av lennartj » 2015-11-08 23:36
Som sagt, Larsenbyggda OA52.2 i originalskick ska man vara rädd om, för det finns inte många.
De högtalarkablar jag provat som mildrar påstridig diskant brukar samtidigt inte bara dämpa de minsta detaljerna utan eliminera dem. Min helt ovetenskapliga marknadsundersökning fick mig att fastna för Isodas högtalarkabel, alldeles oavsett deras mumbo-jumbo om 4 olika metaller spunna i förhållande till vågutredningshastigheten i repektive metall. Det viktigaste för mig var att diskantupplösningen var minst likvärdig med enkardelig kopparkabel, men mildare i klangen vilket behövs tillsammans med de Dynaco mk.III som Erik Andersson totalt konstruerat om åt mig. De har full detaljeringsgrad och nivå upp i toppen som få andra rörförstärkare. Med sina ca. 30 W (i klass-A) tror jag inte att de stressar 8545-elementen till uppbrytning. Dessutom delar jag för det mesta vid 80 Hz till mina Bremenbasar (med 1 kW klass-D). Jag har dessutom ett par tidigare Svalandermoddade OA52 som jag av ren nyfikenhet köpt den kompletta satsen till Larsen Edition och byggt om exakt enligt instruktionerna.
Till min besvikelse upplever jag en "snuvig" färgning och avrullad diskant från dem, vilket kan uppskattas av en del, men de låter inte som Carlssonhögtalare. I min presentationstråd finns mätningar som visar en avsevärd svacka vid delningsfrekvensen där 52.2 är helt jämna och man inte kan se några spår av delning alls.
Jag har även ett par McIntosh rörslutsteg på 105 W i klass-AB som har lite mindre energi i toppen, och kan spela ca. 6 dB starkare, men upplever inte att jag vill spela starkare med dem. De har dessutom långt ifrån den makalösa upplösning som Erik Andersson-specialarna levererar. De tål att jämföras med vilka high-end system som helst. Redan med dessa kan sopranröster låta påfrestande (det gör de live också), men det lustiga är att LE och mina (och andras) öron kroknar vid lägre nivå än med .2.
Över 30 års ägande skulle kunnat göra mig hemmablind, men med massor av hemlån, tweakande och jämförelser tror jag inte att så är fallet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]