Tidal vs. Wimp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
arkman

Re: Tidal vs. Wimp

Inläggav arkman » 2015-05-12 11:12

Harryup skrev:
arkman skrev:Jag har tidigare gjort en "null-test" mellan wimp och cd. Jag kontrollerade att det var samma master så långt som jag kunde, men när jag gjorde testen genom att spela in signalen från datorn så fanns det skillnader. Jag spelade sedan in signalen via en Sonos spelare och då blev det inga skillnader i null-testen. Jag fick aldrig tid att gå djupare in på varför det blev skillnader då jag jämförde med inspelad signal från datorn. Någon gång i framtiden får jag undersöka saken närmare 8O

Ungefär som jag skulle gissat. Ju mer man testar ju mer märker man att man kan hitta saker som kanske ändrar sig över tiden. Nya firmware och kanske skillnader är borta igen, eller kanske har uppstått.

/Harryup

Jo, så kan det vara. Det som gör det lite extra komplicerat med datorer är att det finns så många sätt att konfigurera den på. I det här specifika fallet vet jag inte om det är jag som missat någon inställning eller om det är någon bug i pc-klienten för Wimp.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-12 22:16

Det här var ju en intressant spelare med Tidal integration.
Roon
Kanske den första mjukvaran med snygg klassisk hantering bl.a.

/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-14 21:27

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-06-04 14:14

På måndag får vi veta hur bra det egentligen går att göra en strömmande musiktjänst. Då ska jag överväga att prenumerera på en. Den.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-04 14:49

hifikg skrev:På måndag får vi veta hur bra det egentligen går att göra en strömmande musiktjänst. Då ska jag överväga att prenumerera på en. Den.

Ett välkryddat Äpple kanske?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-06-04 18:17

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-24 13:34

Prövar nu Tidal, inspirerad av Harryup. :)
Föredrar Tidal ljudmässigt på de låtar jag lyssnat på.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-11-11 20:12

sprudel skrev:Prövar nu Tidal, inspirerad av Harryup. :)

Hmm är det inte samma teknik och mjulvarulösning på tidal å wimp? Jag tänker att det borde låta samma?

En fundering: finns det möjlighet att mäta frekevens eller upplösning på det som strömmas? Alltså det som verkligen strömmas. Jag kan i ärlighetens namn inte höra nämnvärd skillnad på spotify och wimp. Det leder mig till misstanken att det som faktiskt kommer ut är ganska så likvädigt, i alla fall för dessa två öron :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-12 08:20

ninecats skrev:

Hmm är det inte samma teknik och mjulvarulösning på tidal å wimp? Jag tänker att det borde låta samma?

En fundering: finns det möjlighet att mäta frekevens eller upplösning på det som strömmas? Alltså det som verkligen strömmas. Jag kan i ärlighetens namn inte höra nämnvärd skillnad på spotify och wimp. Det leder mig till misstanken att det som faktiskt kommer ut är ganska så likvädigt, i alla fall för dessa två öron :)

Tidal och Wimp är samma leverantör. Tidal köpte ju Wimp. Om det är någon skillnad ljudmässigt vet jag inte men jag föredrar utseendet på Wimp. Tidal och Spotify är svårlästa på skärmar i solljus. Vi har tidigare lagt upp lite filer från Spotify Premium och Wimp Hifi för jämförelse. Inte någon "hörde rätt" på de filer jag lade upp*. Ibland är det inte samma utgåva av albumen och generellt vill jag hävda att själva inspelningen/mastringen är ett långt större problem än de vad de olika streamingtjänsterna gör med ljudet. Mest irriterande tycker jag sökfunktionerna är, speciellt om man söker på klassisk musik. Det gäller såväl Spotify som Wimp.

*Finns några filer kvar, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/ Det är strömmen från resp. tjänst som är inspelad direkt i datorn, 16bit/44.1kHz.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-12 08:37

Då tycker jag du ska lyssna på Lana del Rays senaste skiva. Det är stor skillnad på Tidal och Spotify.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-12 08:41

sprudel skrev:Då tycker jag du ska lyssna på Lana del Rays senaste skiva. Det är stor skillnad på Tidal och Spotify.

