Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Endast dina öron vet vad som är naturligt för dig.
Om du tycker det låter som det ska så är väl det den bästa bedömningsgrunden oavsett vad andra kan tänkas tycka.
Lite av "bli salig efter sin egen fason".
Kraniet skrev:Perfector skrev:Endast dina öron vet vad som är naturligt för dig.
Om du tycker det låter som det ska så är väl det den bästa bedömningsgrunden oavsett vad andra kan tänkas tycka.
Ja fast ska man lyssna på Floyd Toole och den undersökning de(han och Harmangruppen) gjort på vilka egenskaper hos högtalaren som är viktiga så verkar ju de flesta människor väldigt överens om vad som är viktigt.
Så svaret är ju betydligt mer nyanserat än "låter det bra så är det bra". För en konsekvens man kan utläsa från deras arbete är att det finns en hel del människor som skulle döma ut sin egen anläggning i ett dubbelblint test. Så då blir det ju väldigt klurigt helt plötsligt..
Perfector skrev:Kraniet skrev:Perfector skrev:Endast dina öron vet vad som är naturligt för dig.
Ja fast ska man lyssna på Floyd Toole och den undersökning de(han och Harmangruppen) gjort på vilka egenskaper hos högtalaren som är viktiga så verkar ju de flesta människor väldigt överens om vad som är viktigt.
Så svaret är ju betydligt mer nyanserat än "låter det bra så är det bra". För en konsekvens man kan utläsa från deras arbete är att det finns en hel del människor som skulle döma ut sin egen anläggning i ett dubbelblint test. Så då blir det ju väldigt klurigt helt plötsligt..
MMM, men då är det inte du utan en utomstående påverkan som färgar din bedömning vilket gör den ogiltig
Till syven och sist är det alltid den som har anläggningen som avgör om den är tillräckligt bra.
Börjar man finlira efter tester så lyssnar man på anläggningen istället för att lyssna på musiken
Fast det är min högst personliga åsikt.
Kraniet skrev:Perfector skrev:Kraniet skrev:
MMM, men då är det inte du utan en utomstående påverkan som färgar din bedömning vilket gör den ogiltig
Till syven och sist är det alltid den som har anläggningen som avgör om den är tillräckligt bra.
Börjar man finlira efter tester så lyssnar man på anläggningen istället för att lyssna på musiken
Fast det är min högst personliga åsikt.
hur kan det vara det? det är ju precis motsatsen. du har ingen som helst yttre påverkan. Inga förutfattade meningar, ingen "brand-fan" som du kan ramla in på eller nåt. Du lyssnar helt enkelt bara på vad du tycker låter bättre.
Det dom lyssnar på är ju bla musik. De låter helt enkelt testpanelen tala om vilken högtalare som spelar musiken bäst.
Kraniet skrev: Det är absurt att tro att vi skulle ha så stora skillnader i hur vår hörsel fungerar och hur vi upplever ljud individer emellan. Våra öron ser ungefär likadana ut och våra hjärnor fungerar på mer eller mindre samma sätt. .
Goldfinger skrev:Kraniet skrev: Det är absurt att tro att vi skulle ha så stora skillnader i hur vår hörsel fungerar och hur vi upplever ljud individer emellan. Våra öron ser ungefär likadana ut och våra hjärnor fungerar på mer eller mindre samma sätt. .
Håller inte med, vi är olika känsliga för olika saker, det är mycket lättare att störa sig på en egenhet om man vet hur den specifikt uttrycker sig, är man grön och inte har koll på hur typiska återgivningsproblem kan te sig och tror att det är som det skall att det låter som det gör, är problemet i praktiken ett icke problem.
Där har du skillnad i hur vi upplever ljudåtergivning.
Doofus skrev:Fast en färgad anläggning som jag beskriver kan ju vara den mest korrekta återgivning, om ljudskaparen använt sig av monitorer som har just den färgningen. En verkligt neutral högtalare blir bäst på att återskapa en inspelad ljudhändelse, en färgad högtalare kan vara bättre att återge musikerns önskade slutresultat.
Doofus skrev:Fast en färgad anläggning som jag beskriver kan ju vara den mest korrekta återgivning, om ljudskaparen använt sig av monitorer som har just den färgningen. En verkligt neutral högtalare blir bäst på att återskapa en inspelad ljudhändelse, en färgad högtalare kan vara bättre att återge musikerns önskade slutresultat.
Det harmangruppen gjorde var väl antagligen det enda rätta, vilken ljudkaraktär och vilka egenskaper är viktigast för dom flesta konsumenterna.
Kraniet skrev:Doofus skrev:Fast en färgad anläggning som jag beskriver kan ju vara den mest korrekta återgivning, om ljudskaparen använt sig av monitorer som har just den färgningen. En verkligt neutral högtalare blir bäst på att återskapa en inspelad ljudhändelse, en färgad högtalare kan vara bättre att återge musikerns önskade slutresultat.
Det harmangruppen gjorde var väl antagligen det enda rätta, vilken ljudkaraktär och vilka egenskaper är viktigast för dom flesta konsumenterna.
Jo så kan det ju förstås vara. I en "perfekt" värld skulle ju hela kedjan vara "certifierad". Men eftersom branschen inte vill kännas vid att man kan utveckla högtalare "vetenskapligt" så att de blir "sanna återgivare" så blir det lite hur som helst. Frågan är ju då hur du som konsument ska betee dig. Ska man ha fyrtioelva anläggningar hemma? Blir ju lite besvärligt.. Eller så har man en anläggning som är "korrekt" och är det sen någon skiva som är jobbig så får man kanske justera med tonkontroller. Eller bara låta bli att stödja dåligt inspelad musik.
Men det är ett problem, helt klart. Men jag tror att en del av problemet kommer ifrån den här devisen "låter det bra för dig så är det bra". Tänk om man skulle bedriva vetenskap på liknande grunder, då hade vi nog inte suttit här och debatterat..
Kraniet skrev:Ja fast ska man lyssna på Floyd Toole och den undersökning de(han och Harmangruppen) gjort på vilka egenskaper hos högtalaren som är viktiga så verkar ju de flesta människor väldigt överens om vad som är viktigt.
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Doofus skrev:Fast en färgad anläggning som jag beskriver kan ju vara den mest korrekta återgivning, om ljudskaparen använt sig av monitorer som har just den färgningen. En verkligt neutral högtalare blir bäst på att återskapa en inspelad ljudhändelse, en färgad högtalare kan vara bättre att återge musikerns önskade slutresultat.
Jo så kan det ju förstås vara. I en "perfekt" värld skulle ju hela kedjan vara "certifierad". Men eftersom branschen inte vill kännas vid att man kan utveckla högtalare "vetenskapligt" så att de blir "sanna återgivare" så blir det lite hur som helst. Frågan är ju då hur du som konsument ska betee dig. Ska man ha fyrtioelva anläggningar hemma? Blir ju lite besvärligt.. Eller så har man en anläggning som är "korrekt" och är det sen någon skiva som är jobbig så får man kanske justera med tonkontroller. Eller bara låta bli att stödja dåligt inspelad musik.
Men det är ett problem, helt klart. Men jag tror att en del av problemet kommer ifrån den här devisen "låter det bra för dig så är det bra". Tänk om man skulle bedriva vetenskap på liknande grunder, då hade vi nog inte suttit här och debatterat..
Det skulle aldrig fungera med "certifierade högtalare", detta för att de ska fungera i en miljö som i sig inte kan certifieras. Vi kan ju knappast bestämma hur människors lyssningsrum ska se ut.
/ B
Kraniet skrev:Doofus skrev:Fast en färgad anläggning som jag beskriver kan ju vara den mest korrekta återgivning, om ljudskaparen använt sig av monitorer som har just den färgningen. En verkligt neutral högtalare blir bäst på att återskapa en inspelad ljudhändelse, en färgad högtalare kan vara bättre att återge musikerns önskade slutresultat.
KarlXII skrev:Det som gör det extra knöligt är att ljudet förändras rejält med olika högtalare i olika rum....
KarlXII skrev:Det som gör det extra knöligt är att ljudet förändras rejält med olika högtalare i olika rum....
Doofus skrev:KarlXII skrev:Det som gör det extra knöligt är att ljudet förändras rejält med olika högtalare i olika rum....
Rummet ja, det betyder väldigt mycket för mig. Varje gång jag gått in i t.ex en studio eller väldigt dämpat rum upplever jag stora problem (personliga), jag känner inte igen min egen eller andras röster, jag förväntar mig att något ska låta på ett visst sätt. Men det kanske bara är en vanesak ?
Doofus skrev:Rummet ja, det betyder väldigt mycket för mig. Varje gång jag gått in i t.ex en studio eller väldigt dämpat rum upplever jag stora problem (personliga), jag känner inte igen min egen eller andras röster, jag förväntar mig att något ska låta på ett visst sätt. Men det kanske bara är en vanesak ?
Nattlorden skrev:Doofus skrev:Rummet ja, det betyder väldigt mycket för mig. Varje gång jag gått in i t.ex en studio eller väldigt dämpat rum upplever jag stora problem (personliga), jag känner inte igen min egen eller andras röster, jag förväntar mig att något ska låta på ett visst sätt. Men det kanske bara är en vanesak ?
Det där är nog ovanligt, de flesta av oss anpassar oss instinktivt att lyssna förbi rumseffekten så man känner igen röster precis lika mycket oavsett om man pratar med kompisen i en industihall eller i ett litet kaklat rum.
Kraniet skrev:Goldfinger skrev:Kraniet skrev: Det är absurt att tro att vi skulle ha så stora skillnader i hur vår hörsel fungerar och hur vi upplever ljud individer emellan. Våra öron ser ungefär likadana ut och våra hjärnor fungerar på mer eller mindre samma sätt. .
Håller inte med, vi är olika känsliga för olika saker, det är mycket lättare att störa sig på en egenhet om man vet hur den specifikt uttrycker sig, är man grön och inte har koll på hur typiska återgivningsproblem kan te sig och tror att det är som det skall att det låter som det gör, är problemet i praktiken ett icke problem.
Där har du skillnad i hur vi upplever ljudåtergivning.
Kan bara rekommendera boken Sound Reproduction av Floyd E Toole. Jag säger inte att det är hela sanningen (låter kanske så) men det är väldigt mycket närmare "målet" om "korrekt" återgivning än vad du hittar hos hifi-handlare, tillverkare generellt och i hifimagasin..
Sean Olive skriver en del om ämnet också http://seanolive.blogspot.se/
Prior to 1993, he was a research scientist at the National Research Council of Canada where his research focused on the perception and measurement of loudspeakers, listening rooms, and microphones. Sean received a Bachelors in Music from the University of Toronto, and his Masters and Ph.D. degrees in Sound Recording from McGill University in Montreal. He has written over 35 research papers on the perception and measurement of audio for which he was awarded the Audio Engineering Society (AES) Fellowship Award in 1996, and two Publication Awards (1990 and 1995). In 2013 he was awarded the ALMA Titanium Driver Award for scientific contributions to the loudspeaker and headphone industry. Sean is the current AES past President.
Goldfinger skrev:Nädå, det var inte apropå länken det jag skrev, den har jag inga invändningar mot.
phloam skrev:Jag tycker det största felet med denna typ av resonemang är att man i praktiken inte använder sin anläggning blint.
Konstruktörer borde kanske blindtesta mer än de gör, men som konsument är man tvungen att leva med en produkt på flera plan.
Det är ju så mycket mer än bara det akustiska rummet som en "anläggning" ska anpassas till...!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster