The TAD's lyssning i Stockholm!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: The TAD's lyssning i Stockholm!

Inläggav DVD-ai » 2015-11-13 18:14

Jag tycker dom var för vita.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-11-13 18:17

Undrar lite, vart har dom hållit hus sedan 80-talet? Vad har man restaurerat på dom?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2015-11-13 20:00

RobotKeso skrev:Undrar lite, vart har dom hållit hus sedan 80-talet? Vad har man restaurerat på dom?

Allt detta fick vi svar på
Bortglömda i ett magasin
Mest elektroniken som är renoverad (slutstegen)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-11-13 20:33

bakerman22 skrev:Var är baslådorna? :D

Dom där småsvarta prickarna längst ner är 16 tums baselement. Det sitter två bakom varandra i varje position i compoundmontering. Det gör attr man kan ha hälften så stor låda. Det är åtta stycken 16-tummare alltså. Mellanregistren är de övre två svarta prickarna, det är fyra stycken 12-tummare som går som mellanregister i en D'Appolitokonfig. Mellan dessa sitter två mellanregisterhorn i lönn, de ger 107dB ut med en watt in på en meter. Finns lite att ta av alltså. På toppen är det två berylliumdiskanter, varav den ena var trasig i båda högtalarna.

Alltihop skulle varit monterat D'Appolito, men man har tillverkat passivt högpassfilter till mellanhornen och de gick sedan hela vägen upp, med en diskant som toppdiskant nånstan långt över 10k. Mellanhornen sitter ihop för att man fick en del interferenser om man satte det som var tänkt från början.

Rackarna innehöll förstärkare samt aktivt fyrvägs delningsfilter, men nu var det då passsivt till mellanhornen. Delningsfrekvenser var 200Hz i basen, 1200Hz i mellanregistret och okänd i diskanten. Basarna gick (0) - 200Hz, tolvorna 200 - 1200Hz, trähornen 1200 hela vägen upp just nu och diskanterna från xxkHz (10-15 nåt, glömde bort). Basarna drevs av 4x300 (nåt) watt (peak nån kilowatt), resten av 4x 200 (nåt) watt. Basförstärkare från labbgruppen, de andra från Pioneer.

Var sitter då basarna? ja, eftersom TAD-arna står helt fritt utan vägg bakom så saknades allt stöd i basen, bakom draperiet är det en jättevolym. Man kopplade därför in subbassystemet som hör till salen vi var i. Där är alltså basarna, men de syns inte. På övertid i lyssningen kopplades extrabasarna ur så vi kunde jämföra. Personligen tyckte jag det blev mycket bättre, mer distinkt bas om än ej så stark.

Det finns ideer om att man kanske skulle kunna modernisera alltihop från 80-talsteknik till nutidsteknik, med nya delningsfilter och justering av frekvensgång, fasgång och time aligning med mera. Det låter ju som ett kul projekt. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-13 21:19

phon skrev:
bakerman22 skrev:Var är baslådorna? :D

Dom där småsvarta prickarna längst ner är 16 tums baselement. Det sitter två bakom varandra i varje position i compoundmontering. Det gör attr man kan ha hälften så stor låda. Det är åtta stycken 16-tummare alltså. Mellanregistren är de övre två svarta prickarna, det är fyra stycken 12-tummare som går som mellanregister i en D'Appolitokonfig. Mellan dessa sitter två mellanregisterhorn i lönn, de ger 107dB ut med en watt in på en meter. Finns lite att ta av alltså. På toppen är det två berylliumdiskanter, varav den ena var trasig i båda högtalarna.

Alltihop skulle varit monterat D'Appolito, men man har tillverkat passivt högpassfilter till mellanhornen och de gick sedan hela vägen upp, med en diskant som toppdiskant nånstan långt över 10k. Mellanhornen sitter ihop för att man fick en del interferenser om man satte det som var tänkt från början.

Rackarna innehöll förstärkare samt aktivt fyrvägs delningsfilter, men nu var det då passsivt till mellanhornen. Delningsfrekvenser var 200Hz i basen, 1200Hz i mellanregistret och okänd i diskanten. Basarna gick (0) - 200Hz, tolvorna 200 - 1200Hz, trähornen 1200 hela vägen upp just nu och diskanterna från xxkHz (10-15 nåt, glömde bort). Basarna drevs av 4x300 (nåt) watt (peak nån kilowatt), resten av 4x 200 (nåt) watt. Basförstärkare från labbgruppen, de andra från Pioneer.

Var sitter då basarna? ja, eftersom TAD-arna står helt fritt utan vägg bakom så saknades allt stöd i basen, bakom draperiet är det en jättevolym. Man kopplade därför in subbassystemet som hör till salen vi var i. Där är alltså basarna, men de syns inte. På övertid i lyssningen kopplades extrabasarna ur så vi kunde jämföra. Personligen tyckte jag det blev mycket bättre, mer distinkt bas om än ej så stark.

Det finns ideer om att man kanske skulle kunna modernisera alltihop från 80-talsteknik till nutidsteknik, med nya delningsfilter och justering av frekvensgång, fasgång och time aligning med mera. Det låter ju som ett kul projekt. :D

En alldeles utmärkt sammanfattning phon . . . och även lelle ja tyckte att det lät möe bättre utan "subbarna" . . . typ.
(Förexten, du va ju ena jäkel på tongenerator . . . Svante såg ja inte till). :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-13 22:43

Star Wars känsla :-)
Lyckades pga omständigheter inte ta mig dit, det var lite väl optimistiskt att ens hoppas som läget är just nu. Gör om det i maj så kommer jag :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-13 23:00

Missade tyvärr arrangemanget då en envis förkylning inte vill släppa, alls. Har hört dom på en mässa i kanske Älvsjö, för ett litet tag sedan (≈1975?).
Dom gör sig inte på 3-4 m avstånd var det bestående intrycket. Att använda toppdiskanter till dessa drivers om 2"arna var 4001 är ju inte alltid vanligt. Kanske tur att 2 av dom inte fungerade.
Hur lät det då?

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-11-13 23:23

Harryup skrev:Missade tyvärr arrangemanget då en envis förkylning inte vill släppa, alls. Har hört dom på en mässa i kanske Älvsjö, för ett litet tag sedan (≈1975?).
Dom gör sig inte på 3-4 m avstånd var det bestående intrycket. Att använda toppdiskanter till dessa drivers om 2"arna var 4001 är ju inte alltid vanligt. Kanske tur att 2 av dom inte fungerade.
Hur lät det då?

/Harryup

Ledsen för förkylningen, men ungefär 1975* . . . typer ???? :? :D

*Högisarna konstruerades, om jag mins rätt, i slutet av 80-talet.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-13 23:35

Ja, 75 var det kanske knappast men slutet på 80-talet känns lite för nytt. Vet att dom konstruerades till en mässa ursprungligen och ingen ville ju köpa små Pioneer högtalare på grunda av att man snickrat ihop dessa monster. Kunder tappade lite fokus kan man väl säga.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-13 23:53

Otroligt stort tack för bild och reportage så att vi som inte hade den blekaste möjlighet att ta oss dit kan lära oss lite trots allt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-11-14 02:30

Är det Pioneer i Sverige som äger högtalarna? Någon närmare information om exakt vad för förstärkare som användes? :mrgreen:

Tycker dom är riktigt coola och anser att det vore väldigt synd att modifiera högtalarna. Ett tidsdokument. Vore kul om man kunde ha med dom på någon hifimässa så fler fick ta del av dom.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-14 03:02

Bild

Mums :P
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-14 03:10

phon skrev:Rackarna innehöll förstärkare samt aktivt fyrvägs delningsfilter, men nu var det då passsivt till mellanhornen. Delningsfrekvenser var 200Hz i basen, 1200Hz i mellanregistret och okänd i diskanten. Basarna gick (0) - 200Hz, tolvorna 200 - 1200Hz, trähornen 1200 hela vägen upp just nu och diskanterna från xxkHz (10-15 nåt, glömde bort). Basarna drevs av 4x300 (nåt) watt (peak nån kilowatt), resten av 4x 200 (nåt) watt. Basförstärkare från labbgruppen, de andra från Pioneer.

Delningen till diskanterna var 16 KHz om jag minns rätt, och anledningen till att ena var trasig (vilket nämndes tidigare på sidan) är att någon glad ljudtekniker pillade för mycket med gainrattarna på stegen någon gång under 80-talets slut, enligt vad Benny Norling sade när jag pratade med honom. Efter det tog man fram glasfronter framför slutstegsrackarna så att de skulle få vara i fred efter kalibrering.

Edit: Midbasar, horn och superdiskanter (eller vad man nu ska kalla dem) drevs av Pioneer M-90a och respektive baselement av Lab Gruppen SS1300.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-14 03:24

Låtlistan (förutom första låten, som jag missade):
The Full English - Awake Awake
Fourplay - Chant
Stora tuna kyrka 2004 inspelat av Torbjörn Samuelsson - Vallåtspolskan
Andreas Nilsson - Mind The Gap
Klipp från P2 Dokumentär - Loudness War
Jokleba - Muggen Fallskjerm
Paul Simon - 50 ways to leave your lover
Miles Davis - Tutu
Pink Floyd - Welcome to The machine
Alesso - Dynamite
Elvis Presley - Fever
Glen Miller - Chattanooga Choo Choo (i specialversion)
Daft Punk - Get Lucky
Eric Bibb - With My Maker I Am One
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-11-14 03:31

Fan vad dåligt till man bor :(
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-11-14 08:26

pingvinen skrev:
RobotKeso skrev:Undrar lite, vart har dom hållit hus sedan 80-talet? Vad har man restaurerat på dom?

