Devialet SAM

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SRe

Devialet SAM

Inläggav SRe » 2015-10-31 16:58

Devialet verkar intressant och har debatterats en del här på Faktiskt. På deras hemsida finns massor av högtalare med SAM korrektion. Där redovisas tre resultat
1. Högtalarens återgivna ljudtryckskurva jämförd med insignalen, med och utan SAM.
2. Bass Extension med och utan SAM
3. Driver Protection. Här anges kon-utslag i mm med SAM

Jag har kollat många uppmätta högtalare (men inte alla) och samtliga uppvisar nästan perfekt återgivning med SAM (inte så oväntat..). Däremot är det många och i vissa fall dyra/kända högtalare med avsevärd avvikelse från insignalen utan SAM. Endast ett fåtal sticker ut och är riktigt bra även utan SAM tex Dynaudio Contour, Guru Audio QM10 och ATC SCM 40. Lite fundersam blir man när de betydligt dyrare Dynaudio C1 visar sämre resultat (dock fortfarande bland de bästa..)

Mina funderingar är
Är det så att Dynaudio, Guru och ATC är bättre konstruerade från början eller är kurvorna bara säljmaterial utan verkligt värde?
Hur skall man tolka konutslaget på driver protection? Jag tolkar det som att en högtalare med ett högre utslag klarar återge högre ljudtryck (förutsatt samma konarea). Tex så anges 5mm för Dynaudio Contour 1.4 men bara 3mm för 3.4'an (samma element men 2st..?) och vissa andra högtalare är nära 10mm. Det framgår dock inte om angivet utslag bara gäller då elementen tar skada eller vid en maximal distorsion. Det är ju bra om det inte brinner upp men om det låter illa är det knappast användbart....
Är det någon på forumet som vet hur det ligger till?
STARE

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Devialet SAM

Inläggav PerStromgren » 2015-10-31 17:08

SAM?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-10-31 18:04

SAM® technology (Speaker Active Matching)
http://en.devialet.com/expert/#technologies/
STARE

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-10-31 19:22

SRe skrev:SAM® technology (Speaker Active Matching)
http://en.devialet.com/expert/#technologies/

Ah, tack!
... tycker jag!

Per

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2015-11-01 01:47

Ser ingenstans på deras hemsida hur den fungerar, om det skall föreställa att den faskorrigerar högtalarna på något sätt?
Vad menar de med SAM förberedda högtalare?
Skall de alltså veta precis hur varje modell uppför sig med sitt passiva filter och då ha färdiga program att aptera i dsp:n beroende på vilken högtalare?
Samtidigt är fas-svingar inom rimliga gränser inte särskilt problematiskt, det verkar vara i tidsdomänen den arbetar.

Annars är den där signalen de visar upp före och efter påverkan av SAM helt meningslös som jag ser det, utan vidare beskrivning.

SAM adapts the signal to your loudspeakers while respecting their personality. With SAM, the sound is even closer to the desired music.

Inte mycket går att ta fasta på överhuvudtaget när jag läser deras hemsida.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-01 10:44

Efter att läst några av testerna, så gissar jag att SAM framför allt kompenserar för högtalarnas grupplöptid i basen.
I någon test står det att det bara verkar under 150Hz, men på annat ställe så står det att SAM verkar över hela frekvensregistret, så inte så lite förvirrande är det. Man måste ha en högtalare som dom gjort anpassningsprogrammet till för att det ska fungera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-11-01 13:04

Strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-01 13:29

Det spekuleras här i tråden men dom skriver faktiskt hyggligt utförligt vad dom gör. Dom har nog rätt bra koll skulle jag tro och det handlar om väsentligt mycket mer än faskorrektion vid låga frekvenser.

Lite störande i mitt tycke är dock svamlet om "signalen vid mikrofonen". Dom (marknadsavdelningen iaf) verkar brista något i förståelse för musikproduktion och den komplexa multidimensionella verklighet som gäller för inspelningsrum > mikrofon > produktionsmiljö > högtalare > lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-01 13:39

paa skrev:Efter att läst några av testerna, så gissar jag att SAM framför allt kompenserar för högtalarnas grupplöptid i basen.
I någon test står det att det bara verkar under 150Hz, men på annat ställe så står det att SAM verkar över hela frekvensregistret, så inte så lite förvirrande är det. Man måste ha en högtalare som dom gjort anpassningsprogrammet till för att det ska fungera.

Nä, man kan få vilken högtalare som helst uppmätt även hembyggen går att få uppmätta. Men man behöver ju få tillgång till utrustningen, Audio Concept hade Devialet på besök för ett tag sedan och då kunde man besöka dom med sin högtalare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-01 16:02

Bra att du balanserar gnället. Tycker det är ambitiöst av elektroniktillverkare konstruera och erbjuda individuella anpassningar efter olika högtalare, och tom kanske rum.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-11-02 11:34

Verkar vara en ganska smart grej det där!

Något jag ställer mig frågande till är dock de uppgivna lägsta frekvenserna för en hel del högtalare. Dels före mätning och dels efter!

Exempelvis totem elemnt earth som de anger 53hz utan sam och 18hz med. Det måste vara i just det specifika rummet den presterar endast 53hz?

Jag har hört denna burk nu 2 år i rad på mässan i München och den spelar bra mkt djupare än 53hz vill jag lova.

Eller för den delen raidho x1 där tillverkaren specar 80hz och de mäter 50hz (vilket säkert kan stämma i medvind) och med sam på får de ur 23.6hz ur burkarna. Det låter som dspn tvingar högtalarna att göra något de aldrig var designade för. Då undrar man hur ljudtryckskapacitet blir med ett sådant tvingande?

Hade varit roligt med lite mer info kring det hela! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-02 12:14

Skulle varit intressant med en jämförelse med Dirac.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-02 12:56

Beakungen skrev:Det låter som dspn tvingar högtalarna att göra något de aldrig var designade för. Då undrar man hur ljudtryckskapacitet blir med ett sådant tvingande?

Hade varit roligt med lite mer info kring det hela! :)

Det sägs inget om vid vilken ljudnivå den undre gränsen gäller. Kan ju även vara så att gränsen sätts olika i förhållande till ljudnivå/inmatad effekt, något som en del aktiva högtalare har. Görs korrektionen med hänsyn tagen till rummet de verkar i eller är det högtalarens frekvensgång i närfält?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-02 21:41

paa skrev:Skulle varit intressant med en jämförelse med Dirac.

Såvitt jag vet handlar de produkter som Dirac har på marknaden just nu om kompensering för frekvens och fasrespons i avspelningskedja och rum.

Det Devialet har utöver det är avancerad karakterisering och kompensering av/för de dynamiska och olinjära fenomen som alla högtalare lider av i en grad eller annan. Avsevärt mer avancerat mao.

Det kommer nog mer avancerade lösningar från flera aktörer snart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-02 22:14

Piotr skrev:Det Devialet har utöver det är avancerad karakterisering och kompensering av/för de dynamiska och olinjära fenomen som alla högtalare lider av i en grad eller annan. Avsevärt mer avancerat mao.

Det verkar intressant! Har man verkligen hunnit med att göra denna anpassning på de uppräknade högtalarna? Borde ta väldigt mycket tid i anspråk och möjligen få en viss "signatur" beroende på tycke och smak.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-11-02 22:30

RogerGustavsson skrev:
Piotr skrev:Det Devialet har utöver det är avancerad karakterisering och kompensering av/för de dynamiska och olinjära fenomen som alla högtalare lider av i en grad eller annan. Avsevärt mer avancerat mao.

Det verkar intressant! Har man verkligen hunnit med att göra denna anpassning på de uppräknade högtalarna? Borde ta väldigt mycket tid i anspråk och möjligen få en viss "signatur" beroende på tycke och smak.

Ja och sen kan man undra hur de hanterar basreflexkonstruktioner. Det man vill är ju att summan av samtliga ljudkällor skall svara mot insignalen - med högtalaren placerad som avsett (i rum).

De har heller inga skalor på axlarna, men man antar att det är basegenskaperna de försöker påverka, men det får man gissa. Det hela kan kanske fungera bra, men kurvorna bör man nog ta med en stor nypa salt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-02 23:05

hcl skrev:Ja och sen kan man undra hur de hanterar basreflexkonstruktioner. Det man vill är ju att summan av samtliga ljudkällor skall svara mot insignalen - med högtalaren placerad som avsett (i rum).

Det är sant, men som jag förstår det handlar det om mycket mer om så. Dvs. man kan kompensera bort fel i högtalaren utan att titta på rummet. Vad gäller korrigering för tonkurva och utsträckning neråt bör man naturligtvis titta på högtalare + rum och där vet jag inte hur dom gör. Men detta har inget med dynamiska olinjäriteter att göra, det är ju samma oavsett rum.

De har heller inga skalor på axlarna, men man antar att det är basegenskaperna de försöker påverka, men det får man gissa. Det hela kan kanske fungera bra, men kurvorna bör man nog ta med en stor nypa salt.

Det finns inget jag ser som antyder att det handlar om basen enbart så det skulle inte jag gissa på. Men visst är man nyfiken på mer detaljer. Man får väl respektera att dom valt marknadsavdelningens språk gällande att kommunicera detta lite "populärt" med info som de flesta kan ta till sig lite iaf.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-02 23:11

RogerGustavsson skrev:

Ingen aning men jag antar att dom inte far med osanning gällande alla de modeller de visar upp. Som jag förstår det satsar dom rätt rejält och en analys av en högtalare tar inte så lång tid och gör dom några per dag hemma i labbet + under resor och butiksdemo så ramlar det på snabbt.

Det där med signatur är intressant. I en typisk konstruktion väger man ju olika fel och brister och kokar ihop något som förhoppningsvis låter bra till slut. Om man (läs någon utomstående) på det städar undan fel så kan det tänkas att man faktiskt skulle behöva "tuna" eller "voica" om konstruktionen lite.. och det bör ju kanske vara den ursprungliga konstruktören som gör det.

Har ingen aning om den biten men det tar naturligtvis längre tid än att mäta och karaktärisera en konstruktion.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-03 00:46

Om jag minns rätt tar en mätning ungefär en halvtimme och är en närmätning av högtalaren så rummet är inte med i beräkningen.
Vore ju i sig märkligt om rummet är med och en inställning passar ändå alla högtalare av en viss modell.

Harryup

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-11-03 08:33

Tänk om någon tar in ett defekt exemplar av en högtalare eller ett exemplar som ligger i ytterkant av tillverkningstoleranserna till en sån där uppmätning.

Om vi nu antar att SAM gör allt övrigt helt perfekt, så skulle det ändå bli skit i ett sånt scenario för alla andra ägare av samma högtalarmodell? :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-03 10:15

Det är ju intressant hur lite anpassning som behövs till till exempel Guru. Jag kan inte hitta någon annan stativare som är i närheten av vare sig fasnoggrannheten (om det är det man kan kalla mätningen för?) eller utsträckningen nedåt i frekvens. Så lika mycket en marknadsföring för SAM är det ju reklam för vissa av högtalartillverkarna. Liksom, varför knöla med SAM när högtalaren verkar funka så bra utan?

Med brasklappen att det naturligtvis är omöjligt att relatera enstaka mätningar till hur det låter, etc., etc.. Men ändå. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-03 10:25

Xenod skrev:Tänk om någon tar in ett defekt exemplar av en högtalare eller ett exemplar som ligger i ytterkant av tillverkningstoleranserna till en sån där uppmätning.

Om vi nu antar att SAM gör allt övrigt helt perfekt, så skulle det ändå bli skit i ett sånt scenario för alla andra ägare av samma högtalarmodell? :?

Kan nog tänka mig att om det är en korrigering som skall spridas publikt så mäts det på ett exemplar av högtalaren som tillverkaren eller en officiell distributör har lämnat som tagit ansvar för att det är en korrekt fungerande högtalare. Och det mäts hos Devialet i Frankrike. Upplever inte Devialet som en firma som har noll koll.

/Harryup

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-11-04 08:39

Harryup skrev:
Xenod skrev:Tänk om någon tar in ett defekt exemplar av en högtalare eller ett exemplar som ligger i ytterkant av tillverkningstoleranserna till en sån där uppmätning.

Kan nog tänka mig att om det är en korrigering som skall spridas publikt så mäts det på ett exemplar av högtalaren som tillverkaren eller en officiell distributör har lämnat som tagit ansvar för att det är en korrekt fungerande högtalare. Och det mäts hos Devialet i Frankrike. Upplever inte Devialet som en firma som har noll koll.

