Billig bas! DIY-tråden

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Re: Billig bas! DIY-tråden

Inläggav Bongo » 2015-10-27 11:31

Ja det kan man väl eventuellt göra, en konjugatlänk använder man som jag förstått det för att räta ut impedanskurvan för att förstärkaren ska se en last som är mer lik det nominella impedansvärdet. Eftersom en del av effekten kommer gå genom konjugatlänken så borde ju högtalarens frekvensåtergivning kunna påverkas också, om inte konjugatlänken är ett idealt allpassfilter. Men är den inte det utan är designad för att påverka frekvenskurvan hos högtalarelementet så skulle jag nog anse att det är ett helt vanligt filter.

Men det är klart att man kan räta ut frekvenskurvan med rätt beräknade filter. Det är ju det jag försöker göra med DSP, enda skillnaden är att filtren appliceras på ljudsignalen i den digitala domänen istället för genom fysiska komponenter.

Basreflexlåda kan ju också vara intressant att testa med elementet, men då blir det helt plötsligt fler parametrar att mecka med om man vill få det riktigt bra. Dock lär det bli effektivare i alla fall så man kan spela högre med ett element.

Planerar för nästa mätning också. Nu tänkte jag mäta i baslådans tilltänkta rum, och mäta på lyssningsplats för att se hur det ser ut med ett ordentligt rumsbidrag.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Lasse-

Re: Billig bas! DIY-tråden

Inläggav Lasse- » 2015-11-02 05:10

Hej hur går det med mätningarna på högtalarellementet?

Jag har en NHT MA-1 subwooferförstärkare som jag funderade på att använda ihop med högtalarellementet
men det är något som inte är bra med förstärkaren så jag funderar på om det är något fel på slutstegstranistorerna
eller typ som secondary breakdown fel på transistorerna att det håller på att bli genombrott .

mvh Lasse-

Föregående

Återgå till DIY-forum