Har hört den via Wimp Hifi och där låter den knas i mina öron (i markant höjning någonstans i mellanregistret och det är ju ingen dynamik). Har Spotify Premium också men har inte lyssnat där på det albumet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-12 08:45

Ja, men nu diskuterade vi ju om det var skillnad mellan Spotify och Tidal, inte vad du subjektivt föredrog.
Jag har skivan på CD, Tidal och Spotify där CD och Tidal ger samma intryck men det gör inte Spotify som är avrundat på alla parametrar.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-11-12 18:11

Tack för länken! Jodå, är också inne på att det är mer eller i bland kanske helt avgörande i hur det mastras, detta bara stärker den känslan. Men vore kul att kolla upp nya Lana del Ray-skivan inser jag nu!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-13 14:01

Sprudel, vad tycker du om att köra Tidal via Roon? :wink:

Jag gillar det starkt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-13 14:05

ninecats skrev:

Samma intryck för mig, Spotify eller Wimp är inte lika bra, de är lika dåliga.
Tidal har jag inget emot alls. Ser extra kostnaden som motiverad pga. bättre ljud och en hel del live konserter och videosar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-13 19:45

Harryup skrev:Sprudel, vad tycker du om att köra Tidal via Roon? :wink:

Jag gillar det starkt.

mvh/Harryup

Har inte testat. Smocktjockt i agendan förutom 1 tim lgår. Bättre lycka i helgen kanske. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-13 20:00

Harryup skrev:
ninecats skrev:

Samma intryck för mig, Spotify eller Wimp är inte lika bra, de är lika dåliga.
Tidal har jag inget emot alls. Ser extra kostnaden som motiverad pga. bättre ljud och en hel del live konserter och videosar.

mvh/Harry

Vad skiljer Wimp Hifi och Tidal åt? Båda är väl identiska med motsvarande CD enligt de som testat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-13 22:15

Tidal är 16/44 om folk finner att det låter likdant ifrån Wimp är ju bra för dom, det blir ju billigare. Personligen har jag spotify som bakgrundsmusik under fördrinkar. Faktiskt helt sant. Jag har aldrig tyckt att det varit samma känsla som att spela CD eller att streama musik ifrån egen server i CD-kvalité.
Kan det vara därför folk roar sig med masvisa skivor, felen blir ännu mer hörbara om man lyssnar på kassa källor?
Tidal visar f.ö. en digitalorm som visar utstyrningen relativt den digitala nollan hela tiden då man spelar musiken.
Jag kan fortfarande komma på mig att tycka när jag hör en låt att jamen, det låter ju egentligen bra om Spotify. Men efter 5 låtar har jag tappat intresset. Kan det vara att det är så att det är ganska ojämn kvalité på låtar som är snålkodade ifrån olika artister och bolag jämfört med om det är full CD-kvalité.
Med Tidal så får man en enorm skivsamling, med Wimp så får man en massa musik som man kan spela i bakgrunden medans man pratar med gäster.

Med Roon så får man som en redaktion som letar igenom ens samling och skriver lite artiklar om olika inspelningar man har och väver dessutom in Tidal så att när man söker så är det både i ens skivsamling och på Tidal.

/Harryup

ninecats

Inläggav ninecats » 2015-11-13 23:41

För att förtydliga min första post: det är wimp HIFI (16/44) samt spotify som jag inte hör nämnvärd skillnad på.

Wimp hifi med dess 16/44 samt lite högre avgift ska väl vara exakt samma som Tidal? Tidal är ju bara en amerkanskt ägd variant av Wimp... Men visst finns möjligheten till en billigare, snålkodad variant av Wimp också.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-14 00:01

Ok, hittade denna http://www.ljudochbild.se/nyheter/blind ... y-och-wimp
Wimp och Tidal kommer ifrån samma ägare.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-11-14 01:34

Kan inte säga att jag hör skillnad mellan Wimp o Tidal när jag spelar Airplay från Ipad. Men tycker det flyter på bättre och har färre "hack" med Wimp.
Tyvärr är Wimps app för Ipad sämre än Tidals enligt min mening.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-14 19:58

Harryup skrev:Tidal är 16/44 om folk finner att det låter likdant ifrån Wimp är ju bra för dom, det blir ju billigare. Personligen har jag spotify som bakgrundsmusik under fördrinkar. Faktiskt helt sant. Jag har aldrig tyckt att det varit samma känsla som att spela CD eller att streama musik ifrån egen server i CD-kvalité.
Kan det vara därför folk roar sig med masvisa skivor, felen blir ännu mer hörbara om man lyssnar på kassa källor?
Tidal visar f.ö. en digitalorm som visar utstyrningen relativt den digitala nollan hela tiden då man spelar musiken.
Jag kan fortfarande komma på mig att tycka när jag hör en låt att jamen, det låter ju egentligen bra om Spotify. Men efter 5 låtar har jag tappat intresset. Kan det vara att det är så att det är ganska ojämn kvalité på låtar som är snålkodade ifrån olika artister och bolag jämfört med om det är full CD-kvalité.
Med Tidal så får man en enorm skivsamling, med Wimp så får man en massa musik som man kan spela i bakgrunden medans man pratar med gäster.

Med Roon så får man som en redaktion som letar igenom ens samling och skriver lite artiklar om olika inspelningar man har och väver dessutom in Tidal så att när man söker så är det både i ens skivsamling och på Tidal.

/Harryup

Intressant! Då bör det vara enkelt att höra skillnaderna som de ligger i datorn, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... y%20x3.wav
Det är samma låt inspelad från resp. tjänst. Det är Lana del Rey's ”Music to watch boys to”, en låt som Sprudel tyckte lät olika från Spotify och Tidal. Tidal skulle visst låta som CD:n. Här är det Wimp Hifi, Tidal Hifi och Spotify Premium i obekant ordning. CD:n har jag inte.

Jag har tillgång till alla tre tjänsterna och någon större skillnad i utbud av album har jag inte hittat. Gick från Wimp till Tidal och alla mina listor och album följde med. På Spotify finns något spår som saknas hos de andra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-14 20:16

Vad kul. Ska försöka lyssna på dessa i morgon, spännande.
Ett lördagstips jag hittade på Tidal medan jag väntar på att ugnen ska färdigställa Moussaka på älgfärs, kantareller och aubergine.
Bob Dylan live at Carnegie Hall 1963. Grymt bra, och raspet har inte accentuerats lika tydligt ännu, men musiken sitter gott.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-11-14 21:30

RogerGustavsson skrev:Det är samma låt inspelad från resp. tjänst. Det är Lana del Rey's ”Music to watch boys to”, en låt som Sprudel tyckte lät olika från Spotify och Tidal. Tidal skulle visst låta som CD:n. Här är det Wimp Hifi, Tidal Hifi och Spotify Premium i obekant ordning. CD:n har jag inte.

Just de låtarna har jag lagt upp i min DropBox i CD-version och en 24-96 vinylrip. Om ni är intresserade av att jämföra så finns filerna här:
https://www.dropbox.com/sh/nfkj19z3j1k3 ... 6GhKa?dl=0

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-15 12:02

Har lyssnat lite kort och jag tycker det är underligt för alla dina filer låter grötigt jämfört med min fysiska CD. Jag har mindre bumlig bas på fysisk CD och bättre separation på allting. Är någon av dina filer grötigare än någon annan så är det nr 2, men jag behöver nog lyssna lite till för att vara säker. Juste av dig att lägga upp filer på det här sättet.
Spela filer från Dropbox på Ipad, funkar det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-15 13:59

Har inte lyssnat på det själv än. Hrm, undrar varför det skulle låta grötigt... Är det något med mjukvaran jag använt för att spela in strömmen? Har använt Total Recorder som spelat in med 16 bit/44.1kHz, Windows 7 inställd utan omsamplingar och alla förbättringar bortkopplade. Jag använder antingen någon av mina Windows-maskiner eller en iPad kopplad till DAC:en i en Audiolab 8200 CDQ. Kan göra om det på en annan PC och se om det blir annorlunda.

Gjorde för övrigt en jämförelse mellan inspelningar av samma låt från olika tillfällen. Kör man dem i MasVis ser de annorlunda ut. Harrup har påtalat att uppspelning via datorer kan ge olika resultat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-15 15:02

Tack för den Bill. :)
Har lagt 24an på dator och spelar USB-A in med wasapi event inställt på 24 bitar. Fint! :)
Kul det här.

Min fysiska CD har beteckningen, på spårsidan:
Universal, 06025 474883-0 01 +53816196. Made in Germany by EDC, på omslagssidan anges 06025 47488305

Vet inte hur man ska tolka dessa siffror faktiskt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-15 15:44

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-15 15:50

På Windows, använd foobar eller asio.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-15 16:12

När jag kör mina PC till extern DAC är de vanliga volymkontrollerna i Windows utan funktion. Däremot är volymkontrollerna i Spotify, Wimp eller Tidal aktiva. Med iPad visas inga volymkontroller utom när jag använder fjärren till försteget (DAC) och Spotify bjuder på equalizer. Har inte provat Tidal med iPad.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi