USB-dac försvunnen..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

USB-dac försvunnen..

Inläggav BPM » 2015-11-16 10:21

Sliter mitt hår.. (eller hade om jag haft något att slita..).
Min USB-dac (Nuforce Icon HDP) är av typen som inte kräver några drivrutiner (24/96 max) och har under den dryga månad jag haft den fungerat klanderfritt. Jag kopplar in USB-kabeln till datorn, väljer Nuforce som uppspelningsenhet och sedan har det bara varit att köra.
För en vecka sedan började det bråka, dock.. Jag ansluter DAC:en varpå datorn (Windows 10) meddelar att "En USB-enhet som nyligen anslutits känns inte igen av datorn" osv. Jag testar då att ansluta till en annan USB-port men får samma meddelande..och så höll det på i några dagar innan datorn inte reagerar alls på att jag ansluter DAC:en.

Jag har testat att avinstallera allt som har med USB att göra i enhetshanteraren (det installeras igen vid en omstart) men samma visa, ingen reaktion. Andra USB-enheter (hårddiskar, möss osv fungerar klanderfritt) och jag har även testat DAC:en i en annan dator där den fungerar som den ska.
Tips på åtgärd? Det enda jag inte testat är att installera om datorn men då jag fick win 10 som uppgradering har jag ingen skiva eller installationsfil och jag tycker ändå att det är väl drastiskt och mycket jobb (har en massa som måste sparas osv i så fall..) för en sketen USB-dac.

Funderingar på en eventuell lösning skulle emottas med tacksamhet.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: USB-dac försvunnen..

Inläggav Perfector » 2015-11-16 11:58

BPM skrev:Sliter mitt hår.. (eller hade om jag haft något att slita..).
Min USB-dac (Nuforce Icon HDP) är av typen som inte kräver några drivrutiner (24/96 max) och har under den dryga månad jag haft den fungerat klanderfritt. Jag kopplar in USB-kabeln till datorn, väljer Nuforce som uppspelningsenhet och sedan har det bara varit att köra.
För en vecka sedan började det bråka, dock.. Jag ansluter DAC:en varpå datorn (Windows 10) meddelar att "En USB-enhet som nyligen anslutits känns inte igen av datorn" osv. Jag testar då att ansluta till en annan USB-port men får samma meddelande..och så höll det på i några dagar innan datorn inte reagerar alls på att jag ansluter DAC:en.

Jag har testat att avinstallera allt som har med USB att göra i enhetshanteraren (det installeras igen vid en omstart) men samma visa, ingen reaktion. Andra USB-enheter (hårddiskar, möss osv fungerar klanderfritt) och jag har även testat DAC:en i en annan dator där den fungerar som den ska.
Tips på åtgärd? Det enda jag inte testat är att installera om datorn men då jag fick win 10 som uppgradering har jag ingen skiva eller installationsfil och jag tycker ändå att det är väl drastiskt och mycket jobb (har en massa som måste sparas osv i så fall..) för en sketen USB-dac.

Funderingar på en eventuell lösning skulle emottas med tacksamhet.

Inget på windows update heller då antar jag.
Kan det finnas nå't hos tillverkaren av enheten?
Eventuellt hos tillverkaren av datorn eller moderkortet?
Har du flashat upp bios?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-16 13:01

Bios är senaste. Tillverkarens hemsida ger inget.. Ska ju inte behövas drivrutiner så finns inget att tanka ner, och modellen är inte aktuell så hittar den inte alls på tillverkarens hemsida..
Konstigt att den bara la av (i vardagsrumsdatorn). I början funkade den fint och sedan talade i alla fall datorn om att något som inte kändes igen var anslutet men nu händer ingenting när jag sätter i usb-kabeln oavsett vilken port jag använder (allt annat funkar alltså finfint i samtliga portar).
Mycket märkligt..och störande..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-16 13:12

BPM skrev:Bios är senaste. Tillverkarens hemsida ger inget.. Ska ju inte behövas drivrutiner så finns inget att tanka ner, och modellen är inte aktuell så hittar den inte alls på tillverkarens hemsida..
Konstigt att den bara la av (i vardagsrumsdatorn). I början funkade den fint och sedan talade i alla fall datorn om att något som inte kändes igen var anslutet men nu händer ingenting när jag sätter i usb-kabeln oavsett vilken port jag använder (allt annat funkar alltså finfint i samtliga portar).
Mycket märkligt..och störande..

Usb 2 eller 3?
Jag har ett Transcend usbminne som inte känns igen i W10, men i W7 funkar det fint
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-16 13:50

Alla portar (tror jag) i datorn är av typen USB2. Datorn är en Dell Latitude e6410 med en rätt gammal i5-560 och ett Quadro grafikkort men den fixar att spela upp musik och film utan problem.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-16 14:24

rekommenderar ett besök på windows update och söka efter anpassning för usb-porten
Eventuellt skicka en fråga till supporten om varför det inte funkar
Felet ligger helt klart i OS'et och inte i datorn eller enheten.
Själv har jag backat till W7 igen, dels för att Transcend-minnet inte vill i 10'an men åxå för att inga kortspel finns kvar i datorn.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-16 14:55

Tyvärr kan jag inte uppdatera några av de drivrutiner som har med USB att göra i enhetshanteraren. Datorn talar bara om för mig att de bästa drivrutinerna för enheten redan är installerade..:(
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-16 15:33

BPM skrev:Tyvärr kan jag inte uppdatera några av de drivrutiner som har med USB att göra i enhetshanteraren. Datorn talar bara om för mig att de bästa drivrutinerna för enheten redan är installerade..:(

Och du hade avinsatallerat dom och startat om dator tyckte jag mig se.
Bläh! för undermåliga operativsystem.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-16 16:16

Jag har varit med om liknande USB-konstigheter tidigare, då var det kabeln som bråkade. Har du testat en annan? Även om det fungerade i en annan dator kan det ju vara ett intermittent fel.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-11-16 16:23

En första åtgärd borde ju vara att utesluta om det är dacen eller fator (eller kabeln). Testa dacen på en annan dator, gärna med en annan sladd.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2015-11-16 20:01

Jag har haft liknande fel med min Dac i Windows 10,jag gick in i Bios och återställde till fabriksinställningarna sen funkade det igen så testa om det funkar hos dig också.

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 15:36

Tackar för svar, men det verkar hopplöst.. Har testat allt, även att återställa bios till fabriksinställningarna (vilket ledde till att datorn inte startade.. Tog ett tag att hitta att den under fliken "SATA Operation" hade ställt in nån RAID-historia som inte funkade..). Samma visa, händer inget alls..

Det jag inte provat så här långt är att byta kabel men jag har bara en (en ny men billig 5m Bandridge-kabel från netonnet) med rätt kontakt i DAC-ändan (typ skrivaranslutning). Den kabeln är dock den jag använt när jag provat med en annan dator och där funkar det..

Har väl inget annat val än att formatera om, antar jag.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-18 16:17

Länge sen jag rört en Windows-maskin nu men det går kanske att avinstallera USB-audio drivrutinen (om den inte är innästlad allt för mycket i någon generell USB-drivrutin, man vill väl antagligen inte bli utan USB-tangentbord och mus-stöd :D) och på så sätt tvinga en ominstallation av drivrutinen (gissar att Windows försöker göra det mer eller mindre automatiskt). Låter lite väl drastiskt att behöva installera om bara för att få standard USB audio att fungera… även för Windows. ;)

Edit: Förtydligande. TS har avinstallerat USB-drivrutiner men inte nämnt om explicit USB-audio eller ljudstöd överlag avinstallerats. Vill inte enhetshanteraren visa audio-enheten så är det kanske svårare att avinstallera "rätt" drivrutin och man får ta till bökigare åtgärder (dvs leta filer i diverse kataloger och hålla tummarna :P).
Senast redigerad av joakimfors 2015-11-18 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 16:19

Det går ju att köpa ett pci express minikort för 2 eller 4 usbportar att sätt i datorn och köra från det
Då får du drivrutiner på en liten cd som man spar och har nytta av.
Edit
Hittade dessa hos dustin
https://www.dustinhome.se/product/50106 ... sata-power
https://www.dustinhome.se/product/5010383706/ub-108
Någon av dom kanske kan hjälpa dig

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-11-18 20:05

BPM skrev:För en vecka sedan började det bråka, dock.. Jag ansluter DAC:en varpå datorn (Windows 10) meddelar att "En USB-enhet som nyligen anslutits känns inte igen av datorn" osv. Jag testar då att ansluta till en annan USB-port men får samma meddelande..och så höll det på i några dagar innan datorn inte reagerar alls på att jag ansluter DAC:en.

Hahaha ... samma här, datorn känner inte längre igen min mobil, den finns inte när jag ansluter den. Samma med en bankdosa, den fanns inte heller. Gick att åtgärda med att ladda hem ny drivis. Backupdisken finns fortfarande, alltid nåt. :D

... datorer ... men man klarar sig ju inte utan ....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 21:20

"Joakimfors"
Jag har tyvärr inget i enhetshanteraren som verkar ha något med USB Audio att göra.. Vad jag har är:
2st "Generic USB Hub"
1st "Intel 5 Series/3400 Series Chipset family USB host controller 3B3C
1st "Intel 5 Series/3400 Series Chipset family USB host controller 3B34
2st "USB-enhet (sammansatt)
2st "USB-rotnav (hub)

Lite lur på varför jag förutom Intel-varianten har 2st av varje. Hursomhelst har jag avinstallerat allt några gånger men datorn installerar om allt vid uppstarten och så ser det identiskt ut igen.
Under ljudkort har jag "IDT High definition Audio Codec" och 4st (!) "Nvidia High Definition Audio". Inget om något USB-ljud.

"Perfector"
Jag kom på att jag faktiskt har en USB-hub liggande och testade att ansluta den och sedan koppla DAC:en via hubben. Samma resultat: Ingen reaktion..

"phon"
Eller hur.. Konstigt man blir så frustrerad men så här 2015 har man hunnit vänja sig vid att grejer bara funkar.. Inte som när man satt och knackade DOS för 25 år sedan..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 21:28

BPM skrev:"Joakimfors"
Jag har tyvärr inget i enhetshanteraren som verkar ha något med USB Audio att göra.. Vad jag har är:
2st "Generic USB Hub"
1st "Intel 5 Series/3400 Series Chipset family USB host controller 3B3C
1st "Intel 5 Series/3400 Series Chipset family USB host controller 3B34
2st "USB-enhet (sammansatt)
2st "USB-rotnav (hub)

Lite lur på varför jag förutom Intel-varianten har 2st av varje. Hursomhelst har jag avinstallerat allt några gånger men datorn installerar om allt vid uppstarten och så ser det identiskt ut igen.
Under ljudkort har jag "IDT High definition Audio Codec" och 4st (!) "Nvidia High Definition Audio". Inget om något USB-ljud.

"Perfector"
Jag kom på att jag faktiskt har en USB-hub liggande och testade att ansluta den och sedan koppla DAC:en via hubben. Samma resultat: Ingen reaktion..

"phon"
Eller hur.. Konstigt man blir så frustrerad men så här 2015 har man hunnit vänja sig vid att grejer bara funkar.. Inte som när man satt och knackade DOS för 25 år sedan..

Men du anslöt via usb i datorn?
Då misstänker jag att felet ligger i moderkortet och det enda som kan avhjälpa är ett extra kort med egen kommunikation via pci express mini.
dom är ganska billiga dessutom och du får fler usbportar för framtida bruk

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-11-18 21:38

Det är sällan hårdvaran som krånglar utan i de flesta fall är det mjukvaran.

Har du en systemåterställningspunkt då det funkade du kan återgå till?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 21:56

"perfector"
Jag tror faktiskt inte att det är något fel på moderkortet. Annat som kopplas in i samma usb-portar har fungerat som vanligt (hårddiskar, usb-minnen, telefon, mus osv) och något säger mig att usb-portarna inte är så selektiva att de väljer när de vill fungera och inte. Då vore det troligare att det faktiskt vore något fel på DAC:en..men den funkar som den ska ansluten till en annan dator..

"UrSv"
Jag har inte skapat någon själv, men Windows kanske gör det per automatik? Problemet är att jag har dålig pejl på vad som installerats eller lagrats efter den eventuella återställningspunkten så då åker jag på att börja säkerhetskopiera filer osv.. Ska jag gå den vägen kan jag lika gärna installera om..
Problemet är att jag har ett par program installerade som installerats ifrån USB-pinnar som tillhör andra..och där jag svårligen kan komma över installationsfilerna igen.. Det är anledningen till att jag inte redan installerat om, och jag är rädd för att de skulle försvinna även vid en återställning.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 21:58

BPM skrev:"perfector"
Jag tror faktiskt inte att det är något fel på moderkortet. Annat som kopplas in i samma usb-portar har fungerat som vanligt (hårddiskar, usb-minnen, telefon, mus osv) och något säger mig att usb-portarna inte är så selektiva att de väljer när de vill fungera och inte. Då vore det troligare att det faktiskt vore något fel på DAC:en..men den funkar som den ska ansluten till en annan dator..

"UrSv"
Jag har inte skapat någon själv, men Windows kanske gör det per automatik? Problemet är att jag har dålig pejl på vad som installerats eller lagrats efter den eventuella återställningspunkten så då åker jag på att börja säkerhetskopiera filer osv.. Ska jag gå den vägen kan jag lika gärna installera om..
Problemet är att jag har ett par program installerade som installerats ifrån USB-pinnar som tillhör andra..och där jag svårligen kan komma över installationsfilerna igen.. Det är anledningen till att jag inte redan installerat om, och jag är rädd för att de skulle försvinna även vid en återställning.

Då har jag slut på ideer.
Hoppas du hittar på nåt som får den att funka igen

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 22:22

Perfector skrev:Då har jag slut på ideer.
Hoppas du hittar på nåt som får den att funka igen

Tackar, och tackar för all input! Brainstorming är vad som brukar behövas :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-11-18 22:28

Återställningspunkten påverkar inte dina dokument utan bara drivare, register och lite systemprylar. Borde vara säkert alltså och troligtvis den enklaste lösningen om det finns en. Windows Update gör ofta en utan att man tänker på det.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 22:36

UrSv skrev:Återställningspunkten påverkar inte dina dokument utan bara drivare, register och lite systemprylar. Borde vara säkert alltså och troligtvis den enklaste lösningen om det finns en. Windows Update gör ofta en utan att man tänker på det.

Kanske borde veta detta, men...var hittar jag de eventuella återställningspunkterna?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 22:38

BPM skrev:
UrSv skrev:Återställningspunkten påverkar inte dina dokument utan bara drivare, register och lite systemprylar. Borde vara säkert alltså och troligtvis den enklaste lösningen om det finns en. Windows Update gör ofta en utan att man tänker på det.

Kanske borde veta detta, men...var hittar jag de eventuella återställningspunkterna?

Kontrollpanelen i W7, säkerhets kopiering och återställning.
Se hur många återställningspunkter du har och ta en som ligger en bra bit bak i tiden.
Det enda som sedan behövs är windows update

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 22:42

Surt.. Fick bara fram att "Windows säkerhetskopiering har inte konfigurerats"...med en prompt att välja en annan fil att säkerhetskopiera ifrån..

Ah well. En Brik Dac är ju inte så dyr. Kanske skulle svänga förbi imorgon och köpa en. Tror väl inte att den låter riktigt i paritet med den aktuella Nuforce-DAC:en men säkert tillräckligt bra för att inte vara en flaskhals när man lirar Spotify..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 22:46

BPM skrev:Surt.. Fick bara fram att "Windows säkerhetskopiering har inte konfigurerats"...med en prompt att välja en annan fil att säkerhetskopiera ifrån..

Ah well. En Brik Dac är ju inte så dyr. Kanske skulle svänga förbi imorgon och köpa en. Tror väl inte att den låter riktigt i paritet med den aktuella Nuforce-DAC:en men säkert tillräckligt bra för att inte vara en flaskhals när man lirar Spotify..

Skit i säkerhetskopiering, det ska gå att hitta en återställningspunkt som skaps automatiskt när du installerar uppdateringar.
Startknappen alla program tillbehör systemverktyg systemåterställning.
Där ligger den.
Den visar upp bara några punkter men man kan kryssa i visa fler återställningspunkter
Ta en som ligger så långt bak i tiden då du vet att usb funkade som avsett och kör igång den

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 22:51

Perfector skrev:
BPM skrev:Surt.. Fick bara fram att "Windows säkerhetskopiering har inte konfigurerats"...med en prompt att välja en annan fil att säkerhetskopiera ifrån..

Skit i säkerhetskopiering, det ska gå att hitta en återställningspunkt som skaps automatiskt när du installerar uppdateringar.
Där ligger den.
Den visar upp bara några punkter men man kan kryssa i visa fler återställningspunkter
Ta en som ligger så långt bak i tiden då du vet att usb funkade som avsett och kör igång den

Kör inte windows 7 utan windows 10 så den sökvägen funkar inte för mig..
Har hittat systemåterställning men har inga återställningspunkter. Får som sagt bara meddelandet att det inte har konfigurerats, och mina val är att skapa en återställningspunkt alternativt återställa genom att välja en annan fil att återställa från (som jag inte har).
Mitt windows har alltså inte skapat några återställningspunkter då funktionen inte konfigurerats.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 22:57

BPM skrev:
Perfector skrev:

Där ligger den.

Kör inte windows 7 utan windows 10 så den sökvägen funkar inte för mig..
Har hittat systemåterställning men har inga återställningspunkter. Får som sagt bara meddelandet att det inte har konfigurerats, och mina val är att skapa en återställningspunkt alternativt återställa genom att välja en annan fil att återställa från (som jag inte har).
Mitt windows har alltså inte skapat några återställningspunkter då funktionen inte konfigurerats.

Startmenyn inställningar
Under säkerhet uppdatering finns återställning
Där kan du installer om hela windows 10 och behålla dina program
Kanske det är vad du letar efter

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-11-18 23:04

Perfector skrev:Startmenyn inställningar
Under säkerhet uppdatering finns återställning
Där kan du installer om hela windows 10 och behålla dina program
Kanske det är vad du letar efter

Nu hittade jag..men verkar inte kunna installera om win 10 och behålla mina program utan bara mina filer..
Hursomhelst fanns en uppdatering till win 10 pro (vet inte vilken version jag kör nu men med datorn följde win 7 pro) så jag plockar hem den as we speak. Hoppas den uppdateringen gör något som löser problemet.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-11-19 00:26

Jag skulle testa med en kortare USB-kabel till att börja med. Sedan checka inställningarna för USB-portarna i den aktuella datorn, om inte en kortare kabel hjälper.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nästa

Återgå till Generellt om hifi