16 Bit 32 kHz underskattat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: 16 Bit 32 kHz underskattat?

Inläggav Objektivisten » 2015-11-10 01:12

Svante skrev:
Objektivisten skrev:
Svante skrev:...du spelar alltså från dator till DACen? Då är det datorn som samplar om till 32 kHz, och följaktligen blir datorns omsamplare den som avgör ev kvalitetspåverkan. Är det Windows eller Mac? Kan du välja ljudsystem, som ASIO?

Ja, vad har man annars en USB-dac till? Inte är det datorns omsamplare som samplar om.

Hmm. Förstår jag det rätt när du säger att Tidal levererar musiken och att du ställer in din DAC på 32 kHz samplingsfrekvens? Kan du ställa in Tidal att leverera en flac-stream med 32 kHz samplingsfrekvens? Om inte så måste ju någon sampla om och det är ju datorn som sitter däremellan.

Men du svarar inte om du har Mac eller Windows.

Så du vet inte alltså?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-10 01:43

Objektivisten skrev:
Svante skrev:
Objektivisten skrev:
Ja, vad har man annars en USB-dac till? Inte är det datorns omsamplare som samplar om.

Hmm. Förstår jag det rätt när du säger att Tidal levererar musiken och att du ställer in din DAC på 32 kHz samplingsfrekvens? Kan du ställa in Tidal att leverera en flac-stream med 32 kHz samplingsfrekvens? Om inte så måste ju någon sampla om och det är ju datorn som sitter däremellan.

Men du svarar inte om du har Mac eller Windows.

Så du vet inte alltså?

Inte om du har Mac eller Windows, nej. Varför skulle jag då fråga?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-10 01:59

Svante skrev:

För att du är svagbegåvad?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-10 02:29

Objektivisten, är alla som inte vet om du använder Mac eller Windows svagbegåvade enligt ditt förmenande?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-10 02:50

Frågetecken är ett skiljetecken som används som avslutning på direkta frågor, inte påståenden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-10 03:27

När/om du spelar från dator, är det från en Mac, eller är det från en Windows?

Det är en fråga från mig till dig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-10 08:19

Objektivisten skrev:
Svante skrev:

För att du är svagbegåvad?

Det där beteendet är inte ok. Skärp dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-10 09:49

Objektivisten skrev:Frågetecken är ett skiljetecken som används som avslutning på direkta frågor, inte påståenden.

Det går alldeles utmärkt att ställa frågor som tangerar påstående i uppbyggnaden, vilket du själv visar senare, men med ett dåligt valt exempel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-10 11:53

Objektivisten skrev:Frågetecken är ett skiljetecken som används som avslutning på direkta frågor, inte påståenden.
Enbart? Är du helt korkad?

Ha ha, detta är ett bra sätt att kunna kalla folk för allt möjligt utan att behöva stå till svars!

Men vad har du emot Svante, han är väl en hyvens kille?

För övrigt, detta hade varit en mycket intressant tråd om det inte varit för allt skitsnack i övrigt. Och där får du ta på dig en stor del av skulden, Ob, trots att du är TS.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-10 13:31

petersteindl skrev:När/om du spelar från dator, är det från en Mac, eller är det från en Windows?

Det är en fråga från mig till dig.

Mvh
Peter

Frågan är ställd eftersom ljud/musiksignalen behandlas helt olika beroende på operativ eller snarast beroende på vilket program och drivrutin som används. I Windows vill gärna Windows fixa allt inkl omsampling. Tyvärr är deras teknik inte fulländad. I Mac så skall deras teknik slussa signalen vidare utan förändring. I Windows kan man använda sig av asio drivrutiner för ljud och dessa används i professionellt sammanhang eftersom man vet att de inte påverkar signalen. Ett program man kan använda i Windows är foobar. Man måste då sätta foobar som mediaspelare. Ungefär så har jag förstått det.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-11-10 13:49

Lite av poängen när man kör med låga samplingsfrekvenser är väl att man skall ha flackt filter för att få med lite extra högfrekvent stoff?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-10 14:00

Ja, det verkar ju som att TS inte är intresserad av att reda ut frågan, och inte orkar lägga särskilt mycket energi på att svara på följdfrågor. Jag undrar då varför den här tråden alls skapades. Konstigt är det. Jag anar dock ett visst samband med "spamtråden", är det det här Objektivisten menar med att svaren är spam? Då har iaf den frågan fått sitt svar tycker jag. Jag tror att Objektivisten tror att följdfrågor är kritik eller spam. Men det är ju jag det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-10 16:14

Svante skrev:Ja, det verkar ju som att TS inte är intresserad av att reda ut frågan, och inte orkar lägga särskilt mycket energi på att svara på följdfrågor. Jag undrar då varför den här tråden alls skapades. Konstigt är det. Jag anar dock ett visst samband med "spamtråden", är det det här Objektivisten menar med att svaren är spam? Då har iaf den frågan fått sitt svar tycker jag. Jag tror att Objektivisten tror att följdfrågor är kritik eller spam. Men det är ju jag det.

"Spamtråden" ?????
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-10 16:16

sprudel skrev:
Svante skrev:Ja, det verkar ju som att TS inte är intresserad av att reda ut frågan, och inte orkar lägga särskilt mycket energi på att svara på följdfrågor. Jag undrar då varför den här tråden alls skapades. Konstigt är det. Jag anar dock ett visst samband med "spamtråden", är det det här Objektivisten menar med att svaren är spam? Då har iaf den frågan fått sitt svar tycker jag. Jag tror att Objektivisten tror att följdfrågor är kritik eller spam. Men det är ju jag det.

"Spamtråden" ?????

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=62303

Föregående

Återgå till Generellt om hifi