Pioneer sx-750

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tradertraktorn

Pioneer sx-750

Inläggav tradertraktorn » 2015-11-02 22:40

Haloj!
Kom över en åvan nämd förstärkare och den har lite bekymmer med volymkontrolle. Om man tänker sig klockan så är noll vid 20 i. Fram till 5 i så går den på en kanal med rätt hög volym utan att den ändras när man justerar där i mellan. Men kommer man över 5 i så hoppar den andra högtalaren med. Sen kan man sänka på tex datorn så blir det behaglig volym. Så jag tror att potten är kass. Går det att få fatt??

Sen va är ett passande högtalar par till en sån här? Har ett par danska jbl lx-55:or nu. Men hade vatt kul med nått mer tidsenligt. Men ett par högtalare som dunkar på fint :)

Cicaro

Re: Pioneer sx-750

Inläggav Cicaro » 2015-11-03 10:35

Att den ena högtalaren inte kommer igång förens du drar upp volymen skulle jag säga är ett tecken på att relät är slut och behöver bytas (sönderoxiderat inuti).

Edit: Det förutsätter ju att när du kommer över 5i så kan du reglera volymen i vart fall på den kanal som inte hoppar igång innan.

Allt går sen är frågan om det är lönsamt. Samma volympot även i SX-650 om man sak tro servicemanualerna och om du kan säkerställa att det verkligen är volympoten finns två st. på eBay nu. Dock skulle jag börja med att mäta upp den gamla poten för att inte köpa delar i blindo.

Servicemanual finns gratis på hifiengine: http://www.hifiengine.com/manual_librar ... -750.shtml

Sen såg jag när jag slängde ett getöga i servicemanualen att det kryllar av zenerdioder i den där. Jag litar inte på zenerdioder som är så gamla så om jag hade haft den där på bänken för lagning skulle jag förordat att byta dem i förebyggande syfte.

Vill du ha något mer tidsenligt är väl ett par Sonab OA-5or eller ett par mirsch 3-28 två vanliga modeller som är från samma tidsera och som är möjliga att få tag i men ändå relativt säkra kort på att de låter bra. Jfrt med dina JBL tror jag dock du kommer notera att du får mindre bas med de högtalarna.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
bror

Inläggav bror » 2015-11-03 12:31

Tror att jag är tidigare ägare till den där.
Jag fick receivern att uppföra sig normalt, i alla fall tillfälligt, när man vickade lite på volymkontrollen.

Användarvisningsbild
tradertraktorn

Inläggav tradertraktorn » 2015-11-03 22:24

Det är säkert du :) och det är som du säger att vicjar man på den så funkar den. Ska plocka ner den ljupare å städa ur den ordentligt och se ifall man får ordning på det. Tack för affären och sorry igen att jag blev sen :/

Återgå till Vintage-hifi