Nynligen blivit medlem här på faktiskt. Suttit och kikat inne på forumet ett tag men tror jag behöver få ställa några frågor själv till slut.

Har nyligen slängt ihop en sub med en SEAS L26RO4Y och ett Hypexsteg till denna. Första slutna och mest seriösa jag byggt själv och är mer än nöjd med resultatet, slänger upp en länk till några byggbilder om någon är intresserad.
http://imgur.com/a/4aC3z
Vad jag dock inte riktigt kan klura ut, efter x antal timmar simuleringar, estimeringar på rumsförstärkning etc och många timmars läsning på faktiskt, är att jag tycker mig uppleva en kraftigare avrullning än vad jag väntat mig. Jag har tyvärr fått begränsa min lådvolym, som ni kanske kan se i byggbilderna, för att komma överens med min bättre hälft. Landa på 21 liter totalvolym + så mycket isotermering jag tyckte mig få i.
Med mina högst oerfarna mätningar på output så ser det ut som jag har ca 24dB/oktav från 40Hz "utan rumsförstärkning" och ca 18 med den. OBS har använt en gammal SPL-givare och tagit några toner och gjort excelschema över så inte extremt vetenskapligt men ändå. Det är ganska tydligt att volymen minskar från 40 hz och nedåt.
Sammanfattning av frågor;
Kan avtappningen av SPL bero på att jag inte stagat? Använder 18mm MDF. (Lådan flexar alltså för mycket av trycket som bildas)
Beror den på oturliga rumsproportioner?
Kommer jag behöva någon slags förstärkning, PEQ, Anti-Mode, miniDSP?
Är lådvolymen för liten?
Hade en standard ROY varit att föredra?
Min största användning av suben är till musik så jag lider inte extremt mycket av "avsaknaden" under 40Hz men man vill ju ha så mycket man kan få och man ska ju alltid ha något att pilla med.
Tacksam för någon hjälp och fråga gärna om något är oklart!