Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Är inte det lite tvärt emot vad som är gängse uppfattning?
Säger man inte att dipoler ska ha ganska liten dämpning bakom?
Panelguy skrev:Jag har upplevt stor skillnad, speciellt i basen, mellan dipoler och "lådor". Magnepan rekommenderade tidigare lite dämpning bakom skärmarna om de stod nära frontväggen men det är inget jag sett på bilder från olika uppställningar, däremot är diffusering vanligt.
nuffe skrev:Jag hittade ett gammalt inlägg av Ing Öhman om dipoler som kanske är bra kunskap här.
Vad som brukar missas är att stora dipoler defaco ofta avlyssnas i högtalarens närfält, där nivån i djupbasen är väsentligt kraftigare relativt högre frekvenser, än mången program indikerar.
Inlägget är från 2005, 15/2
Henrik
nuffe skrev:Normalt är att man lägger en lågnivå shelf om 6dB/oktav för att kompensera för dipol utsläckningen
som är just 6dB/oktav. Varifrån man ska börja kompensera beror på gångväg runt bafflen.
Nedanför baselementets FS är utsläckningen 12dB/oktav.
Henrik
Panelguy skrev:Märkligt, skulle nog säga att stora dipoler snarare kräver större lyssningsavstånd, definitivt inte nearfield.
Panelguy skrev:Om man prioriterar lågbas skaffar man nog något annat än dipoler
nuffe skrev:Panelguy skrev:Om man prioriterar lågbas skaffar man nog något annat än dipoler
Kan inte hålla med![]()
Henrik
BellsnWhistles skrev:Ahh, du kör med dynamiska "vanliga" element. Då är jag med.Panelguy skrev:Märkligt, skulle nog säga att stora dipoler snarare kräver större lyssningsavstånd, definitivt inte nearfield.
Jag med, absolut, det var det jag menade tidigare med att de blir riktningskänsliga om man sitter för nära bl.a.
Men just när det gäller bas så stämmer det nog, t.o.m. ett i handen hållet baselement utan låda ger bas på någon decimeters avstånd. Men inte på en meter.
nuffe skrev:Nu är ju inte mina basar så jättestora trots att det är 4+4 12or i basen.
Henrik
Panelguy skrev:nuffe skrev:Jag hittade ett gammalt inlägg av Ing Öhman om dipoler som kanske är bra kunskap här.
Vad som brukar missas är att stora dipoler defaco ofta avlyssnas i högtalarens närfält, där nivån i djupbasen är väsentligt kraftigare relativt högre frekvenser, än mången program indikerar.
Inlägget är från 2005, 15/2
Henrik
Märkligt, skulle nog säga att stora dipoler snarare kräver större lyssningsavstånd, definitivt inte nearfield.
IngOehman skrev:Panelguy skrev:Märkligt, skulle nog säga att stora dipoler snarare kräver större lyssningsavstånd, definitivt inte nearfield.
Jag tror du missförstod det jag skrev.
Jag skrev ingenting om att man skall lyssna nära. Jag berättade att en av orsakerna till att dipoler i förekommande fall uppfattas ge en bättre basåtergivning än enkla simuleringsprogram (eller enkla beräkningar) antyder är att man även när man sitter en bra bit bort från stora dipoler ändå sitter rätt så nära dem, relativt sett. Det är stora, och då de speglar sig i bland annat golvet så blir de ännu större.
Vh, iö
nuffe skrev:Panelguy skrev:Om man prioriterar lågbas skaffar man nog något annat än dipoler
Kan inte hålla med![]()
Henrik
BellsnWhistles skrev:nuffe skrev:Nu är ju inte mina basar så jättestora trots att det är 4+4 12or i basen.
Henrik
Kan du posta en bild? Har under måååånga år velat bygga dipoler med dynamiska element men aldrig kommit till skott.
Senast förra vintern satt jag med en färdig beställning på 4 x IB15HT från ae speakers, en knapptryckning bort men sen blev det inget
Användare som besöker denna kategori: MrLeng och 14 gäster