Allt detta fick vi svar på
Bortglömda i ett magasin
Mest elektroniken som är renoverad (slutstegen)

Tackar. Allt kan glömmas bort i magasin verkar det som.

Diskanterna ser ut som ET-703?

Var det någon som frågade efter prislappen? :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2015-11-14 10:39

Jag hörde ingen prislapp, men ett mellanregisterhorn (lådan utan driver) sades kosta 25 000 (eller var det 50?). Om man summerar upp allt så blir det en del pengar.

Flrstärkare var Pioneer M 92 2 x 200 W (två per kanal) till diskanter och mellanregister och lab gruppen 2 x 350 (?) W (två per kanal) till basarna.

Hög verkningsgrad på högtalarna

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-14 10:46

Hur lät det hela då?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2015-11-14 10:52

sprudel skrev:Hur lät det hela då?

Bra

Ljudet fyllde upp hela lokalen (som en större biograf) utan att låta ansträngt. Bra återgivning av röster, tex ett avsnitt med tal från sveriges radio.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-11-14 11:01

Jag tyckte också det lät bra. Högtalarna byggdes för att man ville kunna få ett bra varxdagsrumsljud fast i en stor lokal, till skillnad från pa-ljud. Jag tycker nog att man har lyckats bra med det.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-14 12:04

Hade varit kul att lyssna på dessa, men en annan var tvungen att jobba :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-14 12:20

Tad priser kan vara svåra att få tag på men att få tag på elementen kan vara svårare. Svenska Pioneer förlorade rätten att sälja dom och fick skicka tillbaka dom.
En TAD 703 diskant ligger säker på en 3000$ st för att få tag på en ny.
2" om det var en 4001 ligger nog på 2500$ st.
Mellanregistren vare sig det var 1102 eller 1201 är utgågna och NOS kanske runt 2000$ styck.
Basarna har väldigt olika priser beroende på modell, alla ser lika ut kanske 1500$ st för dom billiga NOS.
Beggade klart billigare men kan vara kört hårt i studiosammanhang.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-11-14 19:40

Tyckte också att det var ett mycket trevligt initiativ och man kunde riktigt ta på entusiasmen hos alla som talade. Tyvärr blev jag rätt besviken på hur dessa bestar lät. Från min plats ungefär i mitten på första "tillåtna" raden, lät mellanregistret väldigt mycket "PA" med en obehagligt skarp klang. Diskanten höll inte heller ihop med övriga ljudet utan levde sitt eget liv "där uppe". Lägsta basen spelade också för sig själv ibland, men det kanske har sin förklaring i att lokalens eget bassystem var med och spelade.

Inget jag skulle vilja ha som vardagslyssning i vart fall, men kanske satt jag för nära högtalarna. Det var stundtals obehagligt för öronen och jag gick i pausen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-14 20:08

att göra filter är inte lätt och att inte tidsjustera hornen är att tigga om bekymmer. Att kalla dom TAD Reference är möjligen lite pretto. Det är ju ingen TAD modell utan något konstruerat med TAD element, inte av TAD. Men roligt att nån bygger något udda är ju kul.

/Harryup

Jean Paul

Inläggav Jean Paul » 2015-11-15 15:27

Conan,
Gällande basen så bör man inte spela olika basar inom samma passband. Det blir fasfel, så vissa frekvenser släcks ut och andra förstärks. Under Alesso kunde man höra detta då det lät bumligt. Det hördes även att basen laggade efter i tid. Synd att dom kopplade in teaterns basar.

Håller med om att mellanregget lät PA ibland. Tror en del av det kan bero på att vissa inspelningar inte var felfria. Paul Simon lät helt keff i kören. Örat är också mer känsligt i mellanregistret varför många PA-ljudtekniker drar ner vid 3-4k när det spelas starkt. Men sen så var det ju trots allt ett PA.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-15 18:12

Jean Paul, välkommen till faktiskt! Jag ville bara säga det, jag har inget att tillägga i sakfrågan. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-11-16 09:08

Dessa röda trådar är värdelösa utan youtube

Shatterer of words

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-16 11:24

ChristianAndersson skrev:Dessa röda trådar är värdelösa utan youtube

[ YouTube ]

Vilka är det som pratar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-11-16 11:36

PerStromgren skrev:

[ YouTube ]

Vilka är det som pratar?

Den förste talaren är Gunnar Holm. Han var VD, grundare och ägare av Svenska Pioneer. Han började 1965. Då höll de till i ett garage med kontor på Erstagatan i Stockholm och företaget hette Holmenco. Första gången jag var där och tittade på Pioneers produkter var 1968/69.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-16 11:48

Ja, Gunnar, och den andra som talar är Benny Norling.

[ YouTube ]

Mycket bra!

Och förbluffande god ljudkvalitet på klippet!

Hur är det mickat? Och hur är det filmat? Kameran verkar oberoende av mikrofonerna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi