Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Jag har provat att vrida mina 90 garder men samtidigt tryckt upp dem mot vägen (ljudbaffel).
Resultatet är nästan lika bra bas på sittplats, ej alldeles nära. Problemet med en sån placering
är att topparna kommer för nära väggen.
Kalejdokom skrev:Känner igen resonemanget om Gradient och IÖ, men har för mig att det stannade vid att man skall vrida baselementen "lite" mot väggen för bästa resultat.
Edit: här är IÖ's inlägg:
viewtopic.php?f=9&t=53746&p=1685832&hilit=gradient#p1685832
Kalejdokom skrev:Känner igen resonemanget om Gradient och IÖ, men har för mig att det stannade vid att man skall vrida baselementen "lite" mot väggen för bästa resultat.
Edit: här är IÖ's inlägg:
viewtopic.php?f=9&t=53746&p=1685832&hilit=gradient#p1685832
Kalejdokom skrev:
Se blir det svårare att driva basarna på ett vettigt sätt. Tre element på 4 ohm funkar ju inte att parallellkoppla. Och seriekoppla till 12 ohm känns sådär...
Återstår att koppla ihop båda kanaler till mono i basen och då kan det ju bli 6 ohm totalt. Missar då möjligheten till stereo i basen, som jag sett fram emot att prova. Någon idé?
Kalejdokom skrev:Jag har ett iNuke 1000 som jag tänkte prova först. Det ju specat till max 2x500W vid 2 ohm. Frågan är vad det tycker om lägre impedans? Antar att det bara är att prova. Finns väl skyddskretsar för sånt där... Slutsteg som specas lägre än 2 ohm måste vara sällsynta? Kanske borde köra en impedansmätning på elementen så jag vet worst case. Hur gör man?
Edit: så här står det i manualen till iNuke 1000:
"Independent DC, LF and thermal overload protection on each channel automatically protects amplifier and speakers without shutting down the show."
Kalejdokom skrev:I min iver att hålla nere höjden på helheten inklusive toppar, funderar jag på vad som skulle hända om jag monterar en av midbasarna så här. Jag inser att jag kan få resonansproblem i mellanregistret, men om jag dels dämpar kaviteten med isolering och även begränsar frekvensgången, så att den bara spelar t.ex. 100-400 Hz skulle det kanske funka? Topparna skulle då kunna liknas vid ett 2,5-vägs system där den nedre basen bara spelar det lägre registret medans den övre basen spelar hela vägen upp till diskanten. Men vad händer med dipolbasen? "Punkteras" baffeln om jag sätter ett element så här? Jag tänker att det inte borde påverka nämnvärt eftersom det är helt öppet bakåt. Någon som fattar och har lust att kommentera?![]()
Kalejdokom skrev:Nu har jag testat!
Fjonkalicious skrev:Hur upplever du basen jämfört med andra konstruktioner, t.ex. likt en basreflex?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster