stig c. grammofoner?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

svenericjonsson

stig c. grammofoner?

Inläggav svenericjonsson » 2015-11-05 13:03

Någon som vet vad Stig Carlsson använde för skivspelare/tonarmar ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: stig c. grammofoner?

Inläggav petersteindl » 2015-11-05 15:07

Stig Carlsson använde en Thorens TD 125 skivspelare med Ortofon tonarm i början till mitten av 70-talet. I slutet av 70-talet hade Stig en Linn Sondek LP12. Det kan ha varit så att Stig använde en Yamahaskivspelare mycket kort däremellan.Tonarm på Linn var en Breuer. Efter Breuer använde Stig en Dansk tonarm fabrikat MØRCH. Den största fördelen med MØRCH var att Stig snabbt kunde anpassa nytt tonarmsrör till specifik pickup. Man kunde välja tonarmsrör som vägde olika. Vi provade en massa olika pickuper på den tiden. Före LP12 använde Stig även en Technics SL-1000 skivspelare med Technics tonarm under en kort period på den tiden. Jag tror det var Mk II modellen av SL-1000. Det kan varit så att även Breuerarmen var monterad på den ett tag. Jag har ett svagt minne att jag ombesörjde borrning av basplattan för Breuer tonarm. Jag minns inte riktigt alla händelser i detalj från den tiden, men jag kanske kommer på underhand. Efter Linn LP12 skivspelare använde Stig en Systemdek med Breuer tonarm som han köpte från mig då jag hade Ljudbutiken i Stockholm och importerade Systemdek. Nu är vi inne på 80-talet. Jag hade därefter Pink Triangle hemma hos Stig några gånger och den gillade han, men inte tillräckligt. Han hatade dock den rosa färgen på locket. Detta var omkring 1984. Det testades även Goldmund som Stig inte föll för. Däremot föll Stig för Well Tempered Super med Well Tempered tonarm. Den fick vara Stigs skivspelare tills Stig dog 1997. Vad Stig hade på 60-talet före Thorens TD 125 minns jag inte, men jag har ett svagt minne av att det kan ha varit TD124 och det är i så fall från något gammalt fotografi. Det var först 1970 jag kom i kontakt med Stig Carlsson. Allt detta gäller Stigs uppspelning av LP-skivor. Stig spelade ju också stenkakor och då använde Stig sin Technics SL-1000 skivspelare med Technics tonarm. Så, den fick vara kvar hela tiden. Stenkakor lät utmärkt hos Stig, mycket bättre än vad man kan föreställa sig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

svenericjonsson

Inläggav svenericjonsson » 2015-11-08 18:08

Tack för informationen. Med vänlig hälsning,

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-11-08 19:56

Jag har turen att ha kommit över 100-tals 78-varvare (stenkakor) i mycket gott skick och spelar dem gärna via mina OA52.2.
Troligen är det det OA52.2'ornas utomordentligt välartikulerade mellanregister som gör 78-varvarna så njutbara, även 78-varvare i sämre skick låter riktigt tolerabelt.

Mitt intryck är att ganska många high-end högtalare inte har lika god mellanregisteråtergivning utan att de snarare "plockar poäng" på sina förmågor att återge frekvensområdets ytterligheter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Carlsson Illuminati