basreflexhögtalare enligt ditt recept.
MagnusÖstberg skrev:JBL elementen var grymt, jag repeterar, grymt koncisa mot sina datablad
Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Perfector skrev:Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Användare som besöker denna kategori: smile och 17 gäster