ID-kontroll begärd, samt slitåslängsamhällets fula tryne

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

ID-kontroll begärd, samt slitåslängsamhällets fula tryne

Inläggav Andersh74 » 2015-11-16 15:26

Eftersom jag har ryggskott och inte kan göra något annat vettigt åkte jag till tippen på Tjörn för att kolla i fyndboden. Där stod ett par gigantiska högtalare, uppskattningsvis ca 100 l. Betydligt större kabinett än Luxor 8071. Har bifogat en bild på dessa. Någon som vet vad det kan vara för något? Hantverket ser inte så illa ut varför jag inte direkt gissar på hemmabygge. Men någon märkning har jag inte hittat så är det hemmabygge var det en duktig snickare en gång i tiden.

Det andra jag fann låg i elektronikbingen och var ett par Dux Hifisound Projekt. Jag gjorde ett försök att tala vänligt med en jobbargubbe på tippen om att få fiska upp dom och ta hem dom. Men det gick givetvis inte enligt logiken Slängt är slängt och kommer aldrig tillbaka. Varför heter det då återvinningscentral om man inte får återanvända det som lämnas in där? Jag kan ge mig fan på att dom där Duxarna än hade några år kvar de kunde skänka glädje. Bifogar en sorglig bild på denna ovärdiga gravplats.

Så om någon som bor i närområdet har vägarna förbi Tjörns återvinningscentral idag och inte har ryggskott kan ni väl försöka fiska upp Duxarna när personalen tittar åt andra hållet. De gigantiska högtalarlådorna står däremot i den så kallade fyndboden och är bara att hämta då någon vänlig själ valde att istället för elektronikbingen ställa in giganterna i "Fyndboden". Dessvärre ställde inte tidigare ägare till Duxarna in dom där utan slängde dom rakt i Slitochslängsamhällets avskrädeshög.

/Anders
Bilagor
DSC_0457.JPG
Fina Duxkuber på hjul. Gissar att det är dom som ska ha små söta satelliter. Såg dock inte dom i bingen, men letade inte heller på grund av ryggskottet.
DSC_0457.JPG (103.02 KiB) Visad 2249 gånger
DSC_0455.JPG
Jättelika teakhögtalare. Gissar på någon form av transmissionline
DSC_0455.JPG (143.33 KiB) Visad 2249 gånger
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: ID-kontroll begärd, samt slitåslängsamhällets fula tryne

Inläggav Nattlorden » 2015-11-16 15:32

Fungerar KEF B139:orna så vore det anledning nog att plocka åt sig dem. Kan vara en B200 i behov av omkantning också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-16 15:32

De stora högtalarna är nog ett hembygge, men baserat på en byggsats från KEF. Concerto hette högtalaren som färdigbyggd, kanske hette byggsatsen samma?

Det var (är) en kompetent högtalare med utmärkt basåtergivning, som platsar fint i en musikanläggning än i denna dag.

EDIT: Jag tar tillbaka, det kan inte vara en Conecrto, eftersom diskantelementet är fel. Däremot är baselementet (B139, som Natiis påpekar) och B110 (Inte B200, Nattis!) samma som i Concerto.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-11-16 15:35

Misstänker att dom där lådorna dock väger mer än vad ett ryggskott klarar av. Dessutom är waf-faktorn lite för låg för att någonsin få spela inomhus här hemma. Men man är ju nyfiken på hur de kan låta. Mina 8071or fick ju flytta hemifrån av samma skäl som de där lådorna har lite mer av, nämligen storlek. :D

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2015-11-16 15:43

Finns det en högtalare som heter IMF tls 80 så är den inte helt olik...

/A

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-16 15:54

Andersh74 skrev:Finns det en högtalare som heter IMF tls 80 så är den inte helt olik...

/A

Nej, men det är samma där: fel diskant. IMF TLS 80 hade de dyra Celestion-diskanterna.

Kombon B139 (den ovala) och B110 (femtums bas/mellan) var rätt vanlig på 70-talet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 12:22

Jag döpte om Tveta återvinning till tveta Kapitalförstöring en gång när jag hittade högtalare med Gammas LA-1232 i men inte fick varken ta eller betala för att få ta dom.
Rekommendation på tjörn är att ta kontakt med chefen för stationen och prata vänlig en stund så kanske du kan få ta det du vill ha.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-11-18 22:55

Diskantelementet ser ut att vara Audax HD 12 x 9.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-18 23:02

Perfector skrev:Jag döpte om Tveta återvinning till tveta Kapitalförstöring en gång när jag hittade högtalare med Gammas LA-1232 i men inte fick varken ta eller betala för att få ta dom.

Hur vore det med lite civil olydnad? Vad hade boten kunnat bli? Stulet avfall?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 23:08

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Jag döpte om Tveta återvinning till tveta Kapitalförstöring en gång när jag hittade högtalare med Gammas LA-1232 i men inte fick varken ta eller betala för att få ta dom.

Hur vore det med lite civil olydnad? Vad hade boten kunnat bli? Stulet avfall?

SITA hade en 20 fots container ett tag där man kunde ställa sånt man tyckte andra kunde få ta, men sedan blev dom snåla och tog bort den
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-18 23:31

Så där har jag också tyckt, men. Det är så att det finns mera mineraler i avfall än i vanlig gruvdrift per ton malm. Det är en kommersiell verksamhet som kostar pengar och det finns knappast nån som vill bli av egendom som dom betalar för. Dessutom så är det ju inte ofarligt att hålla på och riva i containrar.
Så det är ju klart bättre att ha separata möjligheter att ställa grunkor som skall kastas och grunkor som går att få ta.
Mycket fin gammal HiFi har kastats genom åren. T.ex. hade Western Electric i sina kontrakt att deras grejor när dom byttes ut inte fick säljas utan skulle kasseras.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-11-19 01:34

Nu är det knappast aktuellt i det här fallet, men jag känner till ett fall där ett hundratal, alldeles nya, platt-TV av god kvalitet kasserades och hamnade på en destruktionsanläggning. Några av apparaterna fiskades upp av någon och såldes. Problemet är att de kan vara livsfarliga pga något konstruktionsfel. Det kan vara en orsak till att lagt skräp ska ligga. Ibland.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-11-19 15:46

Harryup skrev:Så där har jag också tyckt, men. Det är så att det finns mera mineraler i avfall än i vanlig gruvdrift per ton malm. Det är en kommersiell verksamhet som kostar pengar och det finns knappast nån som vill bli av egendom som dom betalar för. Dessutom så är det ju inte ofarligt att hålla på och riva i containrar.
Så det är ju klart bättre att ha separata möjligheter att ställa grunkor som skall kastas och grunkor som går att få ta.
Mycket fin gammal HiFi har kastats genom åren. T.ex. hade Western Electric i sina kontrakt att deras grejor när dom byttes ut inte fick säljas utan skulle kasseras.

/Harryup

Vet att vissa kommuner har kontrakt med tex HP där dom får nya datorer var 3:e år och alla gamla datorer måste slängas då det står så på kontraktet. Även om alla datorer fungerar utmärkt... Så var det i mitt gymnasie kommer jag ihåg, men vaktmästaren gav mig massa dataskärmar iaf.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-11-19 20:25

lite off-topic men intressant artikel i HiFi&Musiks Milstolpe denna månad om transmissionline där bl.a. IMF lådor, likt de på bilden här uppe, beskrivs
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-11-20 12:38

Stridbeck?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-22 17:36

Men hur gick det med B139:orna på Tjörn? Någon som lyckades muta sig under radarn? Har själv 2 st liggande i garaget - tänk om man hade två till - då skulle man kunna bygga sig någon typ av isobaric TL 8) .

Återgå till Vintage-hifi