Ett försök att förklara, snälla skjut mig inte för det.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Ett försök att förklara, snälla skjut mig inte för det.

Inläggav Perfector » 2015-11-09 15:34

petersteindl skrev:Vad handlar tråden om? :)

Gå tillbaka till gå och läs lite.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-09 15:47

Jag har försökt läsa de senaste inläggen och förstår inte riktigt topic. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-09 15:48

Perfector skrev:
petersteindl skrev:Vad handlar tråden om? :)

Gå tillbaka till gå och läs lite.

På dålig humor idag?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2015-11-09 17:23

IngOehman skrev:
Men vaddå. Sport behöver inte ens betyda tävling. Sport betyder att ha kul med någon sorts redskap eller utrustning. Det kan vara en sportbil eller ett metspö eller en skateboard.

Inte ens idrott behöver betyda att man tävlar, idrott betyder bara att man gör något där den fysiska ansträngningen är huvudgrejen.

....SNIP....

Vh, iö

Fast nu blir jag osäker, är inte den distinkta skillnaden mellan just Idrott och Sport precis det? dvs att Sport alltid innehåller ett tävlingsmoment men inte nödvändigtvis fysisk aktivitet, och idrott tvärtom, dvs alltid fysisk aktivitet men inte nödvändigtvis ett tävlingsmoment...

Sorry för mer OT, men behöver bara klargöra detta :oops:

/ Tompa
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-11-09 17:31

Tompa_39 skrev:
IngOehman skrev:
Men vaddå. Sport behöver inte ens betyda tävling. Sport betyder att ha kul med någon sorts redskap eller utrustning. Det kan vara en sportbil eller ett metspö eller en skateboard.

Inte ens idrott behöver betyda att man tävlar, idrott betyder bara att man gör något där den fysiska ansträngningen är huvudgrejen.

....SNIP....

Vh, iö

Fast nu blir jag osäker, är inte den distinkta skillnaden mellan just Idrott och Sport precis det? dvs att Sport alltid innehåller ett tävlingsmoment men inte nödvändigtvis fysisk aktivitet, och idrott tvärtom, dvs alltid fysisk aktivitet men inte nödvändigtvis ett tävlingsmoment...

Sorry för mer OT, men behöver bara klargöra detta :oops:

/ Tompa

+1 på det. Så här säger wiki (även om aerobics är ett dumt exempel, eftersom det tävlas i det också):

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-09 17:42

Till och med F1 är en tävling, där vissa åker ut!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-09 17:47

paa skrev:Till och med F1 är en tävling, där vissa åker ut!

Livet är en tävling, där vissa åker in :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-09 18:39

Pågår här en definitionsdebatt? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-09 19:38

Svante skrev:Pågår här en definitionsdebatt? :D

Det roligaste med den tycker jag är att den inte är ämnesrelaterad :D

Hur skiljer sig förresten tävling och sport åt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-10 00:56

Tarzan skrev:
Svante skrev:Pågår här en definitionsdebatt? :D

Det roligaste med den tycker jag är att den inte är ämnesrelaterad :D

Hur skiljer sig förresten tävling och sport åt?

Sport låter otrevligare på skånska?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-10 11:04

Oavsett vad Wikipedia säger om saken så är inte sport synonymt med tävling. Och Wikipediasidan ser för övrigt helt annorlunda än de gjort tidigare. Så det som påstås där kan nog ses som dagens rätt.

Sport är redskaps/prylrelaterade aktiviteter. Att segla eller köra motorcykel t ex, och man behöver inte tävla för att man gör det.

Däremot kan man tävla i de flesta, kanske alla sporter, liksom de flesta eller alla idrotter. Och därtill kan man ju tävla i spel och lekar och matlagning och...

Ja, man kan nog tävla i det mesta. Det är en oberoende faktor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-10 11:07

Var går gränsen för vad som prylrelaterat? Schack är väl en sport? isf bör matlagning också vara en sport där har man ju massor med verktyg. Träningskläder och bra skor behöver man i löpning så det bör isf också vara en sport.

Jag är lite skeptisk till den definitionen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-11-10 13:14

Visst kan man göra löpning till en materialsport med puls- o stegräknare och så vidare, men ... Egentligen går det väl bra att vara mer eller mindre naken.

Träningskläder har man med fördel när man övar sig i schack också. I turneringar har man förstås tävlingskläder. 8)

IngOehman skrev:Sport är redskaps/prylrelaterade aktiviteter. Att segla eller köra motorcykel t ex, och man behöver inte tävla för att man gör det.

Ja, en sportbil är en bil med mera körglädje än komfort, inte nödvändigtvis en bil man tävlar med. Men man behöver väl liksom uppleva, "gå in i" sportbilen, segelbåten eller motorcykeln, för att det skall vara att bedriva sport? Om motorcykeln bara är ett nödvändigt ont för att transportera sig till eller i jobbet, och kanske rentav körs på autopilot, då finns nog inga sportkepsar som kan göra aktiviteten till sport. Hur man kör är alltså avgörande och kanske hur intresserad man är.

Frågan är om inte (allmänt känd som) sportdryck borde heta idrottsdryck. Det är väl en dryck för idrottare?

Om kroppen är det väsentliga/enda redskapet, heter det väl idrott?

Frågesport är typ idrott för hjärnan.

Det här blev jag inte klokare av. Svara nu på de frågor jag sport.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2015-11-10 13:19, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-10 13:16

Svenska Akademiens Ordbok skrev:Sport: Om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad såsom tävling, systematisk, särskilt utomhus, ofta medelst redskap eller fortskaffningsmedel eller djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning och färdighet och säkerhet och som utövas i syfte att ge utövaren det nöje och den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter eller risker som är förenade med utövandet eller i att tävla med någon eller några eller för att ge utövaren motion eller smidighet eller utveckla och stärka hans kropp (eller särskild kroppsdel) eller stärka hans hälsa och dylikt; numera oftast om sådan verksamhet såsom tävlingsgren (i synnerhet av annan art än friidrott) eller sammanfattande om tävlingsverksamhet med och utan redskap.

Frågor på detta? :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-11-10 14:55

Det är väl ingen sport att hänvisa till Svenska Akademien

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2015-11-10 14:57

Kalejdokom skrev:
Svenska Akademiens Ordbok skrev:Sport: Om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad såsom tävling, systematisk, särskilt utomhus, ofta medelst redskap eller fortskaffningsmedel eller djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning och färdighet och säkerhet och som utövas i syfte att ge utövaren det nöje och den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter eller risker som är förenade med utövandet eller i att tävla med någon eller några eller för att ge utövaren motion eller smidighet eller utveckla och stärka hans kropp (eller särskild kroppsdel) eller stärka hans hälsa och dylikt; numera oftast om sådan verksamhet såsom tävlingsgren (i synnerhet av annan art än friidrott) eller sammanfattande om tävlingsverksamhet med och utan redskap.

Frågor på detta? :)

Ja....eller egentligen inte men.....det här med Sportspegeln...vad är det dom visar där? :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-10 16:50

Mest idrott, tyvärr.

AndreasArvidsson skrev:Var går gränsen för vad som prylrelaterat? Schack är väl en sport?

Ja, eller ett spel. Idrott är ansträngningsdominerat. Sport är prylbaserat men är oftast ändå en fysisk aktivitet. Spel behöver inte vara nämnvärt fysiskt alls. Gränserna är inte skarpa.

AndreasArvidsson skrev:isf bör matlagning också vara en sport där har man ju massor med verktyg.

Man kan nog göra det till en sport, men det som gör att matlagning i normalfallet inte såsom t ex att segla jolle är en sport, är att syftet med att laga mat inte är att använda verktygen.

Syftet är att få fram något att äta. På samma sätt är det inte sport att åka till jobbet även om man använder bil för det, eller rent av utnyttjar de gigantiska apparater som kommunaltrafiken använder. Att klättra i berg kan dock vara sport, och är det nog för det mesta, kanske undantaget om man bort längst ned och har sätt jobb högst upp. :)

AndreasArvidsson skrev:Träningskläder och bra skor behöver man i löpning så det bör isf också vara en sport.

Nej, ansträngningen är huvudperson i det dramat, inte kläderna. Detsamma gäller faktiskt en hel massa idrotter som använder enklare prylar, bollar, stavar, stafettpinnar... Alltså all friidrott och lagidrott.

Gränsen mellan idrott och sport går väl typ vid tennis (som väl är ett mellanting) skulle jag säga, och golf som ligger mera i sportriktningen tror jag ingen förnuftig människa skulle kalla för en idrott. Men sport är det självklart.

AndreasArvidsson skrev:Jag är lite skeptisk till den definitionen.

Ja, att träningskläder skulle definieras som redskap betydelsefulla nog för att göra varje idrott till sport är självklart inte rimligt.

Men vem har definierat något sådant?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-10 17:16

E skrev:Visst kan man göra löpning till en materialsport med puls- o stegräknare och så vidare, men ... Egentligen går det väl bra att vara mer eller mindre naken.

Träningskläder har man med fördel när man övar sig i schack också. I turneringar har man förstås tävlingskläder. 8)

IngOehman skrev:Sport är redskaps/prylrelaterade aktiviteter. Att segla eller köra motorcykel t ex, och man behöver inte tävla för att man gör det.

Ja, en sportbil är en bil med mera körglädje än komfort, inte nödvändigtvis en bil man tävlar med. Men man behöver väl liksom uppleva, "gå in i" sportbilen, segelbåten eller motorcykeln, för att det skall vara att bedriva sport? Om motorcykeln bara är ett nödvändigt ont för att transportera sig till eller i jobbet, och kanske rentav körs på autopilot, då finns nog inga sportkepsar som kan göra aktiviteten till sport. Hur man kör är alltså avgörande och kanske hur intresserad man är.

Absolut. Det är inte sportaktivitet om inte aktiviteten är sitt eget syfte - att man gör det för att det är kul.

Att åka motorcykel eller sportbil med målet att ta sig någonstans är inte sport. Att åka till jobbet t ex, eller turing (resa).

Men i förekommande fall kan det nog vara båda två samtidigt. Förena nytta med nöja helt enkelt. Även folk som inte har tid att nöjesåka kan ju ha nöje av det då åker (kör).

E skrev:Frågan är om inte (allmänt känd som) sportdryck borde heta idrottsdryck. Det är väl en dryck för idrottare?

Ja, redan 1935 slag man fast att det är en dryck som deltagare i ansträngande idrottstävling (t. ex. maraton, vasaloppet) dricker för att ersätta förlorad vätska. Dåtidens sportdrycker innehöll främst vatten och socker, samt syra för att göra dem mindre kvalmiga. Först på 80-talet, om jag minns rätt, kom en massa nya dittills oanvända smakämnen in. Någon tillverkare av idrottsdryck anmälde till exempel att de med sin dryck avsåg ersätta de ämnen som man förlorat i svettningen, bland annat salt, men även många andra ämnen. Minns att det var en dryck som smakade väldigt konstigt, utom efter stor ansträngning (squash och badminton i mitt fall) då den var hur god som helst! Lustigt. Den var gulgrön till färgen.

E skrev:Om kroppen är det väsentliga/enda redskapet, heter det väl idrott?

Ja, så ser jag det.

Men inte sällan ser man att sport används även som ett övergripande begrepp, innehållande både sport och idrott.

E skrev:Frågesport är typ idrott för hjärnan.

Precis. Till för hjärnans ansträngning, och inga redskap används. :)

E skrev:Det här blev jag inte klokare av. Svara nu på de frågor jag sport.

Spännande, i betydelsen ställt (fråga) förmodar jag. Finns detta ord alltså även i Svenskan?

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-11-10 17:19

Kvalificerar umgänge med prostituerad som idrott, med tanke på "flickan som gick på sporten"?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-11-10 17:38

är det sportsligt att döda bananflugan som huserar framför skärmen, UTAN att demolera innehållet (faktiskt.se) jaga, jaga!!! :twisted:
Senast redigerad av roggaro 2015-11-10 18:36, redigerad totalt 2 gånger.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-10 17:39

Om du känner att det är det, så är det det, för dig. :)

HenrikTornquist skrev:Kvalificerar umgänge med prostituerad som idrott, med tanke på "flickan som gick på sporten"?

Nej. Inte om man inte ser sport som samlingsbegrepp i varje fall.

I de flesta samhällen skulle jag nog vilja påstå att det rent av ses som osportsligt. Är uttrycket "flickan som gick på sporten" välkänt?
Jag har aldrig hört det och undrar vad det betyder (noll träffar på google).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-10 17:43

Hoppas ingen blir skjuten, för att ha försökt förklara... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-10 17:46

Ännu så länge lever alla. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-10 17:50

Men hur mår Perfector :oops: ?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-11-10 17:54

Kalejdokom skrev:Men hur mår Perfector :oops: ?

hans inlägg kanske bara va en fluga :o

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-11-10 18:39

Internet är (i alla fall) ingen fluga, det är en elefant – det är därför vi säger snabel-a. (Jonas Hallberg, Spanarna.)

spörja, sporde, sport. <åld.> fråga; få veta

Nu känns det lättare, tack! Återstår bara att rätta Wikipedia.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-11-10 19:16

nähä, jaha! så kan väl alla få rätt på Wikipedia :cry: :x

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2015-11-10 20:06

En typisk faktiskt.se tråd. 8)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2015-11-11 00:12

Precis, och Ingvar...SNÄLLLA....vi har ingen kommunaltrafik här längre...jag vet inte hur många år sen landstinget tog över här i stockholms kommun med omnejd... :wink: :mrgreen:
Kollektivtrafik heter det ju numera... :mrgreen:

sedan det här med sport och idrott igen...nån sa väl att om man måste duscha är det idrott annars sport.....och hur var det nu med simning...? :wink: :roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-11 00:47

IngOehman skrev:Om du känner att det är det, så är det det, för dig. :)

HenrikTornquist skrev:Kvalificerar umgänge med prostituerad som idrott, med tanke på "flickan som gick på sporten"?

Nej. Inte om man inte ser sport som samlingsbegrepp i varje fall.

I de flesta samhällen skulle jag nog vilja påstå att det rent av ses som osportsligt. Är uttrycket "flickan som gick på sporten" välkänt?
Jag har aldrig hört det och undrar vad det betyder (noll träffar på google).

Vh, iö

Det är nog fan så vedertaget . . . att du inte känner till begreppet(gick/gå på sporten) förbryllar mig . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi