Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-10-31 21:06

Hej,

Nynligen blivit medlem här på faktiskt. Suttit och kikat inne på forumet ett tag men tror jag behöver få ställa några frågor själv till slut. :)

Har nyligen slängt ihop en sub med en SEAS L26RO4Y och ett Hypexsteg till denna. Första slutna och mest seriösa jag byggt själv och är mer än nöjd med resultatet, slänger upp en länk till några byggbilder om någon är intresserad.

http://imgur.com/a/4aC3z

Vad jag dock inte riktigt kan klura ut, efter x antal timmar simuleringar, estimeringar på rumsförstärkning etc och många timmars läsning på faktiskt, är att jag tycker mig uppleva en kraftigare avrullning än vad jag väntat mig. Jag har tyvärr fått begränsa min lådvolym, som ni kanske kan se i byggbilderna, för att komma överens med min bättre hälft. Landa på 21 liter totalvolym + så mycket isotermering jag tyckte mig få i.

Med mina högst oerfarna mätningar på output så ser det ut som jag har ca 24dB/oktav från 40Hz "utan rumsförstärkning" och ca 18 med den. OBS har använt en gammal SPL-givare och tagit några toner och gjort excelschema över så inte extremt vetenskapligt men ändå. Det är ganska tydligt att volymen minskar från 40 hz och nedåt.

Sammanfattning av frågor;
Kan avtappningen av SPL bero på att jag inte stagat? Använder 18mm MDF. (Lådan flexar alltså för mycket av trycket som bildas)
Beror den på oturliga rumsproportioner?
Kommer jag behöva någon slags förstärkning, PEQ, Anti-Mode, miniDSP?
Är lådvolymen för liten?
Hade en standard ROY varit att föredra?

Min största användning av suben är till musik så jag lider inte extremt mycket av "avsaknaden" under 40Hz men man vill ju ha så mycket man kan få och man ska ju alltid ha något att pilla med.

Tacksam för någon hjälp och fråga gärna om något är oklart! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-31 22:29

Hej och välkommen!

Jag har ingen egen erfarenhet av Seas men tror mig veta att L26RO4Y är främst avsedd för montering i öppen baffel. Den simulerar inte så bra i sluten låda; vid 21 liter får man ett väldigt lågt q. För ett q runt 0.7 blir lådan inte mer än ca 7 liter. I din låda passar säkert L26ROY mycket bättre (om man ser till t/s-parametrarna).

MEN, eftersom du har sluten låda kan du nog få till en bra mycket bättre bas om du skaffar en peq och boostar de lägsta oktaverna 6-12 dB, utan att byta element.

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-10-31 23:14

Tack!

Har också förstått att den var speciellt framtagen för att fungera i öppna bafflar. Hur det kommer sig att jag valde den var att jag siktade på ett Q på ca 0.5 och ville inte gärna ge mig in i LT-djungeln, än åtminstone. :) Nu sitter jag dessutom lite begränsad för att köra LT då jag inte direkt vill sänka mitt Q mer...

Kommer mer isotermering hjälpa måntro? Jag har som sagt så mycket som jag tyckte fick plats men skulle ju säkert gå att packa det hårdare så sett... Dock kommer det ju säkerligen lägga sig mot elementet i lådan, vet inte om det har någon större negativ inverkan?

Steget jag köpte har även en inbyggd EQ (20-50Hz/0-6dB) men hur jag än vrider och vänder på fasen så blir det inte lika "tight" som jag upplever det att stänga av boosten... Har läst någonstans att typen av boost som används i steget är minimum phase och att det gärna tar bort fördelarna av en sluten låda. Kommer man få samma problem med en PEQ?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav landa » 2015-10-31 23:18

Det kan ju även vara så att elementen helt enkelt behöver "spelas in". Viss förändring kan man få på ett nytt element när man spelat det ett tag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-31 23:39

Isotermisering, genom att knöka lådan full med dämp, gör ju att den får egenskaper lika en större låda. I ditt fall är det väl tvärt om - att 21 liter är i största laget för det elementet. Om du har möjlighet att låna en EQ så kan du ju testa att höja lite i botten. LT är ingen exakt vetenskap, men det är bra om du har möjlighet att mäta med mikrofon så att du kan jämföra hur din output påverkas av EQ-inställningarna. PEQ kanske är överkurs. Man kan komma långt med en enklare, grafisk EQ också.

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-11-01 17:57

Sant kan det ju vara att den fortfarande är lite trög i upphängning och så vidare. :)

Kanske ska avvakta något innan man dömer ut lågfrekvenserna från den.. Under tiden kommer jag nog försöka leta upp någon slags EQ då antagligen. Men tror ni då att volymen ändå kan minskas något till RO4Yen men då ersätta med EQ? Vad jag förstått kommer interna lådtrycket eventuellt öka mer än önskat så kanske inte är helt super heller?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-01 18:32

Du behöver nog inte oroa dig för det inre lådtrycket. Om du får tag i en EQ kan du testa dig fram. Använd dina öron - låter det illa så får du backa tillbaka. L26 är ett rätt rejält element så det ska till mycket om du skall överstyra det i en sluten låda.

Om du bor i närheten av Gbg så får du gärna låna en EQ av mig, eller ja, du kan i princip få en som jag inte använder :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-01 18:36

En annan sak som kan påverka output ganska mycket är placeringen. Prova att flytta runt och jämför. Placera gärna mot en vägg, men undvik nära hörnen.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav boom » 2015-11-01 18:39

Kalejdokom skrev:Du behöver nog inte oroa dig för det inre lådtrycket. Om du får tag i en EQ kan du testa dig fram. Använd dina öron - låter det illa så får du backa tillbaka. L26 är ett rätt rejält element så det ska till mycket om du skall överstyra det i en sluten låda.

Om du bor i närheten av Gbg så får du gärna låna en EQ av mig, eller ja, du kan i princip få en som jag inte använder :) .

Han borde nog vara ganska orolig för det inre låd trycket då han ligger på 160dB enligt Basta och simulerar man med olika effekt lägen så går den över 160db vid 40hz och då har den en inmatad effekt på 25watt.
Jag hade gett upp den basen och tittat på den andra lroyen som har bättre värden för sluten/basreflex.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-01 19:27

Visst, om man räknar med att nyttja basen maximalt kan man säkert få problem med inre dB. Min egen erfarenhet är dock att jag aldrig varit i närheten av att nyttja mina subbasar till X-max. Jag erkänner dock att jag inte vet något om trådskaparens preferenser gällande SPL-nivåer i basregistret...

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav boom » 2015-11-01 19:47

Kalejdokom skrev:Visst, om man räknar med att nyttja basen maximalt kan man säkert få problem med inre dB. Min egen erfarenhet är dock att jag aldrig varit i närheten av att nyttja mina subbasar till X-max. Jag erkänner dock att jag inte vet något om trådskaparens preferenser gällande SPL-nivåer i basregistret...

Då skall han definitivt inte EQa den basen för då når man x-max ganska fort.

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-11-01 20:52

Tack för alla era svar.

Lite mer input till mina användningsområden kanske är på plats :) Jag är ute efter att ha en relativt rak frekvensgång ner till 25Hz, eller det var mitt mål åtminstone, allt nedanför det ser jag mest som bonus. Än så länge använder jag endast subben till att götta till de sista frekvenserna från ca 90Hz och nedåt och jag spelar sällan högt högt utan vill ha mer finlir på en lagom nivå, gäller både film och musik. Än så länge har jag knappt fått några konutslag när jag spelat så jag, tror åtminstone, borde kunna EQa lite försiktigt.

Som sagt målet var egentligen att få lite lyft från 70Hz och nedåt där mina toppar inte levererade riktigt det jag ville ha i kontroll osv osv, inte extra mycket bas. Tror inte det första jag gör är att byta över till en standard ROY, lär ju även med den komma behöva eventuell EQ då som jag förstått, men om det absolut inte kommer fungera med EQ på denna så funderar jag nog över det :)

Kalejdokom, vad är det för typ av EQ du har till övers? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-01 21:16

Olle, du har PM.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav boom » 2015-11-01 21:44

OlleOlsson skrev:Tack för alla era svar.

Lite mer input till mina användningsområden kanske är på plats :) Jag är ute efter att ha en relativt rak frekvensgång ner till 25Hz, eller det var mitt mål åtminstone, allt nedanför det ser jag mest som bonus. Än så länge använder jag endast subben till att götta till de sista frekvenserna från ca 90Hz och nedåt och jag spelar sällan högt högt utan vill ha mer finlir på en lagom nivå, gäller både film och musik. Än så länge har jag knappt fått några konutslag när jag spelat så jag, tror åtminstone, borde kunna EQa lite försiktigt.

Som sagt målet var egentligen att få lite lyft från 70Hz och nedåt där mina toppar inte levererade riktigt det jag ville ha i kontroll osv osv, inte extra mycket bas. Tror inte det första jag gör är att byta över till en standard ROY, lär ju även med den komma behöva eventuell EQ då som jag förstått, men om det absolut inte kommer fungera med EQ på denna så funderar jag nog över det :)

Kalejdokom, vad är det för typ av EQ du har till övers? :)

Standard roy har högre känslighet den behöver större låda vilket gör att den spelar bättre i lågbas registret utan EQ.

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-11-02 19:44

Ja jag har förstått detta. Dock så har jag väldigt begränsat med spelutrymme på min anläggning... Den har växt det senaste året :)

Ska ge mig i kast med att kolla lite mer noggrant på mätning och eventuellt prova minska på luddet. Tror ni jag kan minska på lådvolymen utan att tappa för mycket output ur frekvenssynpunkt? Antar att SPL blir lidande då...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-02 21:26

Med tanke på boom's varning för inre dB ska vi kanske inte tulla på volymen :) . En annan intressant variant kan vara att testa slavbas (fast då får du kanske bygga en ny låda :( ).
Att göra en basreflex i så liten låda är ju i princip omöjligt eftersom röret skulle bli stort som ett stuprör. Då kan man använda slavbas.

Jag har motsvarande Peerless XLS-10 i små slavbaslådor med utmärkt prestanda. Om du vill prova din RO4Y med slavbas kan du komma förbi och testa - den har exakt samma yttermått och bör passa i samma hål som XLS-10. Så här simulerar Woofer box med din bas och min slav (jag har flera nya, ouppackade på lager):
Bilagor
L26RO4Y.gif
L26RO4Y.gif (25.97 KiB) Visad 3787 gånger

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-11-04 07:58

Slavbas har jag funderat på några gånger också! Den simuleringen såg ju riktigt bra ut också!

Tror det får bli ett projekt under december med en slavbas då också... Lådorna kan man ju alltid ha kvar om man vi ha det ena eller det andra! :)

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav boom » 2015-11-05 22:06

OlleOlsson skrev:Slavbas har jag funderat på några gånger också! Den simuleringen såg ju riktigt bra ut också!

Tror det får bli ett projekt under december med en slavbas då också... Lådorna kan man ju alltid ha kvar om man vi ha det ena eller det andra! :)

Simulera då med 2 slavbasar brukar alltid bli bättre än med 1.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav DQ-20 » 2015-11-06 00:39

Kalejdokom skrev:I ditt fall är det väl tvärt om - att 21 liter är i största laget för det elementet.


Jag skulle vilja säga att 21 liter är i minsta laget. Typ hälften av vad den borde vara. Såg nu att boom redan simulerat. Svante har räknat lite schematiskt på det där med inre ljudtryck och distortion och 160 dB motsvarar 3% harmonisk distorsion från själva luftfjädern. Man vill ju inte att luftfjädern i lådan skall bidra med onödig distortion med en för liten låda. Sedan kan man ju fråga sig vad som händer med den fläskiga surrounden när elementet börjar slå mot X-max i en 21-liters låda. Det är en MYCKET långslagig tio-tummare vi talar om. Att använda elementet utan EQ är dömt att misslyckas om det är "bra bas" man är ute efter. Den goda nyheten är att det låga q-värdet och effekttåligheten gör att det kan extra vara lämpligt för EQ även ganska långt ned under resonansfrekvensen. LT är dock inte den enda lösningen. I princip kan man lägga en LT väldigt långt ned i frekvens på det där elementet, men har man bara ett så kommer man att uppnå X-max fortare än kvickt om den nya polen är tänkt att sträcka ned elementet i infraområdet. Men har man en tio-tolv stycken så.

Ovanstående skall ses mot bakgrund av att jag är om möjligt surare än vanligt när det gäller Seas ROY eftersom jag tycker förhållandevis illa om elementens småsignalparametrar. Men har man bestämt sig för en lösning med EQ så är ju storsignalparametrarna ganska trevliga. Tycker jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-11-06 10:33

Hej DQ20,

Tack för din input! :)

Att använda elementet utan EQ är dömt att misslyckas om det är "bra bas" man är ute efter. Den goda nyheten är att det låga q-värdet och effekttåligheten gör att det kan extra vara lämpligt för EQ även ganska långt ned under resonansfrekvensen. LT är dock inte den enda lösningen. I princip kan man lägga en LT väldigt långt ned i frekvens på det där elementet, men har man bara ett så kommer man att uppnå X-max fortare än kvickt om den nya polen är tänkt att sträcka ned elementet i infraområdet. Men har man en tio-tolv stycken så.


Det finns ingen möjlighet för mig att köra mer än en sub. Inte nog med det så måste den vara liten :) Som jag nämnde lite tidigare i tråden så är mitt mål som sagt ett f-6 på 25Hz och allt där efter vore en bonus. Jag skulle även kunna tänka mig att köra ett högpassfilter om det är så att resterande frekvenser kommer att förstöra mer än det hjälper. När jag provat några svep och lite toner så må jag säga att subben över lag verkar väldigt trött nere vid 20Hz så tror inte att jag kommer försöka boosta så mycket så långt ned utan vill hellre hålla ned dist i så fall. Sen nämnde jag också att jag inte är i stort behov av stor SPL i dagsläget.

Nu är ju jag lite av en mjukvarusnubbe som tror att allt kan lösas med rätt mjukvara. Finns det någon frän liten grej som kan EQa och dynamiskt justera fas på elementet? Kalejdokom pratade ju också om att en grafiskt EQ kan hjälpa mycket och det kanske är den billigaste vägen att gå?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav DQ-20 » 2015-11-06 11:25

OlleOlsson skrev:Som jag nämnde lite tidigare i tråden så är mitt mål som sagt ett f-6 på 25Hz och allt där efter vore en bonus. Jag skulle även kunna tänka mig att köra ett högpassfilter om det är så att resterande frekvenser kommer att förstöra mer än det hjälper. När jag provat några svep och lite toner så må jag säga att subben över lag verkar väldigt trött nere vid 20Hz så tror inte att jag kommer försöka boosta så mycket så långt ned utan vill hellre hålla ned dist i så fall. Sen nämnde jag också att jag inte är i stort behov av stor SPL i dagsläget.

Nu är ju jag lite av en mjukvarusnubbe som tror att allt kan lösas med rätt mjukvara. Finns det någon frän liten grej som kan EQa och dynamiskt justera fas på elementet? Kalejdokom pratade ju också om att en grafiskt EQ kan hjälpa mycket och det kanske är den billigaste vägen att gå?


L2604 ROY ska vara "väldigt trött" (=låg nivå) vid 20 Hz i den lådan. Det är inte gjort för att arbeta utan EQ. Men, som sagt, det går bra att lägga på EQ eftersom det låga q-värdet gör att elementets "motor" forsätter att ha kontroll över konen även under resonansfrekvensen (som väl hamnar kring 40 Hz eller så). Det är dock en balansgång mellan djupbas och maxnivå: högre nivå i basen kräver längre slaglängd så man vill inte skruva upp för mycket. En ren ton vid 20 Hz är inte så mycket ton som det är en känsla tycker jag. Med ett enda baselement kan det kanske vara en lagom ambition med att man "anar den". Jag är ju glad amatör så några precisa råd kan jag inte ge men det verkar som om man skulle kunna börja lägga en mild boostning med början ovanför resonansfrekvensen och ge sig någonstans vid 25 Hz eller så. Vad gäller mjukvara och EQ kan du kanske söka på "minidsp" här på forumet. Det är många som har erfarenhet av denna apparat. Lycka till.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav paa » 2015-11-06 11:56

Den här tråden ger många svar:

Att designa ett Linkwitz transform kompenserat bassystem.
En liten guide sammansatt med hjälp från medlemmar på faktiskt.se

viewtopic.php?p=723769
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-06 16:20

OlleOlsson skrev:Kalejdokom pratade ju också om att en grafiskt EQ kan hjälpa mycket och det kanske är den billigaste vägen att gå?

Ja, den var ju t.o.m. gratis... :wink: .
Om du nu har en färdig låda så är det väl bara att sätta igång och prova, istället för att fortsätta resonera i teorin, om vad som möjligen kan eller inte kan funka :) .

Här är lite handfast inspiration:
För några år sedan byggde jag slutna subbar på endast 15 liter netto. I med en fet bilbas och på med lite EQ - jag fick bra respons långt längre ner än vad jag hade hoppats på. Kör så det ryker (och du vet var det finns en EQ att hämta):
viewtopic.php?f=3&t=24399

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav DQ-20 » 2015-11-06 16:24

paa skrev:Den här tråden ger många svar:

Att designa ett Linkwitz transform kompenserat bassystem.
En liten guide sammansatt med hjälp från medlemmar på faktiskt.se

viewtopic.php?p=723769


Ja, här finns det resurser. Det enda som kanske förtjänar att påpekas är det som IÖ brukar tjata om, nämligen att man får ha lite koll på hur mycket EQ man lägger på i sin LT så att man inte spelar sönder elementet. Om man tittar på elementet i nuvarande låda och jämför med IÖ:s "auto-LT" så skulle ett lyft med 6 dB/oktav från 160 Hz ned till 10 Hz vara aktuellt! Det innebär +12 dB från 80 Hz till 20 Hz.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2015-11-09 19:17

Tack ska ni ha alla för er input. Tack också Kalejdokom för senast.

Jag trodde när jag dimensionerade från början att jag skulle vara mycket mer beroende av slaglängden än vad det verkar visa sig att jag behöver. Nu har jag inte spelat vidare högt sedan lådan blev klar men kan inte se några fantastiska slag även nu vid min normala lyssningsnivå. Bra dock om det finns höjd för lite till självklart! :)

Har testat Room EQ Wizard som hastigast, min sambo pluggar så har inte brytt mig om att köra allt för många svep eller för högt. Programmet har klagat att inputen är för låg mot vad det helst vill ha men det får bli till helgen. Hur som så lägger jag in en jämförelse på SPL än så länge. Mina mätningar är inte speciellt avancerade men verkar ju fungera som man vill med EQ åtminstone. Kör med ca 8db/oktav nu från 80Hz. Den röda mätningen var nog utan lågpassfiltret på.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-09 19:46

Kul att det går framåt! Det tar lite tid att lära sig REW. Kolla på nätet, där finns ett rätt bra forum med mycket matnyttigt från mer erfarna REW-användare. Själv är jag också bara i början av inlärning :) .

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2016-02-02 20:53

Öppnar upp min tråd lite igen. Har använt grejerna under vintern och är bra nöjd med resultat. Men man kan ju aldrig låta bli att pilla.

Kalejdokom försåg mig med en schysst EQ som jag använder och vi har nyss möblerat om lite i vardagsrummet så hade i och ur alla saker. Märkte dock nyss att när jag switchade om från bypass till +6dB läget fick jag även en förstärkning på mina två fullrangehögtalare. :) 8O

Detta hade ju inte varit så konstigt om jag hade EQ kopplad innan min stärkare men så är det inte va... Kör den på pre-out sedan till sub. Hur f*sen kan detta komma sig? Återmatas förstärkningen tillbaks till min förstärkare? :? Är det ens möjligt att den plockar upp förstärkningen på en lågnivå ut? :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-02 22:50

Hej igen. Nu får du nog beskriva väldigt exakt vad du har för grejer och hur du har kopplat, för att kunna få korrekt hjälp. Jag förstår inte riktigt hur du gjort.

OlleOlsson
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2015-10-31

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav OlleOlsson » 2016-02-03 08:32

Kalejdokom skrev:Hej igen. Nu får du nog beskriva väldigt exakt vad du har för grejer och hur du har kopplat, för att kunna få korrekt hjälp. Jag förstår inte riktigt hur du gjort.


Gärna! :)

Källa använder jag en nätverksspelare, kör den optiskt till en Rotel RA-12. Förstärkaren har inga andra källor än optiska (kör även en optisk från TVn). Förstärkaren driver mina frontar, ett par B&W 683 s2. Från stärkaren tar jag också ut pre-out till EQ. Där kör jag obalanserad/balanserad till EQ och skickar ut balanserad/obalanserad till subben. I subben är alla filter av utom lågpassfiltret. :)

Jag är ganska säker på mina kopplingar får jag väl ändå säga men visst känns det som att förstärkaren inte borde påverkas av detta? Borde man kolla om det är något som ser skumt ut inne i förstärkaren? En kortis någonstans eller liknande?

Kanske ska tillägga att jag inte har påverkats av detta förrän när jag upptäckte detta så om det inte kan vara "dåligt" på något sätt så kommer jag nog fortsätta köra såhär ändå :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Nyklar sub med sikte på HiFi - Frågetecken kvarstår

Inläggav darkg » 2016-02-03 11:23

Händer detta om subbasen är avstängd /urkopplad?
Don’t just do something, sit there.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: xmag och 7 gäster