/Harryup

Från deras webb låter det snarare som att de åker runt på turné och låter allmänheten ta med sina högtalare för uppmätning. Kolla på denna sidan: http://en.devialet.com/expert/#sam/.

"SAM Lab: a new frontier

In 2015, Devialet's engineers succeeded in miniaturising the speaker analysis laboratory, allowing the equipment to be portable for the first time.

The SAM LAB is born.

Truly a great technological feat, SAM LAB will now enable Devialet engineers to progress more rapidly in their mission to make all speakers worldwide SAM® ready. Before reaching the end of 2015, Devialet’s engineers will have made SAM Ready every major speaker model.

SAM is on tour

The SAM Lab Tour has begun. Look out for the next dates in your city!

106025kmtravelled by our SAM engineers to make all your speakers SAM Ready".

Sen följer en tabell med info om de platser de skall besöka på sin turné. Inte sjutton åker de runt och mäter upp Kalles Dali och Pelles B&W utan att lägga in högtalaren i sin databas? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-04 13:00

Dom har kanske bytt sätt att jobba på nu då man fått sitt "lab" att vara flyttbart.
För intresserade är det säkert bäst att fråga dom direkt om dom utvärderar resultatens allmänna giltighet.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-04 14:06

Almen skrev:Det är ju intressant hur lite anpassning som behövs till till exempel Guru. Jag kan inte hitta någon annan stativare som är i närheten av vare sig fasnoggrannheten (om det är det man kan kalla mätningen för?) eller utsträckningen nedåt i frekvens. Så lika mycket en marknadsföring för SAM är det ju reklam för vissa av högtalartillverkarna. Liksom, varför knöla med SAM när högtalaren verkar funka så bra utan?

Hur har du dragit den slutsatsen, har du sett och jämfört mätningarna som Devialet gjort? Finns det parametrar utlagt på nätet?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-04 15:31

paa skrev:
Almen skrev:Det är ju intressant hur lite anpassning som behövs till till exempel Guru. Jag kan inte hitta någon annan stativare som är i närheten av vare sig fasnoggrannheten (om det är det man kan kalla mätningen för?) eller utsträckningen nedåt i frekvens. Så lika mycket en marknadsföring för SAM är det ju reklam för vissa av högtalartillverkarna. Liksom, varför knöla med SAM när högtalaren verkar funka så bra utan?

Hur har du dragit den slutsatsen, har du sett och jämfört mätningarna som Devialet gjort? Finns det parametrar utlagt på nätet?

Oh ja, kolla här: SAM-ready speakers

Nedanstående bilder är före korrektion, mörka kurvan är önskad signal, ljusare är faktiskt utsignal.

Audiovector SR1 Avantgarde Arrete
Bild

Guru Pro Audio
Bild

Och här är efter SAM-korrektion:

Audiovector SR1 Avantgarde Arrete
Bild

Guru Pro Audio
Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-04 15:44

Om man skall ta hänsyn till dessa kurvor så bör i så fall de flesta eller alla högtalare låta lika efter SAM. Gör de det? Om inte, d v s att de fortfarande låter olika men med samma kurvor så kan man ju fråga sig vad SAM åstadkommer.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-04 16:02

petersteindl skrev:Om man skall ta hänsyn till dessa kurvor så bör i så fall de flesta eller alla högtalare låta lika efter SAM. Gör de det? Om inte, d v s att de fortfarande låter olika men med samma kurvor så kan man ju fråga sig vad SAM åstadkommer.

Det vi inte förrän någon vi litar på har lyssnat! Är du frivillig att bli utsänd från faktiskt.se? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-04 16:05

En test i MoLT skulle kunna redogöra för en massa spännande saker som vi troligen aldrig får läsa i någon annan test.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-04 16:17

petersteindl skrev:Om man skall ta hänsyn till dessa kurvor så bör i så fall de flesta eller alla högtalare låta lika efter SAM. Gör de det?

En sådan mätning/korrektion är väl bara en aspekt på det som påverkar ljudet man hör, precis som med all DSP. Det finns väl inget som säger att alla högtalare låter lika efter SAM-korrektionen? De kanske låter mer lika, i och för sig...